Avløsen: Christian Andersen f. ca. 1799-1801. Hvor?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn21758
Sted: SMØLA

Avløsen: Christian Andersen f. ca. 1799-1801. Hvor?

Legg inn av dn21758 » 27. desember 2008 kl. 14.37

Hei!

Denne Christian Andersen var 25 år gammel (ifølge kirkeboka) da han giftet seg den 9. sept. 1830 i Dolm med Mortine Clasdatter (Larsdatter?) Avløsen, 26 år gammel.

Ved vielsen står det oppgitt at Christian er født i Lesja (Trondhjem står overstrøket). Men jeg finner ham ikke født i Lesja. Hans far var ved vielsen oppgitt til å hete Anders Svendsen.

Christian Andersen Haugøe og kona Mortina Larsdatter fikk den 13. febr. 1831 sønnen Anders.

Ved folketellingen i 1865 bor paret på Avløsen og har sønnen Christian, 23 år gammel hos seg, sammen med hans kone Anna Olsdatter, 20 år gammel. Ved folketellingen står det oppgitt at Christian Andersen er født i "Flaasogtnen", kanskje ment som Flaa sogn (Melhus eller i Hallingdal?).

Er det noen som kan bidra med hjelp her så hadde det vært fint. Lurer på om denne Christian kan være en sønn av reisende Anders Svendsen og kona Karen Carlsdatter.

Mvh. Kjell

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Avløsen: Christian Andersen f. ca. 1799-1801. Hvor?

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 28. desember 2008 kl. 1.35

Hei,
kildene som jeg har funnet ellers synes å tilsi at hustrus navn skal være Morthine Larsdatter.
Hun fikk et barn, Beret, utenom ekteskap i 1828 ( f. 4.10, døpt 7.12.) Far er da oppgitt som Christian Andersen Langøe. Etter Anders i 1831 ( f. Haugø ) kommer Anthon 4.4.1833, da har de flyttet over til Avløysa på Frøya. De skal også ha fått en sønn Christian i 1842, skal en tro på Family Search, men jeg har i farten ikke funnet ham i KB.
Family Search synes også å mene at denne Christian Andersen er døpt i Dolm i 1799, og Morthine omtrent samtidig. Så da blir kanskje spørsmålet: Står det ved vielsen i 1830 Lesøe ( Lesja ) , eller kan det stå for eks. Langøe ? De 2 ganske store øyene Langøya og Haugøya ligger forøvrig like i nærheten av hverandre, vest for Dolmsundet.
Jeg synes nok også det står Lesøe, og det var mange som kom den veien og ut til kysten. Men det går kanskje å finne noe mer i KB Hitra, 1798/99.

Knut Ansnes

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 28. desember 2008 kl. 2.13

For ordens skyld, her er Christians konfirmasjon i 1859, Dolm kirke, nr 51. Her står det
at han er født på Avløysa i 1843 :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-256

I ft 1865 står det som nevnt av Kjell at faren er født i Flaasogtnen. Alderen oppgitt i tellingen, 66 år, kan naturligvis være feil, men stemmer ellers bra med den som Family Search opererer med.

Antar at det ble smølværinger av noen av disse da ?

Knut

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 28. desember 2008 kl. 11.08

Flaa: Det er ikke så mange "Anders Svendsen" i Buskerud/Sør-Trøndelag i 1801, men en av dem finner vi her:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3616#ovre

under Ler gård, Flaae sogn, Melhus. I rett alder er han vel også. Det står ikke navn på den plassen under Ler der denne familien bor. I dette området er det mange bruk/plasser som er kalt Øie, ( kfr. 1865 ) og da lurer jeg på om det kan være "Lersøie" det står angitt ved vielsen ?

Knut

dn21758

Legg inn av dn21758 » 28. desember 2008 kl. 12.38

Hei Knut! :D

Tusen takk for svarene! :D

Når det gjelder denne Christian Andersen så vet jeg nok ikke så mye nei! Finner ham ikke som døpt på Hitra verken i 1798 eller 1799. Mortina derimot finner jeg født den 6. juni 1798 som datter til Lars Avløsen, og dette er nok den rette damen.

Når jeg lurer på om denne Christian Andersen kan være en sønn av reisende Anders Svendsen, forøvrig døpt i 1771 i Innset i Kvikne, (foreldrene kom da fra Sverige) men oppvokst på husmannsplassen Sandvik under Gautvik i Eide, så kommer det av at flere av Anders' barn i perioder har oppholdt seg på Hitra.

Anders Svendsen og kona Karen Carlsdatter døpte en datter i Fillan på Hitra 5. søndag etter Hellig tre kongers dag i 1794. Datterens navn var Helena f. 21. jan. 1794 og hennes foreldre kom da fra Tynset, der Helena trolig var født. Det neste av deres barn jeg vet om var Andreas f. 21. febr. 1798, døpt på Ørlandet midtfastesøndag. Da kom foreldrene fra Lundset i Verdalen, der sønnen trolig var født.

De tre neste av barna er født på Eide i 1800, 1802 og 1805.

Min tippoldefar, Henrik Andersen f. 1805 var en sønn av dette paret. Det er blitt sagt at han i lange perioder oppholdt seg på Hitra, men han bodde ikke fast der. Henrik har forøvrig en meget stor slekt etter seg her på Smøla, mest på Veiholmen. Men han hadde også en sønn, Iver Henriksen, som ble bosatt i Heggvika på Hitra. Henriks bror, Andreas Andersen f. 1807 i Bergfallsvika i Aure, men døpt i Stangvik kirke, var også flere ganger på Hitra og en av hans døtre, Marcelie, ble gift og bosatt på Hitra.

Når det gjelder de reisende, så har jeg smertelig fått erfare at om det står hvor barna er født, så er det sjelden en finner dem i de oppgitte prestegjeldene, da de er døpt i et helt annet prestegjeld! :(

Kan det stå noe om Christian Andersen i Hitra-boka mon tro?

Mvh. Kjell

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 28. desember 2008 kl. 16.15

Heisan !
Har sjekket Hitraboka, begrenset til kap. Langøy, Haugøy og Olderøy. Fant ikke noe der, men jeg har lett for å overse relevant info. På den annen side er det mye som mangler i den gamle Hitraboka II, og mye misvisende også.
Derimot gis i Frøyaboka, kap. om Avløs på Sør-Frøya, følgende info:

"Denne eiendom ble oppdelt i 5 parter i 1876. Det var Christian Andersen som hadde kjøpt Avløsen av krigsråd Holtermann, og etter delingen viser panteboken:
209 b Anders Johnsen
209 c Christen Andersen
209 d Iver Andreasen
209 e Andreas Nilsen
209 f Ole Larsen.
Christian Andersen Avløs overdro ved skjøte i 1876 2/3- deler av sin gård til sønnen Magnus Christiansen og 1/8-del til svigersønnen Johan Pedersen. Her ble så holdt deling og skyldsetning av de to bruk i 1902: Gnr. 5, bnr. 3 ble Magnus Christiansens gård, bnr. 10 som ble kalt Grindfaret var Johan Pedersens gård, men da han var død ved denne tid, var det enka som stod for gården.

Christian Andersen Avløs var innflytter fra Gauldal, f. 1805, og hans kone Mortine Larsdtr. var f. 1805 på Frøya. Deres sønn Magnus Christiansen var f. 1844 og gift med Anna Olsdtr. f. 1848. De hadde tre døtre: Marie f. 1866, Anna Berntine f. 1868 og Julianna f. 1874."

Her har forfatteren kanskje tatt utgangspunkt i info ved vielsen i 1830 ved fastsettelse av f.år for Mortine og Christian. Men han har klart å plassere Christian som født i Gauldalen, så da er kanskje "Lersøe i Flaa" et hett spor. Har ikke funnet Christian som konfirmert i Flå, men var dette av det reisende folket, så ble de kanskje ikke boende så lenge nei.

Veldig artig det du skriver om Iver Henriksen Hegvik, Kjell. Iver og Gunhild fikk, etter hva jeg har nedtegnet, sønnen Henning i 1867 mens de ennå bodde på Smøla. ( Hopen ? )
Henning Oluf Heggvik ble gift inn i min slekt, da han 11.5.1888 ektet Jørgine Olsdatter Ingeborgvik. Jørgine var søskenbarn med min oldefar på farssida, Johannes Benjaminsen Ingeborgvik. Dette folket i Heggvika var foretagsomme og gjorde det godt i egnen, de har en del etterkommere også. Henning levde til 16.10.1954, og jeg ( f. 1944 ) husker ham fra da han var på besøk hos oss.

Knut

dn21758

Legg inn av dn21758 » 28. desember 2008 kl. 18.24

Hei Knut! :D

Igjen, tusen takk for all hjelp! Det virker ikke som det blir lett å finne Christian Andersen nei. Har prøvd å finne ham under Støren, men nei. Flå/Melhus er også sjekket, men ikke tale om! :( Han skulle vel ha vært å finne under innflytta til Hitra, men jeg finner det ikke.

Når det gjelder Henning Oluf f. 23. april 1867 på Ytre Råkholmen her på Smøla, så var det veldig greit å få vite når han døde, for akkurat det hadde jeg ikke. :D Iver omkom på sjøen i 1885, og enka Gunhild Olsdatter Heggvik døde på gamlehjemmet i Kristiansund den 15. nov. 1916. Har ikke så mye annet enn navnene på deres øvrige barn, tvillingene Johannes og Jens Edvard f. 15. des. 1869, Randine Ivrikke f. 13. des. 1873, Nikolai f. 5. mai 1876 og Ragnhild f. 17. juni 1881.

Regner med at noen av disse barna havnet i Kristiansund, siden moren Gunhild (opprinnelig fra Ytre Roksvågen her på Smøla) døde der. Henne har jeg forresten sett bilde av en gang, tror det var i en album etter min farfars søster Elise Kruse her på Råket (Iver var deres farbror).

Mvh. Kjell

dn21758

Legg inn av dn21758 » 28. desember 2008 kl. 20.59

Hei!

Finner at skomaker Anders Svendsen Leer fra Melhus, 44 år gammel, samt kona Karen Olsdatter, 35 år, og barna Marit, 9 år, Ole, 5 år og Sven, 2 år gamle, kommer flyttende fra Hitra til Edøy i 1821. Det går fram at de hadde bodd på Hitra i 6 år før de kom til Edøy. Og i Hitra kirkebok finner jeg at Sven blir født i 1819 på Havn, der foreldrene oppholdt seg.

Kan dette være Christians foreldre?

Mvh. Kjell

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 31. desember 2008 kl. 0.20

Hei,

oppsummerer litt her, og prøver å bringe dette litt videre:

Det synes å være 2 muligheter foreløbig:

1. Alder og fødested for Anders Svendsen Leer passer bra på ham jeg fant tidligere i 1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3616#ovre.
Denne Anders Svendsen i 1801 var 23 år og ugift, men det kan vel tenkes at han fikk sønnen Christian ca 1799 med en kvinne som senere døde, og at sønnen sluttet seg til faren Anders, som senere fant seg ei kone Karen Olsdatter. Dersom hennes oppgitte alder i 1821 er riktig, var neppe hun mor til en Christian Andersen født rundt 1799.

2. Anders Svendsen f. ca 1771, Innset i Kvikne. Hustru: Karen Carlsdatter. 5 barn 1794 - 1805. Som reisende familie kan en eventuell Christian Andersen være født på Ler i Melhus,
kanskje sent på året 1799 siden de også fikk en sønn i Ørlandet prestegjeld i februar 1798. Her stemmer ikke aldersangivelsen helt på Anders, og ikke på Karen heller dersom hun skulle være mor til Christian. Kan de eventuelt ha oppgitt den alder de hadde da de kom til Hitra, ikke alderen da de kom til Edøy 6 år senere ? Dessuten er jo hustruen blitt til en Olsdatter, men det kan rett og slett bero på en feil.

- Går det an å sjalte ut nr. 1. ? Kan han finnes gift og bosatt på annet hold etter 1801 ?
- Dersom Anders Svendsen i 1821 feilaktig er oppgitt å være 44 år, mens det riktige var ca 50 ( f. 1871 Innset ) så kan det godt tenkes at Karen også var noen år eldre. Var hun også 6 år eldre, kunne hun være mor til en Christian f. 1799 - 1802. Men neppe mor i 1793/94.
- Det er ikke uoverkommelig mange Karen Carlsd./Karlsd. i landet i 1801, finner ingen som passer. Kan kanskje tyde på at Carlsd. var feil ?? Kan muligens også tydes dit at denne familien som reisende av en eller annen grunn ikke er blitt tellet i 1801.

Tilbake til Henning Heggvik, død 1954: Det var nok i 1871 at faren kjøpte Heggvika, men de kan ha kommet til Hitra litt tidligere. Henning var litt liten, litt mørk, og med litt mer futt i seg enn en vanlig bondemand på Hitteren. Han dyrket bl.a. opp noen myrområder oppe på Fjellværsøya, tror han ble påskjønnet for det. Kjøpte nabogården Brøttingsvåg, som ble lagt til Heggvika. Husker ham elegant, dresskledd, med hatt og stokk ( han skulle innom handelsmannen på Ansnes må vite ). Han ble bare omtalt som "Hæggvik", og jeg mener å huske at han var politisk interessert også, på høyresiden.

Vennlig hilsen
Knut

dn21758

Legg inn av dn21758 » 31. desember 2008 kl. 10.53

Hei Knut!

Takk skal du ha for innlegget! Har selv lurt på denne Anders Svendsen Leer tidligere, men han er nok ikke den samme som den reisende Anders Svendsen nei.

Reisende Anders Svendsen og kona Karen Carlsdatter fikk sitt første barn i 1792. Hans navn var Carl. Han var født på Innset i Kvikne, men døpt i Tynset kirke. Denne Carl var på Hitra før 1819, for dette året står han som innflytter derfra til Inderøya.

Når det gjelder folketellingen i 1801 så har jeg kommet fram til den konklusjonen at Anders Svendsen og Karen Carlsdatter trolig var på reise og ikke ble med i denne folketellingen. De er i alle fall ikke å finne der så langt jeg kan se.

Det er trolig at Christian Andersen var en sønn av Anders Svendsen Leer, da jeg også har tenkt at det ble to ganske så tette fødsler på Karen Carlsdatter dersom hun skulle ha vært hans mor. Ellers har jeg funnet ni barn på dette reisende paret, som for det meste holdt til rundt Trondheimsfjorden som Eilert Sundt skriver i sin fantefortegnelse.

Artig å høre om Henning Heggvik, han har jeg ikke hørt noen ting om før. Kjekt med nye opplysninger om ham ja, så det skal du ha tusen takk for!!! :D

Min bestefar ble Hennings søskenbarn. Han var lang og tynn og heller lys i håret, men mørk i huden. Han var en veldig dyktig mann, ærekjær og hardt arbeidende. Han døde så sent som i 1977, da var han 101 1/2 år gammel. Han var en "kjent størrelse" her ute, som en eldre dame pleide å si. :)

Godt nytt år, Knut!

Mvh. Kjell

Svar

Gå tilbake til «Hitra»