Ved en barnedåp i Bragernes kirke 30 mai 1975 ble det oppgitt at barnets foreldre var bosatt 'Meierigaarden'. Er det noen med lokalkunnskap som kan fortelle meg i hvilken gate lå 'Meierigaarden' den gangen ?
Mvh Kjell H.
Meierigaarden - Drammen 1875, gateadresse ?
Moderator: MOD_Buskerud
-
- Sted: ÅMOT
Re: Meierigaarden - Drammen 1875, gateadresse ?
Hei jeg er ikke helt sikker,men mener at Meierigården lå i Engene i Drammen.
Og den er vel der enda tror jeg....Burde egentlig vite det siden jeg selv er fra området.Men kanskje andre som vet mer enn meg??

-
Hei og takk for innspill, Lisbeth.
Bakgrunnen for spørsmålet er at dersom jeg vet gatenavn og husnr på den tiden, vil det lette arbeidet betydelig med å lete i de skannede tinglysingsdokumentene til DA for å finne et eierskifte. Husnr 1-121 for Engene på Bragernes dekker mer enn 250 foliosider !
Kjell H.
Bakgrunnen for spørsmålet er at dersom jeg vet gatenavn og husnr på den tiden, vil det lette arbeidet betydelig med å lete i de skannede tinglysingsdokumentene til DA for å finne et eierskifte. Husnr 1-121 for Engene på Bragernes dekker mer enn 250 foliosider !
Kjell H.
Hei har du prøvd et Googlesøk da?Hvis det er den opprinnelige Meierigården så lå/ligger den i Engene 1.Men usikker på om det kanskje var flere steder med samme navn.I følge min mor som er fra Drammen så var det et kjent sted før.Og visstnok har min egen slekt også bodd i området. 

-
- Sted: HØNEFOSS
Hallo Kjell!
Jeg mener Meierigården må være hjørnegården ved Amtmann Bloms gate og Nedre Torggate, på samme side som gamle Duval (ølsjappe) lå. Her bodde Brodersen som var meieribestyrer (litt usikker på tittel), men hans sønn kunstmaleren Bård Brodersen bodde der.
Dette er diagonalt mot det gamle Bilioteket.
Hilsen Knut
Jeg mener Meierigården må være hjørnegården ved Amtmann Bloms gate og Nedre Torggate, på samme side som gamle Duval (ølsjappe) lå. Her bodde Brodersen som var meieribestyrer (litt usikker på tittel), men hans sønn kunstmaleren Bård Brodersen bodde der.
Dette er diagonalt mot det gamle Bilioteket.
Hilsen Knut
-
Takk til Lisbeth igjen og til deg, Knut Helge.
En sjekk i FT 1900 Drammen – yrke ’inneholder me[i,j]eri’ viser endel bosatt i Haugesgade 38b og Amtmands Bloms 113c.
Jeg vil ta en tur innom Servicetorget til Drammen kommune en av dagene for å høre hva de kan bidra med !
Kjell H.
En sjekk i FT 1900 Drammen – yrke ’inneholder me[i,j]eri’ viser endel bosatt i Haugesgade 38b og Amtmands Bloms 113c.
Jeg vil ta en tur innom Servicetorget til Drammen kommune en av dagene for å høre hva de kan bidra med !
Kjell H.
-
- Sted: HØNEFOSS
Hallo igjen Kjell
Min henvisning til "Duval" og det gamle folkebiblioteket hjelper vel ikke når man ikke er kjent.
Den gården jeg mener, hvis den har nummer tll Amtm. Bloms gt., vil ha et lavt nummer siden dette er nesten i begynnelsen av gaten.
Bygningen huset "Melkebaren", og i kjelleren med inngang fra hjørnet var det meieriutsalg.
Hilsen Knut
Min henvisning til "Duval" og det gamle folkebiblioteket hjelper vel ikke når man ikke er kjent.
Den gården jeg mener, hvis den har nummer tll Amtm. Bloms gt., vil ha et lavt nummer siden dette er nesten i begynnelsen av gaten.
Bygningen huset "Melkebaren", og i kjelleren med inngang fra hjørnet var det meieriutsalg.
Hilsen Knut