Peder Eriksen Wist
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Peder Eriksen Wist
Leter etter Peder Eriksen Wist, født 1751 i Sparbu?
Død 1800, gift med : Inger Andersen Wist f. 1858 i Sparbu.
Takknemlig for foreldre til Peder.
Leter også etter foreldre til Anders Christoffersen, Gjeldvoldbakken i Sparbu?( han er far til Inger Andersen Wist).
Leter også etter foreldre til hennes mor: Ane Johnsen, Buås.
Hilsen Grethe Aud
Død 1800, gift med : Inger Andersen Wist f. 1858 i Sparbu.
Takknemlig for foreldre til Peder.
Leter også etter foreldre til Anders Christoffersen, Gjeldvoldbakken i Sparbu?( han er far til Inger Andersen Wist).
Leter også etter foreldre til hennes mor: Ane Johnsen, Buås.
Hilsen Grethe Aud
- Marit Lorvik Sørli
Re: Peder Eriksen Wist
Hei igjen.......
Har funnet en enke Inger Andersdtr i tellinga for 1801 hun er 42 år , og barna bruker navnet Pedersen og Pedersdtr.....,- så jeg lurer på om jeg er på rett spor.Kryss-sjekker i bygdeboka.
Du har vel ikke noen navn på barna som jeg kan sammenligne med?
Da bor hun på Kaaberg.
Under Kaaberg står det at ekteparet ble gift mens de begge tjente på Vist i 1783. Mulig vi har en tråd her...........
Har funnet en enke Inger Andersdtr i tellinga for 1801 hun er 42 år , og barna bruker navnet Pedersen og Pedersdtr.....,- så jeg lurer på om jeg er på rett spor.Kryss-sjekker i bygdeboka.
Du har vel ikke noen navn på barna som jeg kan sammenligne med?
Da bor hun på Kaaberg.
Under Kaaberg står det at ekteparet ble gift mens de begge tjente på Vist i 1783. Mulig vi har en tråd her...........
Hei igjen, Marit.
Jeg må bare glemme disse personer, jeg hadde feil foreldre på Elling Olsen i mitt andre innlegg
Jeg hadde sett på feil årstall, noen ganger ser man seg helt blind.
Så det blir disse istedenfor : Foreldre til Rasmus Jonsen , Staarsstad,gift 20/10-1815 i Verdal med Marit Pedersdatter, Lofsnes. Deres foreldre?
Hilsen en på vidvanke
Grethe Aud
Jeg må bare glemme disse personer, jeg hadde feil foreldre på Elling Olsen i mitt andre innlegg

Så det blir disse istedenfor : Foreldre til Rasmus Jonsen , Staarsstad,gift 20/10-1815 i Verdal med Marit Pedersdatter, Lofsnes. Deres foreldre?
Hilsen en på vidvanke
Grethe Aud
- Marit Lorvik Sørli
Da må vi tilbake til Elling Olsen da, og foreldrene Serianna Rasmusdtr. og Ole Jakob Eilertsen Mæreplass. Utenfor ekteskap
Serianna var datter av ei Anne Synvisdtr, f. 1790 og en Rasmus Johansen (intet fødselsår), det står at han var fra Inderøy,- (dersom det er riktig,) også utenfor ekteskap.
Serianna var datter av ei Anne Synvisdtr, f. 1790 og en Rasmus Johansen (intet fødselsår), det står at han var fra Inderøy,- (dersom det er riktig,) også utenfor ekteskap.
Hei, hvor finner du foreldrene til Serianna ? Jeg fant Serianna døpt 31/12-1815 i Verdal med foreldre: Rasmus Jonsen og Marit Pedersdatter, er det feil det.????? Det er ganske mange som ble døpt Serianna på den tiden.
Synvisdatter er da et rart navn, har ikke hørt om Synvis?

Synvisdatter er da et rart navn, har ikke hørt om Synvis?

- Marit Lorvik Sørli
I Bygdebok for Sparbu omtales Elling på en husmannsplass under gården Nordgård født utenfor ekteskap i "Røttesleira".-altså Elling Olsen Nordgaard.
Under" Røttesleira" står det at Serianna, datter av Anne "Synvisdtr"( aldri hørt det jeg heller) har to uekte barn ,-: Elling med far Ole Jakob Eilertsen Mæreplass og Gurine.
Finner dem i tellinga for 1865 på plassen "Leren" (Leira)
Elling kalles riktignok "Jakobss." Kan jo være faren brukte Jakob i dagligtalen dersom opplysningene er riktig.http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =2015#ovre
Håper jeg ikke er på villstrå........
Har ikke kryss-sjekket kirkeboka.
Under" Røttesleira" står det at Serianna, datter av Anne "Synvisdtr"( aldri hørt det jeg heller) har to uekte barn ,-: Elling med far Ole Jakob Eilertsen Mæreplass og Gurine.
Finner dem i tellinga for 1865 på plassen "Leren" (Leira)
Elling kalles riktignok "Jakobss." Kan jo være faren brukte Jakob i dagligtalen dersom opplysningene er riktig.http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =2015#ovre
Håper jeg ikke er på villstrå........

Har ikke kryss-sjekket kirkeboka.
- Marit Lorvik Sørli
- Marit Lorvik Sørli
Hjelpe meg ...... her er det noe feil ja.............eh.......tid for krysssjekk...

- Marit Lorvik Sørli
Har nok latt meg forvirre av 2 Elling Olsen i kirkeboka for 1840.
Det har nok forfatteren av bygdeboka også.
Den Ellings Olsen som er gift med Karen må være han som er født 8.september 1940
Den andre er Elling Olsen Nordgårdsplass med foreldrene Ole Eriksen Bye og Anne Casparsdtr.
Så det er vel bare å begynne derfra og sjekke grundig i kirkeboka.

Det har nok forfatteren av bygdeboka også.
Den Ellings Olsen som er gift med Karen må være han som er født 8.september 1940
Den andre er Elling Olsen Nordgårdsplass med foreldrene Ole Eriksen Bye og Anne Casparsdtr.
Så det er vel bare å begynne derfra og sjekke grundig i kirkeboka.
- Marit Lorvik Sørli
På kryss og tvers i kirkeboka.....
Begynner å ha det nå tror jeg.
Serianna Leeren f. 22/8-1815, konfirmert 1831, (Sparbu, side 318)
foreldre : mor Anne Synvisdtr. (Står i bygdeboka om denne Synvis/Syndvis f. 1739 d.1814 at han muligens kom fra Rørostraktene eller Nord-Gudbrandsdal -der hette de slikt på den tiden) husmann under gården Oppem.
og far : Rasmus Johansen .
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 22554&js=j
Serianna får 8. september 1840 sønnen Elling.
Faren er Ole Jacob Ellefsen Mæresplads
Kirkebok Mære/ Sparbu 1836-1848 side 11. Elling konfirmert 1855 (Mære/Sparbu side 160)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
Begynner å ha det nå tror jeg.
Serianna Leeren f. 22/8-1815, konfirmert 1831, (Sparbu, side 318)
foreldre : mor Anne Synvisdtr. (Står i bygdeboka om denne Synvis/Syndvis f. 1739 d.1814 at han muligens kom fra Rørostraktene eller Nord-Gudbrandsdal -der hette de slikt på den tiden) husmann under gården Oppem.
og far : Rasmus Johansen .
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 22554&js=j
Serianna får 8. september 1840 sønnen Elling.
Faren er Ole Jacob Ellefsen Mæresplads
Kirkebok Mære/ Sparbu 1836-1848 side 11. Elling konfirmert 1855 (Mære/Sparbu side 160)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1