Når kom Helene Andersdatter 1828-1902 til Bø?
Moderator: MOD_Nordland
Når kom Helene Andersdatter 1828-1902 til Bø?
Jeg lurer på når Helene Lovise Andersdatter (1.2.1828 i Bergen by - 13.10.1902 på Jennøya, Bø) kom til Bø. Hennes eldste sønn Peter ble født på Verhalsen i Bø i 1851, så hun må ha kommet hit før det.
Re: Når kom Helene Andersdatter til Bø?
Hei, har funnet dåpen til Peter Minesterialbok Bø/ Malnes 1841- 1856, dåp nr. 26, side 58 på venstre side.
Vielsen til Helen Lovise , 1853, Ministerialbok 1841-1856 nr. 1, side 154 . Fremdeles samme bok som dåpen er i . Lykke til , skal kikke litt mere .
Mvh.
Grethe Aud
Vielsen til Helen Lovise , 1853, Ministerialbok 1841-1856 nr. 1, side 154 . Fremdeles samme bok som dåpen er i . Lykke til , skal kikke litt mere .
Mvh.
Grethe Aud
Alt dette viste jeg fra før.
det var egentlig bare når Helene inflyttet jeg var ute etter.

Det er greit.
Det er født en sønn i 1862, Johan Nilsen og faren Nils dør 5/7-1865. Helene og Johan bor på almisse på gården Grimstad i Folk. tell. 1865, da er hun enke.
Men jeg finner ikke når hun er flyttet dit, har sett fra 1847, kan hun ha kommet til en annen plass i Lofoten ?
Det er født en sønn i 1862, Johan Nilsen og faren Nils dør 5/7-1865. Helene og Johan bor på almisse på gården Grimstad i Folk. tell. 1865, da er hun enke.
Men jeg finner ikke når hun er flyttet dit, har sett fra 1847, kan hun ha kommet til en annen plass i Lofoten ?
Du mener vel Vesterålen (ikke Lofoten).
Jeg har sett andre tilfeller da den innflyttede bare står i utflyttede fra den plassen de kom fra. Så kanskje man må lete i Bergen for å finne ut når Helene kom til Bø. Der hørte hun til Domkirken, men begge foreldre døde tidlig så hun kan jo tidlig ha flyttet vekk fra Bergen.
Jeg har sett andre tilfeller da den innflyttede bare står i utflyttede fra den plassen de kom fra. Så kanskje man må lete i Bergen for å finne ut når Helene kom til Bø. Der hørte hun til Domkirken, men begge foreldre døde tidlig så hun kan jo tidlig ha flyttet vekk fra Bergen.
hei igjen, klart det var Vesterålen. Noen ganger tenker man på en annnen ting og skriver det . Men jeg kan godt se i Bergen også ?
Ja, det hadde vært fint om du hadde gjort 

hei på deg .
Finner ikke Helene utfyttet fra Bergen i Domkirken, har sett fra 1846.Finner henne ikke innflyttet i Bø. dette er mer enn merkelig.
Er du sikker på at det er Domkirken ???
Finner ikke Helene utfyttet fra Bergen i Domkirken, har sett fra 1846.Finner henne ikke innflyttet i Bø. dette er mer enn merkelig.
Er du sikker på at det er Domkirken ???
Hun ble i alle fall født til Domkirken, men siden foreldrene døde tidlig (1834 og 1837) kan jo Helene senere ha hørt til noen av de andre kirkene.
hei på deg.
finner bare alt annet, når hun giftet seg igjen og med hvem, at de fikk et barn før de giftet seg og hvor, men dette visste du sikkert fra før .
Det er jo ganske mange kirker i Bergen, men jeg kan jo snoke litt.
Vi gir oss vel ikke ?
Hvem bodde hun hos og hvor etter foreldrene døde, hun var jo liten da ?
Helene Lovise er konfirmert i Bø 1845.
Klokkerbok Bø 1820-1856 , side 487 nr. 13, det vil jo si at hun kom til Bø nokså tidlig.
Skal snoke litt til
finner bare alt annet, når hun giftet seg igjen og med hvem, at de fikk et barn før de giftet seg og hvor, men dette visste du sikkert fra før .
Det er jo ganske mange kirker i Bergen, men jeg kan jo snoke litt.
Vi gir oss vel ikke ?
Hvem bodde hun hos og hvor etter foreldrene døde, hun var jo liten da ?
Helene Lovise er konfirmert i Bø 1845.
Klokkerbok Bø 1820-1856 , side 487 nr. 13, det vil jo si at hun kom til Bø nokså tidlig.
Skal snoke litt til
Der gjorde du et funn med å finne konfirmasjonen til Helene, for dette har jeg også lurt på før. Jeg tittet igjennom innflyttingslistene til Bø fra 1843 (da begynner listenen). Dette betyr jo at hun kom til Bø før 1843 eller at hun ikke står oppskrevet. La merke til at det var mange ukonfirmerte barn som kom til Bø på den tiden.
Hei igjen, det er nok slik at hun ikke står som utflyttet eller innfl. noen plass, for nå har jeg virkelig lett overalt.
Det står at hun er losjerende når hun konfirmeres, men ikke hos hvem.
Nå står jeg fast jeg også .
Hun må være tatt hånd om , hun var jo bare 9 år når hennes far døde?
Jeg har forresten familie i Halden
Det står at hun er losjerende når hun konfirmeres, men ikke hos hvem.
Nå står jeg fast jeg også .
Hun må være tatt hånd om , hun var jo bare 9 år når hennes far døde?
Jeg har forresten familie i Halden
Kan hun ha kommet først til Hadsel?
Det kan vær mulig at hun dro til Hadsel først for så å dra til Bø. Hadsel er jo nabokommunen.
Har registrert tidligere, at mange kom til Hadsel før de kom til Bø.
Kan jo være at hun ble tatt i foster, av slektninger, og siden satt til tjeneste.
Har ikke hatt tid til å sjekke, var bare en tanke
Kan jo være at hun ble tatt i foster, av slektninger, og siden satt til tjeneste.
Har ikke hatt tid til å sjekke, var bare en tanke
hei, har sjekket i Hadsel, finner henne ikke der heller
hei
Kikket på vielsen hennes, står på to forskjellige steder.
Og på hvem vitner står det på henne Johan Christoffersen, Malnes.
Det kan vel være hennes fosterfar?
Vielsen i bok 1820-1856
Vielsen i bok 1841-1856
i notater står det vel noe om vaksinert. Vet ikke helt men står det vaksineret 1836?
Kikket på vielsen hennes, står på to forskjellige steder.
Og på hvem vitner står det på henne Johan Christoffersen, Malnes.
Det kan vel være hennes fosterfar?
Vielsen i bok 1820-1856
Vielsen i bok 1841-1856
i notater står det vel noe om vaksinert. Vet ikke helt men står det vaksineret 1836?