Sted for dåp, vielse og død/begravelse

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
May-Britt Ryeng
Sted: BODØ

Sted for dåp, vielse og død/begravelse

Legg inn av May-Britt Ryeng » 30. januar 2008 kl. 9.01

Hva skriver dere der? Skriver dere at barnet er døpt i kirka i bygda/byen om der ikke står noe annet? Og vielsen? Foregår den altid i stedets kirke? Hva med død og begravelse? Noen ganger har du opplyst begge datoer, andre ganger bare død eller begravelse... hva skriver du til sted der?

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Sted for dåp, vielse og død/begravelse

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 30. januar 2008 kl. 23.28

Jeg bruker konsekvent stedet der hendelsen skjedde om jeg vet hvilket sted det var. Ved dåper, vielser og begravelser er det jo stort sett kirken (mulig gravstedet har eget gravkapell og da brukes dette stedet) som er stedet for hendelsen. Fødsel er som regel hjemme der foreldrene bodde bortsett fra i nyere tid hvor fødestedet stort sett er på et sykehus (selv om jeg velger å skrive fødestedet som stedet der foreldrene bodde og ikke sykehuset). Stedet for død kan være så mangt, men i de fleste tilfeller så er det enten der de bor selv, eller der ett av barna bor.

Så, ved kirkelige hendelser bruker jeg kirkestedet, ved andre hendelser bruker jeg gårdsnavnet/bynavnet der hendelsen skjedde.

Jeg skriver det slik: Oldra, Meløy, Nordland (gård, kommune, fylke), dersom gårdsnavnet er en husmannsplass og kommunen er stor skriver jeg det slik: husmannsplass, gård, sokn, kommune, fylke. I tillegg kommer navnet på landet dersom det er i utlandet.

Kirkesteder skriver jeg som kirkenavn, kommune, fylke, f.eks: Halsa, Meløy, Nordland.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Re: Sted for dåp, vielse og død/begravelse

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 1. februar 2008 kl. 11.55

Jeg skriver i hvilken kirke barnet er døpt i, og i slektsprogrammet mitt Brothers Keeper plasseres dette da under døpte. Hvis barnet er hjemmedøpt plasseres dato for dette under dåp. Ved konfirmasjon, trolovelse, giftermål og begravelse skrives det inn i hvilken kirke dette skjedde. På 1700-tallet står det helst latinske tidsbetegnelser for når dåp,
giftermål osv. skjedde, og da skriver jeg den latinske kirkebokbetegnelsen under M og plasserer datoen i feltet for dato. Jeg skriver av og til hvor de er født, men det gjør jeg ikke alltid. Jeg skriver også for det meste slik som Remi med gård, sokn, kommune osv, men hvis navnene på stedene her er veldig lange så sløyfer jeg noe av det på linjen for dette men skriver resten inn under M.

Når det gjelder yrke så er jo ofte dette opplysninger fra folketellinger, og på noen så har jeg skrevet dette under folketelling mens jeg på andre har opprettet egen rubrikk for yrke.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»