Det Ankerske Waisenhus 1778-1960 i Oslo
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
-
- Sted: SKI
Det Ankerske Waisenhus 1778-1960 i Oslo
Arkivet finnes på Riksarkivet i Oslo og skal inneholde protokoller, regnskap, navnelister over barn, korrespondanse, saksarkiv og trykksaker. Jeg ønsker å lete i navnelister før 1801, men disse ligger tydeligvis ikke i oversikter over arkivet, hvor jeg kun finner slike fra ca 1820 og utover. Imidlertid har Riksarkivet i forbindelse med en trykksak (bok) som de har utarbeidet og som viser hva som kan finnes der, faktisk faksimile av en side av navneliste fra 1778.
Jeg håper nå at det er noen før meg som har forsøkt å finne noen i Waisenhuset som kan gi meg råd om hvor jeg skal finne de gamle navnelistene, som altså trolig eksisterer.
Jeg håper nå at det er noen før meg som har forsøkt å finne noen i Waisenhuset som kan gi meg råd om hvor jeg skal finne de gamle navnelistene, som altså trolig eksisterer.
Re: Det Ankerske Waisenhus 1778-1960 i Oslo
Sier du at arkivet for waisenhuset ikke har materiale før 1820, i det hele tatt, eller sier du at katalogen du har lest ikke opplyser om manntall før 1820 ?
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
-
Tore H. Vigerust skrev:Sier du at arkivet for waisenhuset ikke har materiale før 1820, i det hele tatt, eller sier du at katalogen du har lest ikke opplyser om manntall før 1820 ?
Det siste, dvs. jeg fikk hjelp til dette i skranken. Det var henvisning til noe materiale fra starten på siste del av 1700-tallet, men dette gjaldt ikke navnelister og lignende.
Min hensikt med denne tråden, er å høre om noen vært "innom" og funnet noe annet.
- Rolf Bjerke Holte
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Om dokumentet(er) ikke er katalogisert, dvs listet opp i en katalog betyr det ikke at det ikke finnes. Alle arkvivverk har materiale som ikke er ferdig ordnet. Det kan være slik at dette også er tilfelle for dette materialet.
Andre årsaker kan være at materialet er feilregistrert eller kun grovsortert (og katalogisert)
--
rbh
Andre årsaker kan være at materialet er feilregistrert eller kun grovsortert (og katalogisert)
--
rbh
det aller vanligste har vært at katalogen opplyser ytterpunktene for materialets alder
-
Jeg skjønner at jeg må prøve igjen, men venter litt fordi den på Riksarkivet som kjente best til dette arkivet, er på ferie akkurat nå. Det skal dreie seg om svært mye materiale og så vidt jeg forstår, blir det en veldig stor jobb, hvis en ikke kan snevre inn litt.
det forstår jeg ikke, du er da ikke avhengig av en ansatt for å se gjennom arkivmaterialet mellom 1778 og 1800 ? Arkivet er jo offentlig, så det er bare å bestille de aktuelle volumene opp på lesesalen og lese gjennom dem, - sikkert ikke mer enn hva du rekker på en dag eller mindre
-
Tore H. Vigerust skrev:det forstår jeg ikke, du er da ikke avhengig av en ansatt for å se gjennom arkivmaterialet mellom 1778 og 1800 ? Arkivet er jo offentlig, så det er bare å bestille de aktuelle volumene opp på lesesalen og lese gjennom dem, - sikkert ikke mer enn hva du rekker på en dag eller mindre
Poenget er at listene ikke lå i dette volumet. Selvfølgelig må jeg kanskje lete igjennom alle årganger frem til 1960 hvis jeg ikke finner det før. Det er på en måte bevist igjennom den nevnte boken at listene fra 1700-tallet skal finnes.
nå forstår jeg . . .
Har du sjekket katalogen for 1) Christiania Magistrat; 2) Akershus stiftamt; 3) Christiania stiftsdireksjon ? - alle tre ligger i Statsarkivet i Oslo.
Har du sjekket katalogen for 1) Christiania Magistrat; 2) Akershus stiftamt; 3) Christiania stiftsdireksjon ? - alle tre ligger i Statsarkivet i Oslo.
-
Tore H. Vigerust skrev:nå forstår jeg . . .
Nei, men tusen takk for tipset. Faktisk har jeg en annen sak fra samme tidspunkt som svært trolig hører hjemme under Christiania Magistrat, så det passer bra.