I kirkeboken for Alstahaug har jeg funnet foreldrene til Joen Christian Danielsen og det står at de er fra Hølen.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640435.jpg
Er Hølen en gård i Alstahaug? Kan ikke finne denne gården i FT 1081 eller 1865. Finnes det bygdebøker for Alstahaug og finnes Daniel Jonsen og Karen Petterdatter her, eller er det noen som vet noe mer om deres opphav. Etterslekten etter sønnen Joen Christian har jeg rede på (i hvertfall det meste).
Daniel Jonsen og Karen Petterdatter fra Hølen
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: ÅRNES
- Kontakt:
- Geir Tverå
- Sted: TRONDHEIM
Re: Daniel Jonsen og Karen Petterdatter fra Hølen
Det er vanskelig å holde oversikten over stadig skiftende grenser mellom ulike sokn og prestegjeld. Du vil i hvert fall finne Hølen under Herøy i både 1801 og 1865. Herøy var/er et sokn under Alstahaug prestegjeld.
I 1865 skrives gardsnavnet Høllen. I 1801 Høelnæsset.
I gårdsmatrikkelen 1886 er Hølen gard nr 36 i Herøy. I dag ligger garden i Dønna kommune, om jeg ikke tar aldeles feil, men gardsnummeret ser ut til å være det samme.
Jeg kjenner ikke til om det finnes bygdebøker eller gardshistoriebøker fra Herøy og Dønna.
Mvh
Geir
I 1865 skrives gardsnavnet Høllen. I 1801 Høelnæsset.
I gårdsmatrikkelen 1886 er Hølen gard nr 36 i Herøy. I dag ligger garden i Dønna kommune, om jeg ikke tar aldeles feil, men gardsnummeret ser ut til å være det samme.
Jeg kjenner ikke til om det finnes bygdebøker eller gardshistoriebøker fra Herøy og Dønna.
Mvh
Geir
-
- Kontakt:
Hei Geir og takk for opplysningene. Ikke rart at jeg ikke fant gården når den skifter navn og skrives litt forskjellig fra det som står i kirkeboken.
Sven
Sven
-
- Sted: STJØRDAL
Det er dessverre ikke utgitt bygdebøker for hverken Alstahaug eller Herøy, men for Dønna finnes en bok med generell historie .
I "Skifter fra Herøy/Dønna 1780-1810" av Svein Edvardsen finner jeg finner jeg muligens den Jon Danielsen i Hølen som får sønnen Joen Christian døpt i 1824: Joen Christian er 9 år da han er nevnt som sønn i skiftet etter sin far Jon Danielsen i 1792(altså født ca 1783). Skiftet er altså etter Jon Danielsen i 1702, og ektefelle var Marit Christensdatter. Barn:
Daniel 9 år, Christen 6 år, Lucia Dorthea 7 år, Elen Catharina 4 år, Øllegard Margrethe 2 år .
Om dette er den riktige er det vel bare kirkeboka som kan fortelle mer om., og innrulleringsmanntall(mannskapsruller) som er å finne for Herøy 1809-1835 på mikrofilm NT-194.
Skiftene til Svein Edvardsen er uunnværlige i slektsforskningen, og kan sikkert fjernlånes gjennom bibliotek. Selv har jeg kjøpt flere av skiftene han har gitt utfrem til 1920(jeg har ingen etter 1880), men for Herøy/Dønna har jeg bare for 1686-1780 og 1780-1810.
I "Skifter fra Herøy/Dønna 1780-1810" av Svein Edvardsen finner jeg finner jeg muligens den Jon Danielsen i Hølen som får sønnen Joen Christian døpt i 1824: Joen Christian er 9 år da han er nevnt som sønn i skiftet etter sin far Jon Danielsen i 1792(altså født ca 1783). Skiftet er altså etter Jon Danielsen i 1702, og ektefelle var Marit Christensdatter. Barn:
Daniel 9 år, Christen 6 år, Lucia Dorthea 7 år, Elen Catharina 4 år, Øllegard Margrethe 2 år .
Om dette er den riktige er det vel bare kirkeboka som kan fortelle mer om., og innrulleringsmanntall(mannskapsruller) som er å finne for Herøy 1809-1835 på mikrofilm NT-194.
Skiftene til Svein Edvardsen er uunnværlige i slektsforskningen, og kan sikkert fjernlånes gjennom bibliotek. Selv har jeg kjøpt flere av skiftene han har gitt utfrem til 1920(jeg har ingen etter 1880), men for Herøy/Dønna har jeg bare for 1686-1780 og 1780-1810.
-
Her gikk det litt for raskt, og 9-åringen i 1792 skulle selvfølgelig være Daniel Jonsen, og det var hans far Jon Danielsen det var skifte på i Hølen i Herøy i 1792.
-
Her gikk det litt for raskt, og 9-åringen i 1792 skulle selvfølgelig være Daniel Jonsen, og det var hans far Jon Danielsen det var skifte på i Hølen i Herøy i 1792.
-
- Kontakt:
Hei Anne Lise, og takk for opplysningene. Jeg har nå sjekket kirkebøkene igjen mot dine opplysninger og det ser ut til å stemme. Takk også for tips om kildene.
mvh
Sven
mvh
Sven