Pige Dorthea Halvorsdatter, Fjeldstad, Gjerdrum

Moderator: MOD_Akershus

Svar
gj08464
Sted: USA

Pige Dorthea Halvorsdatter, Fjeldstad, Gjerdrum

Legg inn av gj08464 » 9. januar 2009 kl. 0.00

Jeg søker opplysninger om min tippoldemor, Dorthea Halvorsdatter, som var pige på Fjeldstad gård i Gjerdrum i midten av 1800-tallet. Hun fikk en sønn i 1851 med Nils Halvorsen som allerede var gift med Dorthea Hansdatter. Sønnen het Hans Nilsen (min oldefar) og han flyttet senere til Sande i Vestfold der han var gift to ganger. Jeg finner ingen opplysninger om Dorthea hverken i kirkebøker, bygdebøker eller folketellinger - bare att hun var min oldefars mor. Det føddes mange Dorthea under de første tiårene av 1800-tallet i Gjerdrum og nærliggende sogn, men jeg har ingen nøkkel til hvem av dem som er den "riktige". Håper på hjelp for å kunne komme videre.

Hilsen
Kari Sandum

[email protected]

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Re: Pige Dorthea Halvorsdatter, Fjeldstad, Gjerdrum

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 9. januar 2009 kl. 9.50

Hei :)

For ordens skyld legg eg inn link til dåpen her. KB Gjerdrum 1845-1856 side 56 nederst til venstre. Eg ser at ein av faddrane er Ole Halvorsen. Det er kanskje ein bror av Dorthea :roll: .
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=513&idx_id=513&uid=ny&idx_side=-59
Mvh
Anne Lisbeth

Anne Lisbeth Stavland

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 9. januar 2009 kl. 10.06

Veit at du ikkje har spurt etter dette , men her er Hans i 1865 i Gjerdrum. Han bur hos faren sin.
digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60234&gardpostnr=176&personpostnr=988&merk=988#ovre
Mvh
Anne Lisbeth

Anne Lisbeth Stavland

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 9. januar 2009 kl. 12.32

Dette er ein kinkig sak. Men eg ser at Dorthea Halvorsdatter ganske sikkert ikkje bur i Gjerdrum i 1865 tellinga. Det er kun ei som bur der då, og hu har barn som er eldre enn Hans.
Når eg søkte på Dorthea H. fødd i tidsrommet 1810-1833 så faller mange ifrå , pga at dei har barn som er eldre enn Hans. Det er kun 2 i Akershus, ei i Østre Aker og ei i Ullensaker. Men i Lardal i Vestfold fann eg ei som muligens er verdt å vurdera.
Ho er riktignok fødd i Lardal. Eg veit ikkje kor sannsynlig det er at ho har hatt arbeid i Akershus, men ein som bur i huset heiter Ole Halvorsen, og ein av faddrane til Hans heitte Ole Halvorsen. Dessutan bur Hans i Vestfold. Er det ein samanheng her :?:
www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60728&gardpostnr=83&personpostnr=473&merk=473#ovre
Mvh
Anne Lisbeth

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 9. januar 2009 kl. 22.59

Hei Kari.

Her er en mulig løsning på spørsmålet ditt uten at jeg er sikker så ser dette lovende ut.

Jeg tror det er denne Dorthe Halvorsdatter som i 1862 gifter seg med enkemand Ole Jensen for opplysningene i FT 1865 er ikke riktige: Brotnaveie

Dorthea Halvorsdatter er ikke mor til Anton 11 år - det er Ole Jensens første kone: Dåp nr. 87

Hans Olsen 4 år i FT 1865 heter Hans Jacob og er født før Ole og Dorthea gifter seg og da er det Dortheas 3dje Leiermaal og det stemmer med at den du henviser til er leiermaal nr.2: Dåp nr.203

Her er også oppgitt at hun har barna med 3 forskjellige mandfolk.

Det er Dorthea som er fra denne gården/plassen Brotnovmoen: Vielse nr. 34

Den ene forloveren her er den samme Prokuratoren O Fjelstad som Dorthea bor hos når hun får barn nr. 2 etter hva jeg kan skjønne. Det vil si hun bor hos Jens Fjelstad, men det er mest sannsynlig far og sønn muligens.

Første kone til Ole Jensen er Dortheas søster Anne: Vielse nr. 40

Dorthea født 1819: Dåp nr. 63

Anne Halvorsdatter begravelse: Nr.5 10. januar 1861

At sønnen hun får med Ole Jensen også blir kaldt Hans er ikke så merkelig - det kan være pga mange årsaker, men dette har jeg sett flere ganger før også.

Hans Nilsen utflyttet 1875: Nr. 4

Dorthea Halvorsdatters første barn: Dåp nr.73 Dorthe Marie født 24.mai 1845 i Ullensaker

Da tror jeg ALT skulle stemme og er dette feil da vet ikke jeg :lol:
Lillian Kristiansen

gj08464

Legg inn av gj08464 » 13. januar 2009 kl. 19.59

Hei Lillian,

Jeg er kjempeimponert over allt du har kommet fram til og at du har tatt deg så mye tid til å hjelpe meg!

Jeg har hele tiden stanget hodet i veggen når det kom til folketellingen fra 1865. I og med at Anton sto som sønn av av Ole Jensen og Dorthea Halvorsdatter kunne det inte stemme at hun var den Dorthea jeg lette etter. Men da du gjorde meg oppmerksom på at det faktisk kunne ha sneket seg inn en feil her samt ga meg veldig mye verdifull informasjon som støttet denne teorien, fallt brikkene på plass, og jeg er overbevist om at du har funnet løsningen på problemet for meg. Dessuten har du hjulpet meg en god bit videre.

Tusen takk for all help!!!!

Takknemlig hilsen fra
Kari Sandum

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 13. januar 2009 kl. 20.58

Hei Kari.

Flott at du er fornøyd. :lol:

Brukte ikke "så" mye tid - dessuten er det sånne "gåter" som er morsomme å prøve seg på. Hver og en av oss har våre egne måter å løse slike "saker" på og jeg har min :lol: :lol:

Har vært borti mange slike gjennom årene og er det en ting jeg ikke stoler på så er det FT 1865 :oops:

Jeg også er 99 % sikker på at denne er riktig og trenger du mere hjelp er det bare å si fra. Jeg og flere her på forumet hjelper deg gjerne :lol:
Lillian Kristiansen

gj08464

Legg inn av gj08464 » 13. januar 2009 kl. 21.30

Hei Anne Lisbeth,

Tusen takk for tid og hjelp til å løse problemet med min tippoldemor Dorthea Halvorsdatter. Som du er inne virket det ikke stemme med folketellingen 1865 at hun fremdeles skulle bo i Gjerdrum. Det virker imidlertid som om opplysningen der er feil og dermed går kabalen opp.

Ellers hadde tipset om Laurdal i Vestfold vært veldig verdifullt å dykke ned i.

Nå som jeg forstår at DIS har så mange hjelpsomme medlemmer, kommer jeg nok til å benytte meg av dere flere ganger om jeg står bom fast.

Takk igjen!

Hilsen
Kari Sandum

Svar

Gå tilbake til «Gjerdrum»