Hvem er/var etterkommerne til Axel og Birger von der Fehr?

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Brukeravatar
gj08067
Sted: BERGEN

Hvem er/var etterkommerne til Axel og Birger von der Fehr?

Legg inn av gj08067 » 5. desember 2008 kl. 18.32

Under mitt (hittil mangeårige) arbeid med slektens historikk "forsvinner" flg. slektsledd:

Min morfars søster Emilie Georga f. Johannessen 1/3-1872 giftet seg 10/8-1895 i Mariakirken/Bergen med skibssmed Henrik von der Fehr (f. 1872 i Bergen).
De fikk to barn, Axel (f. 23/10 1895-14/7 1975) og Birger (1897-????). Emilie og Henrik ble en-eller-annen gang skilt, for Emilie giftet seg om igjen 5/11-1908 med en Oluf Morten Mortensen.
Begge sønner skal ha hatt yrker relatert til skipsfart.

AXEL skal ha giftet seg med en engelsk?? dame Rose/Rossy, og fått en datter Rosalinn Emilie kalt 'Baby' (18/12-1920-28/8-2000) som skal ha blitt gift med en Hausvik. De skal ha fått to barn. Etter ektemannens død skal Rosalinn på eldre dager ha giftet seg igjen med en Ivar Tønseth.
BIRGER giftet seg 26/10-1922 med Christine Marie Gjertsen (f. 1896) og fikk en datter med henne: Ellen Marie, visstnok gift med en skipsreder i Haugesund, Knudsen. De skal ha fått 4 barn sammen. Heretter forsvinner alle spor.
Jeg mangler altså de aller fleste dokumentérbare opplysninger rundt Emilies to sønner og deres etterkommere.

Emilie døde i september 1949 i sin dav. bolig på Milde ved Bergen.
De to sønnene ble etterlyst i dette forum av min samarbeidende tremenning for to år siden, men det kom ikke noe respons vedr. deres etterkommere.
Er det noen som har ledetråder videre :?:

Arvid Dale
Sted: MJØNDALEN

Re: Hvem er/var etterkommerne til Axel og Birger von der Feh

Legg inn av Arvid Dale » 6. august 2009 kl. 15.56

Hei

Siden du tydeligvis er i Bergen. Der finnes så vidt jeg vet en bok om linjebåtene i Haugesund blant andre Knutsens rederi.
Hør med Sjøfartsmuseet i Bergen og de har noe slikt og se om du finner noe det om Ellen Marie som skal være gift Knutsen og da med en reder i Haugesund.

Arvid D.

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 6. august 2009 kl. 16.33

Hei

Har du sjekket hvem som står som fester av graven der Emilie og Axel er begravet
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=79883
[email protected]

Rose von der Fehr er begravet på samme sted http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=81272

Mvh
Marit

Arvid Dale
Sted: MJØNDALEN

Legg inn av Arvid Dale » 6. august 2009 kl. 17.04

Hei

Siden det er snakk om festerne til de av Marit nevnte graver - er der et par tips. Bergen kirkelige fellesråd gir vanligvis ikke ut info om festere. Det er min erfaring fra en tidligere sak. Derimot kan du spørre dem om de kan videreformidle brev fra deg til fester av gravene. Antar at du ikke vet hvem som er fester. Deres email adresse er [email protected] <[email protected]> De holder til i Bjørnsgate ned med Bussstasjonen

Ellers - igjen siden det gjelder Bergen - har du tinghuset med eventuelle skifteattester og eller Statsarkivet i Bergen - som får de oversendt etter en viss tid.

Arvid D.

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Vigdis Jøsang » 6. august 2009 kl. 19.09

Hei, jeg fant Ellen-Maries dødsannonse. Hun døde 2. april 2009, så du er nok akkurat litt for sent ute. Jeg sender linken i en PM til deg, siden hennes levende pårørende står oppført.

Mvh
Vigdis

Svar

Gå tilbake til «Haugesund»