Lars Johansen Havnevig

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Per Inge Horn Aarø
Sted: STORSTEINNES

Lars Johansen Havnevig

Legg inn av Per Inge Horn Aarø » 9. november 2008 kl. 23.21

Hei, jeg er på leiting etter min tippoldefar Lars Johansen Havnevig som skal være født i Nesset ca 1820 eller i alle fall på begynnelsen på 1800-tallet. Han var "sammen med" Randi Tronsdtr. Skjørsæter, og dette resulterte i min oldemor Karen Larsdtr. Noen som vet noe om Lars?

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Lars Johansen Havnevig

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 10. november 2008 kl. 9.57

Hvilke opplysninger har du som sier han skal være født i Nesset ca 1820? Havnevig/Hamnevik er jo på Nesjestranda (vet at du er kjent i området), men han oppholdt seg kanskje bare der da han ble far?

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 10. november 2008 kl. 12.56

Karen ble døpt som nr. 35 i 1847 i Nesset. Der står faren som Lars Johansen Havneviig i Vedøi.
Hvis du ikke har andre kilder som kan knytte ham til Nesset, bør vel letinga i første omgang konsentreres til Nesjestranda og Veøy prestegjeld?

Du kan se gjennom konfirmasjonslistene i Veøy og se om du finner ham der. Johan er vel ikke det vanligste farsnavnet?
:) Tore

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 12. november 2008 kl. 17.54

Det er ingen Lars Johansen nevnt under Havnevik i bygdebok for Nesjestranda, men jeg har mistanke om at husmannsfolk ikke er fullgodt dekket i boka. Men ingen leilending/bruker kan knyttes til navnet Johan/Lars i det aktuelle tidsrommet, men han kan ha vært dreng/tjener og nyttet navnet Havneviig.

Per Inge Horn Aarø

Legg inn av Per Inge Horn Aarø » 12. november 2008 kl. 21.02

Hei, takk skal du ha for bidrag. Jeg fant henne da hun ble konfirmert i Bolsø på følgende sted:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=185&uid=21342&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1
der det står at hun er født i Næsset. Derfor tenkte jeg naturligvis at Lars Johansen Havnevig måtte være fra Nesset.

Per Inge Horn Aarø

Legg inn av Per Inge Horn Aarø » 12. november 2008 kl. 21.13

Tore: den dåpen har jeg også funnet, men altså i begge tilfeller er det Karen som er i "sentrum" der vi får vite hvem hennes foreldre er, men noe mer finner ikke jeg heller ut.

Osvald: det var flott du gikk gjennom Nesjestranda, jeg hadde tenkt å prøve meg der.

Britt Iren: det første innlegget var ment til deg, men jeg glømte å nevne det.
Takk skal dere ha alle tre.

Svar

Gå tilbake til «Nesset»