Ole Poulsen Wiig født ca 1798, gift med Guro Jonsdatter

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Heidi Henden
Sted: OSLO

Ole Poulsen Wiig født ca 1798, gift med Guro Jonsdatter

Legg inn av Heidi Henden » 28. desember 2007 kl. 14.43

Hei,

Jeg søker informasjon om mine tipp-tipp-tipp oldeforeldre Ole Poulsen Wiig født ca 1798, og Garo Jensdatter, hans hustru.
Deres datter Maria Olsdatter Vik født 2 november 1826(døpt 5. november 1826) i Aure er min linje nedover.

Jeg fant en Ole Paulsen i folketelligen 1865 for Aure. Han er da føderådsmann i en alder av 67 år, bosatt på gården Wik, gift med Ingeborg Torbergsdotter og har nytt kull med barn.

Jeg lurer da på om jeg har funnet rett mann og om jeg har det, hva har skjedd med min linje via Garo Jensdatter?

Er det noen som kan hjelpe meg?

hilsen Heidi

Jeg har endret navnet i tittelen fra Garo Jensdatter til Guro Jonsdatter. Tore Kristiansen, moderator. 28/12 2007 kl. 17:31

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Poulsen Wiig født ca 1798, gift med Garo Jensdatter

Legg inn av Tore Kristiansen » 28. desember 2007 kl. 17.10

Lenke til dåpen. Der står det at mora het Guro Jonsdtr

Lenke til Ole Paulsen på Vik i FT1865.

Ole og Gurru blir gift 27. mai 1821 i Aurekirka. Lenke her. Vielsen står i anmerkningsfeltet på side 373. Presten har vel glemt å føre den inn. ;) Dessverre står det ikke alder på dem der, men Ole kalles for Wiig og Gurru for Erviig.

Ole gifter seg på nytt igjen i 1848 med Ingebor Torbersdatter, nr 25 på denne sida. Der står det at Ole var 49 år, og det er samme alder som han får ved FT1865. Der står det også at faren het Paul Arntsen Wiig. Og da finnes Ole igjen i FT1801 på garden Vik (Wiig). Da kommer du inn i slekta mi også. Ei søster av Paul Arntsen er en av mine formødre. :)

Gurru/Guro finner du i FT1801 på garden Ervik.. Hvis du leter gjennom kirkebøkene for Aure, finner du nok når hun døde, og der står forhåpentligvis en alder på henne. Det hadde vært kjekt med et ca. fødselsår på henne for å koble henne til Ervik.

Jeg finner ikke flere barn av Ole og Guro enn Maria. Maria var vel da oppkalt etter mormora :)

Bygdebøkene for Aure, Gardtales i Aure, kan det kanskje også stå hvor hun Guro/Gurru kom fra, eller at hun står omtalt under Ervikgarden og det der står hvor hun ble gift. Disse bygdebøkene er bare omtaler av gardshistoria og ingen ættesoge, men du kan allikevel finne opplysninger i dem som hjelper deg videre. :)
:) Tore

17887
Sted: OPPHAUG

Legg inn av 17887 » 28. desember 2007 kl. 17.20

Hei
Jeg finner ingen Guro Jensdatter, men blandt døde kvinner i 1829, nr 17, er det en Guro Jonsdatter som er gårdbrukerkone på Wiig.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-117

Jeg fant heller ingen Guro Jensdatter i FT 1801 i Aure.

mvh Aud Marion Røen

17887
Sted: OPPHAUG

Legg inn av 17887 » 28. desember 2007 kl. 17.37

Hei igjen
Tore er kommet med mye info mens jeg leste kirkebøker, ser jeg i ettertid.
Jeg fant en Guraae her:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=166#ovre
som kan passe med alder ved dødsfallet ?

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 28. desember 2007 kl. 17.40

Flott at du fant begravelsen Aud Marion :)

Det var litt lang tid å vente fra kona døde til vielsen i 1848; hele 19 år, så jeg sjekket om han ble gift igjen, og det ble selvsagt Ole Paulsen. Det måtte være kjerring på en gard. :)

Vielsen i 1830 som nr. 8 med pige Lisbeth Larsdatter Rodahl.

Brukeravatar
John Sundsby
Sted: HASLUM
Kontakt:

Legg inn av John Sundsby » 28. desember 2007 kl. 18.09

I boka Gardtales i Aure band I, under g.nr. 23 Vik på side 363 står det:
"Den nye eigaren , Ola Pålsson, gifta seg i 1821 med Guri Jonsdotter Ervik. De to fekk døtterne Kristi og Maria. Mor deira døydde i 1829 av nervefeber, står det i kyrkjeboka. Ved buoppgjeret etter Guri kom gardparten under skiftetakst, som gav fylgjande resultat: " (resten hoppar eg over, sidan det er gardshistorie) Vidare står det på side 364:

"Ola Pålsson Vik blei andre gong gift i 1830 med Lisabet Larsdotter Rodal. Samlivet deira vara til 1847, då Lisabet døydde på barnseng. I dette ekteskapet blei fødd sønene Pål og Lars. Ei dotter Guri døydde straks etter mora. "

" Ola Pålsson Vik blei så i 1848 gift for tredje gong, og nå med Ingeborg Torbergsdotter Gåsvik."

I fotnote skriv statsarkivar Todal: "Skifteretten delte i 1871 arven etter Ola Pålsson Vik mellom enkja Ingeborg Torbergsdotter, dottera Maria (gift med Hans Knutson Botn), sønene Pål og Lars, og endeleg dei tre døtterne Anne, Maria og Lisabet."

Vonar dette utdraget frå Gardtales kan vera til hjelp
Mvh
John Sundsby

Heidi Henden
Sted: OSLO

Legg inn av Heidi Henden » 29. desember 2007 kl. 15.46

Oi her var det masse informasjon.

Tusen hjertelig takk både til Aud Marion, Tore og Johan:-)

Nå fikk jeg masse hjelp til å skjønne en del kråketegn. Jeg ser at jeg har lett litt feil også.

Så artig å finne noen jeg er i slekt med sånn langt ute da! Så moro:-)

Det betyr at Guro og hennes to søstre var fra gården Ervik på Aure. Hennes far, Joen Olsen, er det hva vi idag vil si Jon eller blir det kanskje Jørn?

Takk igjen alle sammen:-)
hilsen Heidi

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 29. desember 2007 kl. 16.12

e etter en vokal betyr bare at vokalen foran skal uttales med lang lyd. E'en skal ikke uttales. Joen skal uttales Joon. Det er det samme i det tyske bynavnet Kiel som uttales Kiil. :)

Svar

Gå tilbake til «Aure»