Arne Pedersen Grue (1755-) og Ole Arnesen Grue (1781-) +aner

Oslo by, Christiania by og Aker herred/prestegjeld inntil 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
Leif Salicath
Sted: SKI

Arne Pedersen Grue (1755-) og Ole Arnesen Grue (1781-) +aner

Legg inn av Leif Salicath » 12. november 2008 kl. 23.02

Jeg sliter med å finne dødsdato for begge disse. Ole ble født 3. aug. 1781 i Akershus slottskirke, men ellers har jeg bare ft1801 å forholde meg til. Begge skal være ganske godt kjent (høkere og kjøpmenn, Arne var også kirkeverge) og Grueløkka skal være oppkalt etter Ole Grue. Faren Arne eide også flere større eiendommer bl.a. i Aker rundt 1805-6. Søster til Ole, Marthe Marie ble gift Baa(r)stad og flyttet til Fredrikshald i 1805.

Det er forøvrig litt forvirrende at jeg har funnet en Ole Arnesen Grue, enkemand som ble forlovet 19. okt. 1763. Han passer ikke inn, men det er veldig få Arne å se i kirkeboken for Christiania på hele den aktuelle periode, så det er fristende å trekke ham inn i familien.

Jeg er takknemlig for all mulig info om disse - og selvfølgelig om hvor Arne Grue kom fra.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Arne Pedersen Grue (1755-) og Ole Arnesen Grue (1781-) +

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 15. november 2008 kl. 9.58

Hei!
Dette står om Grueløkka i Oslo Byleksikon:
Smedgata, løkke utskilt fra Prostenga, opprinnelig navn Schrøderløkken, men vanligvis kalt Grueløkka etter vognmann Ole Grue (1782-1861) som 1839 ervervet området.
Den søndre delen langs Smedgata, bleinnlemmet i byen i 1859. Den lå som åpen løkke med adresse Smedgata 47 til 1880-årene. Den nordre delen, Kolstadgatas og Gruegatas vestre deler, ble fra 1860 bebygd med trehus, og innlemmet i byen 1878. Sanert i 1960-årene.

Utfra dette bør du i hvertfall kunne finne Ole.

her kan du lese om menighetene:
http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... l#Gronland
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Leif Salicath
Sted: SKI

Re: Arne Pedersen Grue (1755-) og Ole Arnesen Grue (1781-) +

Legg inn av Leif Salicath » 15. november 2008 kl. 11.26

Hei Laila,
Tusen takk for innspill. Jeg ser straks en feil i Oslo Byleksikon, fordi Ole Arnesen Grue ble døpt 3. aug. 1781 i Akershus slottskirke (ikke 1782), jfr permanent sidelenke her fra Akershus Slottskirke.
At han døde i 1861 hjelper meg langt videre. Jeg fant datoen her - død 29. jun 1761 og begravet 5. juli 1861 fra Oslo Domkirke.
Når det gjelder menighetene, har jeg vært innom tidligere, men har et relevant spørsmål som jeg har lurt på:
Så vidt jeg erfarer bodde disse aner på Vaterland og noen av dem døpte i Oslo Domkirke og noen i Akershus Slottskirke. Begge disse familier var høker/kjøpmenn. Hva var egentlig skille mellom Oslo Domkirke og Akershus Slottskirke ? Hadde det noe med tro eller status, eller ? Jeg spør også fordi Arne Pedersen Grue figurerer som "kirkeverge" i flere kilder - og trolig gjelder det Akershus Slottskirke.
mvh
Leif

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Christiania og Aker inntil 1814»