Vevik/Buksnes: Når døde Hans Ole Bang Hansen (f. ca. 1829)
Moderator: MOD_Nordland
Vevik/Buksnes: Når døde Hans Ole Bang Hansen (f. ca. 1829)
Hans Ole Bang Hansen var født ca. 1829 på Gjerstad. Han var boende hos Hemming Olsen på Sund til han giftet seg 29. des. 1854 med Jensmine Reinert Jensdtr. (f. ca. 1828).
Ved FT 1865 og 1875 var de boende på Vevik i Buksnes.
Når døde Hans Ole og Jensmine? Og når eksakt ble de født?
Hermod Moursund
Hermod Moursund
Re: Vevik/Buksnes: Når døde Hans Ole Bang Hansen (f. ca. 18
Han het vel Ole Hans Olai Bang Hansen ettersom barna har Olsen og Olsdatter som etternavn?
Dette er fra perioden når kirkebøker mangler, dessverre.
Dette er fra perioden når kirkebøker mangler, dessverre.
Riktig. Det er vel da ganske vanskelig å finne noe her?
-
- Sted: BODØ
Å finne eksakt fødsels-og dåpsdato uten hjelp fra kirkebøker er ikke lett. Da må andre arkiver, f. eks overformynderi, sjekkes, og slike er å finne på statsarkivet. Er du også ute etter foreldre?
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Ja visst. Er du den rette til å finne dem? Jeg greier det ikke. Har et tips på Hans Johansen, men der stopper det.....
Hermod
Hermod
Hermod Moursund skrev:Hans Ole Bang Hansen var født ca. 1829 på Gjerstad. Han var boende hos Hemming Olsen på Sund til han giftet seg 29. des. 1854 med Jensmine Reinert Jensdtr. (f. ca. 1828).
Hermod Moursund
Finner Jensmine i vaksinasjonslistene for Buksnes.
4 år gammel ved vaksinasjonen 24 september 1932.
Foreldre: Jens Johnsen og Engel Larsdatter på Storeide.
Skoleprotokollen for Buksnes viser at en Jensmine Jensdatter med far Jens Johnsen gikk på skole i tre perioder.
28. sept. - 10. okt. 1840
26. okt. - 7. nov. 1840
18.sept. - 30.sept 1843
Oppholdsted alle innførsler Storeidet.
Mvh
Petter Stene
En svært nyttig og interessant opplysning.
Er en slik oversikt lagt ut på nettet?
Er en slik oversikt lagt ut på nettet?
Hva slags skoleprotokoll er det du refererer til?
-
Per Magne Bernhardsen har skrevet av vaksinasjonsliste 1823-1846 og skoleprotokoll 1839-1843. Dette ligger på Digitalarkivet.
Vaksinasjonsliste
Skoleprotokoll
Vi setter stor pris på at registreringene er blitt tilgjengelige.
Nyt materialet

Vi setter stor pris på at registreringene er blitt tilgjengelige.
Nyt materialet

Tusen hjertelig takk igjen.
Hermod
Hermod
-
- Sted: STJØRDAL
Til innlegg 4 angående overformynderruller: Det finnes formynder- og overformynderruller
for Lofoten og Vesterålen mikrofilmet i perioden 1784-iallefall 1860. For perioden rundt 1829 kan disse mikrofilmene være aktuelle:
-1786-1841, på mikrofilm NT-104(formynderrull)
-1825-1850, på mikrofilm NT-105(overformynderrull store)
-1826-1860, på mikrofilm NT-106(overforumynderrull)
Er usikker på om Buksnes er med på alle disse filmene. Selv foretrekker jeg å sitte på bibliotek å lese mikrofilm, fremfor å reise på arkiv. Nå er vi jo heldig vi som bor her, og biblioteket har mikrofilmapparat med utskriftmuligheter som er plassert på et rom hvor en kan sitte for seg selv.
for Lofoten og Vesterålen mikrofilmet i perioden 1784-iallefall 1860. For perioden rundt 1829 kan disse mikrofilmene være aktuelle:
-1786-1841, på mikrofilm NT-104(formynderrull)
-1825-1850, på mikrofilm NT-105(overformynderrull store)
-1826-1860, på mikrofilm NT-106(overforumynderrull)
Er usikker på om Buksnes er med på alle disse filmene. Selv foretrekker jeg å sitte på bibliotek å lese mikrofilm, fremfor å reise på arkiv. Nå er vi jo heldig vi som bor her, og biblioteket har mikrofilmapparat med utskriftmuligheter som er plassert på et rom hvor en kan sitte for seg selv.
-
Disse mikrofilmene kan selvfølgelig fjernlånes gjennom nærmeste bibliotek.
-
Det finnes overformynderruller tilbake til 1769, noe som jeg sendte inn opplysninger om til DIS-Norges Genealogiske Ressurser
http://www.disnorge.no/genress/index.ph ... kid=104368

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
Ja jeg var usikker på om det kanskje var noe mer angående overformynderrullene, for jeg mente jeg tidligere hadde en side til med oversikt over filmer. Tok jo en gang kopi fra perm
på biblioteket her i Sandnessjøen. Mener at det også skal gå noe lengre frem i tid enn til 1860.
på biblioteket her i Sandnessjøen. Mener at det også skal gå noe lengre frem i tid enn til 1860.
-
Fra 1862 ligger overformynderruller og saker som omhandler umyndige arvinger i Vestvågøy kommunearkiv. Oversikten sier følgende:
OVERFORMYNDERI
O.1 Forhandlingsprotokoll 1862-1927
O.2 Dagbok 1862-1904
O.3 Korrespondanse 1875-1917
O.4 Overformynderrulle for arve-
kapitalen 1862-1901
O.5 Panteopligasjonsprotokoller 1893-1901
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
Av ekteskapet mellom Hans Ole Bang Hansen og Jensmina Reinert Jensdatter ser man at Hans er født på Gjerstad rundt 1829 med far Hans Johansen. I tiden 1829-1830 bor det en Hans Johansen på Gjerstad. Han må være faren, som i 1828 blir gift med Tobine Nikolaisdatter, begge bor på Kyllingdal.
Ved vielsen til Hans O. B. Hansen ser man at en Zacharias Hansen er forlover. Samme person blir i 1834 vaksinert med Hans Johansen som far. Kanskje søsken? Fødested oppgis da til Strømøe som er i Flakstad. Ved dåpen i 1819 i Flakstad ser man at han er uekte barn med Hans Johansen som far og Mette Maria som mor.
Ved vielsen til Hans O. B. Hansen ser man at en Zacharias Hansen er forlover. Samme person blir i 1834 vaksinert med Hans Johansen som far. Kanskje søsken? Fødested oppgis da til Strømøe som er i Flakstad. Ved dåpen i 1819 i Flakstad ser man at han er uekte barn med Hans Johansen som far og Mette Maria som mor.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Dette er jo særdeles interessant. Det var en ny vending.
Finner vi Tobine og Hans senere? Når var hun født forresten?
Finner vi Tobine og Hans senere? Når var hun født forresten?
-
Det er vel henne som er døpt midt på høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-193
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Dette hadde jeg egentlig ikke ventet. Vi er ved et gjennombrudd. Flott og jeg takker deg stort.
Trodde jo at jeg skulle finne Tobines far Nicolai Eliseussen i FT 1801 eller mora Hanna Olava Jentoft, men det gjorde jeg ikke. Derimot ser jeg jo at Maren Malena Eliseusdtr. var fadder til Tobine, og hun finner vi i FT 1801 med foreldre Eliseus Bentzen og Rachel Jensdtr. Går da ut fra at dette også er foreldrene til Nicolai. Denne Nicolai kan jo ikke ha vært i Buksnes i 1801 og heller ikke Hanna Olava. Har du noen opplysninger om disse?
Kan jo spørre: Vet du når Nicolai Eliseussen og Hanna Olava Jentoft var født? Jeg er imponert over hva du har funnet for meg. Tusen hjertelig takk foreløpig.
Trodde jo at jeg skulle finne Tobines far Nicolai Eliseussen i FT 1801 eller mora Hanna Olava Jentoft, men det gjorde jeg ikke. Derimot ser jeg jo at Maren Malena Eliseusdtr. var fadder til Tobine, og hun finner vi i FT 1801 med foreldre Eliseus Bentzen og Rachel Jensdtr. Går da ut fra at dette også er foreldrene til Nicolai. Denne Nicolai kan jo ikke ha vært i Buksnes i 1801 og heller ikke Hanna Olava. Har du noen opplysninger om disse?
Kan jo spørre: Vet du når Nicolai Eliseussen og Hanna Olava Jentoft var født? Jeg er imponert over hva du har funnet for meg. Tusen hjertelig takk foreløpig.
Har nå funnet Tobine i trekilen, og der er vel forfedrene deres.
Hadde du vært så snill å vise meg vielsen til Hans og Tobine, ble jeg utrolig glad.
Hadde du vært så snill å vise meg vielsen til Hans og Tobine, ble jeg utrolig glad.
-
Jeg lurer på om dette er faren i 1801: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... k=839#ovre
Moren døde rundt 1796 (skifte samme året). Av skiftet kommer det frem at Tobine hadde en bror Jens, som nok ble døpt etter 1793.
Vielsen er lagt ved (husk å være innlogget for å se den).
Ved nærmere undersøkelser hadde jeg visst Nicolai i basen min, med 4 koner og 6 barn. Må forske litt videre nå
Moren døde rundt 1796 (skifte samme året). Av skiftet kommer det frem at Tobine hadde en bror Jens, som nok ble døpt etter 1793.
Vielsen er lagt ved (husk å være innlogget for å se den).
Ved nærmere undersøkelser hadde jeg visst Nicolai i basen min, med 4 koner og 6 barn. Må forske litt videre nå

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Tusen hjertelig takk.
Resten kan jeg vel følge på trekilen. Men jeg skulle gjerne ha visst litt mer om Hans Johansen, men det kan jo se på senere - hvis du har tid og stunder til det.
Takk.
Hermod
Resten kan jeg vel følge på trekilen. Men jeg skulle gjerne ha visst litt mer om Hans Johansen, men det kan jo se på senere - hvis du har tid og stunder til det.
Takk.
Hermod
-
Husk at Trekilen.com er en sekunderkilde, og må kontrolleres.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Ja, det vet jeg, men det er godt utgangspunkt. Det er fint å ha noen navn å lete etter.
Jens Andreas Loss Nicolaisen ble dpt 8/5 1796 og døde 1853.
Nicolai Eliseussen hadde 9 barn i sine 4 ekteskap. Nicolai døde i 1813 på Vinje Gimsøy.
Gift 1. gang 1/2 1785 med Bereth Andersdatter 1763-28/2 1790 4 barn
Gift 2. gang 5/10 1792 med Hanna Olava Jentoft Frantzdatter d. 1796 2 barn
Gift 3. gang 1797 med Martha Maria Hjort Hansdatter 1773-1800 1 sønn
Gift 4. gang 1801 med Kassi (Karen) Lorentzdatter 1761-9/11 1847 2 barn
Nicolai Eliseussen hadde 9 barn i sine 4 ekteskap. Nicolai døde i 1813 på Vinje Gimsøy.
Gift 1. gang 1/2 1785 med Bereth Andersdatter 1763-28/2 1790 4 barn
Gift 2. gang 5/10 1792 med Hanna Olava Jentoft Frantzdatter d. 1796 2 barn
Gift 3. gang 1797 med Martha Maria Hjort Hansdatter 1773-1800 1 sønn
Gift 4. gang 1801 med Kassi (Karen) Lorentzdatter 1761-9/11 1847 2 barn
Det hadde jeg, men likevel tusen takk for at du svarte.
Her greier jeg ikke å finne Hans Ole Bang Hansen (f. 1829) død. Er det noen som har det i sin arkiver?
Hermod
Her greier jeg ikke å finne Hans Ole Bang Hansen (f. 1829) død. Er det noen som har det i sin arkiver?
Hermod
Jeg fant det til slutt. Han var innskrevet som Hans Olai Hansen. Død 10. mai 1909 i Buksnes - bopæl: Sund.
-
- Sted: KOLBOTN
Hei Hermod!
Jeg har noen opplysninger om Ole og Jensmine.
Har Jensmines død den 30. mai og gravlagt 9. juni 1878. (Hun er skevet Mine i kirkeboka). Se sekvens 17 i linken under:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610572.jpg
Videre ser jeg at Ole og Jensmine fikk en dødfødt datter den 5. november 1867. Se i rubrikken under dødfødte på høyre side i kirkeboka:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 021159.jpg
Jensmines konfirmasjon i 1844. Sekvens nr. 17:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020791.jpg
Godt nyttår! Terje Strømsnes
Jeg har noen opplysninger om Ole og Jensmine.
Har Jensmines død den 30. mai og gravlagt 9. juni 1878. (Hun er skevet Mine i kirkeboka). Se sekvens 17 i linken under:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610572.jpg
Videre ser jeg at Ole og Jensmine fikk en dødfødt datter den 5. november 1867. Se i rubrikken under dødfødte på høyre side i kirkeboka:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 021159.jpg
Jensmines konfirmasjon i 1844. Sekvens nr. 17:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020791.jpg
Godt nyttår! Terje Strømsnes
Godt Nyttår tilbake.
Takk for opplysningene, Terje.
Hermod
Takk for opplysningene, Terje.
Hermod