Det jeg vet om Gjertrud er at hun er født i Trondhjem i 1803. Konfirmert i 1820 på Askøy utenfor Bergen. Der står det i KB at hun er født i Trondhjem og at far er Christen Bangele. Ingen ting om mor. Hun er gift på Askøy den 24 juli 1825 med Jens Larsen fra Åsane utenfor Bergen. Hun fikk 2 barn derav det siste var dødfødt og at hun døde i barsel i 1829. Er det noen som vet om hvor i Trondhjem hun er født og hvem foreldrene var?
En ny opplysning er at hun muligens kommer fra Edøy på Smøla. Hun er nevnt som både Kristendtr. og Christendtr.
Gjertrud Christendatter f. 1803
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: FLORVÅG
- Kontakt:
Re: Gjertrud Christendatter f. 1803
Hei Jan Egil.
Om det er henne som er født på Edøy så er hennes dåp evt. her: Dåp nr.2 høyre side
Denne er født i 1802.
Mulig vielse for foreldrene: Vielse nr. 2 15.januar 1792
Jeg har søkt på Family Search, men funnet frem Originale kirkebøker.
Skal se litt mere senere i kveld om ingen andre svarer deg før det.
Hadde vært fint om du kunne legge ut lenker til hennes konfirmasjon, vielse og dødsfall. Evt. skrive opp hvilket kirkebøker du har funnet det i slik at "vi" kan se på dem selv.
Om det er henne som er født på Edøy så er hennes dåp evt. her: Dåp nr.2 høyre side
Denne er født i 1802.
Mulig vielse for foreldrene: Vielse nr. 2 15.januar 1792
Jeg har søkt på Family Search, men funnet frem Originale kirkebøker.
Skal se litt mere senere i kveld om ingen andre svarer deg før det.
Hadde vært fint om du kunne legge ut lenker til hennes konfirmasjon, vielse og dødsfall. Evt. skrive opp hvilket kirkebøker du har funnet det i slik at "vi" kan se på dem selv.
Lillian Kristiansen
Hei igjen Jan Egil.
Da har jeg sett litt på kirkebøkene for de datoer du hadde oppgitt og når det gjelder Gjertruds konfirmasjon så er jeg redd du har feiltydet den
Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 3 (1815-1825), Konfirmerte 1819-1821, side 264
Confirmerede piger nr. 3
I hvertfall så tyder jeg dette til at det er foreldrene Christen og Rangele. Alle de andre konfirmantene har begge foreldre.
Da vil jeg tro at Rangele er en annen skriveform for Ragnild/Ragnild/Ragni.
Da passer det godt med den dåpen på Edøy i forhold til fornavn ihvertfall. At hun er oppgitt å være fra Trondhjem kan vel bero på at det er et sted presten kjente til..............hvem vet
Ved å søke på FS finner jeg flere barn av Christen og Ragnil født på Edøy. Har også funnet paret i FT 1801, men nå avventer jeg for å se om noen andre kommer inn her eller du svarer selv
Da har jeg sett litt på kirkebøkene for de datoer du hadde oppgitt og når det gjelder Gjertruds konfirmasjon så er jeg redd du har feiltydet den

Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 3 (1815-1825), Konfirmerte 1819-1821, side 264
Confirmerede piger nr. 3
I hvertfall så tyder jeg dette til at det er foreldrene Christen og Rangele. Alle de andre konfirmantene har begge foreldre.
Da vil jeg tro at Rangele er en annen skriveform for Ragnild/Ragnild/Ragni.
Da passer det godt med den dåpen på Edøy i forhold til fornavn ihvertfall. At hun er oppgitt å være fra Trondhjem kan vel bero på at det er et sted presten kjente til..............hvem vet

Ved å søke på FS finner jeg flere barn av Christen og Ragnil født på Edøy. Har også funnet paret i FT 1801, men nå avventer jeg for å se om noen andre kommer inn her eller du svarer selv

Lillian Kristiansen
-
- Sted: FLORVÅG
- Kontakt:
Jeg takker for hurtig svar. Ja jeg lurte litt på navnet Bangele. Der har du svaret. Så da har du funnet fram til konfirmasjonen. Her er adressen til giftemålet http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 121#toppen
Her er adressen til begravelsen
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-250
Datteren Larsine Kristine var gift med Elling Hansen. Han var modell for Tidemann Tobakk. Han med snadda. Vi er 6. generasjon på denne gården etter Jens og Gjertrud. Hilsen Jan Egil
Her er adressen til begravelsen
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-250
Datteren Larsine Kristine var gift med Elling Hansen. Han var modell for Tidemann Tobakk. Han med snadda. Vi er 6. generasjon på denne gården etter Jens og Gjertrud. Hilsen Jan Egil
Hei igjen.
Ja, det bildet er jeg kjent med
Moro
Ettersom en av linkene dine hadde fått "litt" mye tekst så virker den ikke - legger den inn på nytt.
Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 3 (1815-1825), Ekteviede 1825, side 197
Vielse nr.15
Dette må være Christen og Ragnhild i FT 1801: Sættre
Her med barna Ole 6 år og Christiana 2 år.
I Family Search finnes også disse:
Ole fra FT 1801
Ane
Ingebor Anna
og din Gjertrud: Døpt 24.januar 1802
Håper dette er riktig for da har du jo kommet et stykke videre
Ja, det bildet er jeg kjent med

Ettersom en av linkene dine hadde fått "litt" mye tekst så virker den ikke - legger den inn på nytt.
Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 3 (1815-1825), Ekteviede 1825, side 197
Vielse nr.15
Dette må være Christen og Ragnhild i FT 1801: Sættre
Her med barna Ole 6 år og Christiana 2 år.
I Family Search finnes også disse:
Ole fra FT 1801
Ane
Ingebor Anna
og din Gjertrud: Døpt 24.januar 1802
Håper dette er riktig for da har du jo kommet et stykke videre

Lillian Kristiansen
Heisann!
Det var en aldri så liten overraskelse at Gjertrud Christensdatter havnet så langt unna Smøla! Jeg trodde at hun døde ung!
Christen Christensen Nesje-Sletten eller Nesjegjerdet fra Veøy i Romsdal var født i 1765 på Nord-Nesje bnr. 3, Veøy, og altså gift med Ragnhild Olsdatter. Ragnhild døde trolig på Veiholmen i 1806, 39 år gammel. Foreldrene til Christen var Christen Knudsen Nord-Nesje f. 1730 fra Ytre Mittet og andre kona hans, Anne Jacobsdatter f. Sør-Nesje 1723, d. 1773. Christen og den tredje kona hans, Kari Olsdatter f. Sør-Nesje fra Persegarden flytta til Bjermeland i Vestnes. I den militære legdsrullen 1804-09 står det om Christen Christensen at han har et barn. Han var "casseret fra det Fanottingske Compani paa grund af skade i foden. Desserteret uden at man vet hvorhen. I skriv af 7/3-1806 meldes at han ere flyttet med sønnen til Stavangerdistriktet og antegnet i Søndre Bergenhus Amt, Schiolds skipsrede, 10 Lægd."
Christen og Ragnhild drev en av Sætrangårdene på Smøla, Sæter bnr. 5 (Smøla bygdebok bind 10, s. 470) og de fikk barna:
1. Ane/Anna f. 1792, d. 1796.
2. Ole f. 1795, altså bosatt et sted ved Bergen eller Stavanger.
3. Ingeborg Anna f. 1797, død 20 uker gammel i 1798.
5. Gjertrud f. 1802. Jeg har altså skrevet at hun døde ung, men det har hun altså ikke
gjort:-)
Denne familien flyttet altså fra Smøla etter at Ragnhild døde, så det ble en helt annen familie som bosatte seg på dette bruket på Sætran. Men Christen Christensen hadde en bror, Knud, og en halvbror, Ole Christensen, som bosatte seg her ute, Knud på et annen av Sætrangårdene, Ole på Veiholmen.
Lykke til med slektsforskningen!:-)
Mvh. Kjell

Det var en aldri så liten overraskelse at Gjertrud Christensdatter havnet så langt unna Smøla! Jeg trodde at hun døde ung!
Christen Christensen Nesje-Sletten eller Nesjegjerdet fra Veøy i Romsdal var født i 1765 på Nord-Nesje bnr. 3, Veøy, og altså gift med Ragnhild Olsdatter. Ragnhild døde trolig på Veiholmen i 1806, 39 år gammel. Foreldrene til Christen var Christen Knudsen Nord-Nesje f. 1730 fra Ytre Mittet og andre kona hans, Anne Jacobsdatter f. Sør-Nesje 1723, d. 1773. Christen og den tredje kona hans, Kari Olsdatter f. Sør-Nesje fra Persegarden flytta til Bjermeland i Vestnes. I den militære legdsrullen 1804-09 står det om Christen Christensen at han har et barn. Han var "casseret fra det Fanottingske Compani paa grund af skade i foden. Desserteret uden at man vet hvorhen. I skriv af 7/3-1806 meldes at han ere flyttet med sønnen til Stavangerdistriktet og antegnet i Søndre Bergenhus Amt, Schiolds skipsrede, 10 Lægd."
Christen og Ragnhild drev en av Sætrangårdene på Smøla, Sæter bnr. 5 (Smøla bygdebok bind 10, s. 470) og de fikk barna:
1. Ane/Anna f. 1792, d. 1796.
2. Ole f. 1795, altså bosatt et sted ved Bergen eller Stavanger.
3. Ingeborg Anna f. 1797, død 20 uker gammel i 1798.
5. Gjertrud f. 1802. Jeg har altså skrevet at hun døde ung, men det har hun altså ikke
gjort:-)
Denne familien flyttet altså fra Smøla etter at Ragnhild døde, så det ble en helt annen familie som bosatte seg på dette bruket på Sætran. Men Christen Christensen hadde en bror, Knud, og en halvbror, Ole Christensen, som bosatte seg her ute, Knud på et annen av Sætrangårdene, Ole på Veiholmen.
Lykke til med slektsforskningen!:-)
Mvh. Kjell