Marialund, Brumundal
Moderator: MOD_Hedmark
Marialund, Brumundal
Jeg har fått opplyst at mine besteforeldre, skomakermester Kristian Olsen f.1868 og Oline Johannessen Olsen, f.1872 bodde på eiendommen "Marialund" i Brumundal. Denne eiendommen har jeg ikke klart å finne i noen eiendomsoversikt.
Re: Marialund, Brumundal
Heisann, Eli!
Har lest innlegget ditt, og lurer på hva du håper på/trenger hjelp til her?
Har lest innlegget ditt, og lurer på hva du håper på/trenger hjelp til her?
Her er Marialund i 1875. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=655#ovre
Et lite flagg nesten midt i bildet viser hvor Marialund ligger. http://www.hedmarkenkart.no/?knr=0412
Et lite flagg nesten midt i bildet viser hvor Marialund ligger. http://www.hedmarkenkart.no/?knr=0412
Lurer bare på om eiendommen Marialund fortsatt eksisterer. 

Takk for hjelpen, men jeg finner ikke det flagget du henviser til på kartet. 

Gå inn på denne siden: http://www.ringsaker.kommune.no/index.asp
Gå til Kart.. Gratis innsyn... Velg søk.. Eiendom... Velg Ringsaker kommune og skriv gardsnr, 36 bruks nr, 1 så vil du få opp kartet som viser 36/1. Treng du noe mer eksakt så ta kontakt med kommunen.
Gå til Kart.. Gratis innsyn... Velg søk.. Eiendom... Velg Ringsaker kommune og skriv gardsnr, 36 bruks nr, 1 så vil du få opp kartet som viser 36/1. Treng du noe mer eksakt så ta kontakt med kommunen.
Takk for hjelpen. Nå fant jeg det. Her vokste min far opp. Min bestefar, Kristian Olsen hadde skomakerverksted her - ut fra opplysninger jeg har fått. Muligens bodde mine oldeforeldre her også fordi en av min bestefars brødre kalte seg Lars Lund. Lurer på om min oldefar het Ole Andersen (Lund), men jeg har ikke funnet han og hans foeldre.

Hvis din bestefar Christian Olsen var f. 1868 så er det en f.28/1-1868 på Dahlousteie med Ole Andersen og Olea Christiansdatter som foreldre. De hadde 7 barn, blant annet Lars f. 1872. Di bestefar skulle visst ha hatt en bror ved navn Lars. Christian konfirmert på Bergousteie men den siste, Lars er konfirmert på Narudeie . I 1875-tellinga bor Ole Andersen og Olea Kristiansdatter med 4 barn på Holter i Veldre .
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4423#ovre
Har du noe mer fakta på Kristian ?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4423#ovre
Har du noe mer fakta på Kristian ?
Ja, dette stemmer med opplysninger jeg har. Kristian var nr. 6 og Lars nr. 7 av søskenene. Min bestefar, Kristian, var skomakermester og døde i 1912. Han var gift med Oline Johannessen - datter av Gunnerius Johannessen fra Krogvik.
Men hvor er de stedene du nevner, Dahlousteie, Bergousteie og Narudeie?
Jeg har forsøkt å lete etter foreldre av Ole Andersen og Olea(Oline) Kristensdatter, men har ikke funnet dem.
Lars Olsen kalte seg Lund og drev forretning på Moelven. Jeg har alltid trodd at navnet Lund skrev seg fra eiendommen Marialund. Har også vært borti at Ole Andersen kom fra et sted(eller eiendom) som het Mariendal uten at jeg har funnet noen bekreftelse på det.
Men hvor er de stedene du nevner, Dahlousteie, Bergousteie og Narudeie?
Jeg har forsøkt å lete etter foreldre av Ole Andersen og Olea(Oline) Kristensdatter, men har ikke funnet dem.
Lars Olsen kalte seg Lund og drev forretning på Moelven. Jeg har alltid trodd at navnet Lund skrev seg fra eiendommen Marialund. Har også vært borti at Ole Andersen kom fra et sted(eller eiendom) som het Mariendal uten at jeg har funnet noen bekreftelse på det.
Hei Eli.
Daloust, Narud osv. er på Veldre i Ringsaker kommune. Alle kirkebøker i Ringsaker for Ringsaker, Veldre, Brøttum og Ringsaker Åsmark går under ett inntil 1878. Fra 1879 er de delt i Ringsaker/Veldre - Ringsaker/Brøttum - Ringsaker/Ringsaker( inkl.Åsmarka)
På Folketellingen Hans har lagt ut ser du at Oline er født i Faaberg - dette går under Fåberg og Lillehammer i Oppland Fylke.
Jeg finner en datter av paret født på Veldre i 1857 og de er gift før det. Om de har giftet seg her i Ringsaker eller på Fåberg har jeg ikke sjekket.
Om dette er deres første barn har jeg heller ikke sjekket. Om du går bakover i kirkebøkene først for Ringsaker - noen år så kan det hende du finner dem viet. Om ikke får du lete i Fåberg/Oppland.
Jeg skal se i Bygdeboken for Veldre om jeg finner noen opplysninger der, men det er mest for gårdene og ikke de små brukene der.
Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 6 (1851-1860), Fødte og døpte kvinner 1857, side 148
Dåp nr. 50 Syverine
Daloust, Narud osv. er på Veldre i Ringsaker kommune. Alle kirkebøker i Ringsaker for Ringsaker, Veldre, Brøttum og Ringsaker Åsmark går under ett inntil 1878. Fra 1879 er de delt i Ringsaker/Veldre - Ringsaker/Brøttum - Ringsaker/Ringsaker( inkl.Åsmarka)
På Folketellingen Hans har lagt ut ser du at Oline er født i Faaberg - dette går under Fåberg og Lillehammer i Oppland Fylke.
Jeg finner en datter av paret født på Veldre i 1857 og de er gift før det. Om de har giftet seg her i Ringsaker eller på Fåberg har jeg ikke sjekket.
Om dette er deres første barn har jeg heller ikke sjekket. Om du går bakover i kirkebøkene først for Ringsaker - noen år så kan det hende du finner dem viet. Om ikke får du lete i Fåberg/Oppland.
Jeg skal se i Bygdeboken for Veldre om jeg finner noen opplysninger der, men det er mest for gårdene og ikke de små brukene der.
Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 6 (1851-1860), Fødte og døpte kvinner 1857, side 148
Dåp nr. 50 Syverine
Sist redigert av dn12117 den 30. januar 2009 kl. 16.17, redigert 1 gang totalt.
Lillian Kristiansen
Gå inn på ringsaker kommune som sist. Bergoust/Bergaust er gard nr.35 brnr.1 eller 35/5 eller 34/1. Daloust/Dalaust er gardnr.23/1 og Holter er vel under 35/1.
Ole Andersen og Olea Christiansdatter gift i Ringsaker 25/3-1856 og hadde disse barna: Agnethe f. 6/7-1855 uekte, Tjerneeie. Det var hans 1. og henne 2. leiermaal. Hennes første Leiermaal var Olinr f. og døpt i Faaberg for 5 1/4 år siden, far var Halvor Olsen, Baardseng.
Syverine f.12/10-1857 Dahlousteie. Lise f.4/4-1860 Dahlaousteie, Syver f. 4/11-1862 Dahlousteie, Ole f.17/7-1865 Dahlaousteie, Christian f. 28/1-1868 Dahloust og Lars f. 23/9-1872 Dahloust.
Ole Andersen f.14/5-1821 Dahlousteie i Veldre. Foreldre: Anders Olsen og Siri Pedersdatter.
Anders Olsen, Dahloust, Dragon gift 26/10-1806 Sirie Pedersdatter, Opsahl.
Anders Olsen, Dahlousteie død 14/10 bgr. 17/10-1838, 65 år.
Siri Pedersdatter, husmandsenke, Dahlousteie død 13/11 bgr. 25/11-1852, Veldre, 75 år.
Anders Olsen døpt 20/9-1772 Dalusteie. Foreldre:Ole Olsen og Sissel Andersdatter. Ole Olsen, Dragon, Dalust og Sissel Andersdatter, Bogstie gift 1/12-1868.
Siri Pedersdatter døpt 12/10-1777 Opsahleie. Foreldre: Peder Andersen og Siri Michelsdatter.
Peder Andersen, soldat, Daøusteie og Siri Michelsdatter, Dalusteie gift 18/10-1756.
Ole Andersen og Olea Christiansdatter gift i Ringsaker 25/3-1856 og hadde disse barna: Agnethe f. 6/7-1855 uekte, Tjerneeie. Det var hans 1. og henne 2. leiermaal. Hennes første Leiermaal var Olinr f. og døpt i Faaberg for 5 1/4 år siden, far var Halvor Olsen, Baardseng.
Syverine f.12/10-1857 Dahlousteie. Lise f.4/4-1860 Dahlaousteie, Syver f. 4/11-1862 Dahlousteie, Ole f.17/7-1865 Dahlaousteie, Christian f. 28/1-1868 Dahloust og Lars f. 23/9-1872 Dahloust.
Ole Andersen f.14/5-1821 Dahlousteie i Veldre. Foreldre: Anders Olsen og Siri Pedersdatter.
Anders Olsen, Dahloust, Dragon gift 26/10-1806 Sirie Pedersdatter, Opsahl.
Anders Olsen, Dahlousteie død 14/10 bgr. 17/10-1838, 65 år.
Siri Pedersdatter, husmandsenke, Dahlousteie død 13/11 bgr. 25/11-1852, Veldre, 75 år.
Anders Olsen døpt 20/9-1772 Dalusteie. Foreldre:Ole Olsen og Sissel Andersdatter. Ole Olsen, Dragon, Dalust og Sissel Andersdatter, Bogstie gift 1/12-1868.
Siri Pedersdatter døpt 12/10-1777 Opsahleie. Foreldre: Peder Andersen og Siri Michelsdatter.
Peder Andersen, soldat, Daøusteie og Siri Michelsdatter, Dalusteie gift 18/10-1756.
Sist redigert av dn05604 den 30. januar 2009 kl. 17.07, redigert 3 ganger totalt.
Hei igjen.
Kildehenvisning er viktig.
Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 6 (1851-1860), Ekteviede 1856, side 330
Vielse nr. 12
Det er ikke sikkert du kommer inn på de linkene jeg lager akkurat nå - noe er TREGT i systemet til kirkebøkene.
Oppland fylke, Fåberg, Ministerialbok nr. 3 (1818-1833), Fødte og døpte 1830, side 312-313
Dåp nr. 40 høyre side Olea
Når du kommer lengre bakover på Fåberg kan du søke i disse som er ferdig registrert: Søkbare kirkebøker Fåberg 1730 - 1818
Søk på FS gir en søster av Olea: Lehne født 1827
Den finner du i de originale kirkebøkene selv
Kildehenvisning er viktig.
Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 6 (1851-1860), Ekteviede 1856, side 330
Vielse nr. 12
Det er ikke sikkert du kommer inn på de linkene jeg lager akkurat nå - noe er TREGT i systemet til kirkebøkene.
Oppland fylke, Fåberg, Ministerialbok nr. 3 (1818-1833), Fødte og døpte 1830, side 312-313
Dåp nr. 40 høyre side Olea
Når du kommer lengre bakover på Fåberg kan du søke i disse som er ferdig registrert: Søkbare kirkebøker Fåberg 1730 - 1818
Søk på FS gir en søster av Olea: Lehne født 1827
Den finner du i de originale kirkebøkene selv

Lillian Kristiansen