Caroline Christine er i følge kirkebok for Vår Frue kirke uægte barn, født i Trondheim 8.mars 1816 av foreldre Skomager Knud Strand og Pigen Giertrued Poulsen. Caroline Christine giftet seg 11.07.1841 i Stranden kirke, Leksvik med Anders Johnsen Bækken. Hun hadde da Hindrem som bosted Hennes far ble da oppgitt til å være skomager Knud Arendtsen af Throndhiem. Caroline døde 21.01.1856 på Bekken i Leksvik.
Jeg lurer på om noen har funnet ut noe mer om hvem disse foreldrene er? Jeg har ikke klart å identifisere dem som bosatt i Trondheim, men har en hypotese som jeg gjerne ønsker innspill på.
Ettersom de må ha levd ved folketellinga i 1801, har jeg forsøkt å finne aktuelle kandidater. Det er ikke flere enn 5 Knud Arentsen i hele Trøndelag, og bare 1 av dem er født etter 1781. Knud Arentsen Hindrem fra Stranden sokn i Leksvik er 7 år i 1801, og han kan meget gjerne være skomaker i Trondheim i 1816 og bli kalt Strand til etternavn. Han er jo fra kirkesognet Leksvikstranden og kan ha tatt i bruk sognenavnet som etternavn. Det er heller ikke mange andre aktuelle kandidater i aktuell alder ellers i landet. Bare 2 stykker fra Tingvoll, og ingen av den har strand i bostedsnavnene sine.
Gjertrud Paulsen finner jeg ingen aktuell kandidat som heter i 1801. Parykkmakeren Michael Paulsen i Trondheim har døtre som bruker hans etternavn og kaller seg Paulsen, men ingen av den heter Gjertrud. Gjertrud blir foresten stavet på mange måter. Minst 17 ulike. Poulsdatter og Paulsdatter er brukt omtrent like mange ganger. Jeg finner totalt 34 Gjertrud Paulsdatter i ulike former rundt i landet. Dersom vi antar at Gjertrud er født etter 1781 blir det bare 13 igjen. 2 av dem er født i Sør-Trøndelag, 4 er født i Nord-Trøndelag. Og jammen finner vi ei jente fra Leksvikstranden her også.
Gjertrud Paulsdatter Rium er 5 år i 1801 og er altså fra samme sokn som den antatte Knud.
Når Christine Caroline har Hindrem som bosted ved giftermålet, har hun vel vært i tjeneste der.
Dersom far Knud er fra en av Hindremgårdene og mor i tillegg er fra det samme området, kan hun vel lettere ha havnet der enn uten slike slektsforbindelser. Hvor sannsynlig er det at dette er Caroline Christines foreldre?
Vennlig hilsen Terje
Caroline Christine Knudsdatter Bækken, Leksvik 1816-1856
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
-
- Sted: LILLEHAMMER
Re: Caroline Christine Knudsdatter Bækken, Leksvik 1816-1856
Hei Terje.
I boka Lexviken no. 1 er denne Knut omtalt. Henvisning til boka er: Tømmeraas, P.J. & Hagen, J. (1996). Lexviken. Bygdehistorisk samling fra Leksvik. Nr. 1. Side 95.
Her er Knut Arntsen Hindrem ganske riktig omtalt som Knut Arntsen Strand, skomager i Trondheim. Han rev av seg en fot under sausanking og flyttet til byen som skomaker står det. Ble gm, Andrea Jørgensdatter i 1826, og han døde i Trondheim i 1843. Her er Andrea og noen barn/barnebarn i Leksvik ved ft. 1865:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1116#ovre
Caroline Knutsdatter ble konfirmert i Leksvik (Stranda) i 1831, og et kan se ut som om hun var i samme prestegjeld allerede i 1819, se her:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
Mor Gjertud Paulsdatter må dermed muligens ha kommet til Leksvik ganske snart etter fødsel…?. Er det mor Gjertrud Paulsdatter vi finner som 70 åring på Hindrem her?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=638#ovre
Det er, så vidt jeg kan se, ingen flere aktuelle med dette navnet enn Gjertrud Paulsdatter Rian som er født i Leksvik rundt 1795, og som dermed er ca 70 år ved ft.1865. Om hun er mor til din Caroline i Trondheim 1816 er ikke lett å vite enda. Registrering av inn- og utflyttinger var ikke akkurat komplett på den tiden. Kan ikke se at hun opererer som fadder ved dåp av Carolines barn i perioden 1842-1854 i hvertfall, og det er kanskje litt rart dersom hun er bestemor og bor så nært?
Uansett her er hennes far, mor og søsken:
Etterkommere etter Paul Torsteinsønn Rian
Generasjon nr. 1
1. PAUL TORSTEINSØNN3 RIAN ble født 1764, og døde 1830. Han giftet seg med ELLEN PEDERSDATTER OVERSKAUG 1796 i Stranda, datter av PEDER PALLIN og ANNE OVERSKAUG. Hun ble født 1774, og døde 1863.
Barn av PAUL RIAN og ELLEN OVERSKAUG er:
i. ANE PAULSDATTER4 RIAN, f. 1798.
ii. GJERTRUD PAULSDATTER RIAN, f. januar 1, 1796.
iii. TORSTEIN PAULSØNN RIAN, f. 1801.
iv. PEDER PAULSØNN RIAN, f. 1804; d. 1881.
v. ANDERS PAULSØNN RIAN, f. 1806; d. 1809.
vi. KNUT PAULSØNN RIAN, f. 1809.
vii. MARTHA PAULSDATTER RIAN, f. 1813.
Og her er det jeg har av aner på Knut Arntsen Hindrem i fem ledd.
Aner til Knut Arntsønn Hindrem
Generasjon nr. 1
1. Knut Arntsønn Hindrem, født 1793; død 1843 i Trondheim. Han er sønn av 2. Arnt Jonsønn Hindrem og 3. Malena Knudsdatter Balstad. Han møtte (1) Gjertrud Paulsdatter. Han giftet seg med (2) Andrea Jørgensdatter Torgård 1826 i Trondheim. Hun ble født 1800, og døde 1886 i Leksvik.
Generasjon nr. 2
2. Arnt Jonsønn Hindrem, født 1757. Han er sønn av 4. Jon Arnsønn Hindrem og 5. Lusie Olsdatter Lian. Han giftet seg med 3. Malena Knudsdatter Balstad.
3. Malena Knudsdatter Balstad, født 1764. Hun er datter av 6. Knut Jonsønn Vanvik og 7. Ingeborg Larsdatter Balstad.
Generasjon nr. 3
4. Jon Arnsønn Hindrem, født 1721; død 1794. Han er sønn av 8. Arn Anderssønn Hindrem og 9. Berit Nilsdatter. Han giftet seg med 5. Lusie Olsdatter Lian 1755 i Leksvik.
5. Lusie Olsdatter Lian, født 1727; død ett. 1801. Hun er datter av 10. Ole Nilssønn Rosvold og 11. Anne Nilsdatter Krabset.
6. Knut Jonsønn Vanvik, født 1713; død juli 9, 1777. Han er sønn av 12. Jon Olesønn Vanvik og 13. Magnhild Jonsdatter Wanvik. Han giftet seg med 7. Ingeborg Larsdatter Balstad juni 4, 1748 i Stranda.
7. Ingeborg Larsdatter Balstad, født 1729; død 1808 i Belling, Stadsbygd. Hun er datter av 14. Lars Mortensønn og 15. Barbro Eriksdatter.
Generasjon nr. 4
8. Arn Anderssønn Hindrem, født 1686 i Hindrem, Leksvik; død 1771 i Hindrem, Leksvik. Han giftet seg med 9. Berit Nilsdatter.
9. Berit Nilsdatter, født 1685; død 1755.
10. Ole Nilssønn Rosvold, født 1689 i Rosvold, Leksvik; død juni 25, 1769 i Leksvik. Han er sønn av 20. Nils Anderssønn Rosvold og 21. Karen Eriksdatter Hølaas. Han giftet seg med 11. Anne Nilsdatter Krabset 1717 i Leksvik.
11. Anne Nilsdatter Krabset, født 1699 i Krabset, Leksvik; død 1772 i Leksvik. Hun er datter av 22. Nils Kristoffersønn Grande og 23. Karen Nilsdatter Rosvold.
12. Jon Olesønn Vanvik, født 1680; død 1758. Han giftet seg med 13. Magnhild Jonsdatter Wanvik.
13. Magnhild Jonsdatter Wanvik, født 1683; død 1762. Hun er datter av 26. Jon Pedersønn Vanvik og 27. Marit.
14. Lars Mortensønn, født 1661; død 1750 i Balstad. Han giftet seg med 15. Barbro Eriksdatter.
15. Barbro Eriksdatter, født 1689; død 1756 i Balstad.
Generasjon nr. 5
20. Nils Anderssønn Rosvold, født 1649 i Rosvold, Leksvik; død 1720 i Rosvold, Leksvik. Han er sønn av Anders Nilssønn Rosvold og Kari. Han giftet seg med 21. Karen Eriksdatter Hølaas i Leksvik.
21. Karen Eriksdatter Hølaas, født 1648 i Hølaas Nedre, Leksvik; død 1717 i Rosvold, Leksvik. Hun er datter av Erik Hanssønn Hølaas.
22. Nils Kristoffersønn Grande, født 1680. Han er sønn av Kristoffer Kristoffersønn Grande og Brynhild. Han giftet seg med 23. Karen Nilsdatter Rosvold i Leksvik.
23. Karen Nilsdatter Rosvold, født 1682 i Rosvold, Leksvik. Hun er datter av 20. Nils Anderssønn Rosvold og 21. Karen Eriksdatter Hølaas.
Tar som vanlig forbehold om rett og galt, og ber deg sjekke det er grundig selv også. Håper på både korrigerende innspill og utfyllende merknader fra de som leser dette.
Mvh.
Arild Sollie
I boka Lexviken no. 1 er denne Knut omtalt. Henvisning til boka er: Tømmeraas, P.J. & Hagen, J. (1996). Lexviken. Bygdehistorisk samling fra Leksvik. Nr. 1. Side 95.
Her er Knut Arntsen Hindrem ganske riktig omtalt som Knut Arntsen Strand, skomager i Trondheim. Han rev av seg en fot under sausanking og flyttet til byen som skomaker står det. Ble gm, Andrea Jørgensdatter i 1826, og han døde i Trondheim i 1843. Her er Andrea og noen barn/barnebarn i Leksvik ved ft. 1865:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1116#ovre
Caroline Knutsdatter ble konfirmert i Leksvik (Stranda) i 1831, og et kan se ut som om hun var i samme prestegjeld allerede i 1819, se her:
Mor Gjertud Paulsdatter må dermed muligens ha kommet til Leksvik ganske snart etter fødsel…?. Er det mor Gjertrud Paulsdatter vi finner som 70 åring på Hindrem her?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=638#ovre
Det er, så vidt jeg kan se, ingen flere aktuelle med dette navnet enn Gjertrud Paulsdatter Rian som er født i Leksvik rundt 1795, og som dermed er ca 70 år ved ft.1865. Om hun er mor til din Caroline i Trondheim 1816 er ikke lett å vite enda. Registrering av inn- og utflyttinger var ikke akkurat komplett på den tiden. Kan ikke se at hun opererer som fadder ved dåp av Carolines barn i perioden 1842-1854 i hvertfall, og det er kanskje litt rart dersom hun er bestemor og bor så nært?
Uansett her er hennes far, mor og søsken:
Etterkommere etter Paul Torsteinsønn Rian
Generasjon nr. 1
1. PAUL TORSTEINSØNN3 RIAN ble født 1764, og døde 1830. Han giftet seg med ELLEN PEDERSDATTER OVERSKAUG 1796 i Stranda, datter av PEDER PALLIN og ANNE OVERSKAUG. Hun ble født 1774, og døde 1863.
Barn av PAUL RIAN og ELLEN OVERSKAUG er:
i. ANE PAULSDATTER4 RIAN, f. 1798.
ii. GJERTRUD PAULSDATTER RIAN, f. januar 1, 1796.
iii. TORSTEIN PAULSØNN RIAN, f. 1801.
iv. PEDER PAULSØNN RIAN, f. 1804; d. 1881.
v. ANDERS PAULSØNN RIAN, f. 1806; d. 1809.
vi. KNUT PAULSØNN RIAN, f. 1809.
vii. MARTHA PAULSDATTER RIAN, f. 1813.
Og her er det jeg har av aner på Knut Arntsen Hindrem i fem ledd.
Aner til Knut Arntsønn Hindrem
Generasjon nr. 1
1. Knut Arntsønn Hindrem, født 1793; død 1843 i Trondheim. Han er sønn av 2. Arnt Jonsønn Hindrem og 3. Malena Knudsdatter Balstad. Han møtte (1) Gjertrud Paulsdatter. Han giftet seg med (2) Andrea Jørgensdatter Torgård 1826 i Trondheim. Hun ble født 1800, og døde 1886 i Leksvik.
Generasjon nr. 2
2. Arnt Jonsønn Hindrem, født 1757. Han er sønn av 4. Jon Arnsønn Hindrem og 5. Lusie Olsdatter Lian. Han giftet seg med 3. Malena Knudsdatter Balstad.
3. Malena Knudsdatter Balstad, født 1764. Hun er datter av 6. Knut Jonsønn Vanvik og 7. Ingeborg Larsdatter Balstad.
Generasjon nr. 3
4. Jon Arnsønn Hindrem, født 1721; død 1794. Han er sønn av 8. Arn Anderssønn Hindrem og 9. Berit Nilsdatter. Han giftet seg med 5. Lusie Olsdatter Lian 1755 i Leksvik.
5. Lusie Olsdatter Lian, født 1727; død ett. 1801. Hun er datter av 10. Ole Nilssønn Rosvold og 11. Anne Nilsdatter Krabset.
6. Knut Jonsønn Vanvik, født 1713; død juli 9, 1777. Han er sønn av 12. Jon Olesønn Vanvik og 13. Magnhild Jonsdatter Wanvik. Han giftet seg med 7. Ingeborg Larsdatter Balstad juni 4, 1748 i Stranda.
7. Ingeborg Larsdatter Balstad, født 1729; død 1808 i Belling, Stadsbygd. Hun er datter av 14. Lars Mortensønn og 15. Barbro Eriksdatter.
Generasjon nr. 4
8. Arn Anderssønn Hindrem, født 1686 i Hindrem, Leksvik; død 1771 i Hindrem, Leksvik. Han giftet seg med 9. Berit Nilsdatter.
9. Berit Nilsdatter, født 1685; død 1755.
10. Ole Nilssønn Rosvold, født 1689 i Rosvold, Leksvik; død juni 25, 1769 i Leksvik. Han er sønn av 20. Nils Anderssønn Rosvold og 21. Karen Eriksdatter Hølaas. Han giftet seg med 11. Anne Nilsdatter Krabset 1717 i Leksvik.
11. Anne Nilsdatter Krabset, født 1699 i Krabset, Leksvik; død 1772 i Leksvik. Hun er datter av 22. Nils Kristoffersønn Grande og 23. Karen Nilsdatter Rosvold.
12. Jon Olesønn Vanvik, født 1680; død 1758. Han giftet seg med 13. Magnhild Jonsdatter Wanvik.
13. Magnhild Jonsdatter Wanvik, født 1683; død 1762. Hun er datter av 26. Jon Pedersønn Vanvik og 27. Marit.
14. Lars Mortensønn, født 1661; død 1750 i Balstad. Han giftet seg med 15. Barbro Eriksdatter.
15. Barbro Eriksdatter, født 1689; død 1756 i Balstad.
Generasjon nr. 5
20. Nils Anderssønn Rosvold, født 1649 i Rosvold, Leksvik; død 1720 i Rosvold, Leksvik. Han er sønn av Anders Nilssønn Rosvold og Kari. Han giftet seg med 21. Karen Eriksdatter Hølaas i Leksvik.
21. Karen Eriksdatter Hølaas, født 1648 i Hølaas Nedre, Leksvik; død 1717 i Rosvold, Leksvik. Hun er datter av Erik Hanssønn Hølaas.
22. Nils Kristoffersønn Grande, født 1680. Han er sønn av Kristoffer Kristoffersønn Grande og Brynhild. Han giftet seg med 23. Karen Nilsdatter Rosvold i Leksvik.
23. Karen Nilsdatter Rosvold, født 1682 i Rosvold, Leksvik. Hun er datter av 20. Nils Anderssønn Rosvold og 21. Karen Eriksdatter Hølaas.
Tar som vanlig forbehold om rett og galt, og ber deg sjekke det er grundig selv også. Håper på både korrigerende innspill og utfyllende merknader fra de som leser dette.
Mvh.
Arild Sollie
Hjertelig, hjertelig takk, Arild! Dette var kjempeflott! Det stadfester min hypotese, og jeg mener at skomakeren nå er 100 prosent identifisert. Vi finner ekteskapsinngåelsen i kirkeboka for Domkirka 7.februar 1826. Side 289. Forsøker med kopi her: sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-262
Så langt har jeg funnet 3 barn av skomakeren i kirkebok for Vår Frue kirke etter Caroline Christine.
Claudine Emelie f. 24.07.1826 - mor pige Karen Endresdatter Wold
August f. 26.12.1826 - i ekteskap
Georg Martin f. 01.01.1829 - i ekteskap
Dessverre forstår jeg ikke alt som er skrevet, men det jeg forstår gir grunnlag for interessente betraktninger. Jeg har lest et sted at betegnelsene madam, frue, pige og jomfru hadde helt bestemt innhold, men kan ikke helt huske hvordan dette var.
Kirkebok for Leksvik viser at Knud ble døpt 31.08.1794 i Stranden kirke.
Foreldrene er Arnt Johnsen Hindrem og Malene Knutsdatter
Vigselen til Arnt og Malene har jeg enda ikke funnet.
Arnt døde 01.04.1831, 65 år gammel
Malene døde 20.07.1845, 85 år gammel
Arnts dåp skulle være i 1766, men jeg har ikke funnet den. Malene ble døpt 09.08.1761. Hennes foreldre er Knut Johnsen Balstad og Ingeborg Larsdatter.
Så langt er jeg kommet. Jeg må bruke noe tid på å studere mer av det du skriver. Dette var svært interessent. Har lett en del etter Gjertrud i kirkebøkene for Domkirken og Vår Frue uten å ha funnet henne. Det styrker antagelsen din om at hun har reist tilbake til Leksvikstranda og bosatt seg der. Vi kan kanskje finne ut om hun er oppkalt, men det kan vel hende det har vært svakt forhold mellom henne og datteren som vel er oppfostret hos andre.
Foreløbig enda en gang, hjertelig takk!
Beste hilsen
Terje
Så langt har jeg funnet 3 barn av skomakeren i kirkebok for Vår Frue kirke etter Caroline Christine.
Claudine Emelie f. 24.07.1826 - mor pige Karen Endresdatter Wold
August f. 26.12.1826 - i ekteskap
Georg Martin f. 01.01.1829 - i ekteskap
Dessverre forstår jeg ikke alt som er skrevet, men det jeg forstår gir grunnlag for interessente betraktninger. Jeg har lest et sted at betegnelsene madam, frue, pige og jomfru hadde helt bestemt innhold, men kan ikke helt huske hvordan dette var.
Kirkebok for Leksvik viser at Knud ble døpt 31.08.1794 i Stranden kirke.
Foreldrene er Arnt Johnsen Hindrem og Malene Knutsdatter
Vigselen til Arnt og Malene har jeg enda ikke funnet.
Arnt døde 01.04.1831, 65 år gammel
Malene døde 20.07.1845, 85 år gammel
Arnts dåp skulle være i 1766, men jeg har ikke funnet den. Malene ble døpt 09.08.1761. Hennes foreldre er Knut Johnsen Balstad og Ingeborg Larsdatter.
Så langt er jeg kommet. Jeg må bruke noe tid på å studere mer av det du skriver. Dette var svært interessent. Har lett en del etter Gjertrud i kirkebøkene for Domkirken og Vår Frue uten å ha funnet henne. Det styrker antagelsen din om at hun har reist tilbake til Leksvikstranda og bosatt seg der. Vi kan kanskje finne ut om hun er oppkalt, men det kan vel hende det har vært svakt forhold mellom henne og datteren som vel er oppfostret hos andre.
Foreløbig enda en gang, hjertelig takk!
Beste hilsen
Terje
-
Hei igjen Terje.
Det er da bare hyggelig å kunne hjelpe til. Vedrørende Arnt og Malena; Opplysning om alder ved dødsfall kan av og til være noe unøyaktige.
Ved ft. 1801 er Arnt feilaktig oppgitt som Jensen;
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1162#ovre
Malena Knutsdatter Balstad født 1761 dør i 1762;
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=324#ovre
Den Malene Knutsdatter Balstad som vokser opp er nok født i 1764;
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4634#ovre
Lenke til Arnts fødsel i 1757:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2200#ovre
De tre lenkene over er fra Leif Kvernhusvik sin flotte søkbare database over kirkelige hendelser i Leksvik og Stranda.
Giftermålet skjedde 8.juli 1787 i Stadsbygd kirke (naboprestegjeld);
Mvh.
Arild Sollie
Det er da bare hyggelig å kunne hjelpe til. Vedrørende Arnt og Malena; Opplysning om alder ved dødsfall kan av og til være noe unøyaktige.
Ved ft. 1801 er Arnt feilaktig oppgitt som Jensen;
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1162#ovre
Malena Knutsdatter Balstad født 1761 dør i 1762;
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=324#ovre
Den Malene Knutsdatter Balstad som vokser opp er nok født i 1764;
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4634#ovre
Lenke til Arnts fødsel i 1757:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2200#ovre
De tre lenkene over er fra Leif Kvernhusvik sin flotte søkbare database over kirkelige hendelser i Leksvik og Stranda.
Giftermålet skjedde 8.juli 1787 i Stadsbygd kirke (naboprestegjeld);
Mvh.
Arild Sollie
-
- Sted: ORKANGER
Hei
Jeg tror det er den samme Gjertrud som i april 1830 får en dødfødt gutt. Hun kalles riktignok Gjertine Paulsdtr., men hennes oppholdssted er Gravaas, og det er jo nærmeste nabo til Lille Kråkmo dit foreldrene kom ca. 1813-14.
Det står riktignok at dette er hennes 1. leiermål, men jeg vet ikke om noen andre med liknende navn der i grenda på denne tida.
Gjertrud ble forøvrig konfirmert 1814 med bosted Lille Kråkmo. Presten har skrevet at hun da var 15 1/2 år gammel, hvilket må være feil. Eller så har presten forbyttet henne med den yngre søsteren Anne.
Et spørsmål til deg Arild angående anerekka du nevner på Rosvold / Krabset:
Ifølge oppsettet ditt var Ole Nilssønn Rosvold (f. 1689) gift med sin niese Anne Nilsdtr. Krabset (f. 1699), i og med at hennes mor var Ole's søster.
Er dette riktig oppfattet ?
mvh
Gunnar Morten
Jeg tror det er den samme Gjertrud som i april 1830 får en dødfødt gutt. Hun kalles riktignok Gjertine Paulsdtr., men hennes oppholdssted er Gravaas, og det er jo nærmeste nabo til Lille Kråkmo dit foreldrene kom ca. 1813-14.
Det står riktignok at dette er hennes 1. leiermål, men jeg vet ikke om noen andre med liknende navn der i grenda på denne tida.
Gjertrud ble forøvrig konfirmert 1814 med bosted Lille Kråkmo. Presten har skrevet at hun da var 15 1/2 år gammel, hvilket må være feil. Eller så har presten forbyttet henne med den yngre søsteren Anne.
Et spørsmål til deg Arild angående anerekka du nevner på Rosvold / Krabset:
Ifølge oppsettet ditt var Ole Nilssønn Rosvold (f. 1689) gift med sin niese Anne Nilsdtr. Krabset (f. 1699), i og med at hennes mor var Ole's søster.
Er dette riktig oppfattet ?
mvh
Gunnar Morten
-
Hei Gunnar Morten.
Ja det er slik jeg har fått inn disse opplysningene fra andre som har forsket på dette området lengre enn meg. Anne er datter av Ole sin søster Karen. Anne sin alder er satt ut fra dødsfall i 1772.
Dette er også mine aner, og jeg har tvilt litt på at det er rett siden presten ikke har anmerkninger i kirkeboka. Dette var forresten den første embedshandlingen som er gjengitt i kirkeboka til den nye presten Anders Nilsen Ålborg i Leksvik i 1717.
Har du, eller noen andre, noen forslag til hvordan vi kan gå frem for å bli mer sikre på dette?
Mvh.
Arild
Ja det er slik jeg har fått inn disse opplysningene fra andre som har forsket på dette området lengre enn meg. Anne er datter av Ole sin søster Karen. Anne sin alder er satt ut fra dødsfall i 1772.
Dette er også mine aner, og jeg har tvilt litt på at det er rett siden presten ikke har anmerkninger i kirkeboka. Dette var forresten den første embedshandlingen som er gjengitt i kirkeboka til den nye presten Anders Nilsen Ålborg i Leksvik i 1717.
Har du, eller noen andre, noen forslag til hvordan vi kan gå frem for å bli mer sikre på dette?
Mvh.
Arild
Disse eldste anene har jeg ingen aning om, men skomakeren og hans Gjertrud synes å falle mer på plass. Kirkebok for Vår Frue viser at Skomagermester Knud Strand, Gjeldvangveiten døde 15.09.1847 - 53 år gammel. Kirkebok for Leksvik viser at pige og fattiglem Gjertrud Paulsdatter døde 18. april 1878 og ble begravet 24. april i Leksvika. Hun var da bosatt på Riaunet og fødselsåret er oppgitt til 1786. Det er 10 år for mye, men det kan vel både være feilskrift og feilhusk fra både den ene og andre. Jeg antar at dette må være den Gjertrud som var i Rian i 1801. Spørmålet er om vi kan anta at dette er den samme kvinne som ble mor til Caroline Christine. At hun ikke har giftet seg styrker antagelsen. Hun var ikke opptatt med noen annen. De andre Gjertrud Paulsdøtrene fra Trøndelag har jeg ikke undersøkt, men nå er jeg tilbøyelig til å være så godt som sikker. Hvor sikker skal man egentlig være for å føre henne inn i stamtavla?
Beste hilsen Terje
Beste hilsen Terje