Kiersten Jakobsdatter fra Fevåg

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Kiersten Jakobsdatter fra Fevåg

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 17. mars 2007 kl. 11.09

Kiersten eller Kirsti ble født ca 1755. I 1775 ble hun gift med gårdmann og sersjant Jonas Persen Willmann fra Ner-Viggja. Hun døde i 1781 allerede. ( Kilde: Børsaboka ) Vites det noe som helst om hennes slekt i Fevåg ?

Mvh
Knut Ansnes
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 17. mars 2007 kl. 11.34

Det ble nok en feil her; Kiersten/Kirsti ble gift med Petter Jonassen Willmann. Jonas Persen var hans far.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Stig Trygstad

Legg inn av Stig Trygstad » 19. mars 2007 kl. 12.07

Hei Knut!
Dette var en liten nøtt.
Jeg har en Jacob Michelsen Fevaag (f. 1691, d.1769) i databasen min. Han var g. m. Kirsti(!)Frederichsdtr. Lexen. Har registrert sju barn f. mellom 1727 og 1732, men ingen "Jacob Jacobsen"(som ev. kunne være far til Kirsti Jacobsdtr.)
Min teori er at Kirsti Frederichsdtr. døde, og at Jacob Michelsen giftet seg på nytt og fikk en datter som han kalte opp etter sin første kone Kirsti.. og som i sin tur giftet seg med Petter Willmann.
Tankespinn selvsagt, men det kan kan vel bekreftes/avkreftes ved en titt i kirkebøkene?

Mvh
Stig

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 19. mars 2007 kl. 13.21

Hei Stig,
takk skal du ha. Ble litt overrasket, trodde ikke helt på at det var noen som visste noe om dette ! Din teori er da ikke usannsynlig. Skal prøve å få sjekket kirkebøkene etterhvert.

Mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 19. mars 2007 kl. 14.29

Jeg tror nok at Stigs teori kan vise seg å stemme.

Jacob Michelsen Fevåg og Kirsten Fredriksdatter Lexen ble trolovet 14. april 1718 "efter kongelig tilladelse, endskiønt de var hin anden noget paarørende" og viet 17. juli samme år. De fikk blant annet Maren i 1719, Margrete i 1721, Ane i 1724, Ole i 1726 og ifølge Stig en rekke flere barn etter det.

Ei Kirsten Fæwog døde i 1742 og ble gravlagt 22. april. Dette er mest sannsynlig Jacobs kone.

Jacob Michelsen Fevåg ble så trolovet med Ane Arvesdatter 1. januar 1750 i kirka på Viklem. Vitner var Steffen Horberg og Hans Aage Mejer. 2. januar ble de viet i samme kirke.

Begge foreldrene står oppført i forbindelse med at datteren Kirsten blir døpt 14. september 1755. Faddere er Michel Jacobsen Stafnæset, Frederich Jacobsen Fæwog, Michel Stafnæsets qde Elen Estensdatter, Karen Dirichsdatter Fæwog og Walbor Nilsdatter Fæwog.

I 1751 ble det født en Jacob i Fæwog og i 1753 en Jens, men faren er bare omtalt som Jacob Fæwog. Disse er usikre fordi det er nevnt en Jacob Christophersen Fæwog i kirkeboka i samme periode. Men Kirsten er det ingen tvil om!

Jacob Michelsen Fevåg døde i 1769, 75 år gammel, og alderen indikerer jo ganske sterkt at vi snakker om den samme. Han ble gravlagt 7. mai dette året. Anne Arvesdatter døde 6. mai 1796 i Fevåg og ble gravlagt 15. mai. Alderen er oppgitt til 64 år.

Krister

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 19. mars 2007 kl. 17.05

Det var skifte etter Jacob Michelsen Fevåg i 1769 som jeg legger ved. Jeg har ikke registrert Kirsten i skiftet, men det kan skyldes en reg feil fra min side. Jeg vil undersøke originaldokumentet det for å se om hun var nevnt.

Her skiftet:

FEVÅG STJØRNA

1733 3/2 KIRSTEN FREDRIKSDATTER
ENKEMANN: JACOB MICHELSEN (han var sønn av Michel Torbergsen Fevåg og Maren Olsdatter født Hårberg, Hasselvika).
Barn:
1. Ole Jacoben 7 år
2. Jens Jacobsen 3 år
3. Michel Jacobsen12 uker
4. Fredrik Jacobsen12 uker
5. Maren Jacobsdatter 12 år
6. Margrethe Jacobsdatter 11 år
7. Anne Jacobsdatter 9 år

Formue: 1752-2-15, Gjeld:162-1- 6, Til deling: 1590-1- 9
I fortegnelsen er nevnt 3 sølvbeger, 14 sølvskjeer, et par skospenner, en vestspenne,
en forgylt signet, en forgylt ring, et sølvegg. Bøker: Nytestamentet og en liten bibel.

Fosen Skifteprotokoll VII (1729-1735) folio 170-192.

(kommentar: da de giftet seg i 1717 hadde presten skrevet: "efter kngl bevill da de var hinanden noget paarørend"). Trolig var de tremenninger.

FEVÅG STJØRNA

1769 17/5 JACOB MICHELSEN (sønn av Michel Torbergsen Fevåg og Maren Olsdatter født Hårberg, Hasselvika).
ENKE: ANE ARVESDATTER
Barn:
1. Ole Jacobsen Hårberg, gift, myndig av første ekteskap med Kirsten Fredriksdatter Leksen.
1. Michael Jacobsen Stavnes, gift (med Elen Estensdatter Stavnes), myndig av første ekteskap
2. Fredrik Jacobsen Høvaag, gift (med Elen Andersdatter Selnes, gift 2. gang med
Enke Dorthea Christophersdtr Frisch), myndig av første ekteskap
3.Jacob Jacobsen 18 år av 2. ekteskap med Ane Arvesdatter
4. Jens Jacobsen 16 år
5. Margrethe Jacobsdatter gift med Sersjant Leth, av første ekteskap med Kirsten Fredriksdatter Lexen
6. Ane Jacobsdatter gift med Anders Møllergård av første ekteskap.

Formue: 6570-1-10, Gjeld: 566-0-21, Til deling: 6004-0-13.

Fosen Skifteprotokoll Ixb (1763-1783) folio 652b-659b.

Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 19. mars 2007 kl. 17.24

Vel, giftemålet mellom Jacob og Kirsten fann sted 5 p trinit 1718. Andre gang Jacob giftet seg, med Ane Arvesdatter var fest purific 1750.

Jan

John Torkild Småvik

Legg inn av John Torkild Småvik » 19. mars 2007 kl. 21.00

Fevåg, Jakob Mikkelsen 2
Fevåg, Jakob Mikkelsen var født 1691. Han døde 1769. Han var sønn av Fevåg, Mikkel Torbersen og Hårberg, Maren Olsdtr.
Han var Bonde av yrke . Han ble gravlagt i Ørland Kirke 7 mai 1769.

Barn av Fevåg, Jakob Mikkelsen og Leksen, Kirsten Fredriksdtr
1. Fevåg, Maren Jakobsdtr , Født: 1719, Død: "bf1769"
2. Fevåg, Margrethe Jakobsdtr , Født: 2 okt 1721, Død: 8 jun 1784
3. Fevåg, Anne Jakobsdtr , Født: 1724
4. Hårberg, Ole Jakobsen , Født: Nergården 1/1, Hasselvika, 1727, Død: Nergården 1/1, Hasselvika, 1794
5. Fevåg, Torber Jakobsen , Født: 1729, Død: "bf1769"
6. Fevåg, Jens Jakobsen , Født: 1730, Død: Døde ung
7. Stavnes, Mikkel Jakobsen , Født: 1733
8. Fevåg, Fredrik Jakobsen , Født: 3 des 1733

Leksen, Kirsten Fredriksdtr 3
Hun døde 1732. Hun var datter av Leksen, Fredrik Paulsen og Winther, Margrete Kristoffersdtr.

Familiehendelser
De giftet seg i Ørland Kirke 1718.

Fevåg, Mikkel Torbersen 4

Barn av Fevåg, Mikkel Torbersen og Hårberg, Maren Olsdtr
1. Fevåg, Jakob Mikkelsen , Født: 1691, Død: 1769

Hårberg, Maren Olsdtr 5

Leksen, Fredrik Paulsen 6
Leksen, Fredrik Paulsen var født "bf1666". Han døde i Leksa 1737. Han var sønn av Leksen, Paul Olsen og Leksen, Kirsten Jørgensdtr.

Barn av Leksen, Fredrik Paulsen og Winther, Margrete Kristoffersdtr
1. Leksen, Gidsken Fredriksdtr
2. Leksen, Kirsten Fredriksdtr Død: 1732

Winther, Margrete Kristoffersdtr 7
Winther, Margrete Kristoffersdtr var født "bf1668". Hun døde i Leksa 1728. Hun var datter av Winther, Kristoffer Nilsen og Moldtuen, Gidsken Sjursdtr.

Familiehendelser
De giftet seg 1688.

Leksen, Paul Olsen 12

Barn av Leksen, Paul Olsen og Leksen, Kirsten Jørgensdtr
1. Leksen, Fredrik Paulsen , Født: "bf1666", Død: Leksa, 1737

Leksen, Kirsten Jørgensdtr 13

Winther, Kristoffer Nilsen 14
Winther, Kristoffer Nilsen var født 1640. Han døde 1692.

Barn av Winther, Kristoffer Nilsen og Moldtuen, Gidsken Sjursdtr
1. Winther, Margrete Kristoffersdtr , Født: "bf1668", Død: Leksa, 1728
2. Winther, Berit Kristoffersdtr , Født: 1665, Død: 1742
3. Winther, Nils Kristoffersen , Født: 1673, Død: Imsterfjorden i Agdenes, 1721
4. Winther, Sivert Kristoffersen , Født: Agdenes, 1678, Død: 1767

Moldtuen, Gidsken Sjursdtr 15
Moldtuen, Gidsken Sjursdtr var født i Agdenes 1635. Hun døde 1727. Hun var datter av Moldtuen, Sivert og .

Familiehendelser
De giftet seg i Vår Frues Kirke, Trondheim 1665.

Moldtuen, Sivert 30

Barn av Moldtuen, Sivert
1. Moldtuen, Gidsken Sjursdtr , Født: Agdenes, 1635, Død: 1727

Dette var det jeg hadde om dem, håper noe kan brukes..

Mvh
Torkild

Eilert Bjørkvik

Legg inn av Eilert Bjørkvik » 19. mars 2007 kl. 21.39

Av en eller annen grunn er Kirsten 13 år falt ut i oversikten ovenfor over arvingene etter Jakob Mikkelsen Fevåg ved skiftet i 1769. Hun arvet blant annet ei forgylt brudekrone. Kirsten var gift med Petter Jonassen Wilmann fra Viggja i Børsa. Sønnen Ole flyttet til Roan, men flyttet visst tilbake til Børsa. Det finnes etterslekt både i Roan og Børsa. Se bygdebøkene for Børsa og Roan. Jeg skulle gjerne visst hvor det ble av brudekrona.

EB

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 19. mars 2007 kl. 23.33

Jøss, er det noen sak ? Kirsten Jakobsdatter og Petter Jonasen er faktisk også blant min mors aner, ( født Ulvøya, Hitra ) så slekta spredte seg nok utover ettersom nye generasjoner kom og gikk. Takk til alle !
Eilert: Nå har jeg ikke Børsaboka for hånden, men min avskrift fra den ( Statsarkivet Oslo ) forteller at Jonas Persen Willmann ble gift med Lisbet Gabrielsdatter Grot fra Fannrem, og deres sønn Petter Jonasen Willmann ble gift med Kirsten fra Fevåg. I Børsaboka står det også at sønnen Enok, min ane og halvbror til Ole, flyttet til Brandsfjord i Roan, og han ble der.
Willmannfolket satt vel på Ner-Viggja, og dette er jo en gård fra vikingetida og sannsynligvis ennå eldre. Willmannfolket skal ha kommet dit rundt 1685. Men brudekrona kom altså fra Fosen, fra Kirstens side. Dessverre har den ikke blitt nedarvet i min slektsgrein ... Ikke så rart, Enok fikk sønnen Johan utafor ekteskap med Malena Kvitskjæret, datter av Christian Rudolph.
Johan ble gift på Geitastranda, og kom derfra til Fjellværsøya.

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Eilert Bjørkvik

Legg inn av Eilert Bjørkvik » 21. mars 2007 kl. 0.19

Jeg husket nok feil når jeg sa at det var Ole som flyttet til Roan. Det var Enok. Jeg har ikke notater eller litteratur tilgjengelig. Mor til Kirsten, Anne Arvesdatter, ble etter Jakob Mikkelsens død gift med Enok Jensen Fevåg. Kanskje er det han som er oppkalt. Anne Arvesdatters opphav har jeg i sin tid etterlyst, og jeg vet fremdeles ikke hvor hun kom fra.

EB

Svein Landsvik

Legg inn av Svein Landsvik » 21. mars 2007 kl. 14.01

Jacob Michelsen Fevåg sin farfar ser ut til å være den Torber Michelsen som i 1665 er en av fire oppsittere på gården Fævog i Biugnens sogn. Han er da 29 år. Hans sønn, Mickel Torbersen, står da oppført som 2 år. Kilde er Digitalarkivet: Manntall 1663-66 for Fosen prosti.

mvh
Svein

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 21. mars 2007 kl. 18.56

Svein: Ja, og han (Torber) var gift med Ane Nilsdatter Fevåg, enken etter en Hans. Henne var det skifte etter i 1791. Dette skifet legger jeg ved.

FEVÅG STJØRNA

1691 2/10 ANE NIELSDATTER
ENKEMANN: TORBER MICHELSEN
Barn:
1. Svend Hansen
2. Niels Hansen
3. Hans Hansen (død)
4. Berit Hansdatter. Alle av 1. ekteskap
5. Michel Torbersen (han var i 1693 gift med Maren Olsdatter Hårberg hvis foreldre var Ole Jonsen og Marit Pedersdatter Hårberg, Hasselvika, se skifte etter Marit Pedersdatter Hårberg av 24/8 1793).
6. Jens Torbersen. Av 2. ekteskap

Formue: 867 - 1 - 18, Gjeld:165 - 3 - 20 Til deling: 701 -1 -22
I fortegnelsen var nevnt en gullring, et sølvkjede m/ krusifix, 2 sølvbeger, 2 brennevinskåler,
en sølvskje mrk. ICD - IKD, en knappskje mrk. AOS, 12 sølvskjeer med forskjellige årstall
uten merke, en sølvring, en sølvnål, 25 maljer.

Fosen Skifteprotokoll nr. II 1688-1695, Folio 117-125 b.

Kommentar : Siden Ane var en Nilsdatter, kan det jo tenkes hun var søster til Christopher Nilsen Winther Moldtun. Denne teorien var det som jeg bygget på da jeg i mitt forrige innlegg antydet at Jacob Michelsen Fevåg og Kirsten Fredriksdatter Leksen var beslektet i 3. ledd.

Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 21. mars 2007 kl. 19.22

...akkurat.. 1691... og Marit Pedersdatter Hårberg 1693, slik:

HÅRBERG RISSA HASSELVIKA

1693 24/8 MARIT PEDERSDATTER
ENKEMANN: OLUF JONSEN
Barn:
1. Maren Olsdatter gift med Michel Torbergsen Fevåg

Enkemannen arvet 68-0-16, Datteren arvet: 55-2-10.

Fosen Skifteprotokoll II (1688-1695) folio 181b-182b.

Jan

Svein Landsvik

Legg inn av Svein Landsvik » 22. mars 2007 kl. 9.54

Takk til deg Jan for interessante opplysninger! Torber og Ane viser seg å være min kones 6.tippoldeforeldre så alle opplysninger vedrørende disse personene,forfedre, og slekt ellers etc. er svært velkomne. Finnes det noe som kan kaste lys over Torber's far som åpenbart heter Michel?

mvh
Svein

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 23. mars 2007 kl. 10.49

Hei,

Jeg kom over noe som omhandler Jacob Mikkelsen Fevåg under Ulsnes i Aure. (Gardtales i Stemshaug, side 352-354) Jeg lager et lite sammendrag av det som er relevant.

Karsten Jacobsen Schiøtt, brorsønn av Ebbe Carstensen, tok over Ulsnes omkring 1723. I 1734 lånte Karsten 50 riksdaler av rikingen Jacob Mikkelsen Fevåg. Lånetakeren greide ikke alltid renter og avdrag på gjelda si. Etter at Karsten Schiøtt Ulsnes døde, fant enka Malena Cort det best å selge gården. I 1748 skrev hun ut skjøte til Jacob Mikkelsen Fevåg på gården Ulsnes, med kvern og sagbruk, for 220 riksdaler.
"Strandsædet Haltbakken" skulle også følge med i salget.
Jacob Fevåg kunngjorde alt i 1749 at han ikke hadde tenkt å bosette seg på Ulsnes. Jacob bygsla bort gården i 1755.
Etter at Jacob Fevåg vel var død, ordna arvingene straks med salg av Ulsnes. I 1772 skjøtet Jens Jacobsen Fevåg 16 1/4 marklag landskyldsrett til Anders Cristensen Ulsnes for 110 riksdaler. I 1776 fikk Lars Jonsen kjøpe resten, 7 1/2 marklag. Selger var Petter Villmann, han var sersjant av yrke og gift med Kjerstina Jacobsdatter Fevåg. Prisen var 50 rikdaler. Kvern og sag fulgte med.

Mvh Aud
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 23. mars 2007 kl. 12.07

Takk til alle kunnskapsrike som følger opp dette innlegget. Det siste fra Aud kan tyde på at Willmann-slekta har røtter i Aure ? De kom til Viggja rundt 1685, og Aure ligger såpass langt unna at deres interesser der borte kanskje skyldes arv. Jeg er spent på om det går å finne ut enda mer her, for eks. hvorfor var denne bonden i Fevåg så velbeslått, og hvor kom Anne Arvesdatter fra ? Og gjerne andre innspill. Meget interessant.

Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 23. mars 2007 kl. 12.31

Noe bankvesen kom ikke til Norge før langt utpå 1800-tallet - men eiendomsoverdragelser og kreditter og lån foregikk jo i stor stil i århundrene før det - en kan ofte lure på hva slags etablert system privatpersoner hadde seg imellom. Dokumenter ble jo signert, og lensmann og fut hadde sine oppgaver. Også i våre dager kan enkelte låntagere ( Statoil, Hydro ) være så store og etterspørre så store lån at ingen norsk bank alene kan yte lånet, men etablerer et syndikat med flere banker som i fellesskap gir lånet. Og i eldre tid kan jeg tenke meg at privatpersoner som ga lån ofte hadde garantister eller medhjelpere i bakhånd - slik at de ikke risikerte å ryke over ende ved mislighold. I dette tilfellet her så ble jo vår Kirsten gift i Viggja i 1775, slik at i 1776 kunne Peter Willmann godt være involvert i svigerfars utlån.
Dermed er det ikke sikkert at slekta Willmann hadde noen egen forbindelse til Aure, men det kunne vært veldig interessant å vite hvor de kom fra egentlig ? Kanskje Fosenfolk vet noe om det også, selv om det blir litt utafor området.
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 24. mars 2007 kl. 2.34

Hei! I Børsa-boka står det at (han som var oldefar til Per Jonasen Willmann) Hans Jensen Willmann (ca 1628-ca 1678/79) var fra Digre i Singsås og at familien også hadde bodd på Røros.

Enken etter Hans Jensen Willmann, Ingeborg Persdtr (ca 1634-1723) flyttet (sammen med sine sønner) til Ner-Viggja hvor datteren Lisbet var g m Anders Antoniusen Viggen, Oppigard.

Enkens sønn Per Hansen Willmann Nestu Viggja (ca 1672-1736) g m Marit Sjursdtr (1676-1761) var farfar til Per Jonasen Willmann.

Opplysningene er altså hentet fra Børsa-boka, bind 2, side 158 og utover.

Jan

gj04820
Sted: SMøLA

Legg inn av gj04820 » 24. mars 2007 kl. 9.18

Fire Willmann-søsken kom i alle fall til Nordsmøla. Det var Florenta f. ca. 1669, Hans f. ca. 1672, Johannes f. ca. 1674 og Ellev f. ca. 1675 i Børsa. Foreldrene var Peder Jenssen Digerås, Singsås, f. ca. 1635, som var gruvearbeider på Røros, og som døde på gården Hammer i Børsa ca. 1687. Han tok etternavnet Willmann. Kona hans var Gjertrud Ellevsdatter f. Kirkvoll ca. 1647 på Singsås, d. 1716 på gården Hammer. De hadde mange barn (11?), og fire av dem flyttet altså til Smøla. (Aure er jo en nabokommune, så det kan vel hende at Willmannfolk havnet der også, for den saks skyld).
Har lurt på, i et tidligere innlegg her på Trønderslekt, om Ellev Pedersen Willmann bosatte seg på Hitra, men fikk aldri svar på det. Tror kanskje at han kan være far til bl.a. Maren Ellevsdatter Skåren som ble gift på Øyen, Nordsmøla, og Gjertrud Ellevsdatter Lyen, som også ble gift på Nordsmøla, nærmere bestemt på Holmen.
Hans Pedersen Willmann f. ca. 1672 fikk mange barn, to av dem med navn som ikke var vanlige på Smøla i den tiden; Gjertrud, Sigri, Selle, Peder, Walborg, Ingeborg og Hans. Sønnen Hans fikk bl.a. en datter med navnet Florentina f. ca. 1737.

Mvh. Kjell

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 24. mars 2007 kl. 11.09

Jan, takk for komplettering fra Børsaboka, jeg har ikke fått med meg alt derfra. Takk også til Kjell for en mengde info. Skal prøve å gå gjennom dette skikkelig. Vi har jo også tidligere sett en viss migrasjon fra gruvebyen Røros og fjellstrøk ellers og mot kysten.

Ellers prøvde jeg å finne far til Ane Arvesdatter, men har hittil ikke funnet ham der jeg ar søkt.

Mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 6. april 2008 kl. 14.10

Hei,

Barn av Fevåg, Jakob Mikkelsen og Leksen, Kirsten Fredriksdtr
1. Fevåg, Maren Jakobsdtr , Født: 1719, Død: "bf1769"
2. Fevåg, Margrethe Jakobsdtr , Født: 2 okt 1721, Død: 8 jun 1784
3. Fevåg, Anne Jakobsdtr , Født: 1724
4. Hårberg, Ole Jakobsen , Født: Nergården 1/1, Hasselvika, 1727, Død: Nergården 1/1, Hasselvika, 1794
5. Fevåg, Torber Jakobsen , Født: 1729, Død: "bf1769"
6. Fevåg, Jens Jakobsen , Født: 1730, Død: Døde ung
7. Stavnes, Mikkel Jakobsen , Født: 1733
8. Fevåg, Fredrik Jakobsen , Født: 3 des 1733

Maren Jacobsdatter Fevåg finner jeg i Kirkeboka for Stadsbygd, hun døde 1766, høyre side. www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16164&idx_id=16164&uid=ny&idx_side=-117

Mvh Aud.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 10. april 2008 kl. 11.35

Takk for oppfølgingen, har satt inn riktig dødsår for Maren i min egen oversikt over denne slekta.

Knut

Bjørn Flor

Legg inn av Bjørn Flor » 11. april 2008 kl. 8.46

Et sidespor i Fevåg-saken, men finnes det noen oversikt over Willmann-etterkommere på Smøla?
Navnet Willmann sies å komme etterat slekta i fire generasjoner i Ålen og på Røros, levde et slikt villmannsliv at presten til slutt satte navnet Willmann i kirkeboka.

mvh
Bjørn F

Bjørn Flor

Legg inn av Bjørn Flor » 11. april 2008 kl. 8.47

Et sidespor i Fevåg-saken, men finnes det noen oversikt over Willmann-etterkommere på Smøla?
Navnet Willmann sies å komme etterat slekta i fire generasjoner i Ålen og på Røros, levde et slikt villmannsliv at presten til slutt satte navnet Willmann i kirkeboka.

mvh
Bjørn F

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 11. april 2008 kl. 11.47

Smøla: Det virker som om Kjell Fredly er godt orientert om denne slekta på Smøla. Det tyder på at den er omhandlet i bygdebøkene for Smøla, som Kjell er medforfatter for.

Ellers må jeg si at jeg har lurt litt på dødsåret til Kierstin Fredriksdatter.
Siterer fra 2 innlegg herunder:

1.Ei Kirsten Fæwog døde i 1742 og ble gravlagt 22. april. Dette er mest sannsynlig Jacobs kone.

2.Hun døde 1732. Hun var datter av Leksen, Fredrik Paulsen og Winther, Margrete Kristoffersdtr.

- Er dette samme kvinne ?
- Tvillingene Mikkel og Fredrik, ble de født desember 1732 eller desember 1733 ? Kan hun ha dødd ved fødselen ?

Knut Ansnes

Svar

Gå tilbake til «Rissa»