hei, trenger hjelp av lokalkjente her !
28.9.1804 blir Karen Clemensdatter Reithaug viet til Erik Eriksen Hvitsand, og de bosetter seg på plassen Kvitsand under Reksa, Fjellværsøya. Erik, som kommer fra Girten, Bynesset, er enkemann, har vært gift før med Barbro Hansdatter Hvitsand. ( Reithaug finnes andre steder enn i Orkdal, men satser her først )
3. juledag 1821 døpes parets yngste barn Kirstine, senere kjent som Kristine Eriksdatter Kvitsand:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-59
Minst 2 av fadderne kommer fra Envig (Einvika), også på Fjellværsøya, men et godt stykke unna Kvitsand. Ifølge Hitraboka bind 2 s. 41 kom det en Ole Clementsen Røraas til Einvika, han fikk fradelt seg en del av gården i 1802. Tilnavnet kan tyde på forbindelse til Røros.
Jeg tror kanskje at Ole Clementsen Envig var i slekt med Karen Clemensdatter Hvitsand fra Reithaug, muligens var de søsken. Har ikke funnet Karen i Orkdal eller Røros i 1801, men en kandidat er i tjeneste på Henriksøya, Hitra:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=951#ovre
Dette er likevel et godt stykke fra Fjellværsøya, og kan være feil person.
Legger også merke til en Fredrik Klemetsen, 33 år, fra Røraas, på gården Sneton i Orkdal i 1865. Har Orkdal vært en "mellomstasjon" far Karen og Ole ?
Er det noen som kan hjelpe meg videre her ? Det er Karen Clemensdatter ( Reithaug ) og hennes herkomst som er min hovedinteresse.
Knut
Reithaug, Orkdal
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: Hitra
Re: Reithaug, Orkdal
Hei!
Jeg har nok ikke så mye å bidra med her. Reithaugen hos oss er en plass under garden Reitan på Geitastranda. To Reithaugfamilier bodde på Orkedalsøra med utspring fra denne plassen. En eldre famile, Ole Olsen og Gjertrud Andersdatter Reithaugen bodde på Nerviksøra . Familien tok etterhvert navnet Viggen. Den andre familien med utspring fra Tore Olsen Holte og Dordi Jonsdatter Snøsen finner vi også snart representert på Orkedalsøra, men jeg finner ingen Clement i noen av disse familiene. Folkene på Nerviksøra soknet til kirka på Viggja (Byneset/Børsa) før 1814.
-Men denne Erik Eriksen kan vi kanskje vedkjenne oss. På Kjøra på Geitastrand finner vi Erik Larsen fra Geita søre f. 1720, g.m. Berit Pedersdatter Haugrønningen, f. ca 1731. Deres yngste av 6 barn, Erik Eriksen, f. 1766 forsvinner for oss. Han levde i 1781, men siden vet vi ingen ting om hans livsskjebne. Kilde : Geitastrandboka side 418. Også Geitastrand lå under kirka på Viggja på denne tida.
Geiten, Gjeten eller Gieten, navnet ble skrevet litt forskjellig i kildene, er vel et bedre forslag enn "Girten" ?
Mvh John Tore
Jeg har nok ikke så mye å bidra med her. Reithaugen hos oss er en plass under garden Reitan på Geitastranda. To Reithaugfamilier bodde på Orkedalsøra med utspring fra denne plassen. En eldre famile, Ole Olsen og Gjertrud Andersdatter Reithaugen bodde på Nerviksøra . Familien tok etterhvert navnet Viggen. Den andre familien med utspring fra Tore Olsen Holte og Dordi Jonsdatter Snøsen finner vi også snart representert på Orkedalsøra, men jeg finner ingen Clement i noen av disse familiene. Folkene på Nerviksøra soknet til kirka på Viggja (Byneset/Børsa) før 1814.
-Men denne Erik Eriksen kan vi kanskje vedkjenne oss. På Kjøra på Geitastrand finner vi Erik Larsen fra Geita søre f. 1720, g.m. Berit Pedersdatter Haugrønningen, f. ca 1731. Deres yngste av 6 barn, Erik Eriksen, f. 1766 forsvinner for oss. Han levde i 1781, men siden vet vi ingen ting om hans livsskjebne. Kilde : Geitastrandboka side 418. Også Geitastrand lå under kirka på Viggja på denne tida.
Geiten, Gjeten eller Gieten, navnet ble skrevet litt forskjellig i kildene, er vel et bedre forslag enn "Girten" ?
Mvh John Tore
-
- Sted: RENNEBU
Har funnet en kandidat til Karen Clemetsdt. i Buvika, på plassen Reiten under Saltnes(hørte under Byneset i 1801):
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... =3122#ovre
I bygdeboka for Buvika, s. 196, bind 1, står det bl.a. følgende:
Klemmet Olsen, f. ca. 1738, konf. 55, gift 1. gang 172, 2.g. g 1798, døde 1801
1. ekteskap, med Marit Hansd. f. Bøgset, 1737, konf. 55, gift 1762, døde 1797.
Barn:
1) barn f. ca. 1762, san. død tidlig
2) Ingeborg, døpt 8.1.1764, konf. 79, g.m. Haftor Jonsen Vigdal, husm. Kjerrem, Børsa
3) Hans, føpt 2.8. 1767, konf. 83, hsm. her
4) Anne, døpt 11.3.1770, gift m. Erik Olsen Bøgset (b.nr. 2)
5) Karen, døpt 24.8. 1777, konf. 92, ugift 1801
2. ekteskap, med Guri Andersdt. Vigdal, enke.
Ingen barn.
Det er slett ikke utenkelig at hun kunne ha reist til Hitra og giftet seg der. Har du sjekket vielsene rundt 1804 ?
Best hilsen Inger
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... =3122#ovre
I bygdeboka for Buvika, s. 196, bind 1, står det bl.a. følgende:
Klemmet Olsen, f. ca. 1738, konf. 55, gift 1. gang 172, 2.g. g 1798, døde 1801
1. ekteskap, med Marit Hansd. f. Bøgset, 1737, konf. 55, gift 1762, døde 1797.
Barn:
1) barn f. ca. 1762, san. død tidlig
2) Ingeborg, døpt 8.1.1764, konf. 79, g.m. Haftor Jonsen Vigdal, husm. Kjerrem, Børsa
3) Hans, føpt 2.8. 1767, konf. 83, hsm. her
4) Anne, døpt 11.3.1770, gift m. Erik Olsen Bøgset (b.nr. 2)
5) Karen, døpt 24.8. 1777, konf. 92, ugift 1801
2. ekteskap, med Guri Andersdt. Vigdal, enke.
Ingen barn.
Det er slett ikke utenkelig at hun kunne ha reist til Hitra og giftet seg der. Har du sjekket vielsene rundt 1804 ?
Best hilsen Inger
-
Hei John Tore !
takk for svar. Girten kunne jeg ikke finne i Bynessets prestegjeld, så slik som deg har jeg sluttet at det må dreie seg om Gieten, og der fant jeg Erik Kiørens sønn Erik i 1766. Av deg har jeg nå fått det som ikke sto ved dåpen, fars fulle navn og morens navn, takk for det.
Erik ble først (?) gift med Barbro Hansdatter Hvidsand i 1798, deretter som enkemann med nevnte Karen i 1804, og begge ganger er det oppgitt at han er fra Girten i Bynesset, men altså, vi holder oss til Kjøra under Geita. Dermed kan vel neste utgave av Geitastrandboka kompletteres
Jeg har forøvrig en del slekt fra Geitastrand, både på fars og mors side.
Det er flere Reithaug, bl.a. en gård i Hemne. Har lett litt i Hemneslekt uten å finne noe som passer, men kan være der likevel. Utvilsomt hadde Karen i Kvitsand god forbindelse med folket i Einvika, og der bodde Ole med samme farsnavn. Lurer litt på om Karen kan ha tatt seg tjeneste både på Henriksøya og på en gård ved navn Reithaug. Får kanskje prøve litt mer på Røros også.
mvh Knut
takk for svar. Girten kunne jeg ikke finne i Bynessets prestegjeld, så slik som deg har jeg sluttet at det må dreie seg om Gieten, og der fant jeg Erik Kiørens sønn Erik i 1766. Av deg har jeg nå fått det som ikke sto ved dåpen, fars fulle navn og morens navn, takk for det.
Erik ble først (?) gift med Barbro Hansdatter Hvidsand i 1798, deretter som enkemann med nevnte Karen i 1804, og begge ganger er det oppgitt at han er fra Girten i Bynesset, men altså, vi holder oss til Kjøra under Geita. Dermed kan vel neste utgave av Geitastrandboka kompletteres

Det er flere Reithaug, bl.a. en gård i Hemne. Har lett litt i Hemneslekt uten å finne noe som passer, men kan være der likevel. Utvilsomt hadde Karen i Kvitsand god forbindelse med folket i Einvika, og der bodde Ole med samme farsnavn. Lurer litt på om Karen kan ha tatt seg tjeneste både på Henriksøya og på en gård ved navn Reithaug. Får kanskje prøve litt mer på Røros også.
mvh Knut
-
Hei Inger !
Så ikke svaret ditt før etter at jeg fikk sendt svar til John Tore.
Tror du nå har spart meg for en del leting annetsteds, tusen takk !
Dette virker som en meget sannsynlig kandidat til den Karen jeg leter etter. Som du
ser, Erik Eriksen var også fra samme prestegjeld, og han ble første gang gift på Hitra i 1798. Andre gang giftet han seg med Karen Clemmensdatter Reithaug 28.9.1804 i Fillan kirke.
Det ser ikke ut som om det er en Ole i søskenflokken, men det er mange andre muligheter for kontakt mellom Hvitsand og Einvika, selv om gårdene lå et stykke fra hverandre. Ikke er det overraskende at de kommer fra dette området heller, jeg har svært mange aner blant hitterværinger som kom fra Bynesset prestegjeld ! Føler meg rimelig sikker på at vi nå har funnet både Karen og Eriks herkomst, og takker dere begge for hjelpsomhet !
Vennlig hilsen Knut
Så ikke svaret ditt før etter at jeg fikk sendt svar til John Tore.
Tror du nå har spart meg for en del leting annetsteds, tusen takk !
Dette virker som en meget sannsynlig kandidat til den Karen jeg leter etter. Som du
ser, Erik Eriksen var også fra samme prestegjeld, og han ble første gang gift på Hitra i 1798. Andre gang giftet han seg med Karen Clemmensdatter Reithaug 28.9.1804 i Fillan kirke.
Det ser ikke ut som om det er en Ole i søskenflokken, men det er mange andre muligheter for kontakt mellom Hvitsand og Einvika, selv om gårdene lå et stykke fra hverandre. Ikke er det overraskende at de kommer fra dette området heller, jeg har svært mange aner blant hitterværinger som kom fra Bynesset prestegjeld ! Føler meg rimelig sikker på at vi nå har funnet både Karen og Eriks herkomst, og takker dere begge for hjelpsomhet !
Vennlig hilsen Knut
Hei Knut!
Jeg tror Inger har funnet riktig Karen! Her er giftemålet på Hitra, nesten øverst til høyre Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-141
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610101.jpg
Klemmet er i vårt distrikt synonymt med den store slekta som stammer fra Klemmet Grøtan på Hølonda. Dette er ei slekt som også inngår i mine anelister, så her kan jeg vel bidra om dette er riktig Karen.
Artig at vi kunne gjenfinne enda en strandbygg. -Det var mange fra denne lille bygda som i disse tider dro ut til øyene.
Mvh John Tore
Jeg tror Inger har funnet riktig Karen! Her er giftemålet på Hitra, nesten øverst til høyre Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-141
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610101.jpg
Klemmet er i vårt distrikt synonymt med den store slekta som stammer fra Klemmet Grøtan på Hølonda. Dette er ei slekt som også inngår i mine anelister, så her kan jeg vel bidra om dette er riktig Karen.
Artig at vi kunne gjenfinne enda en strandbygg. -Det var mange fra denne lille bygda som i disse tider dro ut til øyene.
Mvh John Tore