Noen spørsmål om slektsforsking

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
May-Britt Ryeng
Sted: BODØ

Noen spørsmål om slektsforsking

Legg inn av May-Britt Ryeng » 23. desember 2007 kl. 22.35

Aner ikke om jeg har plassert dette innlegget riktig, men er det feil får dere flytte det dit det skal være.

Jeg har noen spørsmål om slekstforsking. Er helt fersk på dette område så jeg kan ingenting hehe. Men synes nesten det har gått utrolig knirkefritt til nå og det er nesten merkelig. Så jeg skal nå dobbeltsjekke det resultatet jeg har.

Hvor langt bak i slekta er det vanlig at man kommer? Hvilke årstall?
Er det noen plasser på nettet hvor man kan finne opplysninger om personer som fortsatt lever? Tenker da spesielt på dåp og vielse.
Er det noen plasser på nettet hvor man kan finne opplysninger om dødsfall fra 1900-2007?

Hvilke andre søkebaser finnes der enn digitalarkivet?

gj05702
Sted: HOKKSUND

Re: Noen spørsmål om slektsforsking

Legg inn av gj05702 » 23. desember 2007 kl. 22.55

Hei May-Britt :)

Tror det er veldig individuelt hvor langt bakover man kommer. Er mange faktorer som spiller inn. F.eks hvor mye man har av dokumentasjon som tidligere aner har skrevet ned, og sendt videre i generasjoner. I den delen av min slekt som jeg forsker på har jeg begynt helt på 0 siden ingen av mine aner har bidrat med noe. Har drevet av siden i Januar i år, og er nå på starten av 1600-tallet.

Så vidt jeg veit blir ikke personopplysniger som fødsel, dåp o.l lagt ut på nettet før 80 år etter personens fødsel ( Mulig jeg bommer litt på år).
Derfor er det ikke mulig å finne den informasjonen på nettet. På dette forumet er det heller ikke lov å poste informasjon om levende personer. Dette skal tas på PM ( Privat melding)

Om du ønsker å finne informasjon om personer av nyere dato kan du ta kontakt med Stats- Riksarkivet og Datatilsynet. Tror sistenevnte har ganske strenge regler.

En bra databse over personer på nettet er;

Husk at denne siden alltid skal være en sekundærkilde, da den kan inneholde feil

http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... search.asp

Mvh Thomas

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 24. desember 2007 kl. 0.18

May-Britt Ryeng skrev:Er det noen plasser på nettet hvor man kan finne opplysninger om dødsfall fra 1900-2007?

Der er nok DIS-Norges Gravminner i Norge det du er ute etter. Du finner den her: lenke

Ser du også bor i Bodø. Neste medlemsmøte kommer til å omhandle "slektsopplysninger på internett", og passer kanskje midt i blinken? Se mer her: lenke
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

May-Britt Ryeng

Legg inn av May-Britt Ryeng » 24. desember 2007 kl. 0.52

Takk for svar begge to :)

Thomas: Om det er 80 år så passer det egentlig perfekt, for jeg er ute etter svigerfars dåpsdato f.eks. Jeg kan sikkert finne det andre plasser, men av forskjellige årsaker er ikke det like lett som å finne det på nett. Men da ligger det kanskje på digitalarkivet da? Har ikke tenkt på å sjekke der :oops:

Jeg har jo akkurat startet med denne slektsforskingen og jeg startet med den vanskelige delen av familien først. For her er det ikke så mange igjen som kan fortelle om det som skjedde sørpå. Det blir lettere når jeg starter med familiene som er fra Nordland da jeg har tilgang til både bygdebøker og internett. Jeg synes det gikk litt for lett å komme meg så langt bak som jeg allerede har gjort. Så nå driver jeg å dobbeltsjekker at alt stemmer. Har jo selvsagt ikke alle opplysningene ennå da jeg kun har konsentrert meg om en side av denne slekten først. Altså min svigerfars far, så hans farfar o.s.v. Fant ut at det var enkleste måten å gjøre det på for å fortsatt holde en viss kontroll.

Ang møter her i Bodø så tror jeg ikke det er noe for meg ennå. Får se når jeg har holdt på en stund, se om interessen fortsatt holder :) Men takk for informasjonen.

May-Britt Ryeng

Legg inn av May-Britt Ryeng » 24. desember 2007 kl. 0.57

Døpte i Volda går kun til 1900, så da gikk ikke det :?

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 24. desember 2007 kl. 1.11

May-Britt Ryeng skrev:Ang møter her i Bodø så tror jeg ikke det er noe for meg ennå. Får se når jeg har holdt på en stund, se om interessen fortsatt holder :) Men takk for informasjonen.
Tror møtet vil passe deg godt, så skulle du allikevel komme, kan jeg vise deg noen søkemuligheter på PCene der. En fin kilde om nålevende er skattelistene, som gir fødselsdato til alle skattebetalere anno 2001.

Ellers, fortsett å bruke forumet :!: :D
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 24. desember 2007 kl. 10.04

Hei May-Britt

Du har jo også denne oversikten på Digitalarkivet over dødsfall i Norge mellom 1995-2001
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... etanr=2018
Det er også enkelte dødsfall fra 1947, men ikke mange.

Når det gjelder gravlagte Volda finnes også denne oversikten på Digitalarkivet
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... etanr=2124

Mvh
Marit

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 24. desember 2007 kl. 15.58

May-Britt Ryeng skrev:Døpte i Volda går kun til 1900, så da gikk ikke det :?

Skanna kirkebøker for Volda, Født og døpte, Ekteviede, Døde og begravede går til 1906 og Konfirmerte til 1905 Kirkebok 1890-1906

Riktig god jul! :D
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. januar 2008 kl. 11.41

Nå svarer jeg lenge etter her, men det er ikke så ofte jeg er på Slektsforumet. Jeg startett med slektsforskning i januar 1996, og det startet med "Slekten Benkestok" av Wilhelmine Brandt hvor det blandt annet sto at Eva Christensdatter Mikkelborg var stammor til Nordlandsgrenen. Jeg hadde da nettop lest noe som en tremenning hadde lagt igjen hos min mormor av informasjon, og visste at mormors far het Mikkelborg. Han hadde jo kunnet få det navnet uten at det var slektsforbindelser, men det visste jeg ikke da. Min interesse var tent, og det viste seg etterhvert at min oldefar var av Mikkelborgslekten. Der kom jeg i løpet av få måneder flere århundrer tilbake i tid med hjelp av min tremenning som bodde i Oslo, og sendte informasjon han hadde funnet. Selv fant jeg jo en del litteratur på biblioteket her i Sandnessjøen på Helgeland hvor jeg bor. Kom jo raskt ned til Tyskland, og slekter i Norge som det sto litt om. Jeg hadde drevet med slektsforskning i 4 år før jeg kjøpte pc, og det hele var nok litt mer tungvint de 4 første årene enn det er nå.

Etterhvert begynte jeg også med andre deler av min slekt, og der har det ikke vært fullt så enkelt. Jeg har enda etter 11 år ikke kommet lengre enn til slutten av 1700-tallet på en av grenene, og da er det en dame som har et navn som så mange har og som det varierer i kildene når hun skal være født. Det stopper også opp på enkelte grener på 1700-tallet på grunn av at kirkebøkene ikke starter før 1747 og 1750(Skogn og Frosta i Trøndelag), men gode bygdebøker for Frosta/Åsen gjør at jeg likevel har kommet lengre der iallefall. Egeninnsats med å lese skifter og kirkebøker på mikrofilm har også ført meg videre forbi 1750 på enkelte grener. Jeg har vært ganske flittig med å lese kirkebøker på mikrofilm må jeg si, og nå er det skiftene og tingbøkene som blir gjennomgått på samme måte(der kan jeg vel si at jeg er nybegynner iallefall på tingbøkene). Noen grener har jeg enda ikke jobbet noe særlig med på 1700-tallet.

En faktor som sikkert også spiller inn for hvor langt man kommmer er hvor mye tid en kan
bruke på det, og jeg som enslig uten barn har nok større muligheter til å drive med dette en en som har egen familie vil jeg tro selv om nå mye etterhvert legges ut på internett.

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. januar 2008 kl. 11.42

Nå svarer jeg lenge etter her, men det er ikke så ofte jeg er på Slektsforumet. Jeg startett med slektsforskning i januar 1996, og det startet med "Slekten Benkestok" av Wilhelmine Brandt hvor det blandt annet sto at Eva Christensdatter Mikkelborg var stammor til Nordlandsgrenen. Jeg hadde da nettop lest noe som en tremenning hadde lagt igjen hos min mormor av informasjon, og visste at mormors far het Mikkelborg. Han hadde jo kunnet få det navnet uten at det var slektsforbindelser, men det visste jeg ikke da. Min interesse var tent, og det viste seg etterhvert at min oldefar var av Mikkelborgslekten. Der kom jeg i løpet av få måneder flere århundrer tilbake i tid med hjelp av min tremenning som bodde i Oslo, og sendte informasjon han hadde funnet. Selv fant jeg jo en del litteratur på biblioteket her i Sandnessjøen på Helgeland hvor jeg bor. Kom jo raskt ned til Tyskland, og slekter i Norge som det sto litt om. Jeg hadde drevet med slektsforskning i 4 år før jeg kjøpte pc, og det hele var nok litt mer tungvint de 4 første årene enn det er nå.

Etterhvert begynte jeg også med andre deler av min slekt, og der har det ikke vært fullt så enkelt. Jeg har enda etter 11 år ikke kommet lengre enn til slutten av 1700-tallet på en av grenene, og da er det en dame som har et navn som så mange har og som det varierer i kildene når hun skal være født. Det stopper også opp på enkelte grener på 1700-tallet på grunn av at kirkebøkene ikke starter før 1747 og 1750(Skogn og Frosta i Trøndelag), men gode bygdebøker for Frosta/Åsen gjør at jeg likevel har kommet lengre der iallefall. Egeninnsats med å lese skifter og kirkebøker på mikrofilm har også ført meg videre forbi 1750 på enkelte grener. Jeg har vært ganske flittig med å lese kirkebøker på mikrofilm må jeg si, og nå er det skiftene og tingbøkene som blir gjennomgått på samme måte(der kan jeg vel si at jeg er nybegynner iallefall på tingbøkene). Noen grener har jeg enda ikke jobbet noe særlig med på 1700-tallet.

En faktor som sikkert også spiller inn for hvor langt man kommmer er hvor mye tid en kan
bruke på det, og jeg som enslig uten barn har nok større muligheter til å drive med dette en en som har egen familie vil jeg tro selv om nå mye etterhvert legges ut på internett.

dn11646
Sted: ÅLESUND

Legg inn av dn11646 » 20. januar 2008 kl. 18.51

Hei May Britt

Om det er noen i Volda du leter etter så arbeider de for tiden med nye bøker, bind 1, 2 og 3 er kommet ut. Det siste kom nå rett før jul. Jeg tror det skal bli 5 i alt. Om personen bodde og døde i Volda vil jeg anta at han helt sikkert er nevnt der.

Om du sender meg en PM så kan du få mail adressen til en av de som jobber med Bygdebøkene for Volda. Regner med at han finner navnet i sin database og vil hjelpe deg med det.
Mvh
Hanne Heen

Svar

Gå tilbake til «Generelt»