Jakob Jørgen Angell født ca 1815 i Hol
Moderator: MOD_Nordland
- Paul Johan Hals
Jakob Jørgen Angell født ca 1815 i Hol
Jakob Jørgen Angell og Maren Anna Thomasdatter, f. ca. 1816, er oppgitt som foreldre til Ida Kristine Jakobdatter Angell (samt minst fire andre barn). Det står bare om Jakob og Anna at de er født i Hol. Kirkebok for dette tidsrom er ikke tilgjengelig. Er det noen som vet hvem som var deres foreldre, og hvor foreldrene kom fra? Etterkommerne til Jakob og Anna har jeg rimelig oversikt over, trur eg. I hvert fall de som er av umiddelbar interesse
MVH
Paul J Hals
MVH
Paul J Hals
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Jakob Jørgen Angell født ca 1815 i Hol, Vestvågøy
Hei
Bodde paret på Vestvågøy og fikk sine barn der ? Har du i så fall gårdsnavn

Bodde paret på Vestvågøy og fikk sine barn der ? Har du i så fall gårdsnavn

Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Joda, fant paret her i FT1865 med her barn på Arholmen i Buksnes.
Vennlig hilsen Gry
- Paul Johan Hals
Hei Gry.
Joda jeg har dem på Arholmen i 1865, med barna. Men Jeg vet ikke om noen av foreldrene er født der. Om dem har jeg bare at de er født i Hol, Jakob i 1815 og Anna i 1816. Dette er opplysninger som framkom ved minst ett av barnas dåp.
Jakob og Anna ble forøvrig gift 28 des 1841. Står ingenting om fedrenes navn.
MVH Paul
Joda jeg har dem på Arholmen i 1865, med barna. Men Jeg vet ikke om noen av foreldrene er født der. Om dem har jeg bare at de er født i Hol, Jakob i 1815 og Anna i 1816. Dette er opplysninger som framkom ved minst ett av barnas dåp.
Jakob og Anna ble forøvrig gift 28 des 1841. Står ingenting om fedrenes navn.
MVH Paul
- Gry Onarheim Dahlmo
Ser i Hol Bygdebok at det ikke finnes info om deres foreldre.
Arholmen var husmannsplass under gården Herteigen.
Arholmen var husmannsplass under gården Herteigen.
Vennlig hilsen Gry
- Paul Johan Hals
Ja ja. Det er ikke noe å gjøre med det. Takk for hjelpen i allefall.
Som en kuriositet kan jeg nevne at en gammelonkel av meg kjøpte Arholmen først på 1900-tallet
MVH Paul
Som en kuriositet kan jeg nevne at en gammelonkel av meg kjøpte Arholmen først på 1900-tallet
MVH Paul
- Gry Onarheim Dahlmo
Artig da
Men ha tålmodighet, det kommer folk med kjempebra kunnskap om Hol på her etterhvert skal vi se

Men ha tålmodighet, det kommer folk med kjempebra kunnskap om Hol på her etterhvert skal vi se

Vennlig hilsen Gry
-
- Sted: BODØ
Jeg vil tro at det er snakk om Jakob Jørgen Angel Hansen, født på Harteigen ca 1814. Se manntall 1830: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 10918#ovre
I 1814 og noen år utover finner man en Hans Angel som oppsitter på Harteigen. Han mener jeg må være faren.
Det er skifte etter Hans (Jørgen) Angel i 1831, og da nevnes bla. 18 år gamle Jakob Jørgen Hansen som arving (se vedlegg).
Her er Hans Angel som død: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=599#ovre
I 1814 og noen år utover finner man en Hans Angel som oppsitter på Harteigen. Han mener jeg må være faren.
Det er skifte etter Hans (Jørgen) Angel i 1831, og da nevnes bla. 18 år gamle Jakob Jørgen Hansen som arving (se vedlegg).
Her er Hans Angel som død: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=599#ovre
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
- Paul Johan Hals
Takk Per-Olav.
Det virker som om det er riktige personer du har funnet. Jeg stusset litt på alderen til Hans Jørgen. Han må jo ha vært ca 75 da han ble far for siste gang, men som kjærringa sa: Selv om stammen er råten kan jo kvisten være frisk. Jakob Jørgen hadde forresten en sønn f i 1841 som het Hans Jørgen
MVH
Paul
Det virker som om det er riktige personer du har funnet. Jeg stusset litt på alderen til Hans Jørgen. Han må jo ha vært ca 75 da han ble far for siste gang, men som kjærringa sa: Selv om stammen er råten kan jo kvisten være frisk. Jakob Jørgen hadde forresten en sønn f i 1841 som het Hans Jørgen
MVH
Paul
-
Over 70 år er vel å ta litt hardt i Paul
Hvis vi tror på militærrullene, som gikk fra år til år, ble han far til Jakob Jørgen når han var ca 50 år. Da vil jeg si at han kanskje ble far for siste gang rundt 60 år. Den dødsalderen er nok pyntet litt på 

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
Ser ut som om Hans Jørgen Angel var gift en gang før. Se vedlagt skifte (må være innlogget). Han bor i 1812 på Stene, så det er nok samme karen 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
- Paul Johan Hals
Hei Per-Olav.
Takk så langt.
Får ikke åpnet skiftet fra 1812. Får bare feilmelding. Skiftet fra 1831 får jeg åpnet.
Apropos alder. Det jeg la til grunn var at i 1831 da Hans Jørgen dør er hans alder i kirkeboka oppgitt til 84 år. Ved skiftet samme år er sønnen Jakob Jørgen oppgitt til 18 år og datteren Catharina er oppgitt til å være 9 år. Alderen i kirkeboka kan jo være feil, selvsagt.
Jeg har søkt i FT1801 og fant på landsbasis 4 personer med navn Hans Angell. (Vet at dette ikke er pålitelielig). Derav var det 3 personer, alle i Lurøe, som var født ca 1784. Har tenkt litt på muligheten for forveksling av alder og fødselsår.
Den 4. var bosatt i Orkdal/ST og var 52 år. Han ville vært ca 83 år i 1831, men han var justiceraad og har neppe flyttet til Lofoten for å drive fiske hvis han ikke har "falt i unåde".
MVH Paul
Takk så langt.
Får ikke åpnet skiftet fra 1812. Får bare feilmelding. Skiftet fra 1831 får jeg åpnet.
Apropos alder. Det jeg la til grunn var at i 1831 da Hans Jørgen dør er hans alder i kirkeboka oppgitt til 84 år. Ved skiftet samme år er sønnen Jakob Jørgen oppgitt til 18 år og datteren Catharina er oppgitt til å være 9 år. Alderen i kirkeboka kan jo være feil, selvsagt.
Jeg har søkt i FT1801 og fant på landsbasis 4 personer med navn Hans Angell. (Vet at dette ikke er pålitelielig). Derav var det 3 personer, alle i Lurøe, som var født ca 1784. Har tenkt litt på muligheten for forveksling av alder og fødselsår.
Den 4. var bosatt i Orkdal/ST og var 52 år. Han ville vært ca 83 år i 1831, men han var justiceraad og har neppe flyttet til Lofoten for å drive fiske hvis han ikke har "falt i unåde".
MVH Paul
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei gutter
Ja, det skiftet må legges inn på nytt, Per-Olav.
Ser i Hol bygdebok under Herteigen :
Foreldre til Martha Kristine Jacobsdatter, f. 1787 og som ble gift med Hans Angell :
Jacob Olsen og hans hustru nr 2, Maren Iversdatter. Jacob Olsen kom til Herteigen mellom 1785 og 1790. 6 søsken til Martha nevnt.
Her er familien i FT1801.

Ja, det skiftet må legges inn på nytt, Per-Olav.
Ser i Hol bygdebok under Herteigen :
Foreldre til Martha Kristine Jacobsdatter, f. 1787 og som ble gift med Hans Angell :
Jacob Olsen og hans hustru nr 2, Maren Iversdatter. Jacob Olsen kom til Herteigen mellom 1785 og 1790. 6 søsken til Martha nevnt.
Her er familien i FT1801.
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
I samme bok nevnes det at Hans Angell på Steine var gjestgiver der men ga opp pga ulønnsomhet...
Vennlig hilsen Gry
-
Hei Paul og Gry
Jeg klarer å åpne skiftet, men legger det ut på nytt

Jeg klarer å åpne skiftet, men legger det ut på nytt

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
- Paul Johan Hals
Hei Gry.
Takk skal du ha. Så i rullene at Hans et år var oppført som gjestgiver og stusset litt over dette.
Hei Per-Olav.
Takk til deg også. Det tok litt tid før jeg ble klar over at mil-rullen gikk over såvidt mange år. Men jeg lærer forhåpentligvis fortsatt.
Så i rullene at Hans til å begynne med var oppført som født ca 1856, senere blir han plutselig 7 år yngre, for så senere å bli 10 år eldre. Ja ja rulleførerne gjør feil fortsatt. Det vet jeg av egen erfaring.
Jeg får desverre feilmelding fortsatt på 1812-skifte. Det fra 1831 er det ingen problem med.
MVH Paul
Takk skal du ha. Så i rullene at Hans et år var oppført som gjestgiver og stusset litt over dette.
Hei Per-Olav.
Takk til deg også. Det tok litt tid før jeg ble klar over at mil-rullen gikk over såvidt mange år. Men jeg lærer forhåpentligvis fortsatt.
Så i rullene at Hans til å begynne med var oppført som født ca 1856, senere blir han plutselig 7 år yngre, for så senere å bli 10 år eldre. Ja ja rulleførerne gjør feil fortsatt. Det vet jeg av egen erfaring.
Jeg får desverre feilmelding fortsatt på 1812-skifte. Det fra 1831 er det ingen problem med.
MVH Paul
Sist redigert av Paul Johan Hals den 19. juni 2008 kl. 13.09, redigert 1 gang totalt.
-
Her er skiftet i tekst Paul

Skifte etter Agnetha Angell, Stene i Hol
Film: HF1988, Protokoll: 14, Løpenr: 225, Side 664. Skiftet åpnet: 19/12-1812. Internt skiftenr: 2624. Ektefelle: Hans Angell.
Formue: 328-5-10. Gjeld:1566-5-14. Fallittbo.
Arvinger:
Hans Angell, Stene i Hol.
Ektemann av avdøde. Gift. Ektefelle: Agnetha Angell.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
- Paul Johan Hals
Takk skal du ha Per-Olav
MVH Paul
MVH Paul
- Gry Onarheim Dahlmo
Avskrift kirkebok Buksnes av Annar Gran :
Viede 28.12.1841 - Ungkar/Inderst Jakob Jørgen Angel, 26 år, Herteigen og pike Maren Anna Thomasdatter, 26 år, Apnes.
Viede 28.12.1841 - Ungkar/Inderst Jakob Jørgen Angel, 26 år, Herteigen og pike Maren Anna Thomasdatter, 26 år, Apnes.
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Her under Copulerede 1841 i skannet kirkebok Buksnes, par nr 11.
Vennlig hilsen Gry
- Paul Johan Hals
Tusen takk til dere begge.
MVH Paul
MVH Paul
-
Paul Johan Hals skrev:Jakob Jørgen Angell og Maren Anna Thomasdatter, f. ca. 1816, er oppgitt som foreldre til Ida Kristine Jakobdatter Angell (samt minst fire andre barn). Det står bare om Jakob og Anna at de er født i Hol.
Har du funnet foreldrene til Maren Anna?
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
- Paul Johan Hals
Hei Per-Olav.
Nei jeg har ikke funnet foeldrene hennes. Jeg har først og fremst prøvd å finne hvilken tilknytning en dame, som er høyst oppegående tross høy alder, har til familien Angell. Hun visste det ikke selv, kun at det var pikenavnet til en av hennes bestemødre. i tillegg har jeg tilknytning til familien Angell på minst ett punkt, så det øker jo nyskjerrigheten.
Dette betyr selvsagt ikke at Maren Annas forfedre/mødre er uten interesse, Jeg har, rimelig greitt, funnet samtlige av de tidligere nevnte dames oldeforeldre, hvorav Jakob Jørgen er en, og hadde tenkt å ta for meg samtlige etter hvert. Ethvert bidrag i så måte mottaes med takk.
MVH Paul
Nei jeg har ikke funnet foeldrene hennes. Jeg har først og fremst prøvd å finne hvilken tilknytning en dame, som er høyst oppegående tross høy alder, har til familien Angell. Hun visste det ikke selv, kun at det var pikenavnet til en av hennes bestemødre. i tillegg har jeg tilknytning til familien Angell på minst ett punkt, så det øker jo nyskjerrigheten.
Dette betyr selvsagt ikke at Maren Annas forfedre/mødre er uten interesse, Jeg har, rimelig greitt, funnet samtlige av de tidligere nevnte dames oldeforeldre, hvorav Jakob Jørgen er en, og hadde tenkt å ta for meg samtlige etter hvert. Ethvert bidrag i så måte mottaes med takk.
MVH Paul
- Gry Onarheim Dahlmo
Finnes ei Maren Anna Thomasdatter i et skifte fra Ofoten. Har ikke tilgang til skifteCD nå, men kanskje Per-Olav kunne finne skiftet ?
Ellers er det en Thomas Ringkjøb Bjørnsen (?) nevnt i Hol bygdebok under Steine eller Herteigen, om jeg husker rett.... Mulig kandidat som far til Maren Anna
Litt busy med annet om dagen, men skal se bedre etter Hol-boka "en vakker dag", om ikke andre med bedre kunnskap om Hol kommer på banen...
Ellers er det en Thomas Ringkjøb Bjørnsen (?) nevnt i Hol bygdebok under Steine eller Herteigen, om jeg husker rett.... Mulig kandidat som far til Maren Anna

Litt busy med annet om dagen, men skal se bedre etter Hol-boka "en vakker dag", om ikke andre med bedre kunnskap om Hol kommer på banen...
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Vennlig hilsen Gry
Det er riktig at Maren Annas far er Thomas Ringkjøb Bjørnsen(1787-1872)
- Paul Johan Hals
Takk til dere begge Gry og Terje.
Ble nesten flau da jeg fikk vite om den tråden fra 2005
Jeg burde jo sett det, men det er jo en erfaring å ta med seg.
MVH Paul
Ble nesten flau da jeg fikk vite om den tråden fra 2005

MVH Paul