Tollak Andreas Aadland

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen
Sted: Langevåg, Sula

Tollak Andreas Aadland

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 29. januar 2008 kl. 17.08

Jeg søker informsjon om hva som hendte med Tollak.????? Flere i slekten har prøvd, men alle forsøk har strandet. :( :!:

De kjente fakta om Tollak Andreas er at han var født 15. Mai 1871 og døpt 25. Juni 1871 i Ålesund kirke. Han ble konfirmert i samme kirke 4. April 1886.

Hans foreldre var Andreas Olsen Aadland født 23. Januar 1843 på Stord og døde 23. Desember 1906 i Ålesund. Moren het Elen Dorthea f. Juul født 28. November 1844 i Kristiansund N. og døde 29. Mai 1921 i Brooklyn, New York.

Hennes foreldre flyttet like etter hennes fødsel til Ålesund og bodde der til de gikk bort.

Han hadde 11 søsken født mellom 1864 og 1889. Alle født i Ålesund. Av dem dro 9 til USA og gikk bort der. De to siste døde i Ålesund og Haugesund. :D

Muligens dro han også til USA, men slekten i USA har ikke greid å finne ut noe som helst. :!: :!:

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen

Re: Tollak Andreas Aadland

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 30. januar 2008 kl. 11.01

Det er mulig han flyttet til USA og kalte seg Andrew Andersen. Bakgrunnen for det er at i nekrologene i Nordisk Tidende i Brooklyn til sine to søstre Theresie og Susanna som gikk bort i 1922 i New York så er det nevnt en med det navnet. Det andre søskene som er i livet på det tidspunktet bor en langt fra New York eller er i Norge. :?

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 31. januar 2008 kl. 4.56

Hei, i flg Adressebok for Ålesund 1919-1920 så bor der tre Aadland i Ålesund, det er:
Anna, enke og på samme adresse bor Lovise, kontordame og radiotelegrafist Othello.

En Johannes Odland bor også i Ålesund på den tiden, men ikke samme adresse.

Her er familien i 1900 i Ålesund
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 31. januar 2008 kl. 10.33

Takk for hjelpen. Kjenner disse personene selv om en liten informasjon strider imot det familien selv sier.

Anna var født Rasmussen og var gift med Ole Ludvig Aadland. Bror til Tollak Andreas. Louise var Anna sin datter som hun fikk før sitt giftemål med Ole i 1890. Othello var sønn av Ole og Anna. Han flyttet senere til USA og gikk bort der.

Men tilbake til det som skurret. Siden Anna er registrert som enke :?: i telefonkatalogen så når gikk Ole Ludvig bort.???

Ifølge kirkeboken i Haugesund gikk han bort 24. Jan 1926. Hvor familien sier han og ble kremert.

Vet noen når han mistet hotelet og restauranten som han drev i Ålesund. Og noe om dem. ? Det kan må ha vært før 1924 da han ble med sin sønn Othello til sjøs.

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 31. januar 2008 kl. 10.37

Glemt i farten å si at Johannes Odland så vidt meg bekjent ikke er i samme familie. Lenger sør på vestlandet er Odland et kjent slektsnavn som en vet hvor kommer fra.

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 31. januar 2008 kl. 15.38

Hei, vet du hvilket hotell i Ålesund? Jeg skal forsøke å få tak i adressebøker/ligningsprotokoller, evt. matrikler for Ålesund i morgen. Det er for 1907 - 1925, noen av årene. Der er også oversikter over alle som drev forretninger, kontor etc. i noen perioder. Det var adresseboken 1919 jeg sjekket fra i går.

Kan det være en Anna (senior) som var enke, eller kanskje en helt annen familie?

Hvem var det av søskenene som ble igjen i Ålesund? Har du navn på søsken av Tollek?

Ser på Ancestry at der er mange Aadland i USA i 1926. Othello er kommet til Cook, Illinois, finner han i 1930 der, folketelling. Han leier et rom, og trolig i samme hus, men ikke samme husstand er en som er født i USA, men foreldre fra Norge: Gustav Ellefsen f. 61 år, kona er Amerikansk. Othello er 'solicitor', det kan vel egentlig bety mye.

Har du tilgang/abn. til Ancestry.com?
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 31. januar 2008 kl. 15.55

Hei, vet du hvilket hotell i Ålesund? Jeg skal forsøke å få tak i adressebøker/ligningsprotokoller, evt. matrikler for Ålesund i morgen. Det er for 1907 - 1925, noen av årene. Der er også oversikter over alle som drev forretninger, kontor etc. i noen perioder. Det var adresseboken 1919 jeg sjekket fra i går.

Kan det være en Anna (senior) som var enke, eller kanskje en helt annen familie?

Hvem var det av søskenene som ble igjen i Ålesund? Har du navn på søsken av Tollek?

Ser på Ancestry at der er mange Aadland i USA i 1926. Othello er kommet til Cook, Illinois, finner han i 1930 der, folketelling. Han leier et rom, og trolig i samme hus, men ikke samme husstand er en som er født i USA, men foreldre fra Norge: Gustav Ellefsen f. 61 år, kona er Amerikansk. Othello er 'solicitor', det kan vel egentlig bety mye.

Har du tilgang/abn. til Ancestry.com?
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 31. januar 2008 kl. 17.30

Beklagligvis vet jeg ikke hvilket hotel han drev..

Det er konen til Ole Ludvig som er nevnt i Adresseboken og hans to barn.

Søskene til Ole Ludvig er:

Alle sammen ble født i Ålesund. Foreldrene var Elen Dorothea f. Juul født 1844 i Kristiansund N. død 1921 Brooklyn, New York og Ole Andreas Aadland født 1843 på Stord og død 1906 i Ålesund.

Ole Ludvig f. 1864 d. 1926 Haugesund
Ingeborg Amalie f. 1866 d. 1906 Ålesund
Antoline Elise f. 1868 d. 1916 Seattle, Washington, USA
Tollak Andreas f. 1871
Susanna Gurine f. 1873 d. 1922 Brooklyn, New York, USA
Theresie Charlotte f. 1876 d. 1922 Brooklyn, New York, USA
Anna Elvine f. 1878 d. 1918 Seattle, Washington, USA
Edvin Andreas f. 1880 d. 1912 Mackinac Island, Michigan, USA
Randolf Emil Hilmar f. 1882 d. 1932 Anchorage, Alaska, USA
Ingvalde Severine Jonette f. 1885 d. 1972 Huntington, New York, USA
Andreas Dortheus Juul f. 1887 d. 1964 Minneapolis, Minnesota, USA
Ambrosia Olefina Gudamanda f. 1889 d. 1977 Seattle, Washington, USA

Othello ble født 1891 og døde 1977 i Illinois. Han emigrerte like etter sin fars død til USA og giftet seg der i 1930. Han fikk et barn. At Othello var en "Solicitor" betyr at han var sakfører, drev med juridisk rådgivning.

Har medlemstilgang til Ancestry.com. Har funnet mye matnyttig der, men har ikke kunnet finne noen løsning på det som er det store spørsmålet. Hvor ble det av Tollak!!!!!!

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 31. januar 2008 kl. 20.11

Hm, ja - jeg tenkte nok på Tollak.

Fant en som med mange unntak kan jo være Tollak, hvertfall verdt å sjekkke, samme hvor mye han heter Matland!!!! Han heter Tollak, f. ca 1871, bor i Brooklyn i 1930. Kom til US i 1889. Heter ikke Aadland og har L. som mellombokstav.

Ellers ser jeg at det er flere av de i familien som bruker andre fornavn som daglig navn, så Andreas (Andrew) er vel ikke bort i natta!

Har du ellers sjekket døde i Ålesund? Han finnes ikke i Norge som Tollak Aadland i 1900, noe du nok har sjekket. :)
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 31. januar 2008 kl. 22.38

Har sjekket kirkebøkene for døde så langt som mulig. Det samme har to andre i slekta. Blant dem en etterkommer av Ambrosia.

Det finnes noen som er mulige kandidater i cencusen i USA, men som oftest er det særs vanskelig å sjekke dem helt ut. Noen har skiftet navn og andre har fått skrevet ned noen opplysninger som er feil osv. osv...... Det skal ikke være lett å drive slektsforskning....!!!

Skal sende en etterlysning også på ancestry.com, muligens legge ut slekta slik at en kan ha en dam av personer som folk kan fiske i.....

Finnes det noen gode etterlysningssider slik som slektsforum i Norge og Danmark, Anebytarforum, ancestry.com og debattsidene til digitalarkivet????

Fant f.eks ut en god del helt ukjent informasjon om et søskenbarn til Tollak på ancestry.com og debattsidene til digitalarkivet nå nylig..... Løste en floke og noen nye dukket opp. Det kan være gøy å drive på med slektsforskning......!!!! Løsningene ligger ofte lett tilgjengelig, men krever informasjon og kunnskaper for å kunne tas i bruk.

Takker og bukker for den jobben som du gjør, og om du trenger hjelp så gir jeg gladelig en hjelpende hånd....

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 31. januar 2008 kl. 23.22

Har du prøvd Norway List, mailinggruppen? Den er trolig den mest effektive, også med tanke på at han ikke nødvendigvis er i USA.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 31. januar 2008 kl. 23.42

Glemte linken: NorwayList

Du ser fort hvor de diskuterer og etterlyser. Vedig OK mailingliste, hvertfall tidligere, har ikke vært på den siste halvåret.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 1. februar 2008 kl. 0.58

Hei, fant da ut noe: O. Aadland var innehaver av Grand hotel i Aalesund i 1900. Romsdal sogelag Gå til Kjeldeskrift.

En Anders Aadland står under Sømænd og Fiskere. (Også 1900)

Men det er kun disse jeg finner i adressebøkene av Aadland.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 1. februar 2008 kl. 2.13

En ting til.........

Grand hotel lå i Kongensgt i Ålesund, det som også kalles 'i Skansen'. Dette område gikk med i bybrannen 1904.

Bybrannsider.

En annen side du kan ha interesse av er bilder fra bl.a. Ålesund, personer etc. Jeg fant noen Aadland der, søk bare på etternavn. Men ser ikke noen bilder av dem før brannen.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 1. februar 2008 kl. 12.43

Andreas Aadland som er nevnt som fisker er faren til Tollak.

Skal gi melding til etterkommerene i USA om at de skal ta bildene nærmere i øyesyn for å se om de kan identifisere noen av dem som kommer opp ved søk på Aadland.

Det er kjempeflott at adresselistene er kommet ut. F. eks annonsen for Grand hotel er spesielt interessant.

Kjenner også til en historie om bybrannen som ble fortalt av Andreas og Ambrosia. De bodde da i Nedre Strandgade.

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 4. februar 2008 kl. 17.11

Dumpet bort i dette bildet av Grand hotel, Aalesund 1902 på Galleri NOR.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 4. februar 2008 kl. 17.18

Det var spennede.... Og fotografen var Anders Beer Wilse. På byarkivet i Oslo har de hatt en utstilling med hans bilder. Han har tatt en haug med gode bilder rundt om i landet. Finnes også noe litteratur om han og hans virke.... :D :!:

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 5. februar 2008 kl. 17.07

Har ennå ikke funnet noe om Tollak utenom indisier fra flere hold nå. Og endel info om slekten rundt ham.

Det er derfor hygglig å si at jeg fant noe om hans mormors slekt Juul (Juell, Iull).

Fant nylig ut at det finnes et uutgitt manuskript om slekten Iuell (Juell) i Riksarkivet. Dette burde jo være mulig å kunne oppdateres og gis ut. :D

Der lå det mye interessant informasjon og overraskelser. :wink:

Gjennom denne uken så vil jeg holde på med å gå gjennom materialet. Det er mye som må gås gjennom og dobbeltsjekkes, men det er jo derfor vi koser oss med slektsforskning. En historie uten ende...... 8)
Mvh Arne B. Kristiansen :wink:

Brukeravatar
Åsbjørg Johanna Susort
Sted: Skåredalen

Legg inn av Åsbjørg Johanna Susort » 9. oktober 2013 kl. 14.12

Marianne skrev:Hm, ja - jeg tenkte nok på Tollak.

Fant en som med mange unntak kan jo være Tollak, hvertfall verdt å sjekkke, samme hvor mye han heter Matland!!!! Han heter Tollak, f. ca 1871, bor i Brooklyn i 1930. Kom til US i 1889. Heter ikke Aadland og har L. som mellombokstav.

Denne Tollak er eg rimelig sikker på er "min" og han er fra Skåre ved Haugesund :lol:
Tollak Engel Severin Larsen Matland
Ser at dette er en gammel tråd. Mulig du er kommet lenger i søket etter Tollak nå, men til opplysning så kan det sjå ut som om Tollak har blitt Thomas i enkelte tilfeller...
Vennlig hilsen
Åsbjørg

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 10. oktober 2013 kl. 20.30

Du vet sikkert at du finner Tollak Engel Severin, f. 1870 i Skåre II, side 1126. Grunnen til at han heter Matland må være at hans far er født på Matland på Avaldsnes....

Brukeravatar
Åsbjørg Johanna Susort

Legg inn av Åsbjørg Johanna Susort » 10. oktober 2013 kl. 20.38

Og mora er eldste søster til min tippoldefar...
Denne Tollak er i fleire tellingar kalla Thomas før han igjen blir Tollak i 1930 og 1940.
Har full kontroll på han :lol: , men sliter med å finne ut hvem Emma er :(
Vennlig hilsen
Åsbjørg

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 10. oktober 2013 kl. 20.42

Og hvem er Emma??? Har du noen linker......

Brukeravatar
Åsbjørg Johanna Susort

Legg inn av Åsbjørg Johanna Susort » 10. oktober 2013 kl. 20.55

Det er kona hans, men eg bør nok lage egen "sak" på henne. Tenkte å vente til neste uke siden eg reiser vekk i morgen og kommer tilbake onsdag :lol:
Men hvis du trenger et mysterium i mellomtida:
Født i Norge, trolig mars 1871. Har ei søster Hansine trolig født i 1864. Hansine var gift med John Jacob Lydman fødd i Finland...

Fra avisen The Kingston Daily Freeman 26. feb 1948
Hansine Lydman, widow of Jacob Lydman, who died Wednesday, February 18, in Brooklyn, had a number of friends in the reservoir country where she had come each summer for many years. Mrs. Lydman and her late husband operated a successful summer boarding business in the Acorn Hill section of Olive. She was a sister of the late Mrs. Thomas Matland of Shokan.
Vennlig hilsen
Åsbjørg

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 10. oktober 2013 kl. 21.03

Ved et kjapt søk fant jeg John Jacob Lydman (1864-1933) og Hansine er født 1874 og døde i 1948.... http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cg ... i=12528569 og http://www.worldvitalrecords.com/Single ... zln=Lydman

Brukeravatar
Åsbjørg Johanna Susort

Legg inn av Åsbjørg Johanna Susort » 10. oktober 2013 kl. 21.12

Stemmer!
Glemte i farten at eg hadde dei på "findagrave.com".
Er ikkje WorldVitalRecords abonnement? Eg blir alltid nekta adgang der, men nå får eg jo opp linken din???
Vennlig hilsen
Åsbjørg

Svar

Gå tilbake til «Ålesund»