2 verdenskrig

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn22196
Sted: FJERDINGBY

2 verdenskrig

Legg inn av dn22196 » 15. februar 2008 kl. 10.23

Hei jeg har hatt en del innlegg angående min oldefar Ole Ellingsen Haugland.I dag fikk jeg svar på at han døde 27.7.1944.Men kirkekontoret visste ikke hvor han døde og ble gravlagt.Det jeg lurer på er om han kanskje deltok i krigen.Som norsk soldat,eller muligens på tyskerenes side.Hvordan skal jeg da gå frem i min leting?Er det noen som har noen ide?Er det noen lister over falne soldater under 2 verdenskrig?En annen mulighet er om han døde til sjøs,og at det da ikke er mulig å se hvor han ble gravlagt.Kirkekontoret sa at det sto han ble gravlagt 2.08.1944.Så da er det merklig at det ikke står hvor.Jeg håper at noen kan gi meg et par hint om hvor jeg burde lete.På forhånd takk :wink:

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Re: 2 verdenskrig

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 15. februar 2008 kl. 11.02

Lisbeth Wangen skrev:Er det noen lister over falne soldater under 2 verdenskrig?

Det finnes et søkbare register over "Våre Falne" som ligger her. Regner med du er medlem av DIS-Norge fordi dette er en medlemstjeneste.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 15. februar 2008 kl. 12.26

Hei har vært innom den siden ja.Men der er han ikke.Jeg har lest at det ikke er noe lister over dem som var på tyskerenes side.Men om han ikke var det så er han kanskje på en båt under krigen.Det eneste jeg kan forstå er at siden man ikke har han i kirkebøkene hvor han bodde,men kun når han døde.Så kan han jo være blant omkomne på et skip eller
at han var med i noe som er unlatt offentligheten.Uff vansklig dette her..Og jeg vil jo så gjerne vite.For det er faktisk bare han jeg ikke kan finne blant mine forfedre. :? Er det sånn at hvis man var innblandet i noe kriminelt,så er det ikke mulig å finne.Da må man kanskje dra til Statsarkivet og lete selv.Men det har jeg ikke noe muligheter for akkurat nå ihvertfall.Så all informasjon som kan hjelpe meg mottas med takk :wink:

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 17. februar 2008 kl. 23.06

Hvis mot formodning min oldefar var på den andre siden under krigen.Hvor skal jeg da lete?
Jeg har fått vite at han dør i 1944.Men at det ikke er oppgitt hvor han er begravd.Dette etter mail fra kirkekontoret.Ettersom han var 69 år da han døde,så var han kanskje ikke innvolvert med noe `skummelt`men jeg vet jo ikke.Det er jo ikke noe moro å finne ut om det er sånn :roll:

Brukeravatar
dn16031
Sted: SPONGDAL

Legg inn av dn16031 » 18. februar 2008 kl. 9.00

I DIS-Norges gravminnebase finner jeg en Ole Haugland, f. 1.okt. 1876 som døde i 1944 (id 1839889). Han ligger gravlagt på Sande kirkegård. Litt usikker på om det er Sande i Vestfold eller Sande i Møre og Romsdal... :(

Hvorvidt dette er riktig person vet jeg jo ikke, men det kan jo være noe å undersøke :)
mvh Torill Aasegg, Byneset

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 18. februar 2008 kl. 17.32

Hei det er nok ikke han.Min oldefar ble født 30.09.1875 i Haus.Og hadde bosted Hurum da han døde.Men kirkekontoret i Svelvik finner han ikke gravlagt noen sted.Det står bare at han dør 27.07.1944.Og at han bli gravlagt 2.08.1944.Kirkekontoret på Hurum skal gjøre et forsøk på å finne han,men har veldig lite tid til rådighet.Så det er derfor jeg er inntressert i
om det er mulig å finne han overhode?

Brukeravatar
Ketil Firing Hanssen
Sted: SANDVIKA
Kontakt:

Legg inn av Ketil Firing Hanssen » 18. februar 2008 kl. 18.18

Sjøfolk som døde i utenriksfart er med i verket 'Våre falne'.

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 18. februar 2008 kl. 21.23

Takk det har jeg sjekket.Ingen oldefar der desverre.Derfor har jeg etter litt nye opplysninger fra familien lurt på om det er noen register over de som var på den andre siden under krigen.Han var jo 69 år da han døde så det var ingen unggutt.Men at det skal være så vansklig å finne han gjør meg bare mere opptatt av å finne han.Og uansett hva han kanskje måtte ha vært med på den gangen.Så er det for meg en puslebrikke som mangler :?

Rolf Jørgen Vandeskog
Sted: MORVIK

Legg inn av Rolf Jørgen Vandeskog » 13. mars 2008 kl. 20.24

Kristian Ottosen har skrevet boken "Nordmenn i fangenskap 1940-1945". Kan han finnes der?

Brukeravatar
Vidar Holum
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 14. mars 2008 kl. 10.04

Hei
Hva er siste kjente bosted?
Jeg har 4 forslag/besøk. Lever dine foreldre?
Tar jeg ikke feil har Folkeregistret avlevert til Statsarkivet på Sogn for den perioden, og du/ den av dine foreldre det gjelder kan trolig skrive en søknad siden du kan dokumentere slektskapet om innsyn.
De samme gjelder hvis han befant seg på tysk side og han skulle finnes i de arkivene.
Siden du har mistanke om noe med WW2, ville jeg tatt en tur på Hjemmefront museet på Akershus, de kan ha noe.
Deichman bøker om Tysk aktivitet kanskje spør de i disken som har peiling på slektsmateriellet. Husker ikke navnet hans nå.
Avis arkivet på NB på Solli for ukene rundt dødsdato, hvis det var noe dramatisk, men det ville jo kanskje vært noe av familiehistorien som var kjent.

Fikk hjelp av L han på D heter Ole Skimmeland.
Hilsen
VidarH via Slektsforum DIS Norge.

Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 14. mars 2008 kl. 16.27

Hei det blir i så fall jeg som må skrive en forespørsel.Ingen av mine foreldre er inntressert i dette.Og selv om dette er så mange år siden så er det fortsatt et IKKE tema.Og det er forunderlig synes jeg.For fortiden er fortiden.Og hva enkelte gjorde under krigen er faktisk ikke vi som har kommet senere sin skyld.Men at det kan være sårbart skjønner jeg.Men finne han en dag skal jeg uansett.Det er mine aner det er snakk om.Så får jeg ihvertfall vite hva som skjedde og kanskje hvorfor. :wink:

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 18. mars 2008 kl. 12.11

NRK har en liste over 308 norske frontkjempere som er savnet fra flere steder.

Hvor komplett denne listen er i forhold til det totale antallet savnede frontkjempere vet jeg ikke, men det kan jo være du finner blant navnene her:

Lenke til NRK sine sider.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj06747
Sted: LØVENSTAD

Legg inn av gj06747 » 6. april 2008 kl. 21.44

Hei - Minnehallen i Stavern har oversikt over falne sjøfolk under begge verdenskrigene - den er ikke oppdatert digitalt men det går an å finne ut - gi meg et par dager. Videre hvis du vet at han var sjømann er en annen mulighet - riksarkivet de har overtatt registeret av sjøfolk

arvid dale

gj06747

Legg inn av gj06747 » 6. april 2008 kl. 21.52

Hei igjen - her er noe som ikke er sannsynlig. Han 69 år da han døde - har vanskelig for å skjønne at han er/var sjømann og tviler og på at han kan ha vært med som soldat. Han må i så fall vært offiser - har vanskelig for å tro at han har dradd til sjøs eller vært i krigstjeneste da den begynte sett i forhold til hans alder - men som sagt hvis han døde på sjøen som sjømann vil han finnes i Stavern i Minnehallen

arvid dale

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 6. april 2008 kl. 22.45

Hei igjen.Det som er sagt innen familien angående Ole er at han var innvolvert i en eller annen gruppe som hadde med krigen å gjøre.Det var visstnok en gjeng på en ca.25 personer som hadde:noe på gang: under krigen.Jeg har også fått vite at den gangen han døde satt min far hos han.Men han forteller ingenting om hva han døde av eller hvorfor.Min far var da bare 7 år.Hvis han var med i noen gruppe/organisasjon under krigen så må det ha vært på feil side(altså tyskerene).Og det er vel hva de få indikasjonene fra familien tyder på.Men at han ikke skal finnes i statsarkiver eller kirkebøker er jo merklig.Et sted MÅ
de jo ha gravlagt han.Og så sent som i 1944 så var det ikke sånn at man ble gravlagt i uvigslet jord.Ikke meg bekjent ihvertfall.Men hvis det var en kriminell historie bak hans bortgang,enten at han ble henrettet eller satt i fengsel.Så finner jeg det rart at min far kunne ha vært tilstede ved hans død.Dette er et veldig sårbart tema for de som vet.Og er usikker på om noen vil si noe som helst.Hverken kirken i Svelvik eller Hurum har han i sine bøker.Ei heller statsarkivet i Kongsberg.Det eneste de kan si er at da må jeg skaffe en slektsforsker med god letesans.Og den har jeg ikke funnet.Og som nevnt han var tross alt 69 år.Jeg er vel egentlig helt opprådd av ikke å finne noe som helst.Men jeg kan jo fortsatt håpe på at det plutselig dukker opp noe som gir svar. :roll:

gj06747

Legg inn av gj06747 » 6. april 2008 kl. 22.58

Jeg har et navn som muligens kan hjelpe deg videre har ikke så mye lyst å slippe det ut her- ser du bor i nærheten av meg - prøv å ta kontakt med meg

arvid dale

gj06747

Legg inn av gj06747 » 7. april 2008 kl. 19.59

Hei - der er og et annet alternativ som muligens kan hjelpe deg videre. Hjemmefrontmuseet på Akershus. En del ting både i slektsgransking og også i krigsrelaterte ting har en sperring på 60 år så det skulle nå vært gått ut - så som sagt - stikk ned og snakk med dem litt og.

Brukeravatar
Vidar Holum
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 7. april 2008 kl. 20.17

Hei
Nå har du fått mange god forslag her, kan du gi oss en status på hva du har forsøkt og ikke før vi går videre?
Hilsen

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 7. april 2008 kl. 21.32

Torill Aasegg skrev:I DIS-Norges gravminnebase finner jeg en Ole Haugland, f. 1.okt. 1876 som døde i 1944 (id 1839889). Han ligger gravlagt på Sande kirkegård. Litt usikker på om det er Sande i Vestfold eller Sande i Møre og Romsdal... :(

Hvorvidt dette er riktig person vet jeg jo ikke, men det kan jo være noe å undersøke :)

Denne ville jeg tro er den korrekte for min part. Gravstøtter kan bomme med både årstall og dato for fødsel

Tross alt, her er det snakk om 30. sept kontra 1. oktober samt bom med ett år på fødselsår. Sande er nabokommne til Svelvik.

Så denne bør du nok sjekke nærmere :-)

Ta kontakt med kirkevergen for mer detaljer.

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 7. april 2008 kl. 21.45

Hei dette er hva jeg har gjort for å sjekke ut angående min oldefar:Sendt forespørsel til kirkekontoret i Svelvik og Hurum(siste bosted).De kunne ikke finne han.Fått tilsendt min oldemors dødsprotokoll m/skifte.Der står det kun at han er enkemann og navnene på alle barna.Sendt forespørsel til riksarkivet/Kongsberg,men ingen med det navnet er registrert.Vet at Ole hadde en datter i Bergen.Ikke sett om han skulle vært begravd der.Men lite sannsynlig han hadde jo bosted Hurum i 1944.Alle hans barn og kone er begravd i Svelvik.Vet at det var en familiegrav i Svelvik.Men kirkekontoret kunne ikke gi meg noe svar på hvem som var begravd der.Den er slettet,men de burde jo ha det i kirkeboken hvem som ble begravd der.Og det at min far husker han veldig godt fra den gangen han døde gjør det enda vanskligere.Hm ja dette er underlig.Men siden kirkekontoret hadde han oppført som død og også begravet,så er det jo merklig at de ikke vet hvor han ligger.Mye spørsmål lite svar... :?

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 7. april 2008 kl. 21.46

Den Ole Haugland som er begravet i Sande er ikke min oldefar.Feil fødselsår :(

Brukeravatar
Vidar Holum
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 8. april 2008 kl. 10.13

Hei
Følger opp Alf selv om det er feil fødselsår på steinen, kan du gjøre petimeterene som oss tjenesten å sjekke med gravregistert i Sande hvem den graven er registrt på og hvem som har betalt leien. Bare for å sjekke den helt ut!

Status det vil si at du ikke har sjekket han mot Hjemmefrontsmuseet.
Sande hmm aviser, har du sjekket Drammens Tidene en måned før og etter dødsfall.
Var det noen avis i Holmestrand på den tiden?

Dette var bare for å holde deg i arbeid :-)
Hilsen

gj06747

Legg inn av gj06747 » 8. april 2008 kl. 12.46

Fortsetter litt til. Forstår jeg deg rett: Du er ute etter 2 ting. Hvor er din oldefar gravlagt og hva var det som skjedde før den tiden han døde.
Har puslet litt rundt siden jeg er ufør og derigjennom hjemmeværende.
Regner med at du har tatt kontakt med Buskerud Slektshistorie lag.http://www.buskerudslekt.no/ Videre er Drammenstidende Buskeruds Blad samt avisen Fremtiden som forlengst er stoppet av interesse - mikrofilm av disse finnes helt sikkert på nasjonalbiblioteket eller Drammen Bibliotek

Siden du nevnte datter i bergen - har jeg sjekket med gravferdsetaten der - og de har han ikke i sine registre.
Han var som du sier født i Haus og oppvokst på Haugland derav etternavnet. På folketellingen for 1900 er han i Svelvik den gang het kommunen Strømme. Han hadde flere søsken men jeg tror det er nytteløst å prøve å finne deres etterkommer for HVIS han hadde vært på feil side er det noe man ikke snakker om.

Som sagt - jeg ville ta fatt i de to nevnte aviser - slektshistorielaget samt ikke minst hjemmefront museet.
Jeg synes ellers at det er rart at du møter en mur av taushet - har du fått fatt i skifteattesten etter ham - viser den noe om dødsfallsted?

Arvid Dale

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 8. april 2008 kl. 12.53

Den Ole som er gravlagt i Sande har jeg sjekket alt om.Og funnet foreldre og alt til.Så det var ikke mere å sjekke ut der.Aviser var det nok både for Svelvik,sande,hurum og holmestrand.Er noen av disse på nett da?Etter hva jeg selv tror så ble han muligens gravlagt i denne familiegraven på Svelvik kirkegård.Jeg husker vagt at man ikke visste hvem som lå der,men at det liksom var lagt et lokk på hvem det var.Er rart at kirkekontoret ikke kan svare på min forespørsel.De bare svarer på at han ikke ligger gravlagt hos dem.Vet at de ikke har ressurser til å kontrollere alt.Men siden den er slettet på 1970 tallet en gang så burde man kunne finne ut dette.Ellers føler jeg at jeg står og stamper og kommer ikke videre.Nå skal jeg sjekke ut når hans datter i Bergen døde,og kanskje er det noen spor å finne der.Jeg gir ikke opp ihvertfall :wink:

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 8. april 2008 kl. 13.00

Hei igjen.Jeg kan ikke få noen skifteattest på en man ikke finner.Dette fikk jeg beskjed om fra statsarkivet på Kongsberg.Jeg synes dette blir bare mere og mere rart.At han døde i 1944 er helt sikkert.Men hvor i all verden er han blitt av.Jeg skjønner at de som kanskje vet noe ikke vil si det.Deriblant min bestemor.Hun vet jo alt.Og hvorfor ikke hun vil si noe det er helt ubegripelig for meg.Jeg har ingen kontakt med henne.Pga en del ting.Men får noen små hint iblant fra min far.Selvom det er vansklig å skjønne at ting som har skjedd for så mange år siden skal være så "farlig"å få vite.Ja ja jeg får bare ta tiden til hjelp :?

gj06747

Legg inn av gj06747 » 8. april 2008 kl. 13.46

Hei igjen borte på Fjerdingby . Du spør om aviser. Svelvik og tidligere Strømme (som er dagens Svelvik kommune) er Nordre Vestfold. Dagens aviser i det området er Gjengangeren og Jarlsberg. Hvor gamle disse aviser er vet jeg ikke. Men man ligger her i en fylkesgrense mellom Buskerud og Vestfold så de tidliger nevnte aviser - Drammens Tidende og Fremtiden er og relevant.

Har du ellers med bakgrunn i at du har både f dato og dødsdato - prøvd å spørre folkeregisteret om de kan gi deg dødststed? Ellers er nok din bestemor sin taushet grunn til å anta at der er noe på "feile siden" her. Slikt snakker man ikke om i generasjoner etterpå. Det kan og være grunn til at graven hans - hvis han lå i familiegraven i Svelvik er slettet.
Men igjen - jeg ville tatt en tur til hjemmefrontmuseet og spurt dem

arvid dale

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 8. april 2008 kl. 13.53

Takk for alle svar du har kommet med.Jeg får vel se om jeg kan få kommet meg en tur til hjemmefrontsmuseet da.Litt vansklig siden jeg jobber og sånn.Men jeg får se hva jeg får til.Men dette med avisene,er de tilgjenglig på nett?Eller må jeg dra til statsarkivet og lese det der?For det blir vansklig.Kanskje noen som skal dit som kan titte for meg.Men nok en gang takk fra deg på Løvenstad :D

gj06747

Legg inn av gj06747 » 8. april 2008 kl. 14.34

her har du linken til hjemmefrontmuseet. http://www.mil.no/felles/nhm/start/;jse ... id=4674203

de har og en email adresse for forespørsler. [email protected]
Videre kan det være en ide å be biblioteket finne frem Svelviks historie av Sigfred Loe den går frem til 1945. Undersøk og med Kongsberg hvilken skifterett Svelvik kommer inn under - mulig skifteattesten ikke er videresendt derfra at det er derfor de ikke finner den. Sigfred Loe var i mange år (antar han er død nå) journalist i Drammens Tidende - du finner dem på nettet - vet ikke om de har så gamle aviser på microfilm

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 8. april 2008 kl. 14.56

Hei jeg har undersøkt angående skifter og hvem som har dem som gjelder for Vestfold.Det er hovedsaklig Kongsberg.Takk for addressene du ga meg.Skal sende et par mail senere.Jeg har alle opplysninger om hans søsken og hvor/når de døde.Også foreldrene.Denne datteren i Bergen vet jeg det er etterkommere av i dag.Men ikke funnet ut hvem.Der er det en del jeg også prøver å finne ut av.For han reiste jo fra henne før han startet ny familie i Vestfold.Han er oppført ved fødsel og konfirmasjon.Men tviler på at han hadde kontakt med henne etter det.Så det også er en liten nøtt.Ingen av Oles barn visste om dette tror jeg.Min farfar sa at han hadde mange halvsøsken.Men der var han i villrede.Alle barn Ole fikk med Anette var ektefødte..Anette hadde 2 barn fra første ekteskap.Så hun var mor til 7 stk.I hennes skifte finner jeg et navn som for meg er ukjent.Hun er oppført også som avdød men 5 dager etter.Og hun er oppført med et barn.Den skjønner jeg mindre av.Hvorfor føres hun opp i min oldemors skifte?!Dette skifte er utskrevet fra Holmestrand sorenskriver.Hun døde i 1937 altså 7 år før Ole.Og hun ligger begravet i Svelvik.Ja dette er litt mer av det jeg hadde da.Bare for meg å fortsette letingen. 8)

Turid Grethe Thorkildsen
Sted: Svelvik

Legg inn av Turid Grethe Thorkildsen » 8. april 2008 kl. 15.09

Hei Lisbeth,
Send en mail til Svelvik folkebibliotek og spør om de har Svelviksposten fra den perioden.
Det kan jo hende noe er behjelpelig med å slå opp i aktuelt nummer.
Lenke:
http://www.svelvik.kommune.no/Asp/svelv ... enDocument

Forfatter av Hurum, Strøm og Svelviks histore er Sigfried Eier.
Jeg har kun Hurums historie.
Med vennlig hilsen
Turid G. Thorkildsen

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 8. april 2008 kl. 16.27

Hei forespørsel til Svelvik folkebibliotek er sendt.Så da får jeg bare vente å se hva de kan hjelpe meg med :)

gj06747

Legg inn av gj06747 » 8. april 2008 kl. 17.34

Hei.Du sier du fikk/dere fikk skifteattest for din oldemor fra Holmestrand. Der har vel din oldefar skiftesak også vært. Det er forskjellig hvor lenge tingretten "sitter" på papirene/attestene før de sendes arkivet på Kongsberg.. Det er tydelig du har dødsdato men ikke sted. Hvis du er sikker på at han bodde i Svelvik på slutten kan det muligens være en ide å ta kontakt med svelvik folkeregister og spørre om de kan sjekke kortene sine - for det gamle er ikke på data.

hilsen
arvid dale

dn22533
Sted: HARSTAD

Legg inn av dn22533 » 8. april 2008 kl. 17.39

har leita på frontkjemper-sider på alle varianter av ole ellingsen haugland.

han er ikke registrert noen plass hverken som aktiv ute eller admin.

hilsen odd tømmerås

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 8. april 2008 kl. 18.55

Hei ja jeg fikk skifte og dødsattest på min oldemor.De var utstedt fra Holmestrand.Så da er det kanskje mulig at min oldefars papirer fortsatt ligger i folkeregisteret da.Er ikke det rart da etter så mange år?Men det var statsarkivet på Kongsberg som sendte dem.Er jo dem som får dem etter at skifte er over.Men kanskje en ide å sende mail til folkeregistret.Det skal jeg så snart jeg kan.Takk for all hjelp jeg får fra dere alle.Spesielt til deg fra Løvenstad :D

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 8. april 2008 kl. 19.10

Har nå sendt en forespørsel til Svelvik kommune om hvor jeg burde henvende meg for å få opplysningene jeg vil ha.Jeg er jo selv født og oppvokst der.Så kanskje jeg får litt hjelp.Men må nok vente til i morgen før jeg får noe svar fra de forskjellige plassene jeg har sendt mail 8)

gj06747

Legg inn av gj06747 » 9. april 2008 kl. 8.41

Hei
Har tillattmeg å grave lite granne. Har vært i kontakt med tingretten i Drammen som idag ville vært rette vedkommende.
De eldste protokoller de har er fra 1945. De forteller at forutsatt bosted i Svelvik ved død ville tingretten i Holmestrand være rette vedkommende for skifteattest. Tingretten i Holmestrand er nedlagt - de nyere tingene er overført til Drammen - resten er sendt til Kongsberg. Det er derfor rart at de sier de har den ikke der.

Antar at din henvendelse til dagens Svelvik kommune/folkeregister vil kunne ved gjennomgang av gamle kort - kunne bekrefte dødsdato og sted.

arvid dale

dn22533
Sted: HARSTAD

Legg inn av dn22533 » 9. april 2008 kl. 9.50

han finnes ikke hos folkeregisteret i noen form av navnet eller fødselsdato-år

på 90-tallet da de gikk fra papir til data ble alle reg.kort sendt til statsarkivet. kortene

forteller om deg--kone--barn--foreldre og hvor du bodde . alle adresser hvor du bodde..

prøv statsarkivet--be om å få tilgang til reg.kort fra folkeregistret.

hilsen odd tømmerås

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 9. april 2008 kl. 11.10

Hei har fått svar fra Svelvik kommune i dag.Det er ikke noe eksisterende folkeregister.Alt er underlagt skatte etaten.Kunne ikke hjelpe meg videre,men ga meg addressen til skatteeteaten i Svelvik.Fikk også svar fra Svelvik bibliotek.Hurra for den.De hadde både bygdebøker og mikrofilm fra Svelvikposten 1944-45.Da er det bare en tur for meg til biblioteket her i dag.Så er den bestillingen i boks.Tilbake til dette med skiftet etter Ole.Ja det er rart at det ikke finnes noe skifte etter han.Kanskje han ikke eide noe.Men uansett så skal det vel finnes noen papirer på hvor/når og hva han døde av.Kan jo umulig ta over 60 år før det blir sendt til rette instans.Vel...jeg får smøre meg med tålmodighet en stund til :?

gj06747

Legg inn av gj06747 » 9. april 2008 kl. 11.36

Positivt at biblioteket har det du trenger. Begynner å lure på om der er foretatt noe skifte i det hele tatt.
Konsberg skal ha det hvis det eksistere og der er foretatt i Vestfold eller Buskerrud. Utfra at du møter veggen i egen familie er det mulig at man har gjort minst mulig offentlig. Du ser på attest/oppgjør fra din oldemor hva han satt i gjen med 7 år tidliger. Det er riktig at folkeregisteret nå er i Holmestrand men spørsmålet er hva svelvik eller strømme kommune gjorde med de gamle kortene som ble ført før alt kom på data. Det skal ihvertfall være en dødsattest/dødsmelding et eller annet sted i systemet - ikke nødvendigvis relatert til kirkebøkene.
Siden du nevnte datter i bergen - har jeg sendt en mail til statsarkivet der - mer som et skudd i blinde for å få avkreftet at den ikke ligger der har kjentfolk derborte . Det KAN være at datter i Bergen har krevd skifte og farsarv. Så derfor.

Stopper med dette fra min side - lykke til videre i dein leting

arvid dale

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. april 2008 kl. 12.43

Har du prøvd lensmannsarkivene? Melding om dødsfall skulle gis til lensmannen, hvis han bodde i et lensmannsdistrikt da han døde. De førte egne protokoller over dødsmeldinger. Hvis protokollene ikke er sendt til statsarkivet, kan de ligge på lensmannskontoret fremdeles.
:) Tore

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 9. april 2008 kl. 13.23

Tusen takk for den hjelpen jeg har fått.Har nettopp snakket med statsarkivet på Kongsberg.De forklarer at han ikke er i deres arkiver.Han var utmeldt av statskirken derfor er det ikke sikkert at han er oppført i kirkebøkene som avdød(noe han faktisk er)Men hun på statsarkivet mente at jeg selv måtte komme dit og bla igjennom skiftene.Men at det var meget sannsynlig at han ikke var der.Hun hadde ingen løsning på problemet mitt.Og trodde ikke at jeg kunne finne han.Siden jeg nevnte at han også kanskje var innvolvert med noe under krigen så var det mulig han ikke ble begravd på kirkegården.Hvem vet kanskje det ble ordnet på en annen måte.Og at dette er noe av det familien ikke vil si noe om.Hvem vet? ikke jeg ihvertfall...Så kanskje en dag sannheten kommer for en dag.Jeg håper ihvertfall det.Sånn at mitt slektstre og min slektshistorie blir fullstendig.Takk nok en gang til dere som har prøvd å hjelpe meg videre :D

Brukeravatar
Vidar Holum
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 9. april 2008 kl. 15.35

Den Tyske myten din.
Tysk skuffelse i Norge lytt på Norgesglasset P1 i dag om nytt bokverk 1700 sider om Tysk rapportering hjem til tyske arkiver v/
Department of Comparative Politics
Stein Uglevik Larsen
Position: Professor
Phone:
Office: 55 58 21 12
Private: 55 16 30 21
E-mail: [email protected]

Om han også har navneregister vet jeg ikke, men detaljeringsnivået var høyt.

Jeg har sendt han en mail og spurrt.
Hilsen

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 10. april 2008 kl. 19.36

Berre ein strøtanke til dette med "feil side": Det var kommunistiske motstandsgrupper i Noreg under krigen, uavhengige av Heimefronten. I ettertida kan ein nokså sikkert seie at innsatsen deira har vore undervurdert. Under den kalde krigen har dei nok også i del tilfelle (eller av ein del menneske) vore rekna som "feil side" - iallfall noko ein ikkje snakka om.

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 17. april 2008 kl. 23.04

Hei til dere alle som har hjulpet meg i letingen etter min oldefar.Etter leting igjennom Svelvikposten for 1944 fant min søster han i dag.Han døde etter lang tids sykdom.Det som gjenstår nå er at Svelvik kirke kan fortelle hvorfor han ikke står i deres arkiver.For i dødsannonsen står det hvilken dag og klokkeslett han ble begravet og også hvilken prest som forettet i hans begravelse.Men tusen hjertlig takk til alle dere som har hjulpet meg :D

Svar

Gå tilbake til «Generelt»