Ålesunds gamle gateløp, før 1904

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Ålesunds gamle gateløp, før 1904

Legg inn av 6820 » 1. februar 2008 kl. 12.36

Hei, er det noen som har tips om hva jeg skal lete etter på biblioteket for å finne kart over gateløpene før 1904 (brybrannen)?

Forsåvidt også forklaringer for hvorfor 1900-tellingen ikke følger gate for gate, men at sidegater kommer inn mellom gater, som f.eks. tellingslister i Kirkegata den kommer i deler med andre gater mellom. I og med at det ikke var husnummer men huslister hadde det vært greit å ha en oversikt, forsåelse for hvilket system man registrerte husene etter. For alt jeg vet kan det ha med hvilken person som hadde hvilke(n) rode(e).
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820

Re: Ålesunds gamle gateløp, før 1904

Legg inn av 6820 » 3. februar 2008 kl. 16.56

Hei, har funnet gateløpet, det var ikke langt unna, - i bokhylla! Så om noen har interesse av å se dette kartet, det er fra 1898, der også planlagte gater er lagt inn, så er det å finne i "Viltre gutt" av Harald Grytten. Sørg for å ha lupe for hånden! Interessant - Giskegata var jo ikke påtenkt med navn, annet enn at første del av den nevnes Søndre Markvei. :) Og Lodsgaden i Ålesund - ble den noe av?

Dette er en serie på tre bøker + en bok (kom med "Fugl Fønix") med tegninger av Terje Olsen. Der alle jungendhusene (og andre) i sentrum av Ålesund etter brannen 1904 er sirlig tegnet.

"Viltre gutt" kom ut i 1. oppl. 2002 er veldig å anbefale for alle vi som studerer folketellingen 1900 for Ålesund og byen før og etter, - med interesse! To andre bøker i serien er også kommet ut, "Ålesund brenner"og "Fugl Fønix".

God søndag!
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen
Sted: Langevåg, Sula

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 3. februar 2008 kl. 17.39

Kjenner du til om bøkene du nevner ennå er mulig å få kjøpt ennå ? :D

Har ikke lykkes gjennom de mange antikvariatene og antikvariatportalene som jeg frekventerer ofte. Noe bøker er mulig å skaffe, men få om brannen i Ålesund.

Spesielt interessert i serien Tragedie og hell. Mye interessant historie å fordype seg i.... :!: :)

dn11646
Sted: ÅLESUND

Legg inn av dn11646 » 3. februar 2008 kl. 19.24

Hei

De 3 bøkene i denne serien tror jeg er å få kjøpt enda. Mener de finnes hos bokhandlerne i Ålesund, men ellers tror jeg de er utgitt på forlag gjennom lokalavisen Nytt i Uka. Så ved å kontakte dem får du vel også kjøpt dem.

Bøkene om lokalhistorien fra Ålesund er ganske populære gaver til jul osv. Og de har ikke så store opplag, så jeg tror det er ganske sjelden å komme over dem via antikvariat og bruktbokhandlere.
Mvh
Hanne Heen

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 3. februar 2008 kl. 21.25

Hei

Her er dei til salgs.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 4. februar 2008 kl. 1.08

Takker og bukker så meget for flott tilbakemelding.... :D :!:

Dette hjelper med å sette endel historier på plass. Spesielt når en er "litt" bibliofil av seg.
:lol:
Kjenner en tilfeldigvis om noen verk om brannen i Ålesund er kommet ut på f.eks Engelsk?? :?: :?:

Siden en stor del av slekten som bodde i Ålesund rundt 1904 flyttet til USA så er det er ganske relevant spørsmål...... :wink:

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 4. februar 2008 kl. 3.59

Hallo Arne, jeg holdt på å si at jeg ikke kjenner til serien "Tragedie og hell".

Men jeg søkte på Lokalsamlinga på Ålesund bibliotek her. , og da dukker den serien som jeg nevner i andre innlegg opp. :) "Viltre gutt" etc....
ISBN 82-91024-06-5 . - 82-91024-07-3 ( b.2) . - 8291024081 ( b.3) . - (ib.) . - 298.00

Kjenner ikke til noe skriftelig litteratur på engelsk, men der er laget en film/CD om bybrannen som finnes i bokhandelen etc., den er kanskje tilgjengelig med 'subtitles"?

Ellers så er jo det jo det eminente 5-binds bokverket Byvandring av Harald Grytten, for å bli nærmere kjent med Ålesund. Man må trolig være kjent/hatt tilhold i byen for å virkelig nyte hans 'vandringer' i byen. Men har skriver så godt at man lever seg inn i historiene, og der er også mye fakta/bilder ikke minst. Noen av bildene ang. byen er også å finne på Galleri Nor. på nettet.

Ellers har Aalesund museum endel hefter/bøker gå til http://www.aalesunds.museum.no, bl.a. brannsjef Solems rapport fra brannatten 1904.

Ang. Bykart anno 1898
Forresten har jo jeg i dag vært fordypet i kartet over Ålesund 1898, med innlagte påtenkte gater mm. - og da mister man jo litt kontakten med verden rundt seg! Du store så ambisiøse de var! Mon de hadde tenkt å skyte vekk mengder med berg/fjell i byen, heldigvis har vi beholdt en god del av dem!

Joda - Lodsgata finnes, men tror ikke mange Ålesundere vet hvor den er, det er gata bak parkeringsplassen på Rica Parken hotell - ved Parken i Ålesund. Men såvidt jeg vet er der ingen som har adresse der.

Men jeg fikk en annen utfordring - der er en gatestubb bak Norges bank, nå Kube, del av Jugendsenteret. Det er en forlengelse av Hellegata ned mot Nedre Strandgate, der står et navn på dette gamle kartet fra 1898, men klarer ikke å lese det. Tipper på Hellewigen - noen som har andre forslag? Men det er kun logikk og endingen er muligens wigen? Denne stubben har vel heller ingen hus som har adresse til.

God jakt! og PS: Mon noen Ålesunder virkelig ville kvitte seg med de praktbøkene :?: De er gull verdt både på den ene og andre måten.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 4. februar 2008 kl. 16.45

Hallo Arne
Fant ved søk i antikvariat noen bøker av Harald Grytten, men såvidt jeg ser bare en av de du er interessert i. Fant den Ålesund brenner! Er på Straumsvågs, han er dyr på den, kan heller bestille fra Nytt i Uka, der koster den kr. 378 mot 400! Porto kommer i tillegg uansett.

Men det kan jo være noe å få Harald's dedikasjon på kjøpet :wink:
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 4. februar 2008 kl. 17.07

Det var denne linken jeg skulle sende også.

Ser at skrifter fra Aalesunds museum er dyrere på antikvariat enn kjøpt fra museet, lurt å sjekke der.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 4. februar 2008 kl. 17.24

Jepp, så at noen av bøkene hadde litt "stive" priser, men de var endelig mulig å få tak i. :P

Og det samme med serien Tragedie og hell. Mange bøker som fortjener å komme i samlingen min og bli brukt til oppslag og annet. Ikke alltid en er så heldig at så mye litteratur som er gitt ut er mulig å få tak etter så mange år. :D :!:

Tydligvis at en tur til Ålesund må planlegges til våren eller sommeren :wink:

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 4. februar 2008 kl. 17.51

Ja, de bøkene er det vel verdt å investere i. Det er ikke bare oppslagsverk, men alvorlig informasjon iblandet mengder menneskelighet og lun humor. Leser man disse sitter man også å humrer litt over eminente beskrivelser, og man kan umulig la være å se for seg hva som skjer. Ja, ta turen til Ålesund, - aller helst legg et møte av et slag til byen og bestill Harald Grytten for en times rusling i byen, - ubetalelig opplevelse. Problemet er om han har kapasitet, tror jeg.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 4. februar 2008 kl. 18.23

Det hadde vært noe å invistere i. Sist jeg var i Ålesund var i 1983 :!: Kom opp fra Bergen i hurtigruten. Kjempetur.... :!: :!: Må ha vært med MS Kong Olav... Hmmm... Muligens jeg skal gjenta turen... :)

Så jeg kan godt huske fuglefjellet...... :wink: Der gikk man med livet i en tråd, eller... en fugl og to i håret om en ikke passet på. 8)

Randi Ingunn Selnes
Sted: AUKRA

Legg inn av Randi Ingunn Selnes » 5. februar 2008 kl. 0.40

Marianne, du har sikkert rett i Hellewigen. Hellevika som for lengst er gjenfylt var jo i området der. Omtrent der hvor Torghallen lå, var Hellevikstranden hvor det på slutten av 1800-tallet var et båtbyggeri.

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 5. februar 2008 kl. 2.14

Ja, Hellewigen lå jo der i nærheten, Hellen er man vel ikke helt sikker på om hellet ned mot brosundet eller Brøggerplana, der er jo uansett tonn av stein over der. Det er mulig der står en forkortelse av Hellewigen på kartet, kort veistubb å skrive på, Hl.wigen el.l. Veldig spennende å studere gamle kart - og kombinere med de gamle bildene både på Fylkesgoto og Galleri NOR Blir litt hekta på å finne ut, og veldig kjekt å kunne plassere folk i de gamle husene. :)

Ja, Arne, fuglefjellet var det vel minst to meninger om :? , men vi var jo vant til å gå på motsatt side av gata! Nå står der et mindre pent rådhus, sagt forsiktig. Men vi har da fått et større bibliotek der også - som er for lite nå - hvertfall Lokalavdelinga.
Hilsen fra Marianne

Svar

Gå tilbake til «Ålesund»