Arnt Gabrielsen Arn(t)sæter f 1789 i Leksvik, død 21.12.1862, var min tipp-oldefar. Han bygslet Arnsetersvean 8.11.1821. Gift med Anne Pedersdtr Gangstad f 1793 (1792), død 27.3.1882. Hun var datter av gårdbruker Peder Sivertsen Gangstad f 1744, d 19.4.1830 og Anne Ellevsdtr Grønlien f 1755, død 26.2.1840. Peder Gangstad var sønn av Sjur (Sivert) Olssen Hønåsplassen og Kirstina Kristoffersdtr Hønåsplassen. Peder hadde i 1808 2 hester, 12 naut, 30 småfe og det var 4 husmannsplasser under Gangstad. Anne Grønlien var datter av Ellev Christophersen Grønlien (Gangstad) f 1720, død jan. 1801 og Ane Olsdatter. En Christoffer Olsen Gangstad druknet da han skulle ta opp linene i et vatn, 27. sept 1729 - 40 år (kan vel være sønnen til lagrettemannen Oluf som satt på Gangstad og var født i 1665 - Oluf var igjen sønn av Sjur (Sivert) Pedersen (Persen) f ca 1624 og som var på Gangstad 1645-1669). Kanskje er denne Christoffer far til Ellev Christoffersen (Gangstad) Grønlien? Kanskje var også Sjur (Sivert) Olssen Hønåsplassen en etterkommer av nevnte Oluf (etter navnene å dømme)?
Er det noen som har noen nye opplysninger her?
Mh Arnstein
Arntsæter, Gangstad, Hønåsplassen, Grønl
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
-
- Sted: LILLEHAMMER
Re: Arntsæter, Gangstad, Hønåsplassen, Grønl
Hei igjen Arnstein!
Har ikke så mye nytt, men du får se over mailen og gi en tilbakemelding. Har en teori om at våre felles aner Ellev og Ane ble gift i Verran i 1752 (benevnt Vennes). Spørsmålet er imidlertid til "utredning".
Tror ellers at Peder Sivertsen Gangstad var født på Sundset i Mosvik i 1749, i det Peder Sivertsen Hønnåsplass etter mine notater dør i 1750 seks år gammel.
Det var da noe.
Mvh.
Arild Sollie
Har ikke så mye nytt, men du får se over mailen og gi en tilbakemelding. Har en teori om at våre felles aner Ellev og Ane ble gift i Verran i 1752 (benevnt Vennes). Spørsmålet er imidlertid til "utredning".
Tror ellers at Peder Sivertsen Gangstad var født på Sundset i Mosvik i 1749, i det Peder Sivertsen Hønnåsplass etter mine notater dør i 1750 seks år gammel.
Det var da noe.
Mvh.
Arild Sollie
I'm interested in Peder Sivertsen Gangstad - my 3rd great grandfather. Where did you find birth " parent information?? He is my 'brickwall'. Tusen Takk for any information.
Hei. Mitt første forsøk på DIS sider, men jeg sjekker ut noe av familien fra Leksvik, og de eldste aner så langt var Peder Sivertsen Gangstad.
Dør 19.04.1830 - 81 år. Da skulle han være født ca. 1749.
Folketelling 1801 oppgitt alder 54 år, som kan være + - 1 år og født ca. 1747-48.
Du skriver f. 1744 som muligens er litt utenfor vanlig feilmargin.
Svein
Dør 19.04.1830 - 81 år. Da skulle han være født ca. 1749.
Folketelling 1801 oppgitt alder 54 år, som kan være + - 1 år og født ca. 1747-48.
Du skriver f. 1744 som muligens er litt utenfor vanlig feilmargin.
Svein
Hei Arnstein!
Jeg har også en formening om, som Arild, at Peder Sivertsen Gangstad kom fra Sundset i Mosvik. Jeg har registrert Sivert Sundset og Mali Pedersdtr, som hans foreldre, men er litt usikker på hvor jeg har opplysningene fra.
Ellers har jeg 1747, som Peders fødselsår.
M v h Dagfinn Hopen
Jeg har også en formening om, som Arild, at Peder Sivertsen Gangstad kom fra Sundset i Mosvik. Jeg har registrert Sivert Sundset og Mali Pedersdtr, som hans foreldre, men er litt usikker på hvor jeg har opplysningene fra.
Ellers har jeg 1747, som Peders fødselsår.
M v h Dagfinn Hopen
-
- Sted: LILLEHAMMER
Hello.
I’m sorry for not having answered to you Trudy Jean, I have not seen this before now.
Here’s a link to what I belive is the birth of Peder:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =5890#ovre
As far as I can remember it was in the book “Gårds- og brukerhistorie Mosvik” from 1994 that Peder Sivertsen (Gangstad) was described to be born on the farm Sundset Nedre in Mosvik. But I do not have this book available now, so I am not 100 % sure. Somebody help us?
Peder Sivertsen Hønnåsplass is born in 1744 in Leksvik and mentioned above; I do belive that this is the man dead in 1764 in this link:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... k=424#ovre
From
Arild Sollie
I’m sorry for not having answered to you Trudy Jean, I have not seen this before now.
As far as I can remember it was in the book “Gårds- og brukerhistorie Mosvik” from 1994 that Peder Sivertsen (Gangstad) was described to be born on the farm Sundset Nedre in Mosvik. But I do not have this book available now, so I am not 100 % sure. Somebody help us?
Peder Sivertsen Hønnåsplass is born in 1744 in Leksvik and mentioned above; I do belive that this is the man dead in 1764 in this link:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... k=424#ovre
From
Arild Sollie
Arild Sollie skrev:
I linken du viser til er bosted oppgitt til "Smiset", mens du i den engelske teksten oppgir Sundset Nedre. Jeg har også registrert at han var fra Sundset, men vet ikke hvor jeg har opplysningene fra.

Etter litt leting i Digitalpensjonatet har jeg funnet giftemålet til Peder's foreldre, pluss 2 yngre og 3 eldre søsken til Peder. Alle hendelsene har bosted = Smiset / Smjeset / Smisetøver / Smisetøfne.
Kan ikke helt se forbindelsen til Sundset, men det er kanskje Peders eldre bror Joen (John) som bor på Sundset (matr.nr 1007) ved folketellingen 1791?
Tror dette er rette familien til Peder Sivertsen Gangstad, men føler meg ikke 100% sikker

M v h Dagfinn Hopen
Hei Dagfinn & Arild,
Thank you for your response.
I think I have found my Peder Sivertsen's baptism record - the first record in 1749 at:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-95
And yes -- he was born at farm # 27, Smiset. Smiset should be in the next Leksvik bygdebok to be published sometime in the next fiew years. [This information I learned from Oddgeir Fossli this August at Tre Lag Stevne . ]
I have found 1 younger brother and sister and 2 older brothers for Peder.
How or why Peder went to Gangstad is still in question.
Takk for answering.
Trudy DeKeuster
proud to be 5/8 Tronder!
Thank you for your response.
I think I have found my Peder Sivertsen's baptism record - the first record in 1749 at:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-95
And yes -- he was born at farm # 27, Smiset. Smiset should be in the next Leksvik bygdebok to be published sometime in the next fiew years. [This information I learned from Oddgeir Fossli this August at Tre Lag Stevne . ]
I have found 1 younger brother and sister and 2 older brothers for Peder.
How or why Peder went to Gangstad is still in question.
Takk for answering.
Trudy DeKeuster
proud to be 5/8 Tronder!