Foreldre til Eilert Hansen Liland (f. ca 1798)
Moderator: MOD_Nordland
Foreldre til Eilert Hansen Liland (f. ca 1798)
Jeg håper at noen kan hjelpe meg til å finne foreldrene til Eilert Hansen Liland f. ca 1798 i Vågan.
Her er familien i 1865.
Han er der oppgitt til å være 67 år gammel. Det er mulig at han er yngre og er født etter 1801 og at alderen ved folketellingen i 1865 er feil. Jeg greier i alle fall ikke å finne ham i folketellingen fra 1801.
Problemet er at Ministerialbøkene i Vågan fra før 1866 gikk tapt da prestegården brant 05.12.1873, og det er ikke klokkerbøker lengre tilbake enn til 1843. Jeg har dermed ikke greide å finne hans foreldre så langt.
Er det noen som kan hjelpe meg her?
-Asbjørn.
Her er familien i 1865.
Han er der oppgitt til å være 67 år gammel. Det er mulig at han er yngre og er født etter 1801 og at alderen ved folketellingen i 1865 er feil. Jeg greier i alle fall ikke å finne ham i folketellingen fra 1801.
Problemet er at Ministerialbøkene i Vågan fra før 1866 gikk tapt da prestegården brant 05.12.1873, og det er ikke klokkerbøker lengre tilbake enn til 1843. Jeg har dermed ikke greide å finne hans foreldre så langt.
Er det noen som kan hjelpe meg her?
-Asbjørn.
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Foreldre til Eilert Hansen Liland (f. ca 1798)
Hei
Kanskje dåpen til barna i klokkerbøkene kan gi deg et hint ? Kan jo være at navn på fadderne gir deg en ledetråd....
Her er dåpen til Hanna i 1845.
Ellers ser jeg at en Eiler Hansen, inderst på Vestpollen i Vågan, gifter seg 1/10- 1822 med Maren Johanna Eriksdatter. Din Eilert kan ha vært gift før ....
Noen avskrifter fra tiden før 1840 finner du her.

Kanskje dåpen til barna i klokkerbøkene kan gi deg et hint ? Kan jo være at navn på fadderne gir deg en ledetråd....
Her er dåpen til Hanna i 1845.
Ellers ser jeg at en Eiler Hansen, inderst på Vestpollen i Vågan, gifter seg 1/10- 1822 med Maren Johanna Eriksdatter. Din Eilert kan ha vært gift før ....
Noen avskrifter fra tiden før 1840 finner du her.
Vennlig hilsen Gry
Hei, ja kan se ut som Eilert var gift tidligere. Om det er riktig mann så finner jeg et skifte 10.02.1837 på Liland i Vågan etter Maren Johanne Eriksdtr.
Formue 446-2-16, Gjeld 195-0-0
Arvinger:
Ektefelle Eilert Hansen, Liland, Vågan
Ole Andreas Eilertsen, sønn
Rakel Johanne Eilertsdtr, datter
Lava Eilertsdtr, datter
Der er ingen andre skifter på Liland som berører Eilert eller Maren, heller ikke Hans eller Erik. Det kan jo muligens tyde på at Maren og Eilert ikke var fra Liland? Finner heller ikke Eilert i andre skifter for Vesterålen/Lofoten, men skal søke litt til.
Derimot finner jeg en Maren Johanna Erichsdtr, 18 år, datter, som står som arving i 1818 i skiftet etter Erich Arentsen, inderst, Smaafjerene i Vågan. Andre arvinger er sønnene Jacob Christen Erichsen, Vågan, 26 år, og Jens Christen Erichsen, Vågan.
Glemte å føre på at kilde for skifter er DIS-Saltens CD: Skifter i Vesterålen/Lofoten.
Formue 446-2-16, Gjeld 195-0-0
Arvinger:
Ektefelle Eilert Hansen, Liland, Vågan
Ole Andreas Eilertsen, sønn
Rakel Johanne Eilertsdtr, datter
Lava Eilertsdtr, datter
Der er ingen andre skifter på Liland som berører Eilert eller Maren, heller ikke Hans eller Erik. Det kan jo muligens tyde på at Maren og Eilert ikke var fra Liland? Finner heller ikke Eilert i andre skifter for Vesterålen/Lofoten, men skal søke litt til.
Derimot finner jeg en Maren Johanna Erichsdtr, 18 år, datter, som står som arving i 1818 i skiftet etter Erich Arentsen, inderst, Smaafjerene i Vågan. Andre arvinger er sønnene Jacob Christen Erichsen, Vågan, 26 år, og Jens Christen Erichsen, Vågan.
Glemte å føre på at kilde for skifter er DIS-Saltens CD: Skifter i Vesterålen/Lofoten.
Sist redigert av 6820 den 14. oktober 2008 kl. 23.37, redigert 1 gang totalt.
Hilsen fra Marianne
Litt til her:
Finner et skifte i 1808 som ser interessant ut. Det er etter Pernilla Christensdtr i Vestpollen.
Arvinger:
Ektefelle Hans, Vestpollen
Christen Hansen, sønn
Ejlert Hansen, sønn
Willatz Hansen, sønn
Nella Catrina Hansdtr
Berret Hansdtr.
Tok så en sjekk etter Eilert Hansen på DIS-TREFF, der finner jeg Eilert Hansen f. 1801, bor i Vågan 1841, g.m. Maren Johanna Eriksdtr nevnes i Vågan 1813, d. 1837
Og, - foreldrene til Eilert er Hans Olsen, Vågan, f. 1771 - nevnes i Vågan 1809 og Pernille Kristensdtr f. 1774, d. 1809, Vågan.
Her nevnes også andre hustruen til Eilert som Ingeborg Johanna Hansdtr, f. 1813. Hun var først gift med Villatz Hansen f. 1809, d. 1835.
Så det kan se ut som Eilert "tok over enka etter broren Villatz".
Men som jeg sa først, dette ser interessant ut, kirkebøkene kan kanskje bekrefte noe her
Folketelling Westpollen 1801 men her er Hans ikke født enda.
Finner et skifte i 1808 som ser interessant ut. Det er etter Pernilla Christensdtr i Vestpollen.
Arvinger:
Ektefelle Hans, Vestpollen
Christen Hansen, sønn
Ejlert Hansen, sønn
Willatz Hansen, sønn
Nella Catrina Hansdtr
Berret Hansdtr.
Tok så en sjekk etter Eilert Hansen på DIS-TREFF, der finner jeg Eilert Hansen f. 1801, bor i Vågan 1841, g.m. Maren Johanna Eriksdtr nevnes i Vågan 1813, d. 1837
Og, - foreldrene til Eilert er Hans Olsen, Vågan, f. 1771 - nevnes i Vågan 1809 og Pernille Kristensdtr f. 1774, d. 1809, Vågan.
Her nevnes også andre hustruen til Eilert som Ingeborg Johanna Hansdtr, f. 1813. Hun var først gift med Villatz Hansen f. 1809, d. 1835.
Så det kan se ut som Eilert "tok over enka etter broren Villatz".
Men som jeg sa først, dette ser interessant ut, kirkebøkene kan kanskje bekrefte noe her

Hilsen fra Marianne
-
- Sted: KABELVÅG
- Kontakt:
I manntallet over mannlige individer i Vågan født etter 1795 finner jeg bare en Eilert Hansen. Han bodde på Gressløse i 1830. Gressløse ligger på andre siden av Austnesfjorden i forhold til Liland, 4-5 km fra Vestpollen, ligger like ved Småskjærene som også er nevnt i denne tråden. Denne Eilert Hansen er født 19. november 1802, og han har en sønn, Ole Andreas Eilertsen, f. 12. august 12828. I denne kilden, som ikke er fullstendig, er det bare menn som er ført opp. Manntallet er ført av sogneprest Chr. Bull, og er datert Kirkevaag. 7. nov. 1832.
Finner ungkar Eiles Hansen inderst på Westpolden gifter seg med Pige, Maren Johanna Eriksdatter gift den 1/10.1822 i Vågan sogn (Maren f:1796-D1837)
Enkemand Eilert Hansøn Liland 42 år , gift med Enke(Sin Tvilling brors kone) Ingeborg Johanna Hansdatter ibid 34 år vielse 23/91841
Eilert `s Mor : Pernille Kristensdatter som nevnt tidliger f:1774 (FT 1801)- d:1808
Far: Hans Olsen i følge (FT 1801) - 30 år Ca født 1771-Bosatt i Vestpollen- Vågan sogn.
Eilert `s søsken Nelle f:1794 -Berith f:1797 - Kristen f:1799 -Villatz F: 1801/Eilert F:1801

Enkemand Eilert Hansøn Liland 42 år , gift med Enke(Sin Tvilling brors kone) Ingeborg Johanna Hansdatter ibid 34 år vielse 23/91841
Eilert `s Mor : Pernille Kristensdatter som nevnt tidliger f:1774 (FT 1801)- d:1808
Far: Hans Olsen i følge (FT 1801) - 30 år Ca født 1771-Bosatt i Vestpollen- Vågan sogn.
Eilert `s søsken Nelle f:1794 -Berith f:1797 - Kristen f:1799 -Villatz F: 1801/Eilert F:1801

Tusen takk til alle for veldig god hjelp!!
Dette har hjulpet mye!
Det at Eilert og Villatz skulle være tvillinger stemmer ikke helt overens med en del av det som har vært nevnt før, men er jo fullt mulig.
Opplysningene fra manntallet er ført av sogneprest Chr. Bull om at Eilert er født 19. november 1802 virker troverdig. Siden navnet på sønnen stemmer overens med navnet på sønnen i skiftet etter hans første kone så er det liten tvil om at dette er rett Eilert Hansen.
Hvis Villatz var hans tvilling står vel også Villatz i det mantallet?
Jeg registrer også at fødselsår til Ingeborg Johanna Hansdatter (først gift med Villatz og så med Eilert) varierer en del. Selv har jeg notert at hun er fra Skjerstad. (Kilde: FT 1865)
(Hun er forøvrig ført inn med feil navn et sted. I Kirkeboka for Vågan i 1847 (som mor til datteren Maren Marie) er hun innført som Ingeborg Marie Hansdatter, mens i kirkeboka for Vågen i 1845 (som mor til Hanne Kristine) og i 1852 (som mor til Emilie Katrine) er hun innført som Ingeborg Johanna Hansdatter. Jeg antar at det korrekte er Ingeborg Johanna.)
I følge FT-1865 skulle hun være født i 1809, og i følge FT-1875 skulle hun være født i 1812.
Jeg har sett igjennom kirkeboka for Skjerstad i aktuell periode og den eneste aktuelle Ingeborg Johanna Hansdatter jeg har funnet er født 18. januar 1811 som fjerde barn til Hans Christensen og Bereth Olsdatter på Ericstad. Men jeg har ikke noen annen dokumentasjon som kan bekrefte eller avkrefte om det er henne.
Jeg er klar over at jeg nå har beveget meg litt vekk fra det opprinnelig spørsmålet, men kanskje noen av dere som har hjulpet meg har opplysninger om Ingeborg Johanna Hansdatter som tydeligvis først var gift med Villatz og så med Eilert?
Igjen, tusen takk for hjelpen!!
-Asbjørn.

Dette har hjulpet mye!
Det at Eilert og Villatz skulle være tvillinger stemmer ikke helt overens med en del av det som har vært nevnt før, men er jo fullt mulig.
Opplysningene fra manntallet er ført av sogneprest Chr. Bull om at Eilert er født 19. november 1802 virker troverdig. Siden navnet på sønnen stemmer overens med navnet på sønnen i skiftet etter hans første kone så er det liten tvil om at dette er rett Eilert Hansen.
Hvis Villatz var hans tvilling står vel også Villatz i det mantallet?
Jeg registrer også at fødselsår til Ingeborg Johanna Hansdatter (først gift med Villatz og så med Eilert) varierer en del. Selv har jeg notert at hun er fra Skjerstad. (Kilde: FT 1865)
(Hun er forøvrig ført inn med feil navn et sted. I Kirkeboka for Vågan i 1847 (som mor til datteren Maren Marie) er hun innført som Ingeborg Marie Hansdatter, mens i kirkeboka for Vågen i 1845 (som mor til Hanne Kristine) og i 1852 (som mor til Emilie Katrine) er hun innført som Ingeborg Johanna Hansdatter. Jeg antar at det korrekte er Ingeborg Johanna.)
I følge FT-1865 skulle hun være født i 1809, og i følge FT-1875 skulle hun være født i 1812.
Jeg har sett igjennom kirkeboka for Skjerstad i aktuell periode og den eneste aktuelle Ingeborg Johanna Hansdatter jeg har funnet er født 18. januar 1811 som fjerde barn til Hans Christensen og Bereth Olsdatter på Ericstad. Men jeg har ikke noen annen dokumentasjon som kan bekrefte eller avkrefte om det er henne.
Jeg er klar over at jeg nå har beveget meg litt vekk fra det opprinnelig spørsmålet, men kanskje noen av dere som har hjulpet meg har opplysninger om Ingeborg Johanna Hansdatter som tydeligvis først var gift med Villatz og så med Eilert?
Igjen, tusen takk for hjelpen!!
-Asbjørn.
Var vist litt snar med å gi de tvilling status, finner villatz (Willads Andersøn Liland )født 1809 G:1835 D:1835.

Marit Johansen skrev:Var vist litt snar med å gi de tvilling status, finner villatz (Willads Andersøn Liland )født 1809 G:1835 D:1835.
Takk skal du ha.
Men da må det være to Villatz/Willads. Skiftet fra 1808 nevner broren Villatz Hansen (sønn av Hans Olsen og Pernille Christensesdatter). Mens den Ingeberg Johanna Hansdatter var gift med (før hun giftet seg med Eilert Hansen), må være han som er født i 1809, som altså var sønn av en Anders og ikke en Hans!
Hvis denne Villatz Anderssøn bodde på Liland og Ingeborg var hans enke så kan jo det forklare hvorfor Eilert havnet på Liland. Han giftet seg andre gang med enken til Villatz på Liland.
-Asbjørn.
-
- Sted: KABELVÅG
- Kontakt:
Ja, det må være to Willads'er. Det er ingen Willads Hansen i Bulls manntall fra 1832, noe som tyder på at han var død før den tid. Derimot nevnes Willads Andersen, f. 29. juni 1809, bosatt på Sildpold. Det er rett over Austnesfjorden i forhold til Liland, i dag bruker vi vel Vestpolden om Sildpold. Denne Willads Andersen var sønn av Anders Monsen på Laupstad (et par kilometer fra Liland) og Beret Willadsdatter fra Delp. Hun var født i 1781 og datter til Willads Hansen og Karen Olsdatter. Anders Monsen var sønn av Mons Andersen på Laupstad og Martha Pedersdatter fra Delp(?). Anders Monsen døde i 1809 og han etterlot seg to sønner, Andreas Winther Andersen, 1 1/2 år og Willads Andersen, 16 uker. Det var denne Willads som bodde på Sildpold (Vestpollen) i 1832.
Ja tror det er flere som har gjordt en for snar kobling
1/10 1822 i Vågan sogn.
"Fortegnelse paa Ægteviede Piger og Enker i Waagens og Gimsóens
Sogne fra 1. Janúar til sidste Decbr 1822.
1 October, Pige Maren Johanna Eriksdatter med
úngkarl Eiles Hansen Inderste paa Westpolden".
23/9 1841 i Vågan sogn.
"Fortegnelse over de i Vaagó Præstegjeld ægtewiede Personer i
Aaret 1841.
12, Enkemand Eilert Hansøn Liland 42 Aar, 23 Septbr
Enke Ingeborg Johanna Hansdtr ibid 34 aar."
v Vågan film NT114 bind Pk.nr.4 Prestenes vigselslister 1809-50
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
1835 i Vågan sogn.
"Fortegnelse over de i Vaagöe Prestegjeld Ægteviede i Aaret 1835.
Ungkarl Willads Andersón Liland 26, Pige Ingeborg Johanna
Hansdtr, ibid, 22".
DÖD. 27/8 1835 i Vågan sogn.
"Fortegnelse over de i Vaagóe Præstegjeld ved Døden Afgangne i
Aaret 1835.
36, Willads Andersón, Inderst Liland Vagóe, Død 27 Aúg, Begr. 4
Septbr, Alder 26 aar".

1/10 1822 i Vågan sogn.
"Fortegnelse paa Ægteviede Piger og Enker i Waagens og Gimsóens
Sogne fra 1. Janúar til sidste Decbr 1822.
1 October, Pige Maren Johanna Eriksdatter med
úngkarl Eiles Hansen Inderste paa Westpolden".
23/9 1841 i Vågan sogn.
"Fortegnelse over de i Vaagó Præstegjeld ægtewiede Personer i
Aaret 1841.
12, Enkemand Eilert Hansøn Liland 42 Aar, 23 Septbr
Enke Ingeborg Johanna Hansdtr ibid 34 aar."
v Vågan film NT114 bind Pk.nr.4 Prestenes vigselslister 1809-50
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
1835 i Vågan sogn.
"Fortegnelse over de i Vaagöe Prestegjeld Ægteviede i Aaret 1835.
Ungkarl Willads Andersón Liland 26, Pige Ingeborg Johanna
Hansdtr, ibid, 22".
DÖD. 27/8 1835 i Vågan sogn.
"Fortegnelse over de i Vaagóe Præstegjeld ved Døden Afgangne i
Aaret 1835.
36, Willads Andersón, Inderst Liland Vagóe, Død 27 Aúg, Begr. 4
Septbr, Alder 26 aar".