enken Barbroe - fra Bynesset til Hitra i 1832 ?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

enken Barbroe - fra Bynesset til Hitra i 1832 ?

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 12. januar 2008 kl. 12.02

Hei,
er litt usikker på om Trondheim er rette sted for etterlysning vedrørende Bynesset, men prøver her først.
Det gjelder denne utflyttingen ( nr. 8 på sida ) :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-221

Jeg er også usikker på om det er Hitteren eller Hitterøen det står her, men forutsatt at det er riktig, så er jeg veldig interessert i å finne ut noe mer om henne. For eks., hva er etternavnet ? En eller annen -bakken, kan det være Wigsbakken ? Og hvem har hun vært gift med ? Farsnavn ? Barn ?
Jeg kan ikke finne henne i ft 1801 for Bynesset. Hun skulle jo vært født rundt 1772.

Jeg håper noen kan vite noe - eventuelt hjelpe litt med skrifta. Med litt mer å gå på kan jeg eventuelt selv dra til Statsarkivet i Oslo og sjekke opp videre mot bygdebøkene for Bynesset.

Jeg er på stadig søk etter en Anne Olsdatter, som ble født i Bynesset 1801/02, og senere bosatt på Hitra, bl.a. med en datter som fikk navnet Barbro Gjertina ( Oppkalt etter mormor, eventuelt )

Alle kommentarer er velkomne :)
Knut

Brukeravatar
Ivar Grostad
Sted: BOSBERG

Re: enken Barbroe - fra Bynesset til Hitra i 1832 ?

Legg inn av Ivar Grostad » 13. januar 2008 kl. 10.17

Hei!

Etternavnet er Krigsbakken. Det er en plass som lå under gården Vevik.
På denne plassen var det flere kvinner med navnet Barbro, men jeg kan ikke finne noen som er født rundt 1770.

Hilsen
Ivar Grostad

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 14. januar 2008 kl. 1.02

Takk for en velkommen respons !

Lenken jeg sendte først var fra klokkerboka, her er hun også reg. i ministerialboka som utflyttet ( nr. 8, høyre side ):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-169

Derimot har jeg ikke funnet henne som innflyttet til Hitra. Har også bladd
gjennom kirkebøkene for Hitra frem til 1852 uten å finne henne reg. som død der.
Hun kan jo ha flyttet tilbake (?)

Nei lett skal det ikke være. Men synes jeg må bruke en del tid på dette, siden
jeg har holdt på i årevis med å prøve å finne opphavet til Anne Olsdatter.
Og dette virket som en mulighet. Det jeg trenger er en forbindelse med denne Barbro
og en eller annen Ole, som Annes far må hete. Var denne Barbros mann hetende noe
annet, vil jeg avskrive henne som Annes mor.

Hilsen
Knut Ansnes

Brukeravatar
Ivar Grostad

Legg inn av Ivar Grostad » 15. januar 2008 kl. 17.28

Ser at alderen til Barbro er 60 år i klokkerboka og 80 år i ministerialboka.
Hvis 80 år er den riktige alderen kan dette være den riktige.
Plassmann på Kriksbakken.
Peder Arntsen Hove, f. 1743, d. 1808.
Gift i 1774 med
Barbro Eriksdtr., f. 1752.
Barn:
1. Kirsten, f. 1777, d. 1813
2. Gjertrud, f. 1780. Gift i 1800 med Ole Jacobsen Viggen, f. ca. 1776 i Børsa.
Barn:
1. Anne, f. 1801.
2. Barbro, f. 1804, d. 1808.
3. Siri, f. 1807.
4. Barbro, f. 1810.
3. Marite, f. 1794.
Barbro Eriksdtr. gift på nytt i 1812 med
Anders Andersen Vevik, f. 1775 på Vevik vestre, d. 1816.

Kan Anne Olsdtr. f. 1801 være den du er på jakt etter?
Hilsen
Ivar Grostad

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 15. januar 2008 kl. 23.56

Ja, fenomenalt !

Det er nesten som man kan fryse på ryggen når så mye klaffer ! Barna til Anne Olsdatter f. 1801 het Isak og Anne Severina ( oppkalt etter besteforeldrene på fars side ) og Ole og Barbro Gjertina. Denne familien har alltid sverget til oppkalling, og Isak og Anne er oppkalt på farssida. Ole er altså oppkalt etter morfar, det har vi også kunnet anta tidligere, uten å vite hvem han var. Så har vi her nå Barbro, etter oldemor, og Gjertina etter mormor Gjertrud ! Mer riktig kan det vel nesten ikke bli ! Og i tillegg så har denne bestemora til Anne, Barbro Eriksdatter, brudt opp fra Bynesset og gitt seg til å flytte til Hitra i 1832, året etter at oldebarna hennes, tvillingene Barbro Gjertina og Anne Severina, ble født. Hun kom til et relativt sett bra gårdsbruk ved Fillan, hvor det sikkert var plass for henne på hennes eldre dager - kanskje kunne hun også hjelpe til litt med barna.

Så denne gamle kona som flytta til Hitra som 80-åring skulle altså bli nøkkelen til å løse denne gåten ! Anne Olsdatter var min 2 x tipp, og født i 1801 ifølge folketellingene i 1865 og 75, samt i henhold til det som er skrevet ved hennes død i 1885.
Også fødselsåret stemmer altså med denne familien.

Jeg så også at det kunne stå 80 år i ministerialboka, men tenkte at det var litt slurvete skrevet eller S-en i Krigs som var skrevet over 0-tallet i 80.

Ivar, takk for super innsats !

Knut Ansnes

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 16. januar 2008 kl. 10.46

da finner jeg jo starks mere, og her er kanskje også noe av interesse for Bynesset:

Marit(he) Pedersdatter, den tredje dattera til Peder og Barbro: Ved ft. 1865 bor Marit Pedersdatter, født i Bynesset ca 1794, og ektemann Ole Johnsen, født i Strinden, som husmannsfolk i Knarrlaget, Ulvøya, Hitra. De har ingen egne barn hos seg, men et fosterbarn. Da Barbro Gjertina og tvilingsøstra Anne Severina døpes i Fillan kirke 2. juledag 1831, er samme Ole Johnsen Knarrlag og h. Marit Pedersdatter faddere til Barbro Gjertina. Marit Pedersdatter Knarrlag var jo da tante til Anne Olsdatter, så dette valget av faddere var naturlig.

Dessuten, da eldstebarnet Isak døpes 4 april 1826, er en Ole Jacobsen Fjeldvær fadder. Ved Barbro Gjertinas dåp er en Ole Jacobsen Stenkløv fadder. Stenkløv er navnet på
gården til Anne Olsdatter og mannen hennes, Johan Isaksen. Hadde de Annes far boende hos seg i 1831 ? Dette forutsetter at Ole Jacobsen Viggen og hustruen Gjertrud Pedersdatter flyttet til Fjeldvær, Hitra, før 1825. Kanskje hadde de med seg alle 4 døtre ? Gjertrud må antaglig være død før 1826, siden hun ikke er med som fadder. Både Knarrlaget, Fjeldvær og Stenkløv ligger i Fillan sogn, Hitra.

Men Ole Jacobsen er ikke å finne ved ft 1865, så jeg har ingen bekreftelse på at han var fra Byensset prestegjeld. Er det noen som vet noe om disse personene, hadde det vært kjempefint !

Knut

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 17. januar 2008 kl. 16.33

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1

Her er dåpen til Ane i 1801. Faren omtales som Ole Jacobsen Lunden, noe som stemmer med folketellingen hvor Ole og Gjertrud bor på Volden under Lund i Viggja.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 18. januar 2008 kl. 19.03

takk for det Krister.

Jeg antydet tidligere at Barbro kan ha flyttet til Hitra for å bo hos sin datterdatter Anne Olsdatter på sine riktig gamle dager, men hun kan kanskje heller ha reist til sin yngste datter Marit i Knarrlaget.
Da jeg ifjor holdt på med noen slekter i Skjærbusdalen, på den adre sida av Knarrlagsundet, kom jeg bl.a. over Johan Bernt Olsen Knarrlag, 1828 - 1867, som kjøpte en gårdpart i Skjærbusdalen i 1855 ( ref. Hitraboka II, Mastad ) Johan Bernt ble gift med Martha Johnsdatter, og fikk 2 barn, hvorav sønnen Iver Olaus, ( 1865 - 1946 ) vokste opp.
Johan Bernt var med en båt som kullseilte på Tifjorden i 1867, og 5 mann fra Skjærbusdalen mistet livet. ( Tifjorden er vel havstykket østafor Tian, Frøya. ( Tian: Uttian+Inntian )) At Johan Bernt var sønn av Ole Johnsen Knarrlag og Marit Pedersdatter har jeg kanskje ikke fullgodt bevis for, men han var jo fra Knarrlaget, i riktig alder, og jeg har en tvilsom og nesten uleselig innføring om konfirmasjon i kirkeboka for 1843 - Nr. 9 i Fillan kirke:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-183

Dessuten viser ft. 1875 at Ole Johnsen Knarrlag og Marit da hadde flyttet over Knarrlagsundet og bodde hos Johan Bernts enke, Martha Johnsdatter. Har ikke funnet vielsen til Johan Bernt og Martha ennå.

Dersom noen kjenner til denne familien, eller den store etterslekta til Iver Olaus Skjærbusdal, er jeg interessert i kontakt. Vi er jo da antaglig i slekt langt derute.

Ganske mange i Knarrlagsund ætter da også fra Strinda, Bynesset og Viggja.

Knut

dn19444

Legg inn av dn19444 » 18. januar 2008 kl. 22.32

Ingen lett grein dette, Knut

Jeg fant vielsen til Johan Bernt, f. 20/7-1851. Her står det at han var 23 år og født i Knarlaget, og faren er oppgitt som Ole Jonsen. Martha står oppført som 22 år, født på Mastad og datter av Jon Jonsen. Er det samme Martha som senere gifter seg med Kristian Pedersen Skjærbusdal?

Jeg finner imidlertid ingen Johan Bernt og Martha blant de døpte, men jeg har ikke gitt opp ennå.

Krister

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 19. januar 2008 kl. 0.49

Hei Krister, dette var godt gjort,

jeg har lett etter vielsen i perioden 1855 - 1859, siden deres første barn ( eller det første som jeg har funnet ) ble født i 1859. Så de ble altså viet i 1851. Her er fra kirkeboka i 1867 hvor forliset blir registrert:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-468

de 5 nederste på sida. Tar det med siden det gir en ganske presis alder på de omkomne - som likevel kan være feil. Jeg har ikke funnet Johan Bernt døpt på Hitra, har lett fra 1824 til 1831, om jeg husker riktig. Fadderne hadde det vært interessant å se. Men vielsen som nå er funnet knytter ham jo til Knarrlaget og Ole Johnsen som far.

Martha Johnsen giftet seg ganske riktig med Kristian Pedersen Skjærbusdal senere, den 16.11.1870. I det ekteskapet fikk hun også 2 barn, bare sønnen levde opp her også, men han har mange etterkommere. Jeg husker faktisk sønnen, han døde i Bakenget, Ulvøya, i 1957. Som nevnt, fant hun likevel plass til Johan Bengts foreldre i sit hjem, iflg. ft. 1875.

Trodde jeg hadde funnet Martha her, som døpt 24.1.1830 ( nr. 29 ) Fars navn står ikke, men det er en tydelig tilknytning til Herøya og Mastad. Hun er jo født i 1829, så det kan være riktig i henhold til oppgitt alder ved giftemålet :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-28

Mvh Knut

dn19444

Legg inn av dn19444 » 19. januar 2008 kl. 11.19

Jeg havnet på samme konklusjon sent i går kveld, når det gjelder Marthas dåp.
Det står jo John Johnsen ved giftermålet, og samme mann står oppført ved konfirmasjonen.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1

Når det gjelder Johan Bernt/Bengt, er min foreløpige konklusjon at han ble født et annet sted og at foreldrene kanskje flyttet til Hitra mens han ennå var bitteliten. Da kan man jo ha vært litt omtrentelig når man senere oppga fødestedet. Jeg kan i alle fall ikke finne snurten av ham i årene rundt 1828, og alle opplysninger tyder jo på at han ble døpt rundt 1826-1830.

Krister

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 20. januar 2008 kl. 11.52

Johan Bernt er navnet, ser jeg har feilaktig skrevet Johan Bengt et sted.

Fant hans mormor Barbro Eriksdatter reg. som død i kirkeboka, Hitra, den 14.8.1840, 89 år gml. Hun døde i Knarrlaget. Det skulle bekrefte forbindelsen mellom Bynesset og Hitra - og at hun var 80 år da hun flyttet utover, ikke 60.

Mvh Knut

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 21. januar 2008 kl. 14.42

finner Ole Jacobsen ( fattig em ) reg. som død 28.12.1850, gravlagt i Fillan. Forutsatt at det står Stenkløv som oppholdssted ( er ikke 100% sikker på det ) så er dette far til Anne Olsdatter ( nr. 51 ):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-317

Knut

dn19444

Legg inn av dn19444 » 21. januar 2008 kl. 16.06

Ingen tvil om at 78-åringen er oppført med bosted Stenkløv. Godt jobbet, Knut!!

Må innrømme at jeg hadde gitt opp Anne Olsdatter, jeg...

Skryt-skryt

Brukeravatar
Ivar Grostad

Legg inn av Ivar Grostad » 29. januar 2008 kl. 20.54

Hei igjen!
Ser at det har skjedd en del ting siden jeg sist var inne på forumet.
Blant annet funnet av dødsdato til Barbro Eriksdatter. hun er min 4x tipp.
Må vel gå nærmere inn på området Hitra for å prøve å finne fjærne slektninger!
Ja, Knut er jo en av dem.

Hilsen
Ivar

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»