Gjertmund Karlsen 1918

Moderator: MOD_Troms

Svar
gj06515
Sted: TVEIT

Gjertmund Karlsen 1918

Legg inn av gj06515 » 21. september 2008 kl. 18.32

Forsøker å finne opphavet til Gjertmund/Gjermund. Av kirkebøkerne fra Lenvik står det at mor er Charlotte Gotlibsen (Hansdatter) født 1891. Far er angitt som Karl Rikardsen (f 1892).
Nå sies det at Karl er stefar til Gjertmund, og hans egentlige far het Karlsen til etternavn (fornavn ukjent), og at han ikke ville ha noe med barn og mor å gjøre. Finnes det noen register hvor dette kan være anført, eller framkommer noen slike detaljer fra bygdebøker etc.
Er åpen for alle innspill.

Ben-Jonny Kvarsnes

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Gjertmund Karlsen 1918

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 22. september 2008 kl. 22.50

Hei.

Både i fødselsregisteret for Lenvik: Nr. 84 og i klokkerboken for Lenvik, Nr. 2 står Karl Rikardsen som far. Så sansynligheten er stor for at han er faren til Gjermund Henry.

Legg ellers merke til at det er bidragsfogden som melder om Gjermund Henry sin fødsel i fødselsregisteret, hvilket skulle bety at bidragsfogen har fått beskjed om at det er Karl Rikardsen som er far til Gjermund Henry og måtte betale bidragene.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj06515
Sted: TVEIT

Legg inn av gj06515 » 24. september 2008 kl. 19.56

Jeg trakk samme slutningen selv, men har kontakt med hun som var gift med Gjertmund (89 år).

Hun hevder at etternavnet Karlsen kommer av den personen som stakk av. Men at hele saken ble dysset ned. Selv tror jeg fornavnet Karl ble Karlsen, men her er hun ikke enig. Historien er at Karlsen stakk av, og at Karl Richardsen tok Charlotte som sin kone. De fikk flere barn sammen etterpå.

Nå kan det jo være at dette er en historie som er fortalt henne av sin avdøde mann. Men dersom dette stemmer, så er alle spor slettet etter denne saken.

BJK

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 24. september 2008 kl. 21.39

Da må hun i så tilfelle ha funnet en erstatning veldig fort, for ungen er meldt til fødselsregisteret enten dagen etter fødselen eller samme dag som fødselen. Fødselsdatoen er en dag forskjell i de to kildene jeg linket til.

Eller hun må ha funnet en farserstatning mens hun gikk gravid.

Begge deler er for meg lite trolig. Spesielt siden det i tillegg er snakk om bidrag her.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Svar

Gå tilbake til «Lenvik»