Familiebilde og slekt Myskja
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Familiebilde og slekt Myskja
Hallo, er det noen som kjenner igjen dette bildet? Jeg er kjent med to personer her, det er Johanne og Martinus Myskja.
Johanne og Martinus var født ca. 1820 og bodde på Haramsøya så langt jeg har funnet.
Bildet er tilsendt fra Kanada og avsenderne kommer til Norge i sommer. Det skulle være interessant om noen kunne informere om bildet, og enda bedre - også gi mer informasjon om denne slekta.
Utgangspunktet er altså Johanne og Martinus Myskja, deres barnebarn Karoline utvandret til Kanada sammen med mannen Anton Båtnes, som også skulle ha bodd i Haram en tid. Han emigrerte i 1921 og kona Karoline Petrine Karlsdtr. f. 1892 og tre barn: Norbert f. 1918, Karl Harald f. 1919 og Klara f. 1921, i 1928. Deres datter Klara var den siste av barna som ble født i Norge, og hennes datter er det som nå gjerne vil se bl.a. Haramsøya. Jeg har forsøkt å finne ut hvor datteren Klara ble døpt, uten hell. Hun var født i 1921.
Selv har jeg ikke så god kjennskap til dette området, men mer til Båtnes og Antons røtter fra Sula og Vartdalsstranda.
Noen som har informasjon å dele?
Johanne og Martinus var født ca. 1820 og bodde på Haramsøya så langt jeg har funnet.
Bildet er tilsendt fra Kanada og avsenderne kommer til Norge i sommer. Det skulle være interessant om noen kunne informere om bildet, og enda bedre - også gi mer informasjon om denne slekta.
Utgangspunktet er altså Johanne og Martinus Myskja, deres barnebarn Karoline utvandret til Kanada sammen med mannen Anton Båtnes, som også skulle ha bodd i Haram en tid. Han emigrerte i 1921 og kona Karoline Petrine Karlsdtr. f. 1892 og tre barn: Norbert f. 1918, Karl Harald f. 1919 og Klara f. 1921, i 1928. Deres datter Klara var den siste av barna som ble født i Norge, og hennes datter er det som nå gjerne vil se bl.a. Haramsøya. Jeg har forsøkt å finne ut hvor datteren Klara ble døpt, uten hell. Hun var født i 1921.
Selv har jeg ikke så god kjennskap til dette området, men mer til Båtnes og Antons røtter fra Sula og Vartdalsstranda.
Noen som har informasjon å dele?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hilsen fra Marianne
Re: Familiebilde og slekt Myskja
Eg går ut frå at Martinus Myskja er identisk med Knut Martinus Karlsen f. Haram, 1820-1878. I så fall kan det kanskje vere ein idé å ta kontakt med dotterdottersonesonen NN, Haramsøy. Du finn han i telefonkatalogen.
((Navnet tatt bort i meldinga da det strider mot reglene til forumet å oppgi navn på personer som er i live. Moderator.)
((Navnet tatt bort i meldinga da det strider mot reglene til forumet å oppgi navn på personer som er i live. Moderator.)
Takk skal du ha, driver han med slektsgransking?
Hilsen fra Marianne
hei!
Ser at du etterlyser opplysningar om myskja-slekta. Martinus og Johanne Mydske var mine tippoldeforeldre. Martinus var døypt Knut som fyrste namn. Det kan godt hende at det er dei som er på bildet, men eg veit ikkje. Når det gjeld slekta elles, veit eg ein del då eg forskar litt sjølv.
Aud Haram Marøy
Ser at du etterlyser opplysningar om myskja-slekta. Martinus og Johanne Mydske var mine tippoldeforeldre. Martinus var døypt Knut som fyrste namn. Det kan godt hende at det er dei som er på bildet, men eg veit ikkje. Når det gjeld slekta elles, veit eg ein del då eg forskar litt sjølv.
Aud Haram Marøy
Tusen takk for at du tok kontakt, jeg formidler videre - så hyggelig.
Hilsen fra Marianne
Dette er en slik gladmelding, - slekta til gjestene fra Kanada har 'kastet' seg rundt, åpnet dørene og realiserer drømmen til gjestene fra Kanada, - kanskje slik 'once in a lifetime' opplevelse. Kjekt.
Hilsen fra Marianne
Karl E. Aakre har utarbeidet "Slekta vår gjennom 500 år med røtter og greiner frå 1490 til 1992. Mitt eksemplar er stemplet: NBR-Depotbiblioteket, Postboks 278, 8601 Mo.
Myskja-slekten er behørlig utredet i dette heftet.
Myskja-slekten er behørlig utredet i dette heftet.
Marianne
Har sendt deg ein privat mail, var som vanligt ikkje heime når du prøvde å kontakte meg
Mvh
Ingmar
i solvarmen på Sunnmøre
Har sendt deg ein privat mail, var som vanligt ikkje heime når du prøvde å kontakte meg

Mvh
Ingmar

mvh Ingmar Seth
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/