Hei,
min oldemor Amanda Jensdatter var født utenfor ekteskap (Målselv 1873) , og jeg har etterhvert funnet ut at hennes far, Jens Brose Arnesen, kom fra Vefsn (f 1843).
Om hans foreldre - Ane/anne Dorthea Jacobsdatter og Arne/Arent Gabrielsen, har jeg ikke klart å finne noe særlig - kun hennes konfirmasjon (vefsn 30 juni 1833) og at de giftet seg 11. juli 1841.
Teksten i kirkeboka er vanskelig å tyde, men jeg tror at han stammer fra Storforshei, Ranen - er usikker på dette. likeså fedrenes navn.
videre har jeg ikke vært i stand til å finne noen av de to ifm fødsel/død eller folketellinger.
Kan noen helpe meg med dette???
Ane/anne Dorthea Jacobsdatter, Arne/Arent Gabrielsen, Vefsn
Moderator: MOD_Nordland
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Re: Ane/anne Dorthea Jacobsdatter, Arne/Arent Gabrielsen, V
Legger inn lenker for deg: Ekteskapet nr 17 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-54
Det står at han er født i Ranen, Strorforshei. Fedrenes navn er Gabriel Hansen og Jacob Bentsen.
Anes konfirmasjon http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-186
Det står at han er født i Ranen, Strorforshei. Fedrenes navn er Gabriel Hansen og Jacob Bentsen.
Anes konfirmasjon http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-186
- Geir Tverå
- Sted: TRONDHEIM
Vi finner Aren Gabrielsen døpt i 1817 nederst på venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-52
Ane Dorthea Jacobsdatter (f. 1817) var datter av Jacob Bendigtsen (1781-1857, fra Ømmervassbukta, Vefsn) og Ingeborg Olsdatter (ca 1790-1881, fra Åfjorden i Sør-Trøndelag).
Jacob Bendigtsen/Bentsen ("Dalmo-Jakob") var utkommandert som soldat i krigsårene omkring 1810, og var da på en kanonbåt i Trondheimsfjorden. Kanskje var det under dette oppholdet at han traff sin kone?
Familien kom til Vefsn før 1827 og var husmenn på Dalmoen under Blåfjelldalen.
(Kilde: Gardshistorie for Vefsn, Vefsn bygdebok særbind VIIa)
Ane Dorthea Jacobsdatter (f. 1817) var datter av Jacob Bendigtsen (1781-1857, fra Ømmervassbukta, Vefsn) og Ingeborg Olsdatter (ca 1790-1881, fra Åfjorden i Sør-Trøndelag).
Jacob Bendigtsen/Bentsen ("Dalmo-Jakob") var utkommandert som soldat i krigsårene omkring 1810, og var da på en kanonbåt i Trondheimsfjorden. Kanskje var det under dette oppholdet at han traff sin kone?
Familien kom til Vefsn før 1827 og var husmenn på Dalmoen under Blåfjelldalen.
(Kilde: Gardshistorie for Vefsn, Vefsn bygdebok særbind VIIa)

Det var utrolig mye interessant som kom fram her - spesielt fra bygdeboka, og som kan forklare hvorfor jeg ikke har funnet dette selv.
Det er litt vanskelig når både fornavnene og etternavnene varierer i skrivemåte.
Finnes det ytterligere opplysninger om slekta i bygdeboka?
mvh Hilde
- Geir Tverå
Når det gjelder Mo Prestegjeld Gardshistorie, er det ikke så mye å finne. Arents far Gabriel Hansen finner du på Stoforsheia i 1801 sammen med foreldrene: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=267#ovre
I følge innrulleringsmanntallene skal han ha vært husmann under Rufsholm (Røffen), nevnt 1830-35. Mora, Ane Gabrielsdatter, var trolig datter av Gabriel Sakariasen på Ørtfjellet (Urtfield) og Jonelle Nilsdatter. I så fall var Ane f. 1791, d. 1851, men ikke funnet i 1801-tellingen. Jonelle Nilsdatter var i 1801 i 2. ekteskap.
I Vefsn bygdebok er det mer å hente.
Jakob Bendigtsen var sønn av Anna Marta Andersdatter og Bendigt Jakobsen, brukere i Negarden i Ømmervassbukta. Garden er nevnt i samme boka, og her er det mer å hente.
Ingeborg Olsdatter var datter av Anna Nilsdatter og Ole Nilsen på Eide i Åfjord.
Jakob og Ingeborg hadde 7 barn. Om Ane Dorthea Jakobsdatter opplyses det at hun var husmannskone på Faldhaugen under Steinhaugen, men dødsåret er ikke oppgitt.
I 1864 er det skifte på Steinhaugen etter Arne Gabrielsen, "som døde for mange aar siden...". Man får da inntrykk av at Ane Dorthea fortsatt var i livet, men jeg finner henne ikke i 1865, heller ikke død i årene etter 1863.
I skiftet etter Arne/Arnt/Aren er 7 barn oppført, deriblant Jens Brose Arnesen, 20 år.
Forøvrig er det en artikkel om Dalmo-Jakobs opplevelser under krigstjenesten, samt bilde av en kanonkule han hadde med seg hjem...
Jeg tror kanskje du skal prøve å få lånt boka:
Vefsn Bygdebok særbind VIIa - Gardshistorie for Vefsn (Espen Andresen, Mosjøen 2006).
Mvh
Geir
I følge innrulleringsmanntallene skal han ha vært husmann under Rufsholm (Røffen), nevnt 1830-35. Mora, Ane Gabrielsdatter, var trolig datter av Gabriel Sakariasen på Ørtfjellet (Urtfield) og Jonelle Nilsdatter. I så fall var Ane f. 1791, d. 1851, men ikke funnet i 1801-tellingen. Jonelle Nilsdatter var i 1801 i 2. ekteskap.
I Vefsn bygdebok er det mer å hente.
Jakob Bendigtsen var sønn av Anna Marta Andersdatter og Bendigt Jakobsen, brukere i Negarden i Ømmervassbukta. Garden er nevnt i samme boka, og her er det mer å hente.
Ingeborg Olsdatter var datter av Anna Nilsdatter og Ole Nilsen på Eide i Åfjord.
Jakob og Ingeborg hadde 7 barn. Om Ane Dorthea Jakobsdatter opplyses det at hun var husmannskone på Faldhaugen under Steinhaugen, men dødsåret er ikke oppgitt.
I 1864 er det skifte på Steinhaugen etter Arne Gabrielsen, "som døde for mange aar siden...". Man får da inntrykk av at Ane Dorthea fortsatt var i livet, men jeg finner henne ikke i 1865, heller ikke død i årene etter 1863.
I skiftet etter Arne/Arnt/Aren er 7 barn oppført, deriblant Jens Brose Arnesen, 20 år.
Forøvrig er det en artikkel om Dalmo-Jakobs opplevelser under krigstjenesten, samt bilde av en kanonkule han hadde med seg hjem...
Jeg tror kanskje du skal prøve å få lånt boka:
Vefsn Bygdebok særbind VIIa - Gardshistorie for Vefsn (Espen Andresen, Mosjøen 2006).
Mvh
Geir
- Geir Tverå
Når det gjelder Ane Gabrielsdatter, Ørtfjellet, skriver jeg ovenfor at jeg ikke finner henne i 1801. Det må være fordi hun kalles Ane/Anna Hansdatter: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=273#ovre
Faren Gabriel Sakariasen (f. 1759) døde nemlig i 1797, og Jonelle Nilsdatter (1770-1830)ble gift på nytt i 1798 med Jakob Andreas Davidsen.
Mvh
Geir
Faren Gabriel Sakariasen (f. 1759) døde nemlig i 1797, og Jonelle Nilsdatter (1770-1830)ble gift på nytt i 1798 med Jakob Andreas Davidsen.
Mvh
Geir
hei, og takk for hjelpa!!!
Flott at det finnes så mye informasjon i bygdebøkene rundt om i landet.
jeg har vært i kontakt med biblioteket i dag, og de skal forsøke å skaffe boka.
mvh Hilde
Flott at det finnes så mye informasjon i bygdebøkene rundt om i landet.
jeg har vært i kontakt med biblioteket i dag, og de skal forsøke å skaffe boka.
mvh Hilde