Hei Tor Guttorm, og takk for pm
Jeg så også at du ble "sendt" hit av Arild fra Hjelp til tyding,Kirkebok, Hof, Hedmark 1792.
Jeg velger å svare herfra i håp om å få et nytt råtips på vår mystiske Pernille.
Tor Guttorm Nygård skrev:
Er på utkikk etter data om Kari Larsdatter, Hustru til Ole Tostensen. Jeg trur hun har på en eller annen måte tilhørighet til Nyen. Hennes barn er Martin Olsen Født:
4 Des 1833
Døpt: 19 Jan 1834, Aasnes, Hedmark 16
Ekteskap: Johanne Bentsdatter
Død: 28 Jun 1891, Åsnes Finnskog, Hedmark 57 år gammel 17
Begravet: 4 Jul 1891, Aasnes, , Hedmark, Norway
Jeg ser ikke bort fra at din Kari er søster til min ane Christian. Han hadde også en sønn kallt Martin. Det pussige er at for det jeg vet så langt, var denne Martin Christians eldstesønn - og litt rart da at han ikke er oppkallt etter farfar, - eller idet minste morfar (Ole)
Jeg har altså ett barn i tillegg til Kari, Peder og Anne som er nemnt under
FT1801
Christian Larsen f. 22.12.1810
Døpt jan. 1811
gm Eline Olsdtr f.1823
Disse to er foreldre til bl.a Carelius Christiansen Bakke som kom til Orkdal (ST) og giftet seg med min tippoldemor.(De hadde også en sønn Martin)
Ellers kan jeg fortelle at jeg har funnet noen opplysninger om Lars Tostensen på Family Search.
Lars TOSTENSEN
Birth: Jan 1768
Koln,Hoof,Aasnos,Solor
Christening: 24 Jan 1768
Nyen,Aasnes,Hedmark,NORWAY
Death: 16 Mar 1768
Aasnes,Hedmark,NORWAY
Parents
Father: Lars AMUNDSEN Disc #23 Pin #719473
Mother: Kari ERICHSDATTER Disc #23 Pin #708582
Marriage: 25 Nov 1756
Marriage(s)
Spouse: Pernille PEDERSEN Disc #23 Pin #708576
Hof,Aasnes,Hedmark,NORWAY
Birth: 1769
Asnes,Hedmark,Solor,NORWAY
------------------------------------------------------------------------
Pernille er¨min store nøtt.
Hadde håpet på tips ifb med vielsen, men klarer ikke å se at fedrene var oppgitt, så jeg er ikke kommet lengre med henblikk på Pernille. Å leite i kjerkboka e vetta-laust for meg da jeg ikke klarer å lese skrivaren si skrift. Jeg må låne Åsnesboka - og håpe at jeg kan finne noe der.
mvh
aase