Semund Olsen Myrset og beret Olsdatter Eidsør

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Erik Hov
Sted: GJØVIK

Semund Olsen Myrset og beret Olsdatter Eidsør

Legg inn av Erik Hov » 19. august 2008 kl. 11.05

Hei.

Jeg fant 2 som kan være en av mine tipptipper. Semund Olsen Myrset f ca 1686 gift 1722 med Beret Olsdatter Eidsør. Undrer om det er noen som kan fortelle meg om deres eventuelle barn?? Kan ikke finne noen barn i bygdeboka (det er jo 9 da og jeg har ikke sett gjennom alle....).
Min ane er Brit Sæmundsdatter som jeg har etterlysning etter under Tingvoll.

mvh Erik

Randi Ingunn Selnes
Sted: AUKRA

Re: Semund Olsen Myrset og beret Olsdatter Eidsør

Legg inn av Randi Ingunn Selnes » 20. august 2008 kl. 22.52

Hei!

Hvis det er Nessetbøkene du tenker på, så er det 11 i alt. Etter det jeg forstår, har du funnet paret i b. 4 under Myrset. Ja, dette kommer under Nordmørsdelen av Nesset, og da er du kanskje heldig. Kirkebøkene i Nesset begynner ikke før i 1757, mens det i Tingvoll ble
begynt vel 100 år tidligere, så det enkleste er vel å begynne å leite i kirkebøkene i Tingvoll +/- årstallet de gifta seg.

Dessverre er det ikke personregister til Nessetbøkene så det er mye arbeid å leite. Dette kommer ikke av uvilje hverken fra skriver eller kulturetaten i kommunen, men på grunn av
økonomien som det gikk skeis med da dette skulle komme etter b. 11. Lykke til!

mvh Randi Ingunn

Erik Hov
Sted: GJØVIK

Legg inn av Erik Hov » 20. august 2008 kl. 23.11

Takk for svar.

Skal sjekke litt i kirkebøkene i tingvoll når jeg får tid ,fra 1722 til 1740. Brit var født ca 1738.
Nesset gikk vel kanskje ikke under noe annet prestegjeld før 1757? Ellers kunne en jo sjekket der.
Men jeg skal sjekke Tingvoll etterhvert. Jeg kan jo være heldig. Det ser hvertfall ikke ut til at Semund og Berit bodde på selve Myrset.
Burde vel se gjennom de 11 bindene for Nesset ,det kan jo hende det står noe der under andre garder.

mvh Erik

Randi Ingunn Selnes
Sted: AUKRA

Legg inn av Randi Ingunn Selnes » 20. august 2008 kl. 23.29

Nesset hørte til Veøy. Hvis jeg ikke husker feil, varte det fram til 1747. Kirkebøkene i Veøy går tilbake til 1721, så det er jo litt bedre, men jeg tror mer på Tingvoll siden det er denne delen av kommunen. En annen hjelp kan jo være hvis det ble holdt skifte etter ekteparet. Da vil jo arvingene komme med, men det var ikke alle det var skifte etter. Det var helst om den ene døde, og den andre skulle gifte seg igjen.

mvh Randi Ingunn

Svar

Gå tilbake til «Nesset»