Hei!
Jeg søker informasjon om Josefine Marie f.Olsen/Olsdatter. Hun ble født i 1878 i Trælvik,Brønnøy,Nordland.
Av foreldrene:
Anne Olea/Oline Johannesdatter f.1837,Brønnøy
Ole Bersvendsen f.1855,Vågan i Lofoten
Hun blir min tippoldemor,og hennes etterslekt vet litt om henne,men det er ikke helt det store.
Hun flyttet til Å i Vest-Lofoten omkring 1902,og arbeidet på en væreiergård til ca.1904.
Etter dette stopper sporene opp. Min familie har fått vite at hun ble gift med en mann i Ålesund,de hadde ikke barn sammen. Og,at hun døde i Ålesund.
Dessverre vet vi ikke navn på verken mannen el.om hun virkelig døde i byen el.områder omkring.
Vi vet heller ikke når hun døde,men det er mulig at hun døde før krigen, mellom 1936-40. Men,det er egentlig gjetning.
Er det noen i dette område som kan vite noe om denne damen?
Vennlig hilsen,Karina
Josefine Marie f.Olsen f.1878 død i Ålesund?
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Re: Josefine Marie f.Olsen f.1878 død i Ålesund?
Når du nevner 1904 som år for at hun flyttet så kan det stemme om hun kom til Ålesund. I alle fall om hun hadde funnet seg en mann som var på jakt etter jobb. Da ville de nok slå seg ned i selve Ålesund. Men de kan jo etter at bygge-boomen roet seg ha funnet seg et bruk i omegn også.
Ålesund brente i januar 1904 og der var veldig med tilflytting av folk både nordfra og ellers i landet, også mange svensker som kom for å bygge oppigjen byen. Om hun giftet seg i Ålesund så er der lysningsprotokoll 1901 og utover , den er ganske grei og leite gjennom. Ellers er Borgund nærmeste prestegjeld rundt byen, disse er digitaliserte i DA og lett å søke i. Skal sjekke litt rundt. Josefine Olsen f. i Brønnøy 1878, da har man jo endel data å gå på. Men adressebøkene her i Ålesund hjelper lite uten sikkert etternavn. Adressebok for
1911 ligger på nett, der er et par tre Josefin'er som er aktuell.
Må sjekke litt rundt så kanskje vi finner din Josefine.
Ålesund brente i januar 1904 og der var veldig med tilflytting av folk både nordfra og ellers i landet, også mange svensker som kom for å bygge oppigjen byen. Om hun giftet seg i Ålesund så er der lysningsprotokoll 1901 og utover , den er ganske grei og leite gjennom. Ellers er Borgund nærmeste prestegjeld rundt byen, disse er digitaliserte i DA og lett å søke i. Skal sjekke litt rundt. Josefine Olsen f. i Brønnøy 1878, da har man jo endel data å gå på. Men adressebøkene her i Ålesund hjelper lite uten sikkert etternavn. Adressebok for
1911 ligger på nett, der er et par tre Josefin'er som er aktuell.
Må sjekke litt rundt så kanskje vi finner din Josefine.

Hilsen fra Marianne
Hei!
Her ser jeg at jeg må få rettet meg selv.
Hun arbeidet i Vest-Lofoten i allefall til 1906-07.
Grunnen til at hun flyttet var vel kanskje skam? Hun fikk et uekte barn i 1906(min oldemor),og ble dessverre nødt til å adoptere henne bort. (Barnefar hadde barn med to samtidig,å valgte å gifte seg med den andre
)
Hun fikk flere barn,men jeg må sjekke opp hva dissse het,og hvor de ble født. Mener at de også ble adoptert bort/el. vokst opp hos andre.
Det er selvfølgelig vanskelig når man ikke vet etternavn,og de fleste som kan ha visst noe er nok døde nå.
Vennlig hilsen,Karina
Her ser jeg at jeg må få rettet meg selv.
Hun arbeidet i Vest-Lofoten i allefall til 1906-07.
Grunnen til at hun flyttet var vel kanskje skam? Hun fikk et uekte barn i 1906(min oldemor),og ble dessverre nødt til å adoptere henne bort. (Barnefar hadde barn med to samtidig,å valgte å gifte seg med den andre

Hun fikk flere barn,men jeg må sjekke opp hva dissse het,og hvor de ble født. Mener at de også ble adoptert bort/el. vokst opp hos andre.
Det er selvfølgelig vanskelig når man ikke vet etternavn,og de fleste som kan ha visst noe er nok døde nå.
Vennlig hilsen,Karina
Hei, der var ikke tatt ut lysning i Ålesund mellom 1904 og 1915 for henne og ?, men var ikke alle tror jeg som sto i lysningsprot. Men hun kan jo ha giftet seg senere, evt. om hun brukte Marie-navnet senere.
Vet du hvor hun bodde 1900? Funnet henne i folketellingen?
Vet du hvor hun bodde 1900? Funnet henne i folketellingen?
Hilsen fra Marianne
Hei!
Jeg har ikke funnet henne i folketellingen. Iallefall ikke under navnet Josefine Marie Olsen.
Så hvor hun bodde da er ikke godt å si.
Jeg fant ut at hun fikk et barn i 1903 i Brønnøy,og den siste jeg har funnet ble også
døpt i Brønnøy i 1910.
Nå har jeg hørt av slektninger at hun skal ha hatt et barn etter 1910,så da spørs det når hun da flyttet til Ålesund.
Kanskje rundt 1915? Det er bare teori.
Vennlig hilsen,
Karina
Jeg har ikke funnet henne i folketellingen. Iallefall ikke under navnet Josefine Marie Olsen.
Så hvor hun bodde da er ikke godt å si.
Jeg fant ut at hun fikk et barn i 1903 i Brønnøy,og den siste jeg har funnet ble også
døpt i Brønnøy i 1910.
Nå har jeg hørt av slektninger at hun skal ha hatt et barn etter 1910,så da spørs det når hun da flyttet til Ålesund.
Kanskje rundt 1915? Det er bare teori.
Vennlig hilsen,
Karina
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Det er ei Josefine Olsen i folketellinga 1900 i Trondheim med riktig fødselsår og fødested. Det kan jo være henne?

Hei Tore!
Javisst kan det være henne,alt kan jo stemme
Takk,for den observasjonen
Mvh,
Karina
Javisst kan det være henne,alt kan jo stemme

Takk,for den observasjonen
Mvh,
Karina
Hei!
Josefine Marie Olsdatter er min oldemor. Hun hadde så vidt jeg vet 5 barn med 5 forskjellige fedre. Har ikke alle fakta om disse, men navnene er Otto Bent Olaussen, Roger Jarholm, Solveig Bærøy (gift Bærøy), Trygve Valdemar Hallvig og Valborg Hamran (antakelig gift Hamran). Regner med at du er etterkommer av Valborg. Trygve var min morfar. Han vokste opp i Brønnøysund. Alle de andre søskenene utenom Valborg har også vokst opp i dette området.
Er veldig interessert i å komme i kontakt med deg, og ber deg ta kontakt med meg.
MVH Hege Reielsen
Josefine Marie Olsdatter er min oldemor. Hun hadde så vidt jeg vet 5 barn med 5 forskjellige fedre. Har ikke alle fakta om disse, men navnene er Otto Bent Olaussen, Roger Jarholm, Solveig Bærøy (gift Bærøy), Trygve Valdemar Hallvig og Valborg Hamran (antakelig gift Hamran). Regner med at du er etterkommer av Valborg. Trygve var min morfar. Han vokste opp i Brønnøysund. Alle de andre søskenene utenom Valborg har også vokst opp i dette området.
Er veldig interessert i å komme i kontakt med deg, og ber deg ta kontakt med meg.
MVH Hege Reielsen