Muslimske graver på egne felt.

Generelle spørsmål om alt som omhandler gravminner.

Moderator: MOD_Gravreg

Låst
Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Muslimske graver på egne felt.

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 2. juli 2008 kl. 9.35

Hva gjør vi med muslimske graver? Skal disse også fotograferes? Er det avklart om dette kan stride mot deres religion, de har jo mange andre regler enn vi har.

Regner med at dette spørsmålet kan dukke opp for flere enn meg.

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Muslimske graver på egne felt.

Legg inn av dn03022 » 2. juli 2008 kl. 10.20

Det gjelder bl a i Gamlebyen. Jeg mener ja, at de skal tas med.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 2. juli 2008 kl. 10.54

Hei vi har tatt med disse på andre kirkegårder. Men jeg har ikke undersøkt med noen religiøse ledere for muslimer om hva de mener. Det eneste jeg gjorde var å spørre jødene i Oslo om vi kunne få legge ut deres graver. Dette var OK. Også Samfundets kirkegårder er blitt spurt.
Alle private må spørres. Men disse muslimske ligger inne på den ordinære, så der har vi her i Bergen i alle fall tatt dem med
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 2. juli 2008 kl. 13.57

Jeg mener også ja, men en vil gjerne trå litt varsomt når det gjelder andre religioner. Særlig når en ikke vet hva de selv mener. De har tydeligvis ikke den skikken som vi har med å pynte gravene, her er det knapt en blomst å se på hele feltet.

Jeg oppfatter det da slik at når det er en offentlig kirkegård så kan vi fotografere. Så da kommer "våre" muslimske graver også med.

Brukeravatar
Gunnhild Synnøve Engstad
Sted: LAKSELV

Legg inn av Gunnhild Synnøve Engstad » 15. juli 2008 kl. 1.48

Hei.

Graver på en offentlig kirkegård skulle ikke være noen problem. Iht Datatilsynets tillatelse er det jo nettopp at de er offentlig tilgjengelige og det er ingen opplysninger som knytter dem til nålevende personer som gjør at vi kan registrere og gjøre tilgjengelig.

Skulle vi ta hensyn til alle religioner og sekter? Hvordan ser vi hva slags religion eller sekt en avdød på et gravsted tilhører. Fra midt distrikt Troms og Finnmark har vi mange læstadianere. Enkelte av dem mener at man ikke skal legge noen spor igjen etter seg, bruke penger på gravminner og ønsker ikke gravminner. Selv hadde jeg en runde med megselv om det var "rett" å avfotografere kirkegårder i læstadianske kjerneområder når man kjenner til grunnholdningen til de mest konservative. Jeg kom frem til at når pårørende som kjenner den avdøde, har satt opp gravminne på en offentlig kirkegård så er det greit å avfotografere det.

Gravskikker er forskjellig fra kultur til kultur. Det er spennende se hvor forskjellig holdning vi mennesker har til forfedre ved å besøke kirkegårder hos andre kulturer.

Med vennlig hilsen
Gunnhild S. Engstad

Låst

Gå tilbake til «Gravminner»