Ingebrigt Olsen Laugen
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Re: Ingebrigt Olsen Laugen
Er det noen som kjenner til min oldefar Ingebrigt Olsen f. 1941 i Hustad Inderøy ? død 14.04. 1891 i Bodø.
Foreldre Ole Rasmussen Hjelde el. Gjelde og hustru Ingeborg.
Ble gift i Gravvik med Benedikte Olsdatter f. 1850.
Et barnebarn Kaia Marie f. 14.08.1893 ble gift Løe på Røra.
Har jeg noe slekt der,tro.
Foreldre Ole Rasmussen Hjelde el. Gjelde og hustru Ingeborg.
Ble gift i Gravvik med Benedikte Olsdatter f. 1850.
Et barnebarn Kaia Marie f. 14.08.1893 ble gift Løe på Røra.
Har jeg noe slekt der,tro.
Hei Reidun!
Ingebrigt Olsen er min tippoldefar.
Har bestandig lurt pa hvor det ble av søstrene og brødrene til Jensine Fredrikke (min oldemor), som var nest eldste datter av Ingebrigt. Jeg ser av "skriftene" mine at din bestefar het Edvin, Jensine Fredrikkes bror.
Kaia ble gift på nabogården hvor min mor vokste opp, så henne kjente hun godt. Hadde vært artig å høre hva du vet om slekta, så kan vi kanskje bytte nyere og eldre opplysninger.
Min e-post er [email protected]
Mvh Sissel
Ingebrigt Olsen er min tippoldefar.
Har bestandig lurt pa hvor det ble av søstrene og brødrene til Jensine Fredrikke (min oldemor), som var nest eldste datter av Ingebrigt. Jeg ser av "skriftene" mine at din bestefar het Edvin, Jensine Fredrikkes bror.
Kaia ble gift på nabogården hvor min mor vokste opp, så henne kjente hun godt. Hadde vært artig å høre hva du vet om slekta, så kan vi kanskje bytte nyere og eldre opplysninger.
Min e-post er [email protected]
Mvh Sissel
En Ingebrigt Olsen Laugen (f. ca 1842) er oppgitt som far til Johan Oluf Ingebrigtsen Lund (f. 20.5.1870), som er min tip-oldefar. Ingebrigt skal altså være min tip-tip-oldefar
Han var 28 år da sønnen ble født.
Johan Olufs mor er Pauline Alette Pedersdatter Lund (fra Lund i Kolvereid) (f. 1844), og barnet var et resultat av en utenomekteskapelig affære; såvidt jeg husker var det Ingebrigt Olsens andre barn i "leiermål".
Kan dette være samme person som du leter etter?

Johan Olufs mor er Pauline Alette Pedersdatter Lund (fra Lund i Kolvereid) (f. 1844), og barnet var et resultat av en utenomekteskapelig affære; såvidt jeg husker var det Ingebrigt Olsens andre barn i "leiermål".
Kan dette være samme person som du leter etter?

Hei Rikke!
Siden nesten et år er gått siden jeg jobbet med dette og fikk nøste opp det meste via gode hjelpere på Inderøy trodde jeg at denne linja var ferdig. Så antyder du et uekte barn- det må jeg da undersøke litt. Ingebrigt og Benedikte (min oldefar og oldemor) giftet seg 29.04. 1872
og hadde da en datter Ingara født 1871. Ingebrigt var forøvrig født 23.11.1841.
Min første tanke er at dinn Ingebrigt er en annen, men en skal aldri si aldri.
Men takk for innspill så langt.
Siden nesten et år er gått siden jeg jobbet med dette og fikk nøste opp det meste via gode hjelpere på Inderøy trodde jeg at denne linja var ferdig. Så antyder du et uekte barn- det må jeg da undersøke litt. Ingebrigt og Benedikte (min oldefar og oldemor) giftet seg 29.04. 1872
og hadde da en datter Ingara født 1871. Ingebrigt var forøvrig født 23.11.1841.
Min første tanke er at dinn Ingebrigt er en annen, men en skal aldri si aldri.
Men takk for innspill så langt.

Hei Rikke ! Tiden går og ingenting blir gjort. Det er nok slik at min oldefar Ingebrigt Olsen Laugen og din tip-tip oldefar er samme mann. Leter etter det andre(eller det første) leiermålet også. Hvem av barna til Johan Oluf og Kaia stammer du fra.? Har funnet tre barn født i Gildeskål : Oskar, Agnes og Helga. Interessert i historia deres. Send meg gjerne mail direkte : [email protected] : 

Du hadde helt rett -jeg har ikke fått sett på denne tråden på lang tid, så jeg så ikke svarene. Agnes var min oldemor, (moren til min farmor) og det er hennes linje jeg prøver å konsentrere meg om. Jeg forsøker å nøste opp historiene deres, men det er desverre vanskelig å få orden på det hele.
Jeg vet ikke om du fikk min PM, men du må gjerne sende meg epost på [email protected]
Jeg vet ikke om du fikk min PM, men du må gjerne sende meg epost på [email protected]
Forresten så var Ingara antagelig kallet opp igjen etter Ingebrigts første barn: Ingara Albertine, født 17. oktober 1863 på Laugen, Nærø, Nord-Trøndelag.
Mor var pike Anna Benjaminsdatter Laugen.
Siden Ingebrigt åpenbart har to døtre ved navn Ingara, er det nærliggende å tro at den første døde etter kort tid, men jeg har ingen dokumenter på dette enda.
Mor var pike Anna Benjaminsdatter Laugen.
Siden Ingebrigt åpenbart har to døtre ved navn Ingara, er det nærliggende å tro at den første døde etter kort tid, men jeg har ingen dokumenter på dette enda.
Hei igjen ! Ja, og det er ikke den siste Ingara. Ifølge Nærøy bygdebok bd. III, side 210 Nakling, ble Ingara Albertines mor gift i 1873 med Andreas Nilsen Nakling. De fikk fem barn og en Ingara født 15.10.1881. Hun reiste til Madagaskar som misjonær, stadig ifølge boka.
Så den første Ingara må iallefall være borte før den tid.
Med hilsen Reidun.
Så den første Ingara må iallefall være borte før den tid.
Med hilsen Reidun.
Hei!
Ser i minestrialbok for Nærø at "uekte Ingara Ingebrigtsdtr., dør 6 år gammel, på Laugen," den 28 august 1869.
Mvh Sissel
Ser i minestrialbok for Nærø at "uekte Ingara Ingebrigtsdtr., dør 6 år gammel, på Laugen," den 28 august 1869.
Mvh Sissel