-Hvorfor så mange forenigner etc på slektsgransking

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Steinar Olsen
Sted: Hårvik, Tjeldsund

-Hvorfor så mange forenigner etc på slektsgransking

Legg inn av Steinar Olsen » 18. mars 2008 kl. 22.39

Hei

Har holt på med slektsforsking siden 1978 og har i løpet av denne tiden funnet ut noe som jeg sikkert ikke er alene om.

Har aner i flere kommuner i Troms, Nordland, Sør og Nord Trøndelag Møre og R. og Sogn pluss Bergen. De forskjellige kommunene har mang gang egne "kulturkontor" som har egne bøker og fylker har mang gang egne foreninger for de forskjellige områder. Foreningene tar jo noen 100 lapper for å dekke sine utgifter og det er jo greit. Problemet er bare at hvis man er medlem i forskjellige foreninger blir jo summen for medlemskapene en del. i tilleg har en DIS-Norge og Norsk slektshistorisk forening som har sine magasin.

Hadde det ikke vært en ide å samordne alle de foreningene til en, gjerne med en "profesjonell" og en for oss amatører. og med et hefte hver mnd hvis det er nok stoff.

Er det noen som har vært inne på samme tanke. Det er jo kommuner som sitter på stoff de har samlet og som derfor ikke er tilgjengelig. F. eks. Evenes, Hadsel og Meløy der de har hatt en persoin ansatt i flere tiår og samlet papiere og opplysninger og som aldri kom ut i bokform. Meløy har over 2 hyllemeter med papirer som nå er på museum. Evenes og Hadsel og Kristiansund har sitt ligende i arkevet til biblioteket/kommunen på respektive plasser og derfor ikke særlig tilgjengelig.

Kanskje hvis alt var samlet i ern forening så ville mer være tilgjengelig

Steinar Olsen

dn22533
Sted: HARSTAD

Re: -Hvorfor så mange forenigner etc på slektsgransking

Legg inn av dn22533 » 18. mars 2008 kl. 22.59

helt enig. samle alt under et tak. da bli det både lettere og billigere å leite etter slekt.

enn om vi gjorde det sjøl ? alle proffan og hobby-folket. tok område for område.

æ sjøl fikk låne papiran etter en alfred tangen fra tennvassåsen og ålesund for ca.

30 år sia. han dro rundt og skreiv av kirkebøker , folketellinger , lehnsregnskap osv.osv.

æ trur han dekka 70 prosent av troms , det meste fra nordland , og haram,ålesund

alle store slekter.det finnes alt i papiran. æ hold på å reinskrive det nu , har sjekka opp

mot bygdebøker, folketellinger , kirkebøker og ellers mine innsamlinger av viten om slekt.

æ planlegg å kjøre ut på nettet alt om gamle trondenes, bjarkøy, skånland og

ibestad i løpet av året . seinar kjem det meir.

hvis f.eks. du tar evenes en anna tar tjeldsund osv. så kan vi dekke opp alt til slutt

så samordne vi alt under ett nettsted. enkelt. takk førr mæ

Steinar Olsen
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Legg inn av Steinar Olsen » 18. mars 2008 kl. 23.11

nå var jo tanken at de som eksisterer f. eks NST og DIS Norge slo seg sammen til og at de ble en paraply som samlet informasjon og ga ut et hefte for Forskjellige regioner en gang i mnd. Har ellers tilgang til både en server og plass og et .com. Man kan jo som en start, prøve å samle alt på et .com feks

Steinar

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 19. mars 2008 kl. 0.49

Et samarbeid mellom lokallagene i DIS-Norge og Historielagene for samme område hadde kanskje fungert? Slik at alle medlemmene i lokallaget fikk medlemskap i Historielaget?

Er vel ganske vanskelig å samle alle under ett. Ikke sikkert alle vil ha noen overordnede over seg, men heller drive på egenhånd. Mye som skal stemme for å få det til, men tanken er god Steinar :)
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 19. mars 2008 kl. 0.58

Kanskje vi skal samle alle papirene *i Oslo* (!), slik at flest mulig får adgang til å se dem ?
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Alfhild Vareide
Sted: INDRE NÆRØY

Legg inn av Alfhild Vareide » 19. mars 2008 kl. 15.43

Jeg syns det er en svært dårlig ide å samle alt i Oslo.Jeg bor i en kommune som grenser opp mot nordland og er langt unna.Her er alle sånne papirer dere nevner på stedets bibliotek.Der er er all lokalhistoria og slektslitteratur angående vår kommune og nabokommuner,alle kan låne,og mesteparten kan fjernlånes.

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av Liv Ofsdal » 19. mars 2008 kl. 16.00

Hei Alfhild!

Jeg vet ikke om det var sånn Tore mente i innlegget sitt - å samle alt i Oslo og ikke ha aktivitet rundt i landet.
Jeg kan aldri tenke meg et det blir aktuelt :)

Bibliotekenes virksomhet har ingenting med vår forening å gjøre sånn sett - de vil nok fortsatt ha sine tjenester spredt rundt om i landet :)
Og godt er det! :D
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av dn10731 » 2. april 2008 kl. 17.42

Per-Olav Broback Rasch skrev:Et samarbeid mellom lokallagene i DIS-Norge og Historielagene for samme område hadde kanskje fungert? Slik at alle medlemmene i lokallaget fikk medlemskap i Historielaget?
Hei.

Da ville det vel bli enda en kontigent å betale?
Det er sikkert enkelte lokale Historielag/Slektshistorielag hvor det lokale DIS-Norge laget kan melde seg inn. Men da er det
laget som sådent som blir medlem, ikke hvert enkelte medlem av laget.

Hva hvis vi snur spørmålet, og spør om et et lokalt Historielag/Slektshistorielag kan bli medlem av et et lokalt DIS-Norge lag?
Svaret blir vel nei? Er det ikke slik at medlemskap i DIS-Norge kun kan tegnes av privatpersoner :?:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Er derimot enig med Per-Olav når han skriver:
Sitat *Er vel ganske vanskelig å samle alle under ett. Ikke sikkert alle vil ha noen overordnede over seg, men heller drive på egenhånd.* Sitat slutt.

Og takk og pris for at mange foretrekker drive på egenhånd. Derfor dukker jo stadig opp nye
lokalhistoriske lag, til beste for oss alle.
Samarbeid er en sak, en god sak. Men å gi fra full sjølråderett tror jeg intet lag er villig til.

Mvh Ellef.

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 2. april 2008 kl. 20.52

Alfhild har argumentert mot å samle alt i Oslo. Dermed han hun, indirekte, besvart spørsmålet i innlegg 1 om hvorfor det er så mange foreninger og hvorfor man ikke kan samle alt på ett sted. Alfhild har argumentert mot at alt samles på ett sted, for en kan like gjerne bytte ut Oslo i forslaget mitt, med Bergen, Trondhjem og så videre; det vil alltid komme gode argumenter imot en slik samling. Og derfor har vi mange foreninger.

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 2. april 2008 kl. 21.00

Ellef Ellefsen skrev:
Per-Olav Broback Rasch skrev:Et samarbeid mellom lokallagene i DIS-Norge og Historielagene for samme område hadde kanskje fungert? Slik at alle medlemmene i lokallaget fikk medlemskap i Historielaget?
Da ville det vel bli enda en kontigent å betale?
Det er sikkert enkelte lokale Historielag/Slektshistorielag hvor det lokale DIS-Norge laget kan melde seg inn. Men da er det
laget som sådent som blir medlem, ikke hvert enkelte medlem av laget.

God dag Ellef :)

Tanken min var å skape kontakt og samarbeid mellom DIS-Norges lokallag og eksterne (Slekts-og) Historielag. Medlemskap i begge lag var kanskje litt langt å gå, uten at det ville koste noe mer. Men det kommer helt an på hvilket samarbeid det blir mellom lagene. DIS-Nord-Trøndelag har f. eks "overtatt" slektsaktiviteten til Nord-Trøndelag Historielag, som også er en vei å gå. Mange muligheter til samarbeid.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 2. april 2008 kl. 21.24

Steinar Olsen skrev:Hadde det ikke vært en ide å samordne alle de foreningene til en, gjerne med en "profesjonell" og en for oss amatører. og med et hefte hver mnd hvis det er nok stoff.

Mange, ca 400 av ca 600, Slekts-og Historielag er allerede medlem av Landslaget for Lokalhistorielag , og er på den måten "knyttet" litt sammen, men ikke noe merkbart vil jeg tro, annet enn at hjemmesidene har en tendens til å ligge på samme server, nemlig Landslaget for Lokalhistorie sin.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Alfhild Vareide

Legg inn av Alfhild Vareide » 2. april 2008 kl. 21.39

Henger meg på.Ja,samarbeid er bra,men de fleste vil vel bestemme over eget arbeid.Her i min kommune er vi et helt nystarta slektsgransker-forening,og vi har all mulighet til å forme alt selv.Vi MÅ jo ikke være med i noen landsdekkende forening.Selv om de fleste jobber med pc,en så lærer vi av hværandre.Hva er tjener vi på å melde klubben inn i en landsdekkenfe forening når vi er bare 10 personer?

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 2. april 2008 kl. 21.45

Dere får kontakt med andre som driver med akkurat det dere driver med, og kan derfor få hjelp, utveksle erfaringer osv. Et godt eksempel er DIS-Møre og Romsdal med 10 lokale grupper, der noen er på størrelsen deres. Disse 10 holder godt sammen og hjelper hverandre.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Alfhild Vareide

Legg inn av Alfhild Vareide » 2. april 2008 kl. 21.59

Ja,Jeg er for å dele erfaringer,men er redd for at det uformelle ved foreninga forsvinner,og da forvinner folka som møter opp også.De fleste har jo skrekk for å ta på seg hverv av alle slag.de kommer jo nettopp fordi det er litt løst og ingen dirigerer og kalles leder.

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 2. april 2008 kl. 22.06

Ramset bare opp noe dere tjener på å være med, men om det vil være noe for dere vet ikke jeg, men så vidt jeg vet trenger dere bare en kontaktperson ved å være en lokal gruppe, altså ikke noe "styre", men her bør det komme noen som har mer peiling enn meg på banen :lol:

Og, såklart må dere vurdere om det vil lønne seg å bli med, det er viktig :)
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Alfhild Vareide

Legg inn av Alfhild Vareide » 2. april 2008 kl. 22.16

Ja,DIS-Nord-Trøndelag skal besøke oss.

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 2. april 2008 kl. 22.18

Bra Alfhild :D
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 2. april 2008 kl. 23.18

Dette er faktisk noe styret i DIS-Norge også er opptatt av. I handlingsplanen vår har det fått plass og jeg siterer det styret har konkludert med:

DIS-Norge skal etablere og øke kontakt med lokalhistorielag, dette gjelder også for det regionale og lokale nivå. Vi skal vurdere organisatorisk tilknytning hvis dette ønsket dukker opp

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 6. april 2008 kl. 14.37

Trådstarteren, Steinar Olsen, foreslo 18. mars å samle papirer, som idag ligger i Meløy, Hadsel, Evenes og Kristiansund (!), på *ett sted*. Dette fikk raskt og begeistret tilslutning fra Tove Anita Nilsen (18/3), som skrev : helt enig, samle alt på ett sted !

Det var disse forslagene som jeg mente var særdeles *dårlige*. Nettopp for å få frem poenget av hvorfor forslaget var dårlig, foreslo jeg å samle alt i Oslo !

Den senere debatten har kretset omkring spørsmålet om organisatorisk samordning av ulike foreninger, ved fusjon, samarbeide eller lignende. Det blir faktisk en totalt annen debatt, men selvsagt også en viktig debatt. Foreningene opererer innen den frivillige, private samfunnssektoren, men de papirene som ble nevnt i innlegg 1, og deretter innlegg 2, er alle i offentlig eie og til dels skapt ved offentlige tilskudd.

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 6. april 2008 kl. 14.59

Steinar Olsen skrev:Hadde det ikke vært en ide å samordne alle de foreningene til en, gjerne med en "profesjonell" og en for oss amatører.

Tore H. Vigerust skrev:Den senere debatten har kretset omkring spørsmålet om organisatorisk samordning av ulike foreninger, ved fusjon, samarbeide eller lignende. Det blir faktisk en totalt annen debatt, men selvsagt også en viktig debatt.

Vel, tror Steinar tok med mer enn bare hvor papirer burde oppbevares Tore :) Og slik han skrev det var det naturlig at debatten også kunne få utfallet ang. sammenslåing/samarbeid mellom foreninger. Ser det ikke som en annen debatt i det hele tatt, hvis vi går ut i fra det trådstarter spurte om, men diskusjonene kunne med fordel blitt delt opp i egne emner slik utfallet nå har blitt.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 6. april 2008 kl. 15.04

Enig i det, han drøftet f eks om det ikke kunne fusjoneres ned to to slektsforskerforeninger i landet, en for profesjonelle og en for alle andre. Den første foreningen ville i såfall blir svært liten.

Men han avsluttet med at *alt* (innsamlet materiale) ville bli mer tilgjengelig, hvis alt ble samlet i *en* forening. Verken han, eller andre i senere innlegg, har utdypet *hvordan* det innsamlede materiale kan bli mer tilgjengelig ved å bli samlet på *ett* sted.

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 6. april 2008 kl. 15.12

Uavhengig av organisatoriske løsninger er jeg overbevist om at det å jobbe for en samling av digitalt materiale på ett sted, er den beste løsning for brukerne.

Derfor vil også DIS-Norge jobbe mot få en portal med EN inngang til slikt materiale i Norge. Slik det er nå må man hele tiden vite hvor man skal lete, bevege seg. Det er ikke en god løsning for en vanlig bruker.

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 6. april 2008 kl. 16.06

Det er nok ingen som er motstander av av alt kildemateriale for slektsforskningen samles under en portal. (Eller for å si det med ironi : enda en portal).

Men Steinar Olsen foreslo enda mere i hans innlegg 1, utdypet i hans innlegg 2: Han foreslå at NSF og DIS-Norge gikk sammen om et felles tidsskrift med én utgave per måned, dvs med 12 hefter i året. Han spurte i innlegg 1 om det var nok stoff til månedlige utgaver. Det kan jeg svare bekreftende på : ja, det finnes nok stoff i det norske slektsforskermiljøet til 12 hefter i året, såfremt man velger en slik løsning.

Men jeg vil ikke anbefale løsningen uten videre. Norsk slektsforskning har vært og er avhengig av et vitenskapelig tidsskrift. Og av andre publiseringer. Derfor må det være flere tidsskrifter. Men Slekt og Data og Genealogen kunne selvsagt fusjoneres, hvilket jeg forøvrig har foreslått på trykk tidligere (i innlegg i begge tidsskrifter, men nå er det blitt lenge siden, ca 1999-2000). Nederlenderne utgir tidsskriftet Gens Nostra med 12 nummer per år. Så det går an. For at det skal kunne skje, må man selvsagt ha en organisering som gjør 12 nummer årlig mulig. Men vil man, får man det til.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 20. april 2008 kl. 19.29

Torill Johnsen skrev:Uavhengig av organisatoriske løsninger er jeg overbevist om at det å jobbe for en samling av digitalt materiale på ett sted, er den beste løsning for brukerne.

Derfor vil også DIS-Norge jobbe mot få en portal med EN inngang til slikt materiale i Norge. Slik det er nå må man hele tiden vite hvor man skal lete, bevege seg. Det er ikke en god løsning for en vanlig bruker.

Portalen har vi vel forsåvidt allerede, men vi bør kanskje registrere en direkte lenk til siden på toppnivå, f.eks. http://genealogiske_ressurser.no ??

(som altså peker på http://www.disnorge.no/genress :-)

Og så får vi kanskje oppfordre flere til å være med og bidra med å drifte den??

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 20. april 2008 kl. 19.38

Jeg mener ikke en portal for genealogiske ressurser, jeg mener en portal for inngang til slektsfaglig materiale i Norge.

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 20. april 2008 kl. 20.50

Torill, det tror jeg du må utdype, for jeg kan ikke umiddelbart se hva som er forskjellen. I DIS-Norge-sammenheng har genealogiske ressurser vært anvendt synonymt med slektshistorisk materiale.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»