Registrering av personer med på Rein/til Sveen

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Registrering av personer med på Rein/til Sveen

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 11. november 2008 kl. 17.22

Hei :)

Eit lite spørsmål frå ein nybegynner: Korleis skal eg føra slike tilnamn på personar.

Eg er nå komt litt bak i tid, og da dukkar stadig opp nye variantar.
F.eks. Bård Guttormsen på Rein og Jon Gautesen til Sveen. Også Inga Svalesdatter Smør. Eg bruker Legacy. Skal "på Rein" skrivast der da står tittel. suff.? Skal Inga Svalesdatter skrivast på linje for førenamn og Smør på etternamn?

Håper på svar :P

Mvh
Anne Lisbeth

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Registrering av personer med på Rein/til Sveen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 11. november 2008 kl. 17.36

Uten at jeg kjenner til verken når eller hvor du er i landet vil jeg på generelt grunnlag si at "på Rein" og "til Sveen" er bostedet til vedkommende. Det bør da registreres under sted i databasen din. F. eks: Fornavn: Jon, etternavn: Gautesen, føde-/død/bosted: Sveen. Så klart da helst med kommune, fylke for å hindre at Sveen kan bli blandet sammen med andre gårder i norges land.

Når det gjelder Smør, så kommer det an på om denne Inga Svalesdatter er av slekten Smør eller om hun bodde på et sted som het Smør. Dersom av slekten bør det registreres som etternavn, dersom bosted bør det registreres som sådan.

Men det er alltid en stor diskusjon om bosted skal registreres som etternavn eller ikke, og spesielt i gammel tid. Det var også forskjeller på hvor du bodde i landet. I Nordland, Troms og Finnmark fjernet de av og til også slektsnavn til fordel for patronym. Finn deg et system du er fortrolig med og hold deg til det. Altså enten registrerer du "Jon Gautesen Sveen" som navn og Sveen som sted, eller "Jon Gautesen" som navn og Sveen som sted. Men skal en være helt riktig, så var navnet bare "Jon Gautesen".

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 11. november 2008 kl. 21.10

Baard Guttormsøn på Rein har jeg på min farmors slektslinje og der har jeg "Baard" i fornavnfeltet, "Guttormsøn" i etternavnfeltet og "på Rein" i suffiksfeltet.

Jeg hadde nok også lagt "til Sveen" i suffiksfelteet.

Når det gjelder "Smør" ville jeg brukt det Remi sier.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 11. november 2008 kl. 23.13

Hei :)

Tusen takk for gode svar begge 2.

Mvh