Anne Amundsdatter fra Solør - trolig født mellom 1812-1822

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
dn20931
Sted: ROGNAN

Anne Amundsdatter fra Solør - trolig født mellom 1812-1822

Legg inn av dn20931 » 26. mars 2008 kl. 18.52

Ungkarl Tosten Christophersen Vangen og Pige Anne Amundsdtr Houg døpte sin uekte sønn Amund den 4.10.1840. (Nr 57 her) :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9139&idx_id=9139&uid=ny&idx_side=-10

I KB opplyses det at Anne Amundsdtr's bosted er Houg (i Nord-Odal) hvor barnet også er født. Av anmerkningen lengst til høyre i KB fremgår det at "hun er fra Soløer"

Anne er min 2x tippoldemor. Har lagt ut etterlysning etter henne i Nord-Odal, men så langt uten respons. Hvor i Solør kom hun fra, og hvor ble det av henne?

Mvh
RolfM

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Re: Anne Amundsdatter fra Solør - trolig født mellom 1812-18

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 27. mars 2008 kl. 14.13

Med så vage opplysninger er det vanskelig å finne henne. Hvis du ikke har mer konkret om alderen (hun kan jo være alt fra 18 til 40 år hvis fødselen er eneste holdepunkt) blir leiting tidkrevende. I Hof prestegjeld finnes mange kandidater etter navn og alder. Regner med at det finnes tilsvarende med kandidater i Grue. En mulighet er selvfølgelig å prøve elimineringsmetoden, men det vil bli mye arbeid.

Dersom hun ikke er død, hadde det vært god hjelp om du kunne finne henne i Ft.1865.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
dn20931

Legg inn av dn20931 » 27. mars 2008 kl. 15.18

Takk til Arild for svar.
Etter at jeg skrev etterlysningen i går, har jeg gått gjennom KB for Grue og Hoff. Der leita jeg først etter Anne Amundsdtr som konfirmant, og utrolig nok fant jeg bare en ved det navn som ble konfirmert i tiden 1820-1840 i KB.

Her fant jeg henne i Grue som konfirmant i 1831 (nr 57) :
Lenke konfirmasjon

Da var det greitt å finne dåpen. her er hun nr 18 av jentene: Lenke dåp

Hun var her det tredje uekte barn som mora marthe Hansdtr og Amund Arne(t ?)sen hadde sammen, og ifølge KB hans 6. leiermål i alt.

Jeg syns indisiene tilsier at dette er foreldrene til den Anne Amundsdtr jeg søker, men anser det langt fra dokumentert. Dessverre hadde jeg ikke fler opplysninger i utgagnspunktet enn de som ble lagt frem i etterlysningen. Dårlig kjennskap til området føles som en hemsko.

Men i flg KB bodde foreldrene på Holmen i Grue. Kanskje kan det finnes bb som beskriver stedet og folkene der.

Tar med takk imot info som avkrefter eller bekrefter at jeg har funnet de rette foreldrene.
RolfM

Pål Evensen
Sted: SKARNES

Legg inn av Pål Evensen » 27. mars 2008 kl. 17.26

En liten kommentar: under foreldrenes navn står det så vidt jeg kan tyde: hun gift.
Det skulle vel forenkle letingen etter den rette hvis den opplysningen stemmer.

Mvh Pål

Brukeravatar
dn20931

Legg inn av dn20931 » 27. mars 2008 kl. 20.12

Takk for kommentar. jeg ser det står gift. Ordet foran har jeg før fått tolket som "1 år gift" - "som gift" og "hun gift". Det fremgår også at hun bor på Houg i Nord-Odal "hvor barnet er født". Jeg tar med tipset om at hun kan være gift når jeg leter etter henne etter barnefødselen. Der kan det være til hjelp. Når det gjelder hennes avstamming er jeg mere usikker på om det sporet hjelper. :)
RolfM

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 27. mars 2008 kl. 23.02

Det er viktig å finne faste holdepunkter å arbeide videre med. Hun i Grue er et feilspor. Det var også mange kandidater i Hof, men det er håplaust å holde fram noen når man ikke har noen holdepunkter som gjør det mulig å koble dem til hun i Odalen.

Jeg prøvde defor om det var mulig å finne Anne Amundsdatter i Odalen 1865. Heldigvis gikk det greitt. Hun er her:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2875#ovre

Med et slikt utgangspunkt var det lett å sjekke om dette var samme Anne Amundsdatter.
En rask kikk på dattera Evine som ble født 1844 viser at Anne er den samme som var mor til Amund. Evine var hennes andre barn utenfor ekteskap. Jeg har ikke med lenke til hennes dåp, men hun var født seint 1844, muligens døpt 1845. Du får ha gleden av å leite henne opp. Det samme kan du gjøre med vielsen - hun ble gift 1854.
Opplysninger gitt ved Evine og vielse førte til at Annes dåp finnes her i Kb. Hof (hun var altså fra Hof prestegjeld):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-9
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
dn20931

Legg inn av dn20931 » 27. mars 2008 kl. 23.20

Mange takk for svar og for jobben du har gjort Arild. Utgpkt kan jeg ikke gjøre noe med - det eneste jeg hadde var Amunds dåp. FT 1865 for N-Odal ga meg en Anne Adtr som var født i Hof, og jeg holdt på med å undersøke henne nærmere da jeg fant dette innlegget fra deg. :D

Jeg fant også et par kanditater til konf i Hof i aktuelt tidsrom. Men nå skal jeg kose meg med å gjennom lenkene du ga meg. Nok en gang mange takk! :D

RolfM

Svar

Gå tilbake til «Solør - ukjent kommune»