I forbindelse med en gudstjeneste i nabosognet skriver presten som holder gudstjeneste at den forrige presten her er avgått med døden. Skal dette registreres?
Øverst på høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-91
Prest omtalt som død. Registrere det?
Moderator: MOD_Kildereg
-
- Sted: BODØ
Prest omtalt som død. Registrere det?
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
- Paul Johan Hals
Re: Prest omtalt som død. Registrere det?
Det kommer muligens an på hvilket prosjekt du arbeider med.
Hvis du holder på med å bygge opp en database over kirkelige hendelser i Buksnes, har det vel strengt tatt ingenting der å gjøre.
Jeg tror likevel jeg ville tatt det med, men med en anmerkning. Spesielt hvis hendelsen ikke er innført i boka for Borge eller denne boka ikke eksisterer.
Mvh Paul
Hvis du holder på med å bygge opp en database over kirkelige hendelser i Buksnes, har det vel strengt tatt ingenting der å gjøre.
Jeg tror likevel jeg ville tatt det med, men med en anmerkning. Spesielt hvis hendelsen ikke er innført i boka for Borge eller denne boka ikke eksisterer.
Mvh Paul
-
Hei Paul
Prosjektet går ut på å kilderegistrere døde fra kirkeboken. Det er ikke bevart noen kirkebok fra Borge for denne perioden. Det viser seg imidlertid at presten ble gravlagt i Borge mens presten i Buksnes holdt gudstjeneste der, i hans fravær. Se siden etter: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-92
Dermed ble spørsmålet "løst", på en måte, men skulle han ikke vært nevnt hva gjør man da?

Prosjektet går ut på å kilderegistrere døde fra kirkeboken. Det er ikke bevart noen kirkebok fra Borge for denne perioden. Det viser seg imidlertid at presten ble gravlagt i Borge mens presten i Buksnes holdt gudstjeneste der, i hans fravær. Se siden etter: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-92
Dermed ble spørsmålet "løst", på en måte, men skulle han ikke vært nevnt hva gjør man da?
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Jeg ser ingen problemer med å gjøre som Paul anbefaler. Ei dobbeltregisrering skulle ikke skape problemer så lenge man legger inn merknad. Etter mi meining burde merknader brukes langt hyppigere i avskrifter for å avklare forhold. Heller for mange merknader enn for få.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
-
Jeg er absolutt for å registrere opplysningen, siden den forteller om en persons død. Dermed er den nå registrert og vil komme med.
Takk Paul og Arild
Takk Paul og Arild

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Jeg registrerer viede fra samme boken, og ser det er flere handlinger fra Borge nevnt ihvertfall rundt 1736-37 (har ikke registrert lenger). Kan jo være greit å opplyse ved publiseringen.
-
Det kommer med, skal du se Erlend. Blir å opplyse Digitalarkivet slik at det kanskje blir lagt som en database for Borge kommune også, vi får se, kommer an på hvor mange som er med fra det området. Er kommet til 1738 nå, hvem blir først ferdig 

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch