johannes lofthus

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
dn22533
Sted: HARSTAD

johannes lofthus

Legg inn av dn22533 » 18. mars 2008 kl. 22.09

min bestefar gikk i treskjærer-lære hos johannes lofthus og bodde hos han i flere år.

jeg mener at det var en plass mellom 1901-1906. bestefar dro dit etter påtrykk fra

lars kinsarvik. lars si datter var gift i harstad og mannen hennes var nær slekt til

søskenbarnet til bestefar. lars bodde i perioder her i huset mitt.

er det noen som kan fortelle om johannes lofthus , bestefars læremester , og eventuell

etterslekt. finnes det opptegnelser om hvem som gikk i lære osv. mest mulig takk

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Re: johannes lofthus

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 19. mars 2008 kl. 6.58

Fra Norges håndverkere utgitt 1938:

Johannes Johannesson Lofthus, treskjærer og møbelsnekker, Øystese, f. 11-3-1868 i Øystese. Foreldre: Johannes Larsen Lofthus og Marta Olsdtr. Hus. Læretid hos Lars Kinsarvik i Hardanger, derefter en tid hos billedskjærer Hans Johannessen i Bergen, samtidig den tekn. skoles tegne- og modelerklasse samme sted, et par snekkerkurser ved Den norske husflidforening, stipendietur til Danmark og Sverige.

Utført arbeid ved Håkonshallens restaurering (treskjæring på benkene i hallen og takhodene i trappeoppgangen for egen regning, resten under billedskjærer Johannessens ledelse). Styremedlem i Hardanger Industrilag. Lagrette- og domsmann, medlem av Kvam herredsstyre og formannskap, formann i forsorgsstyret, trygdekassestyret, fabrikktilsynet m.m. Medlem av styret for Ingebrikt Viks Kunstmuseum.

Gift med Ingebjørg Torsteinsdtr. Hus. Foreldre: Torstein O. Hus og Margreta. 5 sønner og 2 døtre.

Her er han i 1900

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1737#ovre

Svar

Gå tilbake til «Hardanger og Voss - ukjent kommune»