Jeg etterlyser omstendigheter rundt ovenfornevnte person.
Fra Eidskog Slekthistorielag har jeg fått tilsendt en bok over Henriks etterkommere. Det som er usikkert i denne boken er når han er født og hvor, når han døde osv. Hans hustru, Elen, født ca 1799, men ikke sikker på hvor, og når disse to giftet seg.
Fra en Finn Sollien, Kongsvinger, fikk jeg noen opplysninger i 2005 om at det kunne være en Henrik som arbeidet som Mester og Kleinsmed på Bærums Jernverk utenfor Oslo.
Jeg har funnet i FT for Asker i 1801 at han arbeidet på Bærums jernverk og het Henrich Peter Pipper. Han skulle i 1802 ha giftet seg med Else Mathiasdt. og de fikk (av det jeg har funnet ut) en datter, Albertine, døpt 7/3-1802. Likt med opplysninger i etterkommerboken.
For å sammenlikne opplysningene:
1. Etterkommerboken: Henrik NN Piper, født?, gift med Elen NN, født ca 1779, gift ?.
Barn: Albertine Henriksdatter, født ca 1802. Asker
Sofie Henriksdatter, født ? Asker
Wilhelmine Henriksdatter, født ca 1806
De bodde på Eidskog rundt 1830, og Mor Elen og hennes datter Wilhelmine flyttet til Sverige i 1835 etter at hun ble enke. Albertine giftet seg med Gulbrand Olsen i 1825, og Sofie giftet? seg med Fredrik Fredriksen ca 1828.
2. Bekreftet opplysninger fra Finn Sollien, Kongsvinger.
Henrich Pepper/Pipper født 1767, gift med Else Mathiasdatter,
(født 1771) 1802 i Asker.
Funnet barn i denne forbindelse: Else hadde muligens en datter
utenfor ektesk, Christiana Salomomsdatter. Albertine, døpt 7/3-
1802, Asker, står også som uegte. De 2 andre fant vi ikke
foreløpig.
Utflyttingen fra Eidskog i Vinger til Sverige stemmer også. DA ER DET STORE SPØRSMÅLET.
ER DETTE DEN SAMME FAMILIEN. ER HENRIK OG ELEN IDENTISKE MED HENRICH OG ELSE.
Siden det er mangelfulle opplysninger ved etterkommerboken fra Eidskog Slekthistorielag, kan da navnet på Elen være forvekslet med Else?.
NOEN SOM KAN HJELPE OSS VIDERE FOR Å FÅ FORKLART RIKTIGHETEN AV DISSE OPPLYSNINGENE RUNDT FAMILIEN PIPER.
Vennlig hilsen
Terje Wilhelmsen