Stort foto fra slektstevne eller likn på Modum Bad i 1873

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Leif Salicath
Sted: SKI

Stort foto fra slektstevne eller likn på Modum Bad i 1873

Legg inn av Leif Salicath » 13. januar 2008 kl. 16.03

Jeg arvet for mange år siden et stort gammelt innrammet foto hvor det på baksiden står Modum Bad juli 1873. Bildet viser en flott gammel meget stor trebygning med veranda og utskjæringer og med ca 100 personer inkl. en del barn stående og sittende foran.

På baksiden er notert noen få navn fra min slekt - både gifte og ugifte personer, men dette gjelder bare noen få.

Jeg skulle gjerne få vite mere om hva som kan ha vært årsaken til denne "festligheten". Alle personene er pent kledd og kan det ha vært et slektsstevne ? Det virker ikke som om det er brudepar eller gullbryllupspar i sentrum. Et skudd i blinde: Slektsstevne for familien Lyche ?

Takknemlig for tips om hvor jeg kan lete.

Leif Salicath

Re: Stort foto fra slektstevne eller likn på Modum Bad i 187

Legg inn av Leif Salicath » 31. januar 2008 kl. 17.33

Jeg oppdager at jeg ikke fikk med selve bildet i trådstarten, men prøver igjen.

Hva slags slektsstevne eller lign. kan dette være ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj06589
Sted: VIKERSUND

Legg inn av gj06589 » 18. mars 2008 kl. 14.34

Det trenger ikke være noe spesielt jubileum. Modum Bad var jo den gang et kurbad for "overklassen", og stadig foregikk det flere mer eller kulturelle begivenheter. Det var jo dr. Thaulow som den gangen drev "Badet". Seinere var det dr. Gordon Johnsen som var "overhodet" der, og stedet ble hetende Modum Bads Nervesanatorium. I dag er jo dette et psykiatrisk sykehus som tar i mot pasienter fra hele landet.

Min far var oppvokst på en av nabogårdene, og jeg kan huske at vi hjemme hadde slike bilder, uten at det dermed var noen spesiell anledning. - Badet var jo mer eller mindre arbeidsplass for folk på gårdene i området den gangen, og disse bildene var nok ofte tatt som minner fra oppholdet på Badet.

Det er mulig at noen på Modum Bad kan hjelpe deg. Jeg vil foreslå at du tar kontakt med Øystein Naper. Han er kulturkotakt der oppe og kjenner historien godt. Hvis ikke han kan hjelpe deg, kanskje han kan henvise deg videre.

Kari

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 18. mars 2008 kl. 15.31

Takk Kari.

Endelig var det en som ga svar på tråden. Jeg tror fortsatt at det må ha vært et eller annet slags festlighet. Ikke minst pga antrekk. Jeg kjenner fra andre bilder noen av deltagerne fra min mors slekt. Disse bodde i Fredrikshald, men hadde masse slekt i Drammen forøvrig.

Jeg skal følge ditt tips selvfølgelig. Takk igjen.

mvh
Leif

Svar

Gå tilbake til «Modum»