Hjelp til å finne min farfar

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Oslo

Svar
gj07105
Sted: HAGAN

Hjelp til å finne min farfar

Legg inn av gj07105 » 1. juni 2008 kl. 17.23

Hei.

Jeg tror jeg leter litt i blinde om dagen, og vet ikke helt hvor jeg skal fortsette. Jeg leter altså etter min farfar, og det tror jeg kan bli vanskelig for den erfarne også :)

Han ble født et eller annet sted i gausdal (oppland), han var kjæreste og samboer med min farmor (inga amundsen, født 1885 i vestre gausdal). Hvor mange barn de hadde sammen vet jeg ikke, men jeg fikk da en far :lol: Det som er litt av poenget er at min farfar var litt av en rundbrenner, så derfor gjorde min far en liten vri på sitt navn.

Min farfar het Hans Amundsen Aamothaugen, og vi tror at han ble født i 1891 - han flyttet senere til Oslo og giftet seg med en ukjent dame, og de fikk fem barn sammen.

Min far tok navnet Ivar Asmund Hansen, og han er født 15 mai 1915

Jeg ønsker å finne ut om slekten på min fars side, og det er faktisk mulig at jeg har noen tanter eller onkler som fortsatt er i livet her nede i storbyen.

Så kan noen være så snill å hjelpe meg? Pleace :x :D

Send meg gjerne litt info (hvis noen finner noe) (gjett hvem som blir glad da)
Send meg en mail på [email protected]

Klem fra marianne

Brukeravatar
Egil Sundelius
Sted: STOKKE

Re: Hjelp til å finne min farfar

Legg inn av Egil Sundelius » 1. juni 2008 kl. 21.07

Hei Marianne ,

på hvilken kant av byen ble din far født?
( har du funnet dåpen forresten?)

hilsen Egil.. :oops:

gj07105

Legg inn av gj07105 » 2. juni 2008 kl. 0.04

Hei hei.

Jeg har dåpsattesten til min far, og der står følgende:

At min far Ivar Asmund er født av, ug.jordbr.arb Hans Amundsen Aamothaugen og ug.tjp Inga Amundsdtr i Vestre Gausdal - og han er døpt 31 Mai samme år.

Det er stort sett det jeg har om farfar (navnet på dåpsattesten) + at jeg har letet i kirkebøker over det hele, men han er ikke lett å finne den karen der :)

Brukeravatar
Egil Sundelius

Legg inn av Egil Sundelius » 2. juni 2008 kl. 0.21

Hei :-) ...
så at Marit fant Ivar :-) ( kopi fra 'Gausdal')
'Hei Marianne

Her fant jeg din fars dåp i Vestre Gausdal Nykirke, men han er født i 1914

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=5051&uid =ny&idx_side=-91

Vet du når din farmor Inga døde?
Mvh
Marit'

...så farmor reiste hjem i fra Byen :oops: for å føde.

En gang til!
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Nykirke i Vestre Gausdal, Klokkerbok nr. 3 (1896-1925), Fødte og døpte 1914, side 88.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-91
Med hilsen
Egil Sundelius,
Stokke, Vestfold.

gj07105

Legg inn av gj07105 » 2. juni 2008 kl. 0.26

Egil Sundelius skrev:Hei :-) ...
så at Marit fant Ivar :-) ( kopi fra 'Gausdal')
'Hei Marianne

Her fant jeg din fars dåp i Vestre Gausdal Nykirke, men han er født i 1914

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=5051&uid =ny&idx_side=-91

Vet du når din farmor Inga døde?
Mvh
Marit'

...så farmor reiste hjem i fra Byen :oops: for å føde.

Ja hun fant pappa...... Bestemor har nok altid vært i gausdal hun, og døde nok også der. Farfar der i mot hadde vel damer over alt, og pappa har/hadde en del halvsøsken. Og det siste jeg hørte om farfar var at han flyttet fra Gausdal og til Oslo og fikk fem unger der, så det er mange tråer å nøste i - og spørsmålet er hvor han er begravd, et eller annet sted i Oslo eller tilbake i Gausdal :lol:

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Sted: HORTEN

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 3. juni 2008 kl. 15.15

Heisann :-)

Mulig du allerede har disse opplysningene men jeg legger dem inn allikevel:

konfirmasjon på Hans Amundsen den 22.april 1906, døpt 03.01.1892 og født 06.12.1891 av foreldre Amund Olsen forpakter av Kolli (?) underAamodthagan(haugen) og hustru (klarer ikke lese navnet )

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-112
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010205.jpg

Titter videre etter utflytter data og andre barn på Hans :-)
Hilsen Liv Christin :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 3. juni 2008 kl. 15.23

Vel, mulig du har dåpen fra før, men her kommer den allikevel :-)

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-20
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010034.jpg
Ser da at mor heter Ane Johansdatter og at de bor på Kolbu og ikke Kolli som jeg skrev i forrige innlegg.

så var det flere barn og flyttinger samt begravelse på Hans da ;-)

gj07105

Legg inn av gj07105 » 3. juni 2008 kl. 15.24

Hei og takk.

Det er ikke bestandig like lett å lese det som står, man må ha øya på stilker som det heter:-)
Men jeg håper å kunne følge sporene etter farfar til Oslo.

Marianne

Liv Christin Markussen skrev:Heisann :-)

Mulig du allerede har disse opplysningene men jeg legger dem inn allikevel:

konfirmasjon på Hans Amundsen den 22.april 1906, døpt 03.01.1892 og født 06.12.1891 av foreldre Amund Olsen forpakter av Kolli (?) underAamodthagan(haugen) og hustru (klarer ikke lese navnet )

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010205.jpg

Titter videre etter utflytter data og andre barn på Hans :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 3. juni 2008 kl. 15.45

Hei igjen :-)

Jeg har rota rundt og prøvd å finne flere data på Hans. Jeg snublet over et gravminne her på Dis, et bilde som viser en Hans Amundsen født 12.06.1892, gravlagt i Narvik.
Dette stemmer jo ikke helt med fødselsdata, men tallene kan med godvilje være byttet rundt (12.06 = 06.12) og jeg klarer ikke å la dette sporet fare før jeg har snust litt i kirkebøker og kan legge det dødt. Er muligens feil dette her altså, men siden sporene til Oslo og tilbake til Gausdal er såpass vage så kan jeg ikke annet enn å følge det videre. Gir tilbakemelding når det er sjekket ut.
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2357144

Ellers har jeg prøvd å lete etter barn født i Gausdal mellom 1912 - og fremover, uten å ha funnet noe så langt. Dersom han giftet seg bør det være sporbart, sprøsmålet er jo om han giftet seg før eller etter han flyttet til Oslo ;-) Håper vi finner noe etterhvert :-)

Du vet ikke noe mulig årstall eller spesifikt stedsnavn/sogn i Oslo din farfar skal ha flyttet til ?
Har du noe info om kontakt mellom far og farfar i årenes løp eller andre opplysninger som kan gi et hint ?

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 3. juni 2008 kl. 16.15

Mens jeg leter etter data kom jeg til å tenke på at du kanskje bør få tak i dødsfallsmelding evt skifte etter foreldrene til Hans, for kanskje det kan stå noen hint der om sønnen :-)

Ved henvendelser til SA Hamar må du vite dødsdato og bopel på vedkommende du søker, så gir de utmerket hjelp om du ikke kan møte opp og lete selv. Slik har hvertfall jeg fått hjelp og kunnet utelukke eller bekrefte spor eller mistanker i min egen slekt :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 3. juni 2008 kl. 19.10

Bare en liten status fra meg : har etter søk i kirkebøker i dag ikke funnet noen holdepunkter for at gitte gravsted for to innlegg siden verken er eller ikke er Hans Amundsen. Har ikke funnet noen født på denne datoen i Nordland i ulike kirkebøker. Nærmeste jeg kom var en kar som var to år yngre og med annen dato.

Har tittet i vilkårlige kirkebøker i Oslo på jakt etter giftermål/barn, men har så langt ikke hatt flaks.

Håper på at du får svar på noen av mailene dine :-)

gj07105

Legg inn av gj07105 » 3. juni 2008 kl. 19.31

Liv Christin Markussen skrev:Hei igjen :-)
Jeg har rota rundt og prøvd å finne flere data på Hans. Jeg snublet over et gravminne her på Dis, et bilde som viser en Hans Amundsen født 12.06.1892, gravlagt i Narvik.
Dette stemmer jo ikke helt med fødselsdata, men tallene kan med godvilje være byttet rundt (12.06 = 06.12) og jeg klarer ikke å la dette sporet fare før jeg har snust litt i kirkebøker og kan legge det dødt. Er muligens feil dette her altså, men siden sporene til Oslo og tilbake til Gausdal er såpass vage så kan jeg ikke annet enn å følge det videre. Gir tilbakemelding når det er sjekket ut.
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2357144

Ellers har jeg prøvd å lete etter barn født i Gausdal mellom 1912 - og fremover, uten å ha funnet noe så langt. Dersom han giftet seg bør det være sporbart, sprøsmålet er jo om han giftet seg før eller etter han flyttet til Oslo ;-) Håper vi finner noe etterhvert :-)

Du vet ikke noe mulig årstall eller spesifikt stedsnavn/sogn i Oslo din farfar skal ha flyttet til ?
Har du noe info om kontakt mellom far og farfar i årenes løp eller andre opplysninger som kan gi et hint ?

Hei
En annen her inne fant både fødsel, dåp og konfirmasjon på farfar, (6 desember, 3 januar 1891 døpt og 23 april 1906) - så den opplysningen er jeg ganske sikker på. Min far hadde ikke noen særlig god kontakt med sin far, dette grunnet at farfar var litt av en rundbrenner :) Og dette er en av grunnene til at vi i dag heter Hansen. I og med at jeg ble født når pappa var 50 og at jeg mistet han som 14 åring, gjør at jeg ikke har andre opplysninger enn de jeg har fått av mamma.

Etter at pappa og hans brødre ble født, flyttet farfar til oslo, giftet seg her og fikk fem barn. og i følge mamma må dette ha vært rundt 1929/30 - hvor i oslo er desverre uvisst.

Har sendt en mail til gausdal kirkeråd om saken, og håper at de kan være til hjelp.

Så vi får bare håpe og lete :D

Marianne

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 3. juni 2008 kl. 19.40

Tidsavgrensingen fra deg gjør saken lettere :-) Jeg trenger pause fra mine egne søk så jeg titter i kirkebøker i Oslo etter giftermål fra 1928- 1933 :-) Krysser fingre for at vi har litt flaks :-)

Brukeravatar
Egil Sundelius

Legg inn av Egil Sundelius » 3. juni 2008 kl. 19.56

Hei jenter.....
(fort innom!)

én tur til Oslo Byarkiv hadde hvert sussen,
mange opplysninger hadde vi fått der...
Med hilsen
Egil Sundelius,
Stokke, Vestfold.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 3. juni 2008 kl. 20.57

Hei Egil :-)

Takker for innspillet - du har helt rett. Det lønner seg å gå dit personlig for svar på mail tar lang tid. Jeg avventer fortsatt svar på mail av 8 mars, og jeg vet de har mottatt den og skal undersøke for meg. Så du må ha tålamod Marianne om du vil bruke mail ;-)

gj07105

Legg inn av gj07105 » 3. juni 2008 kl. 22.49

Ja enig med dere der, kommer til og ta meg en tur ned dit en av de nærmeste dagene. Man må ha tolmodighet ja, og det har jeg i lange drag :lol:

Marianne

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 8. juni 2008 kl. 8.52

Heisann :-)

Vil bare si ifra at jeg ikke har klart å finne noen lysningsdata, giftermål eller forlover opplysninger på farfar Hans i Kristiania mellom 1927-1930. Har vært innom borgelige vielser på Grønland og Piperviken tror jeg det var også. Får titte videre. er jo en mulighet for at han giftet seg tidligere ;-) Ellers får vi titte etter barn, det tar bare litt lengre tid ;-)

Riktig god søndag :-)

gj07105

Legg inn av gj07105 » 8. juni 2008 kl. 23.00

Liv Christin Markussen skrev:Heisann :-)

Vil bare si ifra at jeg ikke har klart å finne noen lysningsdata, giftermål eller forlover opplysninger på farfar Hans i Kristiania mellom 1927-1930. Har vært innom borgelige vielser på Grønland og Piperviken tror jeg det var også. Får titte videre. er jo en mulighet for at han giftet seg tidligere ;-) Ellers får vi titte etter barn, det tar bare litt lengre tid ;-)

Riktig god søndag :-)

Hei.
Det eneste jeg har som kanskje kan hjelpe noe er at, min far var eldst av to(tre) brødre og han ble født i 1914 - så en stund etter der må det være. Holder på som ''sporhund'' jeg også, så får vi se hva vi kommer frem til.

Ha en fin søndag du også.

Marianne

Brukeravatar
Egil Sundelius

Legg inn av Egil Sundelius » 8. juni 2008 kl. 23.15

Hei.......

énliten link her :oops: http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/ar ... 3-961.html

Trøst Marianne ?
er nesten i samme bås, bare omvent :oops:

kan du ikke få noen hint om del av byen, mulig gift/ikke gift /borgelig f.eks. :x

hilsen Egil.

Glemte denne Linken..... :roll:
http://www.disnorge.no/genress/index.ph ... kid=101280

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 9. juni 2008 kl. 11.07

Hei :-)

Har du data på brødrene til faren din ? tenkte på fra kirkebøker her :-)
Jeg lurte nemlig på om din farfar brukte samme navn ved de andre barnas dåp også. Evt ved konfirmasjon mm.

Jeg har googlet og søkt masse rundt etter Aamodthagan og uendelige varianter av dette, samt søkt på rootsweb, FS og diverse andre steder etter data. Null treff overalt, og når jeg søker etter Hans Amundsen finner jeg ikke noen match i årstall eller foreldre.

Derfor håpet jeg at han kanskje brukte et annet stedsnavn eller tilsvarende som etternavn også :-) Lurer litt på om han kan ha brukt Hagen for eksempel...

Leter fortsatt etter vielse, finner mange Hans men feil f.dato og etternavn på alle :-(

Det mulige tar bare lenger tid :-D

gj07105

Legg inn av gj07105 » 9. juni 2008 kl. 23.20

Egil Sundelius skrev:Hei.......

énliten link her :oops: http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/ar ... 3-961.html

Trøst Marianne ?
er nesten i samme bås, bare omvent :oops:

kan du ikke få noen hint om del av byen, mulig gift/ikke gift /borgelig f.eks. :x

hilsen Egil.

Glemte denne Linken..... :roll:
http://www.disnorge.no/genress/index.ph ... kid=101280

Hei.
Tenkte ta meg en tur på byarkivet en dag, og se hva vi kan finne ut der. Det er litt vanskelig med flere tips fra den siden av slekta, når alle er borte for lenge siden.....Pappa døde når jeg var 15 og han har aldri fortalt noe, og det var vel for at han ikke brydde seg noe særlig. Har også sendt en mail til Gausdal historielag, så har jeg prøvd det i allefall :)

Marianne.

gj07105

Legg inn av gj07105 » 9. juni 2008 kl. 23.27

Liv Christin Markussen skrev:Hei :-)

Har du data på brødrene til faren din ? tenkte på fra kirkebøker her :-)
Jeg lurte nemlig på om din farfar brukte samme navn ved de andre barnas dåp også. Evt ved konfirmasjon mm.

Jeg har googlet og søkt masse rundt etter Aamodthagan og uendelige varianter av dette, samt søkt på rootsweb, FS og diverse andre steder etter data. Null treff overalt, og når jeg søker etter Hans Amundsen finner jeg ikke noen match i årstall eller foreldre.

Derfor håpet jeg at han kanskje brukte et annet stedsnavn eller tilsvarende som etternavn også :-) Lurer litt på om han kan ha brukt Hagen for eksempel...

Leter fortsatt etter vielse, finner mange Hans men feil f.dato og etternavn på alle :-(

Det mulige tar bare lenger tid :-D

Hei.
På dåpsattesten til pappa står han som Hans Amundsen Aamothaugen i alle fall...... Mamma mente at brødrene til pappa bosatte seg i gudbrandsdalen, og derav mente hun at en bodde i vågå. Den ene broren til pappa het Harald vet jeg, men er usikker på om han brukte Amundsen eller om også han brukte Hansen.

Har forsøkt meg litt rundt jeg også, men funnet lite. Har sendt en mail til Gausdal historielag, og håper få noen svar derfra. Har også tenkt meg en tur på byarkivet i Oslo, kanskje det finnes noe der.

Hvem vet, kanskje farfar bodde i noen av tettstedene rundt hovedstaden også. Hadde det bare vært noen igjen i live på den siden, kunne man jo bare spurt de - men så lett skal det ikke være :( :)

Marianne

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 10. juni 2008 kl. 17.32

Hei Marianne :-)

Jeg lurer på om ikke dette er dåpsdata på Harald, bror til faren din:
Står at han heter HARALD AKSEL, og er født 11.08.1919 og døpt 21.09.1919, far er anleggsarbeider HANS AMUNDSEN og mor er ANNA JOHNSDATTER, bosted er KALDSTAD MEIERi og det står da faktisk at barnet er EKTE:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010514.jpg

Spennende dette her Marianne, vi nøster videre og ser hvor vi ender :-)
Men siden dette barnet står som ektefødt så må det jo finnes en vielse... Jeg må undersøke det ;-)

gj07105

Legg inn av gj07105 » 10. juni 2008 kl. 18.03

Liv Christin Markussen skrev:Hei Marianne :-)

Jeg lurer på om ikke dette er dåpsdata på Harald, bror til faren din:
Står at han heter HARALD AKSEL, og er født 11.08.1919 og døpt 21.09.1919, far er anleggsarbeider HANS AMUNDSEN og mor er ANNA JOHNSDATTER, bosted er KALDSTAD MEIERi og det står da faktisk at barnet er EKTE:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010514.jpg

Spennende dette her Marianne, vi nøster videre og ser hvor vi ender :-)
Men siden dette barnet står som ektefødt så må det jo finnes en vielse... Jeg må undersøke det ;-)

Hei.
Ja det stemmer jo med farfar's navn og fødsels år. det eneste er at i dåpsattesten til min far står han som ugift jordbruksarbeider. Mamma sa at farfar først var sammen med min farmor (Inga Amundsen, født 12 juni 1885), de var ikke gift. Og etter dette hadde han også et forhold til farmors søster - men jeg har bare funnet en bror på henne, men mulig hun også har en søster.

Ja det er spennende, og man håper jo at man skal finne slekten på pappa's side - og hvis jeg har noen tanter eller onkeler her nede hadde det jo vært stas, søskenbarn har jeg sikkert......

Marianne

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 10. juni 2008 kl. 18.24

Ja, det er ikke bare bare med slekt og skrevne kilder. Ikke sikkert at det stemmer at Harald var ektefødt heller, jeg har eksempel på det i min egen slekt, min ene tippoldefar oppgir ved den ene sønnens fødsel at han er gift og det stemmer ikke. Tror det dreier seg om bror av din far, men kan selvfølgelig ikke være sikker :?

Men at han har ulikt arbeid er kanskje ikke rart. Min nevnte ane jobbet som veiarbeider, snekker og dagarbeider uten videre konkretisering i løpet av få nærliggende år, så det kan jo være at din farfar gjorde litt forskjellig. Eller så kan det jo være feil hm....... så ikke mange Hans Amundsener når jeg tittet etter dåpsdata vpå han i 1891/92 hm....litt usikker au :-)

Har tittet etter konfirmasjon på Harald men finner ikke da sidene ikke kan vises pga klausul. Videre har jeg ikke funnet noe giftermål, ei heller flere barn.
Men egen erfaring tilsier at vi ikke gir opp :-) Et eller annet sted finnes det spor etter Hans eller barna hans.

Tilslutt finner vi nok data som leder deg til levende slekt :-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 10. juni 2008 kl. 19.43

Vil bare rette opp en ting: jeg har hele tiden skrevet og lest Aamodthagan ikke Aamodthaugen :oops: :wink:

Har søkt på før dette nevnte steder som FS og rootsweb uten å finne noe mer selv om jeg nå skrev rett navn inn :(

gj07105

Legg inn av gj07105 » 10. juni 2008 kl. 23.37

Liv Christin Markussen skrev:Vil bare rette opp en ting: jeg har hele tiden skrevet og lest Aamodthagan ikke Aamodthaugen :oops: :wink:

Har søkt på før dette nevnte steder som FS og rootsweb uten å finne noe mer selv om jeg nå skrev rett navn inn :(

Etter det vi har funnet ut før (lenger opp), så tror jeg vi har korekte oppøysninger på farfar i følge dåp, konfimasjon og 1900 telling - men det virker som om han er vanskelig og finne fortsettelsen på :lol: men noen klarer å hjemme seg godt :lol:

Det gjelder bare å finne riktig tråd, og da helst den røde har jeg hørt :oops:

Men gi opp er vel bare for pyser?

Marianne

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 11. juni 2008 kl. 0.05

Marianne Hansen skrev:Men gi opp er vel bare for pyser?

Ja, her i huset legger jeg bare ting "på vent" for en senere anledning :wink:

Lykke til :lol:
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 11. juni 2008 kl. 8.06

God Morgen :-)

Ja, det er godt at dataene stemmer selv om jeg blingsa på etternavnet ;-) :-)

Jeg har søkt i tilgjengelige kirkebøker i Gausdal og i naboområdene(Aurdal, Slidre, tildels Land) etter flere barn og evt giftermål for Hans, men jeg har ikke hatt flaks så langt. Jeg fortsetter der samt ser litt i Vågå etter - dersom kirkebokklausul tillater det ;-) evt giftermål for Harald.
Ellers tittet jeg gjennom alle giftermål i Garnisonmenigheten i går, og fikk nesten hikke da jeg fant en Hans Amundsen som giftet seg med ei Inger - helt til jeg så at han var født i 1903 og at han og den tilkommende var fra Gjøvik. Da var det bare å lete videre :-)
Prøver å tenke en slags logikk for hvor din farfar kan ha slått seg ned i Oslo, men innser at det er altfor mange valgmuligheter til at det fører noen sikker vei. Men, kirkebøkene ligger bare der og venter så jeg titter videre :-)

Brukeravatar
Vidar Holum
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 11. juni 2008 kl. 8.36

Hei
Har fulgt diskusjonen.
Fikk du tatt en tur på Byarkivet, hvis ikke spør f.eks etter Bergersen.

Altfortidlig å gi opp du har knapt startet....

Spennende.
Hilsen
VidarH via Slektsforum DIS Norge.

Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)

gj07105

Legg inn av gj07105 » 11. juni 2008 kl. 10.55

Vidar Holum skrev:Hei
Har fulgt diskusjonen.
Fikk du tatt en tur på Byarkivet, hvis ikke spør f.eks etter Bergersen.

Altfortidlig å gi opp du har knapt startet....

Spennende.

Hei.
Nei har ikke fått somlet meg ned til Byarkivet enda :lol:

Nei gi opp gjør jeg aldri, og synes dette er en spennende prosess.

Skal ta med meg den infoen jeg har nå ned til Oslo, og se hva de finner der - og skal se om jeg finner Bergersen :D

mvh
Marianne

gj07105

Legg inn av gj07105 » 24. juli 2008 kl. 23.10

Hei igjen :)

Ja nå ser det ut til at denne floken har løst seg, og det hele ble litt merkelig egentlig. Jeg har ikke vært så aktiv her inne i det siste, men her en dag fikk jeg en hyggelig mail.

Det viser seg nå ''antageligvis'' at jeg har funnet farfar, og det bokstavelig rett under nesa mi for å si det rett ut.

Vi er nå 98% sikre på at min farfar har hatt bopel her jeg bor (i nittedal), og at han ligger begravet på Nittedal kirke, som jeg da ser fra gårdsplassen. Og rundt meg bor det flere ''halv'' søskenbarn og ei gjenlevende ''halv'' tante. Det er mye som stemmer her, men vi forsker litt videre.

Når dette kom opp, så fant jeg også ut hvorfor han har vært så vanskelig å finne - han har senere tatt etternavnet Amundsen Wold, og da er det ikke rart at man har letet til man har vært blå.

Vi har ikke sprettet sjampisen enda, men man kan si at vi har begynt å lirke opp korken :lol:

Takk til dere her som har strekt ut en hånd :D

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 25. juli 2008 kl. 9.04

Hei Marianne

Så flott :D :D
Håper for din skyld at dette stemmer da og at du endelig har funnet familie.
Ta kontakt med kirken i Nittedal [email protected].
De kan sikkert opplyse om hvor han er født og hvem som er fester av graven hans.

Etterhvert vil du sikkert prøve å ta kontakt med etterkommere også, kan hende de vet om dere.
Lykke til med familiegjennforening :D :D

Marit

gj07392

Legg inn av gj07392 » 28. juli 2008 kl. 19.24

Hei.

Det gledelige er at han som kontaktet meg ang dette, er min fetter - og det finnes 15 søskenbarn, rundt om i nabolaget. En av dem bor faktisk i enden av gata jeg bor i, og jeg har en ''tante'' på skrå for der jeg bor(hun er eneste gjenlevende da). Så kontakten er allerede opprettet den, og det er utrolig spennende. Har også fått sett bilde av min farfar, og det er jeg glad for. Det med at han var en rundbrenner har jeg også fått bekreftet herfra.....det finnes vist flere barn nordpå, da han dro dit etter krigen for å hjelpe til å rydde opp etter krigen.

Har fått mange opplysninger ang familien, og vi er rimelig sikkre på at det stemmer. Det var ikke så mange ved det navnet som ble født på den datoen som farfar, på det stedet.

Vi skal møtes til uka og det blir utrolig gøy :D

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 28. juli 2008 kl. 20.13

Hei Marianne

Så flott at alt har løst seg på en positiv måte for deg og at du allerede har fått kontakt med familien. Det er så morro med slike historier som får en lykkelig slutt. :D :D

Lykke til videre.

Mvh
Marit

Svar

Gå tilbake til «Oslo - ukjent sted/tidsperiode»