Johanne Mikkelsdtr. gift Vang 1889 med Lars Andersen
Moderator: MOD_Hedmark
Johanne Mikkelsdtr. gift Vang 1889 med Lars Andersen
Lars Andersen giftet seg iflg. kirkeboken for Vang i Vang den 13.okt.1889 med Johanne Mikkelsdatter. Hun oppgis å være født 1867, og hennes far er Mikkel Johansen. I FT 1900 for Furnes, gården Borkerud n står det at hun er født 1866. Og så er det slik at jeg finner en Johanne, uekte født 6.okt.1866 og døpt i Vang i Vang (1855-1870, side 143)) 22.des.1866, foreldre Oline Johansdatter, Grubhoel, og Mikel Johansen, Kartomten(?). Finner ikke noen konfirmasjon på henne. Og så har vi en Johanne, født 15.mars 1867, døpt i Vang 10.juni 1867 (ref. klokkerbok Vang i Vang 1854-1896 side 207). Foreldre Mikkel Johansen og Agnethe Kristiansdatter. Denne Johanne er konfirmert 30.sep.1883 (kirkeboken for Vang i Vang 1871-1885, side 245). Går ut fra at det var en av disse Johanne'ne må vel være den som giftet seg med Lars, men hvem av dem?
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Re: Johanne Mikkelsdtr. gift Vang 1889 med Lars Andersen
Ut fra vielsen i 1889 står det at Johanne er født på Bjørtomteie i 1867, nr 16
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-310
Ved konfirmasjonen står også Bjørtomteie oppført som fødested, nr 3
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-242
Dåpen sier også Bjørtomteie.
Med det tror jeg vi nok kan si at Johannes foreldre er Mikkel og Agnethe
Fødselsår oppgitt i folketellingene kan ofte svinge med flere år + - .
Min bestefars søster ble gift med Andreas, sønn av Lars og Johanne.
Mvh
Marit
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-310
Ved konfirmasjonen står også Bjørtomteie oppført som fødested, nr 3
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-242
Dåpen sier også Bjørtomteie.
Med det tror jeg vi nok kan si at Johannes foreldre er Mikkel og Agnethe

Fødselsår oppgitt i folketellingene kan ofte svinge med flere år + - .
Min bestefars søster ble gift med Andreas, sønn av Lars og Johanne.
Mvh
Marit
Takk, Marit, det var det jeg også mente. Jeg går ut fra at samme fødested oppgitt både ved dåp, konfirmasjon og vielse i dette tilfellet dokumenterer at det er samme person det er snakk om. Så nå er det å begynne å arbeide seg bakover fra Mikkel og Agnethe. Kjenner du noe til de slektene bakover?
Mvh Oddmund
Mvh Oddmund
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Hei igjen
Jeg kjenner dessverre ikke til den siden av slekta bakover i tid
Marit
Jeg kjenner dessverre ikke til den siden av slekta bakover i tid

Marit
Spiller ingen rolle, Marit. Tenkte bare jeg skulle slippe lettvint unna jobben. Ha en fin dag.
Mvh Oddmund
Mvh Oddmund
Hei Odmund,
Mikel Johansen 24, f. Knapholen Far: Johan Simensen
Agnethe Christiansdatter 33 f. Helleberget, Far: Christian Gulbrandsen
Gift 3/1-1867. Det er her oppgitt fødelssted for begge to men det er ikke rett.
Mikel Johansen 24, f. Knapholen Far: Johan Simensen
Agnethe Christiansdatter 33 f. Helleberget, Far: Christian Gulbrandsen
Gift 3/1-1867. Det er her oppgitt fødelssted for begge to men det er ikke rett.
Hei og takk, Hans.
Har til nå funnet følgende: Johan Simensen, født 6.nov.1811, foreldre er Simen Olsen og Mari Jørgensdatter og iflg. FT 1801 var hun datter av Jørgen Hansen og Oline Larsdatter bosatt "Bierche" i Vang. Johan var gift med Marthe Torkildsdatter (Tørchildsdatter), født 17.aug.1807 og datter av Torkild (Torchel) Andersen og Kirsti (Kierstie) Jensdatter.
Christian Gulbrandsen kom fra Ringsaker og ble gift med Anne Christiansdatter 23.nov.1827, begge ca. 26 år (altså født ca. 1801-02). Som fedre er kun oppgitt Gulbrand og Christian, intet farsnavn.
Og ettersom jeg håper å komme et stykke ned på 1700-tallet, har jeg fortsatt litt igjen. Så jeg tar gjerne i mot hjelp.
Mvh Oddmund
Har til nå funnet følgende: Johan Simensen, født 6.nov.1811, foreldre er Simen Olsen og Mari Jørgensdatter og iflg. FT 1801 var hun datter av Jørgen Hansen og Oline Larsdatter bosatt "Bierche" i Vang. Johan var gift med Marthe Torkildsdatter (Tørchildsdatter), født 17.aug.1807 og datter av Torkild (Torchel) Andersen og Kirsti (Kierstie) Jensdatter.
Christian Gulbrandsen kom fra Ringsaker og ble gift med Anne Christiansdatter 23.nov.1827, begge ca. 26 år (altså født ca. 1801-02). Som fedre er kun oppgitt Gulbrand og Christian, intet farsnavn.
Og ettersom jeg håper å komme et stykke ned på 1700-tallet, har jeg fortsatt litt igjen. Så jeg tar gjerne i mot hjelp.
Mvh Oddmund
Christian Gulbrandsen som ble gift i Vang 1827 er døpt 11/1-1801 Vestre Løkeneie i Ringsaker. Foreldre:Gulbrand Christophersen og Anne Rasmusdatter. Det står Daloust ,Ringsaker når Christian gifter seg.
Vel, han ble konfirmert 4/10-1818 Dahlousteie. Han og faren flytter ut fra Ringsaker 1826 til Olsrud Arresthus i Vang. Faren er da 55 år og Christian soldat og 25.
Vel, han ble konfirmert 4/10-1818 Dahlousteie. Han og faren flytter ut fra Ringsaker 1826 til Olsrud Arresthus i Vang. Faren er da 55 år og Christian soldat og 25.
Flott, takk skal du ha, Hans. Hadde funnet den dåpen til Christian, men så er det i FT 1801 for Ringsager, Løchen Vestre, også en Christian Gulbrandsen, 1 år, sønn av Gulbrand Christophersen og Sirie Olsdatter, så jeg så for meg adskillig leting for å være sikker på hvem som var den riktige. Må bekjenne at jeg i farten ikke tenkte på ut/innflyttingslistene.
Når det gjelder kona til Christian, Anne Christiansdatter, har jeg funnet en som er døpt 16.des.1801 i Furnes, foreldre Christian Hansen og Helvig Olsdatter. Hun er konfirmert i samme kirke 6.okt.1816. Og jeg mener at det står at hun er fra Hellerud ved begge anledninger. I FT 1801 for Wang, Furnes Annex, gården Hellerud, finner jeg ekteparet Christian Olssen og Helvig Olsdatter. Kan det være far til Anne som har fått feil "farsnavn"?
Mvh Oddmund
Når det gjelder kona til Christian, Anne Christiansdatter, har jeg funnet en som er døpt 16.des.1801 i Furnes, foreldre Christian Hansen og Helvig Olsdatter. Hun er konfirmert i samme kirke 6.okt.1816. Og jeg mener at det står at hun er fra Hellerud ved begge anledninger. I FT 1801 for Wang, Furnes Annex, gården Hellerud, finner jeg ekteparet Christian Olssen og Helvig Olsdatter. Kan det være far til Anne som har fått feil "farsnavn"?
Mvh Oddmund
Tja...når hun blir konfirmert står det vel at hun bor på Jesnes.
Du har rett. Det er jeg som har litt rot i mine papirer. Det var ved dåpen det sto Hellerud, både i ministerialboken og klokkerboken, selvfølgelig. Hadde i farten tatt en av de bøkene for å være konfirmasjonen. Beklager. Men uansett er det samme dame det er snakk om siden dåpsdatoen er oppgitt ved konfirmasjonen. Hun er jo tydeligvis født på Hellerud, og spørsmålet er om det er hennes foreldre som er nevnt i FT 1801.
-
- Sted: KLØFTA
Dette var interessant. Johan Simensen og Marthe Torkildsen var mine tippoldeforeldre.