Kongebrev - ekteskap

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
21592
Sted: HØNEFOSS

Kongebrev - ekteskap

Legg inn av 21592 » 27. januar 2009 kl. 13.05

Hvilke grunner kunne man ha for å måtte søke om å få gifte seg?

Vet at man trengte det om personene(eller en av de) som skulle inngå ekteskap var for unge eller i nært slektskap.

En av mine slektninger giftet seg i 1867 i feltet for "Tillysningsdagene" står: Kongebrev af 27. Jan. 1867. Det jeg vet er at hun var 25 år og han var 47 år på denne tiden. De hadde fra før av to barn(tror de rakk å få seks barn sammen før mannen døde) sammen utenfor ekteskapet. Jeg tror damen bare var 16 år gammel da hun fikk sitt første barn. Kan dette ha vært grunn til å søke om tillatelse for å inngå ekteskap?

dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Kongebrev - ekteskap

Legg inn av dn21920 » 27. januar 2009 kl. 13.30

Kanskje en av dem VAR gift?

Vet at jeg har en i slekta som var gift med en "fyllik" og søkte om både skillsmisse OG å få lov til å gifte seg på nytt. "Kong.bevill" sto anført ved inngåelse av 2.ekteskap.
Jeg har vært og sett og lest igjennom hele saksmappa, masse å lese - men ikke minst spennende og mye materiale å få inn i slektsbasen.
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

21592
Sted: HØNEFOSS

Re: Kongebrev - ekteskap

Legg inn av 21592 » 27. januar 2009 kl. 14.05

Takk for svar :)

Jeg tror så gjerne på at det var både spennende og nyttig å få lese den mappen! Skulle gjerne sett hva som stod i denne saken også.

Det tenkte jeg faktisk ikke på at en dem var gift fra før av men han var jo godt voksen så det er jo egentlig en mulighet. Hun kunne vel neppe vært det, i folketellingen fra 1865 bor hun sammen med sine to førstefødte hos en eldre bror av seg. Han står oppført som "ungkarl, kontorist" men man fikk kanskje betegnelsen ungkar igjen om man har fått innvilget skilsmisse?

Svar

Gå tilbake til «Generelt»