Slettede graver

Generelle spørsmål om alt som omhandler gravminner.

Moderator: MOD_Gravreg

Låst
Brukeravatar
Greta Hysvær
Sted: OSLO

Slettede graver

Legg inn av Greta Hysvær » 9. desember 2008 kl. 14.00

Hei.
Hvordan er det med slettede graver og gravminne? Når dere får inn data fra kirkevergene får dere da også de gravene som er slettet?

Det er så mange som spør om dette, så på vegne av vannvittig mange.... :?
Med vennlig hilsen
Greta

gj03230
Sted: MYRE

Re: Slettede graver

Legg inn av gj03230 » 10. desember 2008 kl. 18.26

Jeg kan ikke svare for andre, men her i Øksnes prøver jeg å få tilgang til de kirkebøkene som ikke er lagt inn på data. Disse vet jeg skal inneholde en del graver man ikke finner igjen i dag.

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 10. desember 2008 kl. 18.32

Om vi får inn data som er slettet eller ikke er veldig variabelt fra kommune til kommune.

Når vi registrerer fra kirkegården er det jo kun de som står der i dag som kommer med

Noen kirkeverger har lagt inn begravede så langt tilbake i tid som de har protokoller, og da får vi med alt.

Andre kirkeverger igjen har bare lagt inn tilbake en viss tid, dermed er det ikke mange slettede som kommer med derfra (i alle fall ikke gamle slettede).

Vi prøver å få inn så mye som mulig!
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Brukeravatar
Greta Hysvær
Sted: OSLO

Legg inn av Greta Hysvær » 19. desember 2008 kl. 11.21

Takk for svaret, det er igrunnen det jeg har svart til de som spør. Greit å få det verifisert fra "høyeste" hold.
:P
Med vennlig hilsen
Greta

Brukeravatar
dn07337
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Legg inn av dn07337 » 19. desember 2008 kl. 22.53

Vet noen kirkeverger har en såkalt "historisk" database hvor de slettede gravene ligger, kanskje noe og undersøke ?
mvh Liv Skramstad
Distreff: Bidragskjører
Moderator: Østfold
Moderator: Slektsprogrammer
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 20. desember 2008 kl. 0.19

I tillegg så har alle kommuner før dataen kom i bruk skrevet kirkegårdsprotokoller. Disse er ofte tatt vare på, enten på kirkekontoret/menighetskontoret i kommunen, i kommunens arkiv, på interkommunale arkiv eller på statsarkivene.

For egen del vet jeg at Statsarkivet på Kongsberg har en del kirkegårdsprotokoller, IKA (Interkommunalt Arkiv) Kongsberg har også noen fra kommuner i Buskerud, Vestfold og Telemark.

Så det er bare gå til rette kontor og spørre. Kanskje sitter ditt lokale menighetskontor med kirkegårdsprotokoller som er 100 år gamle.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Låst

Gå tilbake til «Gravminner»