Skarsvåg slekt på Frøya

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj03558
Sted: KRISTIANSUND N

Skarsvåg slekt på Frøya

Legg inn av gj03558 » 27. august 2006 kl. 18.33

Noen som kan fortelle meg noe om min bestemor Gunnvor Skarsvåg(f.20.08.1916) og hennes tvillingsøster Sigrid Nilsens f. Skarsvåg slekt fra skarsvågen på Frøya?
Vet så mye som at faren het Martin Jørgensen Skarsvåg og moren Anna Skarsvåg f. johansdtr. :?:

Brukeravatar
dn17856
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Skarsvåg slekt på Frøya

Legg inn av dn17856 » 27. august 2006 kl. 19.15

Hei

Fant denne familien på Skarsvåg. Kan det være din Martin og hans foreldre og søsken :roll:

FT 1900

Med vennlig hilsen fra Anne-Lise

dn19818
Sted: HEIMDAL

Legg inn av dn19818 » 4. januar 2007 kl. 1.18

Frøyaboka er lagt ut på nettet. Søk på Frøya og du finner den under Frøya kommune.,Der finner du gårdsnavn og du kan lese litt om din "forhistorie". Men vær ops. alt er ikke korrekt i denne gamle bok. Det kan være ledertråder, men bør sjekkes mot f.eks. kirkebøker.
Steingrim

dn21980
Sted: MO I RANA

Legg inn av dn21980 » 27. mai 2008 kl. 5.31

Leter og i slektsboka men http://www.kulturnett.no/nettressurser/ ... =T12113285

Men kan hende jeg tar feil

leter etter aner til jacob Jacobsen skarsvaag

Jacob er født 24.05.1860 ,død 23.09.1934 Begravd sletta kirke,frøya
Bosted er oppført : myra ,sistranda

datterens konfirmation
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 2003#nedre

Hans kone Kristine f: 1855 har jeg noe information

Mvh Marit

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 27. mai 2008 kl. 13.08

Hei !

Her er datteren Olines dåp i 1857, da var foreldrene gift:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-86

og her er ganske sikkert vielsen, nr. 6 i 1856: ( Jakob oppgitt å være enkemann )

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-424

Her er Karolines vielse nr. 2 ( med Einar Skarsvåg ):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-445

Jakob Jakobsens far er altå Jakob Hansen Indtian. Her er en Jakob Hansen Indtian
død som nr. 7 i 1864:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-518

Passer godt med at Karoine ble oppattgift 2-3 år senere i Skarsvågen, Sør-Frøya.
Men alderen er 10 år feil i forhold til alder oppgitt ved vielsen. Men men, slike feil forekommer stadig, prestene var ikke alltid så nøyaktige, kanskje fikk de feil informasjon også. Karoline er et sted kalt Karen, og et annet sted har hun fått farsnavnet Jakobsdatter.
Hva stedsnavnene angår, Indtian, Udtian, Sørdyrøy, Sulen, Mausund, ligger de alle i Nord-Frøya, og inderster/fiskere flyttet jo noe rundt, så det er ikke så mystisk.

Dersom alder ved død er korrekt, kan Jakob Hansen kanskje være denne person, beskrevet i kapitlet om Inntian, Frøyaboka:

Det var to som overtok bygselen i lag: Rasmus Helgesen og Hans Larsen. Anders Gudmundsen hadde en kort tid vært eier av halvgarden men ga skjøte til Duche og ble kårmann hos Hans Larsen. Men både Hans Larsen og kona Marta Jakobsdatter døde i 1819, og barna deres var mindreårige: Inger f. 1805, Maret f. 1809, Lavina f. 1813 og Jakob f. 1817. Kårmannen bygslet da gården.

Hans Larsen er jo oppgitt å være far til Jakob Hansen ved vielsen i 1856, så dette må sies å passe svært godt. Han burde kunne finnes som konfirmert i Hitra runst 1832, men har ikke funnet ham - hittil.
Karoline er som du ser, fra Skogn.

Vennlig hilsen
Knut

dn21980

Legg inn av dn21980 » 27. mai 2008 kl. 14.17

Hei knut takk for svar ..

Tror dette ble feil Jacob Jacobsen Legg merke til når Jacob ble født :?
Disse papirer på slekten jeg har fått , har vært delvis utfylt

Og har derfor ikke fått sett så masse på Hennes side. Men det er Jacob jeg strir med å finne aner til siden det er et utrolig vanlig navn på den tiden

Datteren Inger Karoline dåp
Kristine Karoline Kristofersen F: 1855 Frosta- D:1944 Frøya
Hennes far står Kristoffer Arntsen Frosta?? -mor : Karen Pedersdtr f:1823 står noe i kanten om ander og tredje ekteskap .. men det klarer jeg ikke tyde

Ser det står oppgitt bosted Bekken .. Kanskje det står no i bygdeboka om den plassen

Mvh Marit

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 27. mai 2008 kl. 18.45

Hei igjen Marit !

Ja er utgangspunktet som galest, så blir jo resultatet som originalest :lol:
Beklager om jeg har forvirret deg. Men jeg er kanskje ikke helt med.
Er vi enige om at det er Jakob Jakobsen ( Skarsvåg ) født 24.5.1860, og hans herkomst vi leter etter ?
Ser at jeg har skrevet Her er datteren Olines dåp i 1857, da var foreldrene gift:
Dette er egnet til å misforstå. Oline var datter til Jakobs foreldre, og hun var antaglig eldste barn, de hadde giftet seg da hun ble født. Dermed kunne jeg lettere finne foreldrenes vielse. Jeg lette etter Olines dåp, fordi hun og Jakob er omtalt i Frøyaboka som de 2 barna enka Karoline hadde med seg da hun giftet seg med Einar Skarsvåg.

Dersom utgangspunktet er helt feil, må vi på søk etter en annen Jakob Jokobsen, er gjerne med videre på leting.

Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes

dn21980

Legg inn av dn21980 » 27. mai 2008 kl. 19.10

:D Det er supert å få hjelp

litt fram og tilbake gjør ingen ting... Ja det er Jacob jeg leter etter og har vært i lofoten og surret ... jeg skal sitere det som står på papiret som jeg fikk...noe som være feil derfor er jeg litt ekstra våken

Jacob Jacobsen Myran (skarsvåg)
Født 24.05.1860 i Alstadhaug(skogn?)
Død 23.09.1934
Begravet:Sletta kirke,Frøya
alder 74
Bosted(er): Myran,sistranda

Som tidliger linker er datteren født og konfirmert i Frøya og siden skarsvåg er nevt så har jeg valgt å overse at det står Alstadhaug... Men da forsto jeg bedre Oline `s plasering
Mvh Marit

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 27. mai 2008 kl. 19.21

Heisan,

her er Jakobs og Kristines vielse i 1884, ( nr. 30 ) her ser vi at brudgommen er oppgitt født i 1860 og at hans far het Jakob Hansen:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-178

Frøyaboka, Bekken:
Her bor ganske sikkert brudens far ( men forfatteren har ikke fått med seg datteren Kristine ) :

Under denne gård lå to husmannsplasser, navn på disse er ikke oppgitt. På plass nr. 1 bodde Peder Rasmusen, f. 1844, og kone Kristianne Olsdtr. f. 1849. Ingen barn finnes oppgitt. På plass nr. 2 bodde murarbeider Kristoffer Arntsen, f. 1825, og kone Karen Pedersdtr. f. 1823, begge f. på Frosta. Deres datter Olise f. 1859 og pleiebarn Andreas Antonsen f. 1870.

Så det var ikke tilfeldig at Kristine og Jakob havnet her. Har lest veldig raskt gjennom kapitlene om Myren og Bekken, og ikke funnet mye annet av interesse der, men oppfordrer deg til å lese gjennom selv. Jakob og Kristine bodde jo på rydningsplassen Myran i det strøket i 1900:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =330#nedre

Som du forstår, tror jeg hermed fortsatt at Jakob Jakobsen Skarsvågs far er den Jakob Hansen Indtian som jeg fant tidligere.

Vennlig hilsen
Knut

dn21980

Legg inn av dn21980 » 27. mai 2008 kl. 20.17

Finner og av vik i årstall i tektst under Hans Larsen og Marta Jacobsdatr.
Der står deres mindre årige barn Jacob F:1817

Får det til at Jacob Hansen er født i 1827 under Giftemål med Karoline

:D

dn21980

Legg inn av dn21980 » 27. mai 2008 kl. 20.39

:D Alt ble så mye bedre når jeg fikk de i rett rubrikk :D

Alle tiders ... men der dukket alstadhaug opp under Linken 1900 tellinge til moderen Karen....hmmm

se de..... TRondhiem, Prestegjeld- Skogn, Alstahoug sogn

Da nejer jeg pent og sier tusen takk for hjelpen :D

Bygdeboka for Frøya blir bestilt

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 27. mai 2008 kl. 22.32

antar du er nordlending og muligens ikke så trønderkjent :)

Derfor, Alstahaug ligger i nabofylket til oss begge, Nord-Trøndelag, og kommunen hette
tidligere Skogn, heter vel nå Levanger. Karoline, en gang kalt Karen, er født der iflg. flere kilder.

Frøyaboka kan du laste ned her fra nettet du, den kan leses her:

http://www.froya.kommune.no/Modules/art ... ory.ID=663

Håper denne linken virker nå da. Se til høyre under DOKUMENT, der kan du laste den ned.

Som du påpeker, det er 10 års aldersforskjell vedrørende Jakob Hansen. I dette tilfelle har jeg for min del valgt å satse på det som er oppgitt ved død samt i Frøyaboka, altså 1817. Kanskje er det oppgitt feil alder ved vielsen for å minske aldersforskjellen mellom brud og brudgom - hvem vet.

Takk for et interessant emne og en hyggelig diskusjon idag, og lykke til videre med dine trønderske aner.

Knut

dn21980

Legg inn av dn21980 » 28. mai 2008 kl. 2.05

Takk det samme.

Til tross min ekthet til Nordnorge ,Har jeg fått i meg store doser m kr-sunds ball og bacalao :D storkoser meg på mørekysten...atlanterhavsveien etc..

Tar for meg Bjugn og Hemne i morgen

Hilsen Marit

Svar

Gå tilbake til «Frøya»