Maren Christoffersdatter og Hans Martin Hansen
Moderator: MOD_Østfold
Maren Christoffersdatter og Hans Martin Hansen
Min morfars mor, Randine Mathilde Hansen, ble født i Moss 23. mars 1858 og døpt 16. mai samme år. Ifølge Moss klokkerbok for 1858-60 er hun oppført som uægte av foreldre Hans Martin Hansen og Maren Christoffersdatter.
Jeg finner først Randine Mathilde igjen når hun gifter seg på Nøtterøy i desember 1876 med min oldefaar Niels Halvorsen.
Men - hva skjedde med Randine Mathildes familie i mellomtiden. Jeg har forsøkt å søke på folketellinger, lett i kirkebøker for østfold (på nett) etter ekteskap mellom Maren og Hans Martin, men finner ingen ting.
Nå må jeg beskjemmet innrømme at det har hendt før at jeg har lett og lett i timer og dager etter noe som en eller annet av dere andre finner med en gang. Så jeg setter mitt håp og lit til dere denne gangen også.
Takknemlig hvis noen kan hjelpe meg.
Vennlig hilsen
Sidsel Faraasen Sfregola
Jeg finner først Randine Mathilde igjen når hun gifter seg på Nøtterøy i desember 1876 med min oldefaar Niels Halvorsen.
Men - hva skjedde med Randine Mathildes familie i mellomtiden. Jeg har forsøkt å søke på folketellinger, lett i kirkebøker for østfold (på nett) etter ekteskap mellom Maren og Hans Martin, men finner ingen ting.
Nå må jeg beskjemmet innrømme at det har hendt før at jeg har lett og lett i timer og dager etter noe som en eller annet av dere andre finner med en gang. Så jeg setter mitt håp og lit til dere denne gangen også.
Takknemlig hvis noen kan hjelpe meg.
Vennlig hilsen
Sidsel Faraasen Sfregola
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Re: Maren Christoffersdatter og Hans Martin Hansen
Her har du henne i 1865-tellingen. Etternavnet hennes er feilskrevet Martinsdatter.
Lenke til 1865-tellingen i Nøtterøy.
Remi
Lenke til 1865-tellingen i Nøtterøy.
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
- Remi Trygve Pedersen
Remi Pedersen
- Remi Trygve Pedersen
Remi Pedersen
- Remi Trygve Pedersen
Her er innflyttingen hennes til Nøtterøy: Nr. 51.
Dessverre står der ikke når hun flyttet til Nøtterøy, men det må være en gang mellom vaksinasjonen i Moss (16/9 1863) og 31/12 1865 da folketellingen 1865 ble utført.
Remi
Dessverre står der ikke når hun flyttet til Nøtterøy, men det må være en gang mellom vaksinasjonen i Moss (16/9 1863) og 31/12 1865 da folketellingen 1865 ble utført.
Remi
Remi Pedersen
- Hilde Elisabeth Wedde
Det kan kanskje se ut som Randine bor hos moren sin bror i 1865-tellingen.
Her er Nils Jørgen 1826 - foreldre Kristoffer Nilsen og Rebekka Andersen, døpt 16. september i Nøtterøy
Samme foreldre har en datter Maren Kirstine døpt 1824 i Nøtterøy.
Her er Nils Jørgen 1826 - foreldre Kristoffer Nilsen og Rebekka Andersen, døpt 16. september i Nøtterøy
Samme foreldre har en datter Maren Kirstine døpt 1824 i Nøtterøy.
Hilde Wedde
Leder Slekt og Data Buskerud
Leder Slekt og Data Buskerud
- Remi Trygve Pedersen
Dette er trolig moren Maren Christoffersdatter i 1865-tellingen: www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=f60722&gardpostnr=109&personpostnr=735&merk=735#ovre
Legg merke til at Maren er tjenestejente på samme hovedgården som Randine bor på da hun blir konfirmert.
Remi
Legg merke til at Maren er tjenestejente på samme hovedgården som Randine bor på da hun blir konfirmert.
Remi
Remi Pedersen
Hei Remi
Tusen takk for all hjelp. Jeg skjønner ikke hvordan dere får det til. Tror jeg trenger et kurs!
Mvh
Sidsel
Tusen takk for all hjelp. Jeg skjønner ikke hvordan dere får det til. Tror jeg trenger et kurs!
Mvh
Sidsel
Hei,
Tusen takk for hjelp Hilde. Her får jeg forske videre.
Mvh Sidsel
Tusen takk for hjelp Hilde. Her får jeg forske videre.
Mvh Sidsel
Hei Remi
Ser at Hans står oppført som "U" og Maren som "P" ved Randines konfirmasjon. Regner med at dette står for ungkar og pige? Det betyr vel at de aldri giftet seg og Randine har kanskje derfor heller ikke søsken.
Takk for hjelp.
Mvh
Sidsel
Ser at Hans står oppført som "U" og Maren som "P" ved Randines konfirmasjon. Regner med at dette står for ungkar og pige? Det betyr vel at de aldri giftet seg og Randine har kanskje derfor heller ikke søsken.
Takk for hjelp.
Mvh
Sidsel
- Remi Trygve Pedersen
Randine kan godt ha søsken, mest trolig halvsøsken på farssiden. Menn kan jo få barn til de er nokså gamle. Men om Randine har halvsøsken vet jeg ingenting om.
Lykke til videre.
Hilsen Remi
Lykke til videre.
Hilsen Remi
Remi Pedersen
Takk for tipset, Remi. Da prøver jeg å finne litt mer ut om Hans Martin etter hvert.
Mvh Sidsel
Mvh Sidsel