Marta Tøllefsdatter-indre Aune
Moderator: MOD_Troms
Marta Tøllefsdatter-indre Aune
Marta Tøllevsdatter.....er det noen som har kjennskap til henne vet hvem hun var??
Prøver å finne ut om henne og foreldrene,finner bare disse linkene er fra da hun var barn - fosterbarn og da hun var voksen.....
Jeg er ikke helt inneforstått med "dissenter" ......må jeg lete andre steder????
Hvor er hennes far og hennes mann???
For meg er dette en gåte,håper noen kan gi meg en ledetråd. Er takknemlig for litt hjelp her.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61914&personpostnr=4378&merk=4378
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f71914&medbilete=&sokpostnr=21#a0
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01911&personpostnr=3015&merk=3015
Prøver å finne ut om henne og foreldrene,finner bare disse linkene er fra da hun var barn - fosterbarn og da hun var voksen.....
Jeg er ikke helt inneforstått med "dissenter" ......må jeg lete andre steder????
Hvor er hennes far og hennes mann???
For meg er dette en gåte,håper noen kan gi meg en ledetråd. Er takknemlig for litt hjelp her.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61914&personpostnr=4378&merk=4378
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f71914&medbilete=&sokpostnr=21#a0
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01911&personpostnr=3015&merk=3015
Re: Marta Tøllefsdatter-indre Aune
Vielsen til Tollef og Hanna, 26 Okt 1850 i Trondenes (nr 21): Lenke
Tollefs far er Hans Nilssen på Aunen, Hannas far er Hans Vang på Elsnes.
Forlovere er Tollefs far og Markus Kristian Vang på Elsnes: Lenke
Tollefs dåp 5 Søndag etter Trinitatis (17 Juli) 1808 i Trondenes, foreldre Hans Nielsen og Guro Tollevsdatter: Lenke
Hanna Lovisas dåp 18 Søndag etter Trinitatis (20 Sept) 1818 i Trondenes, foreldre Hans Wang og Annikka Pedersdatter på Ytre Elsnæs: Lenke
Odd Villy
Tollefs far er Hans Nilssen på Aunen, Hannas far er Hans Vang på Elsnes.
Forlovere er Tollefs far og Markus Kristian Vang på Elsnes: Lenke
Tollefs dåp 5 Søndag etter Trinitatis (17 Juli) 1808 i Trondenes, foreldre Hans Nielsen og Guro Tollevsdatter: Lenke
Hanna Lovisas dåp 18 Søndag etter Trinitatis (20 Sept) 1818 i Trondenes, foreldre Hans Wang og Annikka Pedersdatter på Ytre Elsnæs: Lenke
Odd Villy
Marta i 1875 på Elgsnæs indre (hos sin tante Inger Margrethe Dorthea Vang): Lenke
Marta i 1900 på Bondestadvik i Kvæfjord: Lenke
Her er dåpen til Beret Maria f. 8 Feb 1893 under dissentere i Kvæfjord: Lenke
Under 'Anmærkninger' er notert 'Tilhører Frimenigheden'. Faren er 'Husm Skomager Johan Bernhard Kvam'
Odd Villy
Marta i 1900 på Bondestadvik i Kvæfjord: Lenke
Her er dåpen til Beret Maria f. 8 Feb 1893 under dissentere i Kvæfjord: Lenke
Under 'Anmærkninger' er notert 'Tilhører Frimenigheden'. Faren er 'Husm Skomager Johan Bernhard Kvam'
Odd Villy
Så glad jeg ble nå,er så overrasket over at det fantes videre opplysninger om disse menneskene. Er så takknemlig for hjelpen.
Lurer hva og hvor jeg kan finne bygdebøker/historie fra disse stedene???
Er ikke helt inne på det der med hvilke områder som hører til hva. Og finnes det bøker/info som gjør at man kan få en liten innblikk så langt tilbake i tid og kanskje enda eldre????
Er glad for all hjelp og ledetråder
Anne-Kristin
Lurer hva og hvor jeg kan finne bygdebøker/historie fra disse stedene???
Er ikke helt inne på det der med hvilke områder som hører til hva. Og finnes det bøker/info som gjør at man kan få en liten innblikk så langt tilbake i tid og kanskje enda eldre????
Er glad for all hjelp og ledetråder

Anne-Kristin
Hei !
Foreldrene til Tollev Hansen er Hans Nilsen 1774-1836 fra Aun og Guri Tollefsdtr.
1769-1836 fra Møkkeland
Foreldre til Hanna Lovise Wang 1818--1890 fra Elgsnes er Hans Jørgensen Wang
1750-1824 fra Dyrøy og Anne Pedersdtr. 1791-1847 har 2 fødselsplasser på Anne
Elgsnes eller Vågan.
Vil du ha mer ?
hilsen Odd Einar Tømmerås
også etterkommer av disse folka
Foreldrene til Tollev Hansen er Hans Nilsen 1774-1836 fra Aun og Guri Tollefsdtr.
1769-1836 fra Møkkeland
Foreldre til Hanna Lovise Wang 1818--1890 fra Elgsnes er Hans Jørgensen Wang
1750-1824 fra Dyrøy og Anne Pedersdtr. 1791-1847 har 2 fødselsplasser på Anne
Elgsnes eller Vågan.
Vil du ha mer ?
også etterkommer av disse folka
Hei Odd Einar Tømmerås ,tusen hjertelig takk. Så artig å høre at du også er etterkommer av disse folkene. Hvis du har mere så sier jeg ikke nei takk:) Blir kjempeglad for mere info bakover i slekta
Hilsen Anne-Kristin

Hilsen Anne-Kristin
OK ! Da kjører jeg på !
Foreldrene til Hans Wang er Jørgen Hansen Wang 1711-1770 på Kastnes i Dyrøy. og
Sirene Nilsen Wind 1719-1761. Jørgen var fogd. Forfedre til disse kan du finne på
Jarle Gamst Pedersens hjemmesider. Tror det het jarlegp /net Men jeg går ikke god for
hvor korrekt dette er.
Foreldre til Guri Tollefsdtr. er Tollef Gudmundsen 1740-1797 bosatt Møkkeland-
Trondenes og Mari Olsdtr. 1741-1817 begge opprinnelig fra Søgård i Tylldalen i
Storelvdalen.
Foreldre til Tollef Gudmundsen er Gudmund Olsen og Siri Olsdtr. Reiten
bosatt Tylldal
Foreldre til Gudmund Olsen er Ole Olsen Øverby død 1741 82 år gml
og Marit Gudmundsdtr- død 1741 78 år gml
Foreldre til Hans Nilsen 1774 på Aun er Nils Hansen 1730-1793 bosatt Aun i
Trondenes og Marit Margrethe Pedersdtr. 1734-1798 fra Dale i Trondenes
Foreldre til Nils Hansen 1730 er Hans Andersen 1700-1782 bosatt Aun og
Ane Nilsdtr. 1699-1790 fra ?
Foreldre til Hans Andersen 1700 er Anders Mikkelsen 1645-1726 bosatt Aun og
.............? Eriksdtr. eller Gjertrud Ingebrigtsdtr. 1665-1705 fra Vaskinn--Trondenes.
Er usikker der men tror det er nr.2
Jeg tror jeg så noe om dissentere i innlegget ditt . Min farmor Agnes og hennes folk var
baptister.
Foreldrene til Hans Wang er Jørgen Hansen Wang 1711-1770 på Kastnes i Dyrøy. og
Sirene Nilsen Wind 1719-1761. Jørgen var fogd. Forfedre til disse kan du finne på
Jarle Gamst Pedersens hjemmesider. Tror det het jarlegp /net Men jeg går ikke god for
hvor korrekt dette er.
Foreldre til Guri Tollefsdtr. er Tollef Gudmundsen 1740-1797 bosatt Møkkeland-
Trondenes og Mari Olsdtr. 1741-1817 begge opprinnelig fra Søgård i Tylldalen i
Storelvdalen.
Foreldre til Tollef Gudmundsen er Gudmund Olsen og Siri Olsdtr. Reiten
bosatt Tylldal
Foreldre til Gudmund Olsen er Ole Olsen Øverby død 1741 82 år gml
og Marit Gudmundsdtr- død 1741 78 år gml
Foreldre til Hans Nilsen 1774 på Aun er Nils Hansen 1730-1793 bosatt Aun i
Trondenes og Marit Margrethe Pedersdtr. 1734-1798 fra Dale i Trondenes
Foreldre til Nils Hansen 1730 er Hans Andersen 1700-1782 bosatt Aun og
Ane Nilsdtr. 1699-1790 fra ?
Foreldre til Hans Andersen 1700 er Anders Mikkelsen 1645-1726 bosatt Aun og
.............? Eriksdtr. eller Gjertrud Ingebrigtsdtr. 1665-1705 fra Vaskinn--Trondenes.
Er usikker der men tror det er nr.2
Jeg tror jeg så noe om dissentere i innlegget ditt . Min farmor Agnes og hennes folk var
baptister.
Glemte å si at en mann ved navn Selvik fra Aun skrev ei bok om alle etterkommere
etter denne Anders Mikkelsen fra Aun . Den er oppdatert til ca. år 2000. Fra både inn- og
utland. En meget omfattende bok eller bøker --2 bind. Den er dessverre utsolgt , men
han har planer om å gi ut flere , og da med mer info spesielt fra Senja-Torsken - Dyrøy.
Kanskje du også står der ?
etter denne Anders Mikkelsen fra Aun . Den er oppdatert til ca. år 2000. Fra både inn- og
utland. En meget omfattende bok eller bøker --2 bind. Den er dessverre utsolgt , men
han har planer om å gi ut flere , og da med mer info spesielt fra Senja-Torsken - Dyrøy.
Kanskje du også står der ?
Værsågod
og takk for hjelpa !!!!!!!!
og takk for hjelpa !!!!!!!!
Beklager,var ikke meningen å være uhøflig............skulle ha takket så mye for lenge
siden......
men sier det nå,bedre sent enn aldri....
TUSEN TAKK FOR ALL HJELP.......HADDE IKKE KLART DET PÅ EGENHÅND............TUSEN TAKK!!!
Hilsen Anne-Kristin
siden......
men sier det nå,bedre sent enn aldri....
TUSEN TAKK FOR ALL HJELP.......HADDE IKKE KLART DET PÅ EGENHÅND............TUSEN TAKK!!!
Hilsen Anne-Kristin
Det er utgitt 2 bøker med "Folk og slekt i gamle Trondenes". Forfattere er Bergljot Holte Bjørknes og Margareth Jensen Der kan du følge flere greier tilbake.
Marta var gift med Johan Bernhard Kvam og hadde 3 barn, men det vet du kanskje??
Marta var gift med Johan Bernhard Kvam og hadde 3 barn, men det vet du kanskje??
Det er utgitt en slektsbok for etterkommere av Johannes Paulsen f 1743 og Marit Nilsdtr f 1761, fra Fron i Gudbrandsdalen, av Rolf Selvik.
Denne boken finnes på biblioteket i Harstad, ref http://www.slektiharstad.com/Aarsmelding_2008.pdf sider 3 og 4.
Der finnes også en haug med andre bøker som hører til det samme området.
Kona mi (oppvokst i Tennvassåsen) er av denne slekta.
Denne boken finnes på biblioteket i Harstad, ref http://www.slektiharstad.com/Aarsmelding_2008.pdf sider 3 og 4.
Der finnes også en haug med andre bøker som hører til det samme området.
Kona mi (oppvokst i Tennvassåsen) er av denne slekta.