Størkar Wulfhoft - antroposof og lege fra Gjerdrum?
Moderator: MOD_Akershus
Størkar Wulfhoft - antroposof og lege fra Gjerdrum?
Han skal være født 10 august 1905 i følge gravminner. En antroposof som overtok praksisen hans sier at navnet kom av wulf og hoft satt sammen fra to slektsnavn i familien og at han hadde norske foreldre. At han trodde de kom fra Gjerdrum. Finner ham ikke i kirkebøkene. Noen som kan hjelpe meg?
vennlig hilsen Kikki Brill
vennlig hilsen Kikki Brill
Re: Størkar Wulfhoft - antroposof og lege fra Gjerdrum?
Jeg fant han på FS men ikke sto det noe der om hvor han var fra.Han giftet seg med Astrid Kristine Hansen fra Porsgrunn.Kanskje kan du finne mere ut om han ut ifra henne.Det står ikke når de giftet seg.Men Astrid døde i 2002 i Oslo. 

Hei begge ligger begravet på Vestre gravlund i Oslo.Han døde i 1985.Han var født 10.08.1905.Men det står jo ikke hvorhen.Hm da får man lete videre.Er dette din slekt?
Etter hva som står på gravminner ligger det også 2 andre Wulfhoft begravet der.Martin og Anne.Disse er muligens Størkar sin foreldre...
Martin ble født i 1872 i Kvæfjord.Du finner han i 1900 tellingene.Han var folkeskolelærer 

Han bor da på Vinger på Hedemark-Men verdt å se i kirkeboka for Kvæfjord kanskje?
hei!
så supert da! tenkte ikke på å se om flere wulfhoft lå begravet der. han var gift med søster til min mormor.
hilsen kikki
så supert da! tenkte ikke på å se om flere wulfhoft lå begravet der. han var gift med søster til min mormor.
hilsen kikki
Martin og Anne begraves samme dag! Lurer på om det finnes måter å finne ut hvorfor, altså om det var en ulykke e.l.?
-
- Sted: JESSHEIM
Norges leger 1967:
Størkar Wulfhoft, alment praktiserende lege, Oslo, f. i Stange 10-8-1905, sønn av lærer Martin W. (f.12-4-1872, døde 16-11-1931) og Anne Aas (f.8-11-1875, døde 31-8-1933), student Oslo 1926, cand.med. Oslo 1935, organisteksamen ved Musikkonservatoriet Oslo. Privat praksis Oslo, midl. sanitetskaptein 1946. Gift 1939 med Astrid Hansen, f. i Porsgrunn 5-10-1910, datter av tollkontrollør PJ Hansen (1875-) og Inga Pettersen (1878-1957).
Dåpen til Størker
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37
Størkar Wulfhoft, alment praktiserende lege, Oslo, f. i Stange 10-8-1905, sønn av lærer Martin W. (f.12-4-1872, døde 16-11-1931) og Anne Aas (f.8-11-1875, døde 31-8-1933), student Oslo 1926, cand.med. Oslo 1935, organisteksamen ved Musikkonservatoriet Oslo. Privat praksis Oslo, midl. sanitetskaptein 1946. Gift 1939 med Astrid Hansen, f. i Porsgrunn 5-10-1910, datter av tollkontrollør PJ Hansen (1875-) og Inga Pettersen (1878-1957).
Dåpen til Størker
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37
-
- Sted: JESSHEIM
Hei, så morsomt!
I kveld snakket med min far om gamle slektninger, deriblant familien Wulfhoft. Etterpå googlet jeg Størkar Wulfhoft og fikk treff på diskusjonen deres.
Størkar var fetter med min farfar, Johan Aasen! Anne Aasen (min farfars tante på farsiden) var fra Stange og Martin var fra Kvæfjord. Størkar var født på Simen-Aasen i Stange. Senere bodde de i Gjerdrum hvor både Anne og Martin hadde lærerposter. Søstra til Størkar, Emilie Benedikte, ble født i Gjerdrum. Da Anne og Martin ble pensjonister kjøpte de villa på Lysaker. Da jeg googlet Størkar Wulfhoft fikk jeg også treff på denne siden her:
http://www.medsektion-goetheanum.org/?p=92&art=115 Flere av slektningen var antroposofer. Jeg har bilde av Emilie og Anne sammen med andre slektninger.

I kveld snakket med min far om gamle slektninger, deriblant familien Wulfhoft. Etterpå googlet jeg Størkar Wulfhoft og fikk treff på diskusjonen deres.
Størkar var fetter med min farfar, Johan Aasen! Anne Aasen (min farfars tante på farsiden) var fra Stange og Martin var fra Kvæfjord. Størkar var født på Simen-Aasen i Stange. Senere bodde de i Gjerdrum hvor både Anne og Martin hadde lærerposter. Søstra til Størkar, Emilie Benedikte, ble født i Gjerdrum. Da Anne og Martin ble pensjonister kjøpte de villa på Lysaker. Da jeg googlet Størkar Wulfhoft fikk jeg også treff på denne siden her:
http://www.medsektion-goetheanum.org/?p=92&art=115 Flere av slektningen var antroposofer. Jeg har bilde av Emilie og Anne sammen med andre slektninger.