Merknad i kirkeboka ved dåp 1883

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Brukeravatar
dn17378
Sted: TROMSØ

Merknad i kirkeboka ved dåp 1883

Legg inn av dn17378 » 28. januar 2008 kl. 19.53

Hei!
Kan noen hjelpe meg med å fylle ut, eventuelt korrigere merknaden ved dåpen av Ragnvald, nr. 2 ovenfra som jeg ufullstendig leser som

"Hans 1ste, hendes 3die Leiermaal, nemlig Mina på 8de Aar, ......., en Gut, 3 a 4 Aar gl., ..... Haaken Andersen .... i V. Thoten"

Jeg har også sett i klokkerboka, men der var det ingen ting å hente, bortsett fra at klokkeren skriver "hendes 3die, hans 2det barn". Men klokkeren visste kanskje mer om hva som foregikk på bygdene....
Hilsen
Ivar H

Though I look old, yet I am strong and lusty
(As You Like It - W.Shakespeare)

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Merknad i kirkeboka ved dåp 1883

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 28. januar 2008 kl. 23.03

Jeg kan i hvertfall komme med et forslag, men er ikke sikker på om det er helt riktig.

Hans 1ste, Hendes 3die Leiermaal, nemlig Mina paa 8de Aar, Faderen hetter Nils, en Gut 3 a 4 Aar gl, Faderen: Haaken Andersen. NB fins?? ægteviede i V. Thoten.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
dn17378
Sted: TROMSØ

Re: Merknad i kirkeboka ved dåp 1883

Legg inn av dn17378 » 29. januar 2008 kl. 15.08

Takk skal du ha, dette ser tilforlatelig ut!
Jeg har funnet dåpen til begge Anne Margrethes barn, men presten eller hans informanter har bommet litt.
Jenta heter ikke Mina, men Line Otilia, og faren heter Kristian! (Kan det stå: "Kristian hetter fadern"?)

Og det er riktig at Ragnvalds foreldre ble gift i Vestre Toten, men ikke før 15.11.1883. Men merknaden kan jo være ført inn i ettertid. Disse var mine oldeforeldre (og Ragnvald min morfar), og de fikk etter hvert 8 barn. Da Anne Margrethe døde i 1907 giftet oldefar seg med hennes søster og fikk bortimot like mange med henne. De bodde på en liten husmannsplass som etter hvert ble et lite småbruk, og de hadde også kapasitet til å ta seg av min mormor og hennes tre barn da Ragnvald omkom i sprengningsulykke på jernbaneanlegg i Lesja. Der det er hjerterom....
Hilsen
Ivar H

Though I look old, yet I am strong and lusty
(As You Like It - W.Shakespeare)

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»